Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

''Jeg er 5 år. Ikke tving meg til å kysse eller klemme noen''


Anbefalte innlegg

Ny meme om tillatelse (consent) som ikke er idiotisk:

http://upshout.net/children-consent-controversial-meme-katia-hetter/?utm_content=inf_11_3298_2&utm_source=TSE&utm_medium=CPC&utm_campaign=tse&tse_id=INF_197ae540cb9c11e68a469d17a2be9ed9

Hva syns du? Burde barn tvinges til å gjøre ting de ikke vil, selv om det kan skade dem senere i livet? Er mange foreldre maktsyke uten å være helt klar over det? Eller er dette bare enda mer tull?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener dette er stort sett harmløst. Har opplevd bestremødre, tanter og nabokjerringer som ville stjele seg en klem hvis man kom på besøk. Hørte på stemmeleiet at det var fleipete.

 

"Ka e de du sei, får eg ikkje en go'kjinn av deg?"

 

Det er vel ikke slik at man blir tvunget med makt eller trusler eller ikke greier å vri seg unna.

 

Man kan lage teorier om det meste og dra det ut på ville veier, til og med finne "confirmation bias" på at teorien stemmer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Tja, jeg har alltid latt mine barn få velge selv om de vil klemme folk eller ikke.

 

Den ene er utadvendt og klemmer gis villig bort.   

Den andre er nok mer introvert, og da han var mindre snudde han seg motvillig bort når det skulle klemmes. Vi foreldre lot ham gjøre det uten å gjøre noe nummer av det. 

 

Nå er de begge i slutten av tenåra, og han som var så motvillig da han var barn, klemmer nå når han selv ser at det er forventet. Det har han skjønt helt selv uten at vi har påvirket ham på noen måte. De fleste av oss tilpasser oss jo samfunnets normer når vi blir gamle nok til å føle presset uten at det blir sagt høyt :-) 

 

Maktsyke er nok sjelden forklaringen på at foreldre overtaler barna til å klemme andre. Det er nok heller en slags kulturelt betinget forventning, som mange følger uten å reflektere større over hvordan det påvirker barna. 

Endret av Kalevala
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Samme som over, siden dattera vår ble gammel nok til å uttrykke egne ønsker på ene eller andre måten får hun velge selv hvem hun vil ha fysisk kontakt med, og vi hjelper henne om det trengs - om et familimedlem, annen voksen eller barn ønsker en klem og hun sier nei, slipper hun det.

Det samme gjelder forøvrig oss foreldre, om vi spør om en klem eller suss og hun sier nei, så slipper hun. Jeg vil selv ikke bli påtvunget intimitet med andre, så hvorfor skal jeg tvinge henne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å omgås mennesker ellers kan det bli et problem senere. Det er vanlig å klemme en slektning eller bekjent som man ikke har sett på lenge.

 

Noen barn er sjenerte. Tror ikke barnet lider noen nød om en voksen fåreslår at barnet skal gi tante en klem. Det føles ubehagelig der og da, men man vokser på det. Det blir ikke skapt noen relasjon hvis tante kommer på besøk og barnet gjemmer seg i et annet rom.

Lenke til kommentar

Det er viktig å omgås mennesker ellers kan det bli et problem senere. Det er vanlig å klemme en slektning eller bekjent som man ikke har sett på lenge. Noen barn er sjenerte. Tror ikke barnet lider noen nød om en voksen fåreslår at barnet skal gi tante en klem. Det føles ubehagelig der og da, men man vokser på det. Det blir ikke skapt noen relasjon hvis tante kommer på besøk og barnet gjemmer seg i et annet rom.

 

 

Nei det gjør det ikke, men det blir ikke skapt noen god relasjon om den tanten bare forbindes med klemming og at hun trenger seg på heller.

 

 

Dette er jo noe som er helt forskjellig fra individ til individ om hva en synes om klemmer og klemming, det er nok ingen som tar skade av en klem eller to, men det er ikke sikkert at det gir noen glede eller skaper en god relasjon om en ikke vil klemme noen heller.

 

Har selv to døtre og de er også helt forskjellige, den ene kommer nesten i mot hvem som helst som kommer på besøk med åpne armer og klemmer villig den som ønsker.

Den andre viser helt tydelig at det er noe hun ikke komfortabel med, og hvorfor skal hun da måtte klemme noen?

En klem skal vel være til glede for begge parter og ikke bare gjøres for å glede en «gammel tante» fordi tanten vil, den kjøper ikke jeg.

Så nei, det bestemmer min datter helt selv, og de som forsøker å ta seg til rette med en klem når hun ikke vil, skyver hun bort og ønsker ingen relasjon til i det hele tatt, og da virket vel den klemmen mot sin hensikt.......?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er greit å "tvinge" barn til å gi ein klem. Alt med måte, selvfølgelig.

Om barnet er ekstrovert - så gir h/h klemmer av seg selv. Om h/h vil ikke - la være å tvinge han/hun.

Om barnet er introvert - h/h har godt av å være litt mer komfy rundt folk og kroppskontakt. Hjelper på senere i livet.

Lenke til kommentar

Hvis noen ikke vil at du rører dem, så ikke rør dem. Alder har fint lite å si. Tvang gir ikke positive assosiasjoner senere i livet. Tvert imot, det vil føre til negative assosiasjoner til fysisk kontakt. Å tvinge noen, og da spesielt barn, til å kysse deg, eller tvangsgi et kyss, vil jeg si er overgrep.

 

"Nei betyr nei" er absolutt.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å hinte til og trenge seg på, men en må likevel respektere svaret og responsen et barn gir på det.

 

Uansett så må de som er voksne også respektere et barns meninger om dette, det kommer ikke noe godt ut av å tvinge frem en klem av noen som ikke vil. Det er nok av andre ting barn  gjøre som de ikke har lyst til, så en klem må i hvert fall være lystbetont (etter min mening).

Lenke til kommentar

 Tror ikke barnet lider noen nød om en voksen fåreslår at barnet skal gi tante en klem.

 

 

Jeg mener det er greit å "tvinge" barn til å gi ein klem. Alt med måte, selvfølgelig.

 

 

Jeg var veldig introvert som barn, bra at "de voksne" hintet til en klem eller to.

 

Her må vi skille litt - vi oppfordrer, foreslår og hinter gjerne til jentungen - men sier hun fortsatt nei, er det ingen tvang. Første og siste sitat er altså OK, det midterste er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar

Burde barn tvinges til å gjøre ting de ikke vil, selv om det kan skade dem senere i livet?

 

Barn tvinges til å gjøre ting de ikke vil stort sett, men du kan gjerne spesifisere litt bedre så man kan svare fornuftig. Det er forskjell på å tvinge et barn til å lese og tvinge et barn til å hoppe fra et stupebrett.

 

Så kan man jo diskutere om tvangslesingen eller stupingen vil skade eller hjelpe. Kanskje lesingen gjør at barnet hater bøker. Kanskje stupingen gjør at barnet elsker svømming.

 

Det er en grunn til at foreldre er en ting og det er ikke bare for å være barnets "slave".

 

Edit; Så er det selvfølgelig forskjell på tvang og "sterk oppfordring" :p

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å hinte til og trenge seg på, men en må likevel respektere svaret og responsen et barn gir på det.

 

Uansett så må de som er voksne også respektere et barns meninger om dette, det kommer ikke noe godt ut av å tvinge frem en klem av noen som ikke vil. Det er nok av andre ting barn  gjøre som de ikke har lyst til, så en klem må i hvert fall være lystbetont (etter min mening).

Barn vet ikke alltid sitt eget beste. Med forbehold om at den voksne mener det godt, er det tilfeller hvor voksne bør presse barn ut over barnets komfortsone, men innenfor rimelighetens grenser.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er viktig å omgås mennesker ellers kan det bli et problem senere. Det er vanlig å klemme en slektning eller bekjent som man ikke har sett på lenge. Noen barn er sjenerte. Tror ikke barnet lider noen nød om en voksen fåreslår at barnet skal gi tante en klem. Det føles ubehagelig der og da, men man vokser på det. Det blir ikke skapt noen relasjon hvis tante kommer på besøk og barnet gjemmer seg i et annet rom.

Jeg var gjerne på rommet når ei var på besøk når jeg var liten, ei som insisterte på å få klem uavhengig om jeg ville eller ikke. Aldri hatt noe særlig godt forhold til henne etterpå heller.

 

Min mening er at man kan oppfordre og spørre, men ikke stjele de. En klem er faktisk en av de veldig få tingene ett barn kan gi deg av egen vilje og initiativ, om ikke den eneste tingen. Ikke stjel denne ene tingen.

 

edit: Jeg har ei niese som er veldig tilbakeholden med klemmer. Jeg spør gjerne men oftest får jeg ingen.

Hvilken glede av klemmen skulle jeg eller hun ha om jeg tvinger henne?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

edit: Jeg har ei niese som er veldig tilbakeholden med klemmer. Jeg spør gjerne men oftest får jeg ingen.

Hvilken glede av klemmen skulle jeg eller hun ha om jeg tvinger henne?

 

Litt det samme med vår datter, mange familiemedlemmer spør, mange får - men ingen tar/"stjeler". Hadde de gjort det hadde jeg fortalt dem at neste gang får hun velge selv.

 

Jeg er av den oppfatning av at de aller fleste er enige her, da man ser at 99% spør istedet for å ta.

Lenke til kommentar

 

Det er stor forskjell på å hinte til og trenge seg på, men en må likevel respektere svaret og responsen et barn gir på det.

 

Uansett så må de som er voksne også respektere et barns meninger om dette, det kommer ikke noe godt ut av å tvinge frem en klem av noen som ikke vil. Det er nok av andre ting barn  gjøre som de ikke har lyst til, så en klem må i hvert fall være lystbetont (etter min mening).

Barn vet ikke alltid sitt eget beste. Med forbehold om at den voksne mener det godt, er det tilfeller hvor voksne bør presse barn ut over barnets komfortsone, men innenfor rimelighetens grenser.

 

 

 

Joda, men det er vel ikke et barns eget beste å bli tvunget til noe de ikke vil, som klemming i dette tilfellet. Et barn vet jo ikke om det er godt ment så lenge barnet kun opplever at noen trenger seg innenfor deres komfortsone og kanskje i sitt eget hjem hvor de må kunne føle seg trygge.

 

Jeg hadde aldri i verden akseptert at noen trengte seg på en av mine døtre for å klemme dem mot deres vilje, vil et barn gi bort en klem så er det helt greit, men vil barnet ikke klemmes så skal barnet selvfølgelig slippe det.

En klem skal jo være noe en gjør for glede og at en viser at en er glad i noen, og da trenge seg på et barn som ikke vil klemmes er helt uhørt etter min mening, for det oppleves det ikke noe glede med fra barnets side.

 

Mine barn klemmer kun andre personer av egen fri vilje, og vil de ikke så skal de ikke heller den saken er helt klar.

Det er som @aklla også skrev i tråden her, en klem er faktisk noe av det eneste et barn har muligheten til å gi av glede og egen fri vilje, så det skal kun være frivillig etter min mening.

 

 

Gjør som du vil med egne barn @BadCat, mine barn ble i hvert fall tvunget til å klemme noen når de var små, og om noen forsøkte på det mot deres vilje, så sa den ene datteren min klart i fra at hun ikke ville, og om de voksne ikke respekterte det så gjorde jeg det slik at de respekterte det.

Jeg stoppet voksne som burde visst bedre, og spurte så min datter om hun ville gi dem en klem eller ikke, sa hun da ja så var det jo greit, ville hun ikke så ble det heller ikke noen klem for å si det veldig enkelt.

Og det fungerte veldig bra, for etter det så spurte de voksne henne hver gang, og oftere og oftere så svarte hun ja, det viktige for henne var at hun kunne bestemme selv.  

 

Dette er faktisk noe min datter har spurt om når hun har blitt større også, hvorfor er det noen som forsøkte å klemme meg når jeg ikke ville da jeg var liten jente?

Så jo det kan faktisk sette spor, nå er den eldste datteren min snart 18 år (om 1 mnd) og nå klemmer hun de aller fleste av helt egen fri vilje og helt uoppfordret, fordi hun kan bestemme selv slik begge barna har gjort gjennom hele oppveksten.

 

Jeg føler absolutt at vi har valgt riktig, men om en ikke er enig så er det jo bare å la de voksne trenge seg på og klemme i vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...