Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøper har vært å sett på bilen jeg skal selge og ordnet med bankremise.Kan jeg si jeg ikke vil selge likevel.


Anbefalte innlegg

Bilen er etter moren min som er død.Jeg har sagt vedkommende kan kjøpe den for en veldig lav pris.Jeg angrer såp fælt å vil beholde den selv.Vi har avtalt sted vi skal møtes for overlevering.Og han som skal kjøpe bilen har ordnet med bankremise. Men jeg vil ikke selge bilen å ikke til denprisen han skal få.JEG ANGRER .Bilen til mammaen min vil jeg ha selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere skrevet kontrakt? I utgangspunktet er også en muntlig avtale bindende, men uten kontrakt og uten din vilje så bør det være fullt mulig å kansellere en avtale. Ta kontakt snarest å si at du ikke ønsker å selge. Du trenger IKKE å komme med en masse (bort)forklaringer (selv om det neppe skader å si at du vil ha den selv) det holder å si at du ikke ønsker å selge. Ikke skriv under på noe du ikke er helt sikker på!

Lenke til kommentar

Jeg kondolerer, dette var trist å lese.

Jeg forstår godt at du gjerne vil beholde bilen.

I utgangspunktet er avtale bindende, også en muntlig avtale.

Her har kjøper sannsynligvis en skriftlig melding fra deg, med en skriftlig avtale stiller han sterkt om dette skulle bli en sak.

Hvis kjøper vil ha bilen så tror jeg han får den.
Du kan høre med han, kanskje går han med på å trekke seg. Sannsynligvis er det toget kjørt allerede og du er for sent ute.

Eventuelt kan du betale et mellomlegg for å kjøpe deg ut av avtalen, her er problemet at kjøper har fått den for så lav pris. Du må egentlig betale hele mellomlegget opp til bilens egentlige verdi for at det skal lønne seg for kjøper å trekke seg ut av avtalen.

Kanskje kan du kansellere avtalen med grunn i at du var i sjokk etter din mors bortgang. En psykolog kan kanskje skrive under på at ikke var helt ved dine fulle fem og derfor erklære avtalen ugyldig, at bilen selges til så lav pris taler også for det.
Dette kan du bringe opp for kjøper, bare at han vet du vil motarbeide salget og kanskje får gjennomslag kan være nok til at han ikke vil ta sjansen på å kjøpe.

Utover dette så vet jeg ikke hva du kan gjøre, men jeg ønsker deg lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du skikkelig dirty oppkonstruerer du en vesentlig, men provisorisk og reverserbar mangel ved bilen som er avtalebrytende i den forstand at kjøper burde vært gjort oppmerksom på det, i håp om at kjøper trekker seg fra kjøpet.

 

Men det ville vært simpelt gjort.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Hva med "feilprising"? Når bedrifter priser varer så lavt at kunden burde ha skjønt at prisen er feil, kan bedriften bryte salgsavtalen. Om du ikke selv var klar over verdien på bilen, og dermed satte prisen altfor lavt, er jo det en form for feilprising? Vet ikke om dette kun gjelder bedrifter og ikke ved privat salg, men bare slenger det ut som en tanke. Uansett, om du sammenligner bilens pris med tilsvarende andres bilers pris på markedet, er det jo ikke rimelig å forvente at kjøper skal få den for vesentlig billigere pris?

Lenke til kommentar

Som andre sier: Dersom du har inngått avtale om salg av bilen til en avtalt pris, er dere begge bundet til denne avtalen. Du sier at du angrer, men du har ingen angrefrist ved en slik avtale. Du bør kontakte kjøper og si at du ikke ønsker å selge, og tilby å dekke kostnadene kjøper har hatt med bankremisse etc, men dersom kjøper krever at avtalen oppfylles er du forpliktet til dette. Tenk deg om du var i motsatt situasjon, der du var kjøper: Du hadde neppe gått med på at selger går fra en avtale dere har inngått dersom du var kjøper av bilen.

 

Dersom det er kun prisen som gjør at du ikke å ønsker å selge, hvorfor aksepterte du tilbudet i det hele tatt? Har du fått et bedre tilbud etterpå? 

Lenke til kommentar

 

Det er bare å kansellere. Omstendighetene sett i betraktning er utslagsgivende.

Unngå å bli lurt å la deg bli utnyttet.

 

Hvordan i all verden blir hun lurt her?

Man klare å lese mellom linjene. Samtidig minne andre som poster om "at det er brudd på avtale osv".

Og at op ikke tenkte rasjonelt i situasjonen mtp på pris og verdi.

 

 

Quote :

Bilen er etter moren min som er død.Jeg har sagt vedkommende kan kjøpe den for en veldig lav pris....

...jEG ANGRER...

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om hvordan annonseringen av bilen ble gjort, men greier man å selge/avtale salg om bil, bør man også kunne undersøke markedspris på det man selger. Uansett om man har mistet nært familiem eller ikke. For alt jeg vet kan moren ha vært død lenge, det står det ingenting om i innlegget.

 

Det jeg mener er det korrekte her, er å spørre kjøper om han kan gå med på å kansellere salget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...