Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må spyle rumpa etter hvert dobesøk.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som sikkert mange andre har. Nå jeg er på do vil ikke tarmen tømme seg, det blir sittende avføring ytterst i tarmen. Den får jeg ikke presset ut, da går det med mye dopapir. Og jeg blir sår, treg tarm kalles dette. For å bli ren må jeg spyle bak for å få ut svineriet. Utrolig ubehagelig, hatt det slik i minst tjue år. Ingen hjelp å få av lege. Slimhinnene blir på denne måte veldig tørre og det blir kløe. Har normal avføring kanskje en gang hver fjortende dag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Je

 

Dårlig kosthold med mye kjøtt og lite væske kan gi forstoppelse og dårlig avføring. Prøv å spis litt sunnere i en periode og se om det hjelper.

Jeg  tror jeg drikker alt for lite. Er ikke i nærheten av to liter om dag. Er ikke tørst. Kan ligge noe der. Trener og står på, men det hjelper ikke. Jeg er inne i en sunn periode nå, men det har ikke gitt bedring. Dette er så flaut å snakke om, og det er ubehagelig. Tar veldig lang tid når du skal på do. Våtservietter har jeg ikke prøvd. 

Lenke til kommentar

Kjøp store vannglass og ha et stående fremme. Da blir det til at du tar en slurk rett som det er, og etter et par dager er problemet løst. Hadde det på samme måte tidligere i år etter en oppjustering av kostholdet - jeg spiste mer fiber og trengte derfor mer vann.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ha beina på en krakk. Gå på do når du må på do, ikke vent. 

Prøv å kutt ut melk for gøy. Og som andre allerede har nevnt som spiller selvsagt kostholdet en stor rolle! 

Det med å ha beina på en krakk understøttes. man får gjort "jobben" kjappere og man får mer ut. Føles det ihvertfall som.

 

Lenke til kommentar

Hvor mye fiber får du i deg? FHI sier vel 25gr eller noe slikt, men mennesker skal helst ha i seg over 100gr.

Som andre sier, mye fett og kjøtt vil gjøre magen dårlig. Vi er ikke skapt for det.

Jeg har ikke dette problemet men er ikke fan av dopapir, synes ikke det blir rent og vil ikke ha dritt på hendene. Installerte derfor takdusj med ekstra hånddusj (400kr på Biltema). Er alltid på do om morgenen og kvelden så passer godt med dusjrutinen ellers :p

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

 

Ha beina på en krakk. Gå på do når du må på do, ikke vent. 

Prøv å kutt ut melk for gøy. Og som andre allerede har nevnt som spiller selvsagt kostholdet en stor rolle! 

Det med å ha beina på en krakk understøttes. man får gjort "jobben" kjappere og man får mer ut. Føles det ihvertfall som.

 

 

Det er fordi stillingen hjelper med å stimulere systemet så det blir enklere å gå på do. Tarmene dine blir på en måte ''klemt''.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem som sikkert mange andre har. Nå jeg er på do vil ikke tarmen tømme seg, det blir sittende avføring ytterst i tarmen. Den får jeg ikke presset ut, da går det med mye dopapir. Og jeg blir sår, treg tarm kalles dette. For å bli ren må jeg spyle bak for å få ut svineriet. Utrolig ubehagelig, hatt det slik i minst tjue år. Ingen hjelp å få av lege. Slimhinnene blir på denne måte veldig tørre og det blir kløe. Har normal avføring kanskje en gang hver fjortende dag. 

prøv Biola.

Har du hatt hemoroider? I så fall har du kanskje litt hudfolder rundt anusåpningen som vanskeliggjør tørking. De kan fjernes kirurgisk. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har et problem som sikkert mange andre har. Nå jeg er på do vil ikke tarmen tømme seg, det blir sittende avføring ytterst i tarmen. Den får jeg ikke presset ut, da går det med mye dopapir. Og jeg blir sår, treg tarm kalles dette. For å bli ren må jeg spyle bak for å få ut svineriet. Utrolig ubehagelig, hatt det slik i minst tjue år. Ingen hjelp å få av lege. Slimhinnene blir på denne måte veldig tørre og det blir kløe. Har normal avføring kanskje en gang hver fjortende dag. 

prøv Biola.

Har du hatt hemoroider? I så fall har du kanskje litt hudfolder rundt anusåpningen som vanskeliggjør tørking. De kan fjernes kirurgisk. 

 

Jeg har hatt dette problemet i minst tjue år. Så det var der før hemoroidene. Utrolig plagsomt. Det blir mye tørking og mye spyling. Og dermed uttørking. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har et problem som sikkert mange andre har. Nå jeg er på do vil ikke tarmen tømme seg, det blir sittende avføring ytterst i tarmen. Den får jeg ikke presset ut, da går det med mye dopapir. Og jeg blir sår, treg tarm kalles dette. For å bli ren må jeg spyle bak for å få ut svineriet. Utrolig ubehagelig, hatt det slik i minst tjue år. Ingen hjelp å få av lege. Slimhinnene blir på denne måte veldig tørre og det blir kløe. Har normal avføring kanskje en gang hver fjortende dag. 

prøv Biola.

Har du hatt hemoroider? I så fall har du kanskje litt hudfolder rundt anusåpningen som vanskeliggjør tørking. De kan fjernes kirurgisk. 

 

Jeg har hatt dette problemet i minst tjue år. Så det var der før hemoroidene. Utrolig plagsomt. Det blir mye tørking og mye spyling. Og dermed uttørking. 

 

Hvis du blir tørr i stumpen så kan du bruke litt zinksalve på det når du har vært på do og er ferdig. Fåes i hver eneste kiwi og rema ved babygreiene, det er for nettopp såre stumper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...