Gå til innhold

«Vi har hatt smarttelefoner i årevis – og vi ønsker at bilene skal få en lignende utvikling»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med Tesla og (muligens) Faraday Future som eksempler på hvilke produkter og løsninger nyetablerte fullelektriske produsenter etablerer seg med, begynner følelsen av tidsnød for alvor å melde seg hos de etablerte produsentene."

 

Ja, noe å tenke på for det politiske miljøet her hjemme.

Gamle politikere og etablerte bilprodusenter har til felles at de har problemer med å tenke utenom boksen. Det måtte nye koster til for å skape en bilfabrikk som Tesla.

Kodak og Nokia er eksempel til ettertanke for norske politikere, som fortsatt tror olje og gass er den store inntektskilden når vi passerer 2030.

MDG kan bli et stort parti til høsten dersom ikke noen av de etablerte partiene griper mulighetene som ligger i det grønne skiftet.

Både NHO og det etablerte politiske miljøet snakker om flere ben å stå på, men fortsetter å bruke 100 mrd. pr. år på oljerelatert virksomhet og under 100 mil. på "Havrommet", som har potensialet til å erstatte arbeidsplassene vi mister i fossilindustrien.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen som helst tro på at forbrenningsmotoren forsvinner fra nybilmarkedet om så lite som 10-15 år. Vi har god kapasitet i vårt land, men det er ganske mange land som har heller tvilsom strømforsyning. For eksempel India, som er et kjempemarked. For ikke å snakke om alle u-landene hvor folk durer rundt i Toyota pickuper.

Lenke til kommentar

 

Tenk når slike biler begynner å bli 10-15+ år gamle, og elektronikken begynner å hangle...

 

Hangler ikke elektronikk allerede i biler etter 15 år?

 

AtW

 

 

Jo, og det er ille nok.

 

Scene 15 år frem i tid fra nå:

 

Bileier: - Brems bil!

Bil: - A-k-s-e-l-e-r-a-s-j-o-n oppfattet. Ø-k-e-r hastighet til 100 kilometer i timen.

 

;)

Lenke til kommentar

Tenk når slike biler begynner å bli 10-15+ år gamle, og elektronikken begynner å hangle...

Det vil jo være et mye mindre problem enn fossilbiler der det er langt flere deler som kan ta kvelden (både elektronikk og andre enda mer slitasjeutsatte deler). Hvis elektronikken i en elbil svikter kan man jo f.eks. bytte ut et kretskort el.l.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda verre vil det nok bli når slike avanserte superdatamaskiner på hjul begynner å trøble i dette vinterlandet.

Når garantien går ut blir det morsomme tilstander på verksteder rundt omkring, tusenlapper vil fly.

Du mener i motsetning til alle de svindyre reparasjonene man må foreta på gamle fossilbiler?

 

Hva er forskjellen egentlig? Bortsett fra at vedlikehold og reparasjon av elbiler sannsynligvis vil være mye billigere, naturligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bortsett fra at vedlikehold og reparasjon av elbiler sannsynligvis vil være mye billigere, naturligvis.

Ingen grunn til å tro det.

Mange elbiler har sjeldne og dyre deler som kan feile, hjelper ikke at færre deler går rundt da.

De store europeiske kan å bygge motorer, er sjelden eller aldri motorene som feiler, men alt rundt.

Lenke til kommentar

"Stempelmotoren (i Otto-versjon) er 175 år gammel.. Selv om tyske, amerikanske og japanske ingeniører har foredlet teknologien siden den gang, fremstår stempelmotoren i dag som en latterlig gammel løsning."

 

Elmotorer är ju inte jättnyheter det heller. Sent 1800-tal, typ. Fast artikelförfattaren kanske tror att elbilar är något nytt? Det är det inte. Det har funnits i 120 år det också.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Jan M M

"Stempelmotoren (i Otto-versjon) er 175 år gammel.. Selv om tyske, amerikanske og japanske ingeniører har foredlet teknologien siden den gang, fremstår stempelmotoren i dag som en latterlig gammel løsning."

 

Elmotorer är ju inte jättnyheter det heller. Sent 1800-tal, typ. Fast artikelförfattaren kanske tror att elbilar är något nytt? Det är det inte. Det har funnits i 120 år det också.

 

Ja, det er et godt poeng, og det var til og med flere forsøk med elbiler tidlig på 1900-tallet. Men stempelmotoren tok markedet den gangen.

Lenke til kommentar

 

Enda verre vil det nok bli når slike avanserte superdatamaskiner på hjul begynner å trøble i dette vinterlandet.

Når garantien går ut blir det morsomme tilstander på verksteder rundt omkring, tusenlapper vil fly.

Du mener i motsetning til alle de svindyre reparasjonene man må foreta på gamle fossilbiler?

 

Hva er forskjellen egentlig? Bortsett fra at vedlikehold og reparasjon av elbiler sannsynligvis vil være mye billigere, naturligvis.

Kör du Audi? Jag har aldrig på någon av dom bilar jag har haft råkat ut för dyra motorrelaterade reparationer. Problem med hjulupphängning, bromsar etc som kostar skjortan kommer det att bli minst lika mycket av med elbilar. Just motorn brukar vara det som det är minst problem med med en bil med förbrännignsmotor.

Fast jag har (naturligtvis) aldrig haft någon Audi. Känner dock flera som har haft, med betoning på haft. Deras audi-bilar har älskat att stå på verkstaden och har hittat på alla möjliga och omöjliga fel för att få tillbringa så mycket tid där som möjligt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bortsett fra at vedlikehold og reparasjon av elbiler sannsynligvis vil være mye billigere, naturligvis.

Ingen grunn til å tro det.

Mange elbiler har sjeldne og dyre deler som kan feile, hjelper ikke at færre deler går rundt da.

De store europeiske kan å bygge motorer, er sjelden eller aldri motorene som feiler, men alt rundt.

 

Det er stor grunn til å tro, fordi det er mindre ting som kan slites og som vil måtte byttes ut.

 

Sjeldne og dyre deler? Er de noe sjeldnere og dyrere enn alle delene i fossilbiler som pleier å ta kvelden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...