Gå til innhold

Anbefaler bygging av Stad skipstunnel: Sikkerhet og framkommelighet teller mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan får man et tverrsnitt på 1660 med 36 meters høyde og 36 meters bredde? Jeg antar det er noe jeg ikke forstår ved utregningen av tverrsnitt her.

 

Ut ifra bilde antar jeg at 36x36 er over vann, mens selve tunellen vil ha et tverrsnitt på 1660 m^2

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"– Det er mange samferdselsprosjekter som ikke har kommet ut med positive tall under planleggingen, men som er svært nyttige og fornuftige, sier Andreassen."

 

Dette er et prosjekt det har vært folkesnakk om i årtier, og kan til en viss grad sammenlignes med Kvivsvegen.

Kvivsvegen var også på planstadiet i mange 10-år, men krangelen mellom Nordfjord og Stryn om å være regionsenter stakk kjepper i hjulene. Nå er prosjektet gjennomført og prognosene til Vegvesenet om 15 års nedbetalingstid ble grundig slått, med nedbetaling på 8 år. Selvsagt burde det kommet tunnel gjennom Utvikfjellet samtidig, og E39 hadde hatt 2 ferger mindre.

Stadt skipstunnel vil også åpne for trafikk en ikke kan tallfestes før prosjektet er ferdig. Ganske sikkert kommer det hurtigbåter, men hvor mange daglige gjennomkjøringer dette representerer er vanskelig å si.

Verdien for småbåttrafikken er også vanskelig å beregne, da tunnelen åpner for en mulighet vi ikke har i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det viktigste er at den ikke bygges med noen form for størrelsesmarginer, sånn at dersom det blir viktig å få større skip gjennom så må hele dritten bygges om.

Men den så jo flott ut da.

 

Regner med de har sjekket med hurtigruten om de har planer om større skip.

Om de ønsket 2 meter bredere hadde det vært mulig.

 

Du vil uansett ha en maksimum størelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg svært lite om veistandarden på riksveg 618 mellom Selje og Kjødepollen, men hvis man først skal sprenge seg gjennom fjellet, kunne man kanskje ha vurdert inn en liten bilvei samtidig?

 

Hvor stor er merkostnaden av å inkludere ytterligere 10 meter i bredden til biltrafikk? (Behøv så klart ikke samme abnorme høyde som båt-traseen, så blir jo nesten bare snakk om å ta noen snitt i den ene fjellveggen ..)

 

Slik ser forøvrig Rv618 ut på Google Maps: https://www.google.no/maps/@62.0192739,5.4381896,3a,75y,318.68h,57.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1saQB2FUKfwmtOIAqGteuXKA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

 

OBS: Jeg aner ingenting om trafikkgrunnlaget, bare så det er sagt! Kan godt være det ikke er noe særlig trafikk her i dag … men skal man f.eks. mellom Selje og Åheim ser jeg ingen annen logisk kjørerute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er bare å bygge. Jeg er overbevist om at vi vil få igjen flerfoldige ganger investeringen. Som vi gjør på bortimot samtlige samferdselsprosjekt i dette landet. Lurer mest på når en skal inrømme at beregningsmodellene er fullstendig gale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...