Gå til innhold

[Løst] Er NAV verdt det?


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg registrerte meg på Nav.no som jobbsøker, etter at foreldre maste på meg om at jeg burde gjøre det for å få dagpenger som de trodde jeg hadde rett på. Nå viser det jo sånn at jeg ikke får dagpenger, ettersom jeg ikke har mistet jobb eller gått ned i stilling, kun blitt eksaminert fra studiene. 

 

Nå har jeg da fått et brev fra Nav angående en innkallelse for å møte noen derfra. Mitt spørsmål er da om det er verdt å fortsatt være registrert som jobbsøker, ettersom målet mitt hovedsakelig var å få dagpenger (var ikke klar over alle reglene på den tida da jeg søkte)? Det står på deres sider at jeg må være villig til å jobbe hvor som helst i landet, men risikerer jeg ikke da å måtte få jobb på steder jeg ikke er interessert i å jobbe?

 

Min tanke er at jeg avmelder meg som jobbsøker hos Nav, og fortsetter selv søket etter jobb på egenhånd. Hva tenker dere jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsekvensen av å ikke jobbe steder jeg ikke vil jobbe er jo nesten bare positive. Det jeg er redd for er å måtte jobbe steder jeg ikke vil jobbe, og jeg har ingen erfaring med Nav så jeg vet ikke hvordan de opererer. Jeg har ingenting å miste nei, men jeg vet ikke om jeg har noe å vinne på det heller :) 

Lenke til kommentar

Konsekvensen av å ikke jobbe steder jeg ikke vil jobbe er jo nesten bare positive. Det jeg er redd for er å måtte jobbe steder jeg ikke vil jobbe, og jeg har ingen erfaring med Nav så jeg vet ikke hvordan de opererer. Jeg har ingenting å miste nei, men jeg vet ikke om jeg har noe å vinne på det heller :)

Det du har å vinne er jo en evt. jobb, om NAV finner noe. Noe som vel er heller tvilsomt egentlig.

Men hadde det vært meg ville jeg vært registrert der, det skader jo ikke på noen måte heller. I beste fall klarer de å hjelpe deg i jobb.

 

Sats på å skaff deg jobb selv.

 

Som FrihetsRegn sier, si at det er uaktuellt å flytte, så lenge du ikke mottar dagpenger har det ingen konsekvens.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Konsekvensen av å ikke jobbe steder jeg ikke vil jobbe er jo nesten bare positive. 

 

 

Borsett fra du er voksen og ikke kan forsørge deg selv...?

 

Dette er ikke så vanskelig. Du har meldt deg som arbeidssøker, og NAV følger opp med å innkalle til et møte. Det er slik NAV fungerer. Desverre ender det altfor sjelden med at de finner en jobb til deg, selv om du faktisk er villig til å jobbe. Det er der NAV ikke fungerer så godt. Det som er helt sikkert er at om du allerede er blitt kresen på jobbene før du har hatt din første så kommer det ingenting godt ut av det. At du synes det høres positivt ut får være din hodepine...

 

Mitt forslag: Ta møtet, vær positiv, og ta alle forslag positivt. Så får du vurdere.Som aklla sier er det ingenting som skjer om du takker nei, siden du ikke har noen ytelser å miste. Du har derimot mye å vinne: Du får inntekt og ikke minst arbeidserfaring. Tro meg, den dagen drømmejobben kommer seilende forbi har du mye større sjanser om du kan vise til et par jobber "på gølvet" enn noen år med å gjøre ingenting.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Konsekvensen av å ikke jobbe steder jeg ikke vil jobbe er jo nesten bare positive. 

 

 

Borsett fra du er voksen og ikke kan forsørge deg selv...?

 

Dette er ikke så vanskelig. Du har meldt deg som arbeidssøker, og NAV følger opp med å innkalle til et møte. Det er slik NAV fungerer. Desverre ender det altfor sjelden med at de finner en jobb til deg, selv om du faktisk er villig til å jobbe. Det er der NAV ikke fungerer så godt. Det som er helt sikkert er at om du allerede er blitt kresen på jobbene før du har hatt din første så kommer det ingenting godt ut av det. At du synes det høres positivt ut får være din hodepine...

 

Mitt forslag: Ta møtet, vær positiv, og ta alle forslag positivt. Så får du vurdere.Som aklla sier er det ingenting som skjer om du takker nei, siden du ikke har noen ytelser å miste. Du har derimot mye å vinne: Du får inntekt og ikke minst arbeidserfaring. Tro meg, den dagen drømmejobben kommer seilende forbi har du mye større sjanser om du kan vise til et par jobber "på gølvet" enn noen år med å gjøre ingenting.

 

Geir :)

 

 

Jeg har nok litt mer oversikt over mitt eget liv og mine forutsetninger for å se hvilke positive sider det er, så ja; det får være min egen hodepine.

 

Utenom det så tar jeg turen bort dit, så ser jeg hva de har å tilby.

Lenke til kommentar

Det NAV gjør godt er å plage deg med møter, krav om dokumentasjon o.l, noe som gjør at du tilslutt blir så lei du intensiverer arbeidssøkingen. Med det resultat at du raskere finner deg enn jobb.

 

At de krever en nyutdannet at han må flytte på tvers av landet for en jobb, ellers mister han retten til bistand fra NAV skjer ikke. De vil prøve å hjelpe deg med å skrive jobbsøknader, kartlegge egenskaper og jobber som passer med disse, og det er vel stort sett det de gjør. Følger du opp de innkallingene du får vil du ikke miste rettighetene til bistand fra NAV.  

Lenke til kommentar

Jeg har nok litt mer oversikt over mitt eget liv og mine forutsetninger for å se hvilke positive sider det er, så ja; det får være min egen hodepine.

 

Selvsagt, det må du selv vurdere. (Det hadde dog vært spennende å høre om noen som faktisk ikke trenger jobbe, hvis du vil dele den vurderingen med oss...)

 

Utenom det så tar jeg turen bort dit, så ser jeg hva de har å tilby.

 

God idé.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det NAV gjør godt er å plage deg med møter, krav om dokumentasjon o.l, noe som gjør at du tilslutt blir så lei du intensiverer arbeidssøkingen. Med det resultat at du raskere finner deg enn jobb.

Det gjelder jo bare om man skal ha økonomisk bistand fra de. Det må i dette tilfelle bli økonomisk sosialhjelp, om han kvalifiserer til det.

Pr nå ser det jo ut som det kun er jobbsøking han vil ha hjelp med.

Lenke til kommentar

Må man ikke ha nedsatt helsen med minst 50% for å få AAP? Eller som en midlertidig stønad for de som mister jobben (66% av siste inntekt eller 66% av 2G om man ikke har hatt jobb før)? Nå vet jeg ikke hva TS sliter med men det er ikke sikkert han får penger fra NAV om han ikke har noen problemer. Men det er sikkert verdt å prøve om man vil ha en inntekt mens man leter etter jobb.

 

Edit: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

Det NAV gjør godt er å plage deg med møter, krav om dokumentasjon o.l, noe som gjør at du tilslutt blir så lei du intensiverer arbeidssøkingen. Med det resultat at du raskere finner deg enn jobb.

Det gjelder jo bare om man skal ha økonomisk bistand fra de. Det må i dette tilfelle bli økonomisk sosialhjelp, om han kvalifiserer til det.

Pr nå ser det jo ut som det kun er jobbsøking han vil ha hjelp med.

 

 

Og det var under de forutsetningene jeg svarte. Selv om du ikke mottar penger fra de kan de fortsatt sette krav til deltagelse på møter, jobbkurs, fremvise søknader du har sendt o.l for å fortsatt kunne få bistand fra de med jobbsøkingen, og være registrert arbeidssøker.  

Lenke til kommentar

Jeg antok det siden han sa dagpenger. Hvilken ordning tror du det er snakk om da? Så vidt jeg vet så får man ikke penger fra NAV bare fordi man har lyst.

Får han penger fra nav i det hele tatt da?

Ut fra det han skriver ser det ikke ut som om han får noe fra nav i det hele tatt. Bare at han har registrert seg som arbeidssøker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

NAV er en håpløs organisasjon, men jeg vil fortsatt anbefale å registrere deg på NAV. 

 

Du kan få penger når du tar kurs, og det kan være motiverende å møte andre mennesker i samme situasjon. NAV vil også hjelpe deg mer om du blir arbeidsledig lenge, men det er ikke en situasjon du ønsker å være i fordi arbeidsgivere er ikke interessert i langtidsarbeidsledige. Om du jobber gratis kan du få relevant arbeidserfaring og slippe å få et hull på CV-en.

 

Det skader ikke å melde seg på NAV, og de krever nesten ingenting.

Lenke til kommentar

Velkommen til NAV!

 

Du får herved tilbud om å arbeide gratis for oss resten av livet eller inntil du klarer å få jobb på egenhånd. Takk for at du valgte å plukke søppel og vaske dasen gratis for oss selvom du har en utdanning som ikke tilsier dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...