Gå til innhold

Hvorfor er det slik at utenlandske statsborgere får studere gratis i Norge?


Anbefalte innlegg

 

 

Ja, elendig system i norge, selv de uten rike foreldre kan studere. Skulle heller ønske fattige ikke fikk muligheten.

 

Nei under 100 000 er ikke fett på noe vis, selv om man kan leve på det.

 

AtW

 

Elendig? Det er ikke mine ord. Du må holde deg til fakta og slutte å vri på mine ord, om vi skal ha ordentlig diskusjon. Trollinga kan du stikke langt oppi ein vis plass.

 

Jeg syns systemer er alt for bra den. Så elever driter i å studere. Dropper ut av studier uten å tenke på konsekvenser... fordi det finst ikke konsekvenser av å droppe ut.

 

Men om du synst 100.000/året med grattis studie er for gale, kan du gjerne prøve å gå UNI i USA, der det koster 150.000kr i året å studere, med null i stipend. Så snakker du.

 

 

Nei, det er ikke dine ord, men det kommer tydelig fram av innlegget mitt. Du klager over at det ikke koster masse penger å studere i norge, det du da i praksis klager over er et system som lar folk uten rike foreldre studere. Du forefekter er et system der foreldrenes penger er viktigere enn hvor flink du er. I norge er poenggrensene de samme for alle uavhengig av hvor rik du er.

 

Jo, det er konsekvenser av å droppe ut, det er meningsløst å påstå noe annet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er ikke dine ord, men det kommer tydelig fram av innlegget mitt. Du klager over at det ikke koster masse penger å studere i norge, det du da i praksis klager over er et system som lar folk uten rike foreldre studere. Du forefekter er et system der foreldrenes penger er viktigere enn hvor flink du er. I norge er poenggrensene de samme for alle uavhengig av hvor rik du er.

 

Jo, det er konsekvenser av å droppe ut, det er meningsløst å påstå noe annet.

 

AtW

 

Ok, så du mener systeme er fantastisk. Kvifor meir en 35% dropper ut i Noreg. Mens tallet er kun på 6% i UK? Det er 6 ganger forskjell!!!

 

Videre, kan eg gjerne spør om kas konsekvenser du snakker om? Har ein kompis som byttet 5-6 studier. Han koste seg. Lærte litt av det ene, så litt av det andre. Om han sløste bort tiden er subjektiv og er ikke konsekvens, igjen, da han koste seg.

 

Om ein må jobbe i 4-5 år, spare kvar eneste kr, for så å betale for utdanninga - då dropper ikke ein ut. DET får konsekvenser. Når ein bjynner på studie "på gøy" og dropper ut fordi ein "giddkje meir, lyst å feste ut året", då er det lite konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om elevene måtte betale 50% av utdannelse både på VG og Uni - då hadde langt færre droppet ut.
Studera du allmen i 2 år, så har du ein gjeld på 70.000. Dropper du ut, så sitter du igjenn med null utdannelse og 70k i gjeld. Det hadde vert fint. Så kunne resten av oss betale mindre skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, elendig system i norge, selv de uten rike foreldre kan studere. Skulle heller ønske fattige ikke fikk muligheten.

 

Nei under 100 000 er ikke fett på noe vis, selv om man kan leve på det.

 

AtW

 

Elendig? Det er ikke mine ord. Du må holde deg til fakta og slutte å vri på mine ord, om vi skal ha ordentlig diskusjon. Trollinga kan du stikke langt oppi ein vis plass.

 

Jeg syns systemer er alt for bra den. Så elever driter i å studere. Dropper ut av studier uten å tenke på konsekvenser... fordi det finst ikke konsekvenser av å droppe ut.

 

Men om du synst 100.000/året med grattis studie er for gale, kan du gjerne prøve å gå UNI i USA, der det koster 150.000kr i året å studere, med null i stipend. Så snakker du.

 

 

Hvorfor lyver du? Evt. så vet du ikke at det selvfølgelig finnes konsekvenser av å droppe ut. 

 

Hvis man dropper ut av høyskole / uni så blir ikke de 40% studielånet du får av lånekassen gjort om til et stipend. 

 

https://lanekassen.no/nb-NO/Om_Lanekassen/media-/nyheter1/Nyheter/8-av-10-studenter-far-lan-gjort-om-til-stipend/

 

8 av 10 studenter får lån gjort om til stipend, altså de består eksamener / fullfører utdannelsen sin. 

 

Sånn, var det noe mer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor lyver du? Evt. så vet du ikke at det selvfølgelig finnes konsekvenser av å droppe ut. 

 

Hvis man dropper ut av høyskole / uni så blir ikke de 40% studielånet du får av lånekassen gjort om til et stipend. 

 

https://lanekassen.no/nb-NO/Om_Lanekassen/media-/nyheter1/Nyheter/8-av-10-studenter-far-lan-gjort-om-til-stipend/

 

8 av 10 studenter får lån gjort om til stipend, altså de består eksamener / fullfører utdannelsen sin. 

 

Sånn, var det noe mer? 

 

Latterlig!

 

Hva er stipend i Noreg... Jo, på toppen av "gratis" utdannelse. "Gratis" - fordi staten (les: de som gir bort 36-50% av lønna si kvar månad)  betaler for utdanninga di. Der får du pengene til å leve av. Mat, drikke, hore. Du er fritt til å bruke det på kva du vil, ingen kontrolerer deg.

 

La oss si du søker deg inn på Fjellhaug. Får stipend. Bruker den på å reise til Thai og banga ladyboys. Og som konsekvens, så må du faktisk betale pengene tilbake?! Fy og fy, slemme lånekassa.

På toppen av alt, så slipper du å betale noe rente, så fremt du er under utdanning eller uten jobb. Eller du kan søke om rentefritakk i 3 år. Om du bruker Bank Norwegian kredittkort, betaler du 20% årlig. 

 

Rentefritt lån i 3 år - "konsekvens"?! 

 

 

Vet du kva konsekvens er for å droppe ut i andre land?

Du jobbet i 4-5 år, sparte kvar eneste øre. Begynte på uni, droppa ut. Du fikk ingen stipend i det hele tatt. Alt du brukte på ladyboys gikk rett ut av lomma. Og alt du sparte opp for å studere - det mistet du. DET er konsekvens. Og då BRYR du deg, hvordan det går på uni. Du møter opp i forelesningen og du studerer. For å ikke miste alt!

 

Så ikke kom her og kall 3 års rentefritt lån som du brukte på ladyboys/weed/whatever for "kosekvens".

Lenke til kommentar

Så det du sier er at det norske systemet der du IKKE må jobbe i fire - fem år for å ha kun èn sjanse på å studere, er dårlig. Du må være den eneste jeg har hørt om som synes at et utdanningssystem som er laget for de rike er ekstremt bra. 

 

 

Ok, da er det god natt fra meg .

 

 

PS: Jeg studerer i utlandet akkurat nå. 

 

 

PPS: Jeg ser at du glatt overså min link der det står 8/10 faktisk består, men begynte å fable om dine egne ladyboy og weed-fantasier. Den er grei. 

Endret av Mchansern
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For godt, når ca. 1/3 dropper ut av videregående? Snakk om nonsens. Barna lærer bare språk på grunnskolen, og da dropper de selvsagt ut av videregående. Norge har et drittskolesystem uten like. Det er en skam for hele nasjonen, og at det ikke er gjort noe med det, tyder på at noe er svært galt i topplokket til de som styrer det.

 

 

Norges skolesystem er helt ok sett i forhold til andre land i vesten. Skolesystemet er ikke perfekt men hvis vi sammenlikner oss med andre land er det er ikke skolesystemet det er noe feil med, men holdningene til elevene/studentene. Disse holdningene kommer av at vi rett og slett har det for godt i Norge. Bare se på oppstyret rundt fraværsreglene som har kommet i år. 

 

Det stilles ingen krav til prestasjoner i grunnskolen. Alle kommer inn på vgs selv om de i praksis stryker i mange fag. Kravene er ikke stort høyere fra universitetene, da alle som vil kan studere sålenge de har bestått vgs. Studentene får gratis studie og i tillegg et stipend og et svært fordelaktig lån uten renter i studietiden. Selv ikke på universitetsnivå gidder folk å ta studiet seriøst da arbeidsløsheten er lav nok til at man forventer å få jobb uansett, evt så ordner NAV opp med penger hvis det ikke går. 

 

Det er ikke spesielt rart at det er mer dropouts her der alle får studieplasser kastet etter dem uansett hvordan de presterer sammenliknet med land der studenten må betale store summer for å få lov til å studere. Spesielt når sikkerhetsnettene er så gode at mange ikke ser viktigheten av å få en god jobb. I tillegg virker det som om akademiske prestasjoner verdsettes lite i dette landet.

 

Det er svært positivt at studiene er gratis slik at alle som vil har muligheten til å forbedre livet sitt gjennom studier, uavhengig av foreldrenes økonomi. Men denne svært gode muligheten må tas mer serøst av de mange som får den uten å egentlig sette pris på det de får. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

For godt, når ca. 1/3 dropper ut av videregående? Snakk om nonsens. Barna lærer bare språk på grunnskolen, og da dropper de selvsagt ut av videregående. Norge har et drittskolesystem uten like. Det er en skam for hele nasjonen, og at det ikke er gjort noe med det, tyder på at noe er svært galt i topplokket til de som styrer det.

 

 

Norges skolesystem er helt ok sett i forhold til andre land i vesten. Skolesystemet er ikke perfekt men hvis vi sammenlikner oss med andre land er det er ikke skolesystemet det er noe feil med, men holdningene til elevene/studentene. Disse holdningene kommer av at vi rett og slett har det for godt i Norge. Bare se på oppstyret rundt fraværsreglene som har kommet i år. 

 

Det stilles ingen krav til prestasjoner i grunnskolen. Alle kommer inn på vgs selv om de i praksis stryker i mange fag. Kravene er ikke stort høyere fra universitetene, da alle som vil kan studere sålenge de har bestått vgs. Studentene får gratis studie og i tillegg et stipend og et svært fordelaktig lån uten renter i studietiden. Selv ikke på universitetsnivå gidder folk å ta studiet seriøst da arbeidsløsheten er lav nok til at man forventer å få jobb uansett, evt så ordner NAV opp med penger hvis det ikke går. 

 

Det er ikke spesielt rart at det er mer dropouts her der alle får studieplasser kastet etter dem uansett hvordan de presterer sammenliknet med land der studenten må betale store summer for å få lov til å studere. Spesielt når sikkerhetsnettene er så gode at mange ikke ser viktigheten av å få en god jobb. I tillegg virker det som om akademiske prestasjoner verdsettes lite i dette landet.

 

Det er svært positivt at studiene er gratis slik at alle som vil har muligheten til å forbedre livet sitt gjennom studier, uavhengig av foreldrenes økonomi. Men denne svært gode muligheten må tas mer serøst av de mange som får den uten å egentlig sette pris på det de får. 

 

 

Du skriver det eg skreiv... Folk har det for godt og greier ikke å sette pris på det. Folk misbruker sine muligheter. Driter å i bry seg om studiet.

Lenke til kommentar

Det er helt klart holdningene til elevene og foreldrene det er noe galt med!

Da jeg vokste opp var det feil å være flink på skolen og jobbe hardt. Det man skulle fokusere på var å være sosial, kul og nonchalant. Hvis man brydde seg om skolearbeid var man nerd, hadde ikke noe liv, burde tråkkes ned etc.
Så reiste jeg litt på videregående og fant ut at der var det omvendt, de som var flinke ble sett opp til i utlandet.

I Norge er det også en veldig stor andel ungdom som bruker over 20 timer i uka på internett, spill, facebook etc. og tenker at dette er normalt. Hvis de som bruker 20 timer i uka på spill, hadde gjort matte i stedet, hadde de vært mye bedre forberedt til videregående.

Foreldre kan også bli flinkere til å følge opp barna og sette seg ned og gjøre lekser med dem, eller ha små lekse-grupper eventuelt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg vokste opp var det feil å være flink på skolen og jobbe hardt. Det man skulle fokusere på var å være sosial, kul og nonchalant. Hvis man brydde seg om skolearbeid var man nerd, hadde ikke noe liv, burde tråkkes ned etc.

 

 

Ja det absolutt verste er de som ser ned på de som er flinke, og sprer holdningen om at man heller skal gi faen.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Det vil få alvorlige konsekvenser for velferdsstaten hvis man skal ta betalt for utdanning. Det vil oppstå større klasseforskjeller og det vil være mange som ikke vil få mulighet til å ta utdanning. Det finnes nok ikke mange med en slik tankegang (håper jeg). Forstår selvfølgelig argumentet, men dette er ikke måten å løse det på.

 

Må i midlertid si meg enig med ATWindsor her at jeg ikke selv har opplevd en slik ukultur på universitetet. Det finnes mange useriøse, ja, men de fleste har vel som mål å i alle fall fullføre studieløpet.

Endret av Vannlinjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil få alvorlige konsekvenser for velferdsstaten hvis man skal ta betalt for utdanning. Det vil oppstå større klasseforskjeller og det vil være mange som ikke vil få mulighet til å ta utdanning. Det finnes nok ikke mange med en slik tankegang (håper jeg). Forstår selvfølgelig argumentet, men dette er ikke måten å løse det på.

Jeg mener at det er moralsk og pragmatisk bra at alle klasser i samfunnet har tilgang til en utdanning som kvalifiserer til de mest ettertraktede jobbene. Sosial mobilitet er en bra ting, og vi trenger de smarteste hodene i jobb, ikke bare de som slumpet til å ha rike foreldre.

 

Det betyr ikke at alle skal få en gratis utdanning uavhengig av evner og innsats.

 

Jeg lurer på hva som hadde kommet ut av å måtte skrive en søknad for å få en studieplass. Dvs tenke igjennom og formulere hvorfor akkurat _du_ skal fylle akkurat _denne_ studieplassen. For min egen del så var det lite gjennomtenkt når jeg som 19-åring søkte på videre studier etter videregående.

 

Hva skjer når/hvis maskinene overtar verden og det blir stadig færre jobber? Burde vi "presse igjennom" skoletrøtte 16-åringer til en middelmådig bachelor-grad i den tro at høyere utdanning er det som skal til for å rettferdiggjøre den relative velstanden vår i et internasjonal marked?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som hadde kommet ut av å måtte skrive en søknad for å få en studieplass. Dvs tenke igjennom og formulere hvorfor akkurat _du_ skal fylle akkurat _denne_ studieplassen.

 

 

Jeg tror ikke det hjelper så mye. Det blir fort standardiserte søknader for å oppfylle bestemte kriterier.

 

Det man derimot kan gjøre er å stille krav. 

Feks kan man gå for en todelt løsning for ungdomskolen der en linje er mer praktisk rettet og en annen mer rettet mot akademiske studier. Opptak på disse linjene er basert på prestasjoner i barneskolen.

 

Videre bør man igjen innføre opptakskrav på vgs, spesielt på studiespesialiserende. 

 

De som ikke oppfyller opptakskravene på vgs kan feks få tilbud om en slags lærlingjobb i ufaglærte yrker evt med jobbrelaterte kurs i lønn, skatt, arbeidsrett o.l med sikte på å komme i jobb tidlig.

 

Det samme systemet med opptakskrav kan videreføres på universiteter og høyskoler, med krav til progresjon i studiet. Med færre, og forhåpentligvis mer motiverte og seriøse studenter kan man kanalisere mer penger pr student inn i utdanningen enten til universitetene eller som studielån/stipend.

 

På denne måte får fortsatt alle muligheten til å studere uavhengig av økonomisk status og vi som nasjon får brukt pengene bedre på de som tar studiet seriøst.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Skjeldent har jeg sett flere idioter uttale seg om ting de ikke har peiling på. Snakkes bastant om både utenlandsstudenter, studielån, stipend og hva det vil si å studere uten å ha brukt en eneste dag på universitet eller satt seg inn i det på noen måte.

 

 

Det vil få alvorlige konsekvenser for velferdsstaten hvis man skal ta betalt for utdanning. Det vil oppstå større klasseforskjeller og det vil være mange som ikke vil få mulighet til å ta utdanning.

Er det negativt eller positivt?

Selv for egoister som deg selv er det da uten tvil positivt. Utdanning er billigere enn trygd, og en nasjon med høyt utdannet befolkning skaper flere verdier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...