Gå til innhold

– Mac-utvikling er ikke lenger en prioritet hos Apple


Anbefalte innlegg

Tim Cook sendte ut et brev for få dager siden, der han refererte til at Desktops ikke var død i det hele tatt.

 

 

Men, for å være ærlig, grunnen til mangelfullt salg på mac, KAN jo være relatert til pris?

Desktoppene til Apple har vært død lenge. Når den kraftigste maskinen de har ikke har vært oppdatert på tre år, så er den død uansett hva Cook skulle mene. Prisen har nok en stor betydning. Prisøkningen på nye MacBook Pro har jo ikke akkurat blitt godt mottat. Og i og med at det nå er mulig å bygge en PC som er kraftigere enn en Mac Pro til under 1000 US$, tyder på at den er svært overpriset.

 

 

 

Dette høres merkelig ut så lenge all app-utvikling til IOS må foregå på en Mac... Kutt ut mac, så blir det ingen flere apper til IOS, og følgelig helt stopp på salg av iPhone/iPad. Mulig de har trøbbel innomhus med Mac-avdelingen, men det tror jeg de er avhengig av, og har til hensikt, å fikse på.

Det er feil. Du kan fint lage IOS app via Xamarin\Visual studio på en windows maskin.

Du kan fint lage en app til iOS i Xamarin i Windows, men du kan ikke debugge, kompilere eller publishere en App uten å bruke Xcode, som kun finnes til Mac OS X.

 

Husk at Xamarin bare er en .NET-wrapper rundt iOS API, og iOS API er kun tilgjengelig i iOS SDK, som kun er tilgjengelig for Mac.

 

Det Apple derimot kan gjøre er å lansere et iOS SDK til Windows, noe som helt sikkert allerede finnes bak lukkede dører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som jeg har sagt i ganske mange år, hovedulempen med seriøst arbeid på OSX er at du er i apples vold når det gjelder hva de finner på med hardware, en ulempe som viser seg sterkere og sterkere.

 

AtW

Det er forsåvidt sant, men du er vel også i Microsofts vold hva angår programvare/OS hvis du går for Windows? MS har vel ikke vært kjent for å forfekte API-er som fungerer på tverrs av platformer (DirectX er et kjært eksempel), og du får etterhvert en ganske sterk programvare-lock-in. Jeg vil påstå at hvis MS plutselig bestemmer seg for å legge ned/drastisk endre Windows-satsingen får du et tilsvarende problem.

 

Windows har hatt en kjempefordel med et stort programvarebibliotek, og det er ikke sjeldent jeg har hørt folk besvære seg over Windows, men som likevel ikke har byttet plattform fordi yndlingsprogrammet kun fungerer på Windows.

 

Er programmet skrevet til OS X vil det iallfall benytte plattformuavhengige standarder som OpenGL og liknende. Avhengig av programtype vil dette gjøre det enklere (men selvfølgelig ikke trivielt) å få programmet over til en annen platform etterpå.

 

Standardkompilatoren for C/C++ for OS X er iallfall clang/llvm, som også finnes på Linux/BSD, og gjør portearbeidet litt mer behagelig enn hvis man har låst seg til Visual C++-standarder eller verre: C#.

Ulempen jeg skisserte var med hardware. Du kan når som helst kjøpe fra noen andre om MS sine maskiner ikke frister. AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kan når som helst kjøpe en x86-basert maskin fra to (fire hvis du teller VIA og IBM) CPU-produsenter og kjøre Windows på den, det stemmer -- og hvis du leser er jeg heller ikke uenig i påstanden din, jeg forsøker bare sette den inn i en større kontekst :)

 

Selv om du har et betydelig mer restriktivt maskinvareutvalg ved OS X, synes jeg ikke i prinsippet du er noe friere med Windows. Snarere tvert imot, egentlig. Darwin-kjernen er i det minste fri programvare, så hvis Apple går under eller forkaster OS X kan noen forke hele greia og gi ut "Free OSX/Frox", det samme kan man ikke med Windows. 

 

Så for all del, maskinvareutvalg er en ulempe med OS X, men jeg synes man skal være forsiktig med å nevne slik maskinvarelåsing uten å ta med at Windows gjør akkurat det samme med programvare. 

 

Windows 10 har etter alt å dømme mange negative aspekter, og når Windows 7/8-støttetiden løper ut, vil det være eneste plattform å kjøre Windows-programmer på (hvis man ikke teller Wine til Linux, som har sine egne problemer). Man blir altså også med Windows tvunget til kun én operativsystemprodusent, og hvis man ikke liker det operativsystemprodusenten tilbyr, så får du ha det så godt. Det vil si man må akseptere spionering hvis man skal gjøre seriøst arbeid på Windows.

 

Begge deler er helt klart ille, og jeg tror det i det hele viser problemet med å låse seg til programmer som kun kjører på ett OS.

Lenke til kommentar

B.S.! Dette gjøres kun av miljøhensyn og at en Mac er så bra at den varer mye lenger enn andre PCer. Ikke noe vits i å lage en ny modell for ofte, når den gamle funker fjell. Og hvorfor endre en vinnende oppskrift for mye fra gang til gang? Nei, dette kan alle haterne ta helt med ro. Dere blir ikke kvitt oss (Mac-brukerne) så lett. Muoahahaha!

 

All hail Apple!

Lenke til kommentar

Med Windows er du software - låst. Med osx er du for alle praktiske formål software og hardware - låst. Og forskjellen er høyst merkbar i praksis. AtW

 

Jeg er til en viss grad enig i det du sier, men i realiteten mener jeg at du er vesentlig mindre software låst også. Grunnen til det er at Microsoft ofte leverer tjenester og produkter over flere platformer enn Apple. Office, Skype, OneDrive er eksempler. Du vil antagelig aldri finne facetime på Windows eller Linux, i det minste ikke en offisiell versjon. Apple er vesentlig mer aggressive på å låse brukere til økosystemene sine.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg en mac mini med i7-6700 og 32GB ram for musikk produksjon. Merkelig at apple bare tilbyr i7 med to kjerner. Det er jo i prinsip i3.

 

Det finnes, se etter HQ bak men kjenner jeg Apple riktig så betaler du vel 5000,- ekstra for det :p

 

HQ= 4core

U = 2 core med 2-4 HT tror jeg...usikker men google is your mate.,

 

edit: så ikke 6700, nvm da :D

Endret av nagina
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg er til en viss grad enig i det du sier, men i realiteten mener jeg at du er vesentlig mindre software låst også. Grunnen til det er at Microsoft ofte leverer tjenester og produkter over flere platformer enn Apple. Office, Skype, OneDrive er eksempler. Du vil antagelig aldri finne facetime på Windows eller Linux, i det minste ikke en offisiell versjon. Apple er vesentlig mer aggressive på å låse brukere til økosystemene sine.

Kommer helt an på hvilken enden av skalaen en jobber. Hvis en hovedsakelig går for Office og Skype, er nok Windows løsninger mindre restriktive enn Apple sine, men det er fortsatt slik at Office sine filformater er et mareritt, og skype-støtten til Linux har vært subpar veldig lenge. Og det er først veldig nylig at MS har blitt så multiplatformvennlig!

 

"seriøst arbeid" kan også innbefatte tunge beregninger og grafikk. Her fronter Microsoft den veldig lukkede DirectX med Direct3D og DirectCompute, mens Apple fronter OpenGL og OpenCL, hvor de har med på å lage sistnevnte.

 

Apple har også lang historikk med å sponse FOSS prosjekter, hvor Darwin-kjernen er et av eksemplene. Windows sin kjerne er da som velkjent ikke FOSS

Lenke til kommentar

Apple burde konsentrere seg om kun to Pro-Mac-er (bærbar og stasjonær) og kutte ut billigmaskinene Mac Mini og MacBook (som er de maskinene som lettest lar seg erstatte av nettbrett). Det vil nok være plenty proffbrukere som synes nettbrett er for begrensende, f.eks utviklere, designere, konstruktører, arkitekter, forskere og lignende.

Du glemmer andre, som f.eks. studenter, som ikke trenger pro-PCer.

Lenke til kommentar

Er ikke de allerede 

 

 

Apple burde konsentrere seg om kun to Pro-Mac-er (bærbar og stasjonær) og kutte ut billigmaskinene Mac Mini og MacBook (som er de maskinene som lettest lar seg erstatte av nettbrett). Det vil nok være plenty proffbrukere som synes nettbrett er for begrensende, f.eks utviklere, designere, konstruktører, arkitekter, forskere og lignende.


Du glemmer andre, som f.eks. studenter, som ikke trenger pro-PCer.

 

 

Er ikke de allerede glemt, mer eller mindre? Når de må enten velge mellom ultraportable eller promaskiner, to ganske dyre maskintyper?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Apple burde konsentrere seg om kun to Pro-Mac-er (bærbar og stasjonær) og kutte ut billigmaskinene Mac Mini og MacBook (som er de maskinene som lettest lar seg erstatte av nettbrett). Det vil nok være plenty proffbrukere som synes nettbrett er for begrensende, f.eks utviklere, designere, konstruktører, arkitekter, forskere og lignende.

Du glemmer andre, som f.eks. studenter, som ikke trenger pro-PCer.

 

 

Er ikke de allerede glemt, mer eller mindre? Når de må enten velge mellom ultraportable eller promaskiner, to ganske dyre maskintyper?

 

AtW

 

De er jo ikke glemt når de kan kjøpe f.eks. Air.

Lenke til kommentar

 

 

 

Apple burde konsentrere seg om kun to Pro-Mac-er (bærbar og stasjonær) og kutte ut billigmaskinene Mac Mini og MacBook (som er de maskinene som lettest lar seg erstatte av nettbrett). Det vil nok være plenty proffbrukere som synes nettbrett er for begrensende, f.eks utviklere, designere, konstruktører, arkitekter, forskere og lignende.

Du glemmer andre, som f.eks. studenter, som ikke trenger pro-PCer.

 

 

Er ikke de allerede glemt, mer eller mindre? Når de må enten velge mellom ultraportable eller promaskiner, to ganske dyre maskintyper?

 

AtW

 

De er jo ikke glemt når de kan kjøpe f.eks. Air.

 

 

Er en ultraportabel en god studentPC? Jeg kjøper kun ultraportable selv, men det er en maskintype som gir lite for pengene mtp ytelse feks, og er ganske dyre, ikke spesielt studentvennlige i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er en ultraportabel en god studentPC? Jeg kjøper kun ultraportable selv, men det er en maskintype som gir lite for pengene mtp ytelse feks, og er ganske dyre, ikke spesielt studentvennlige i mine øyne.

En ultraportabel er jo det beste alternativet for en student som må drasse med seg PCen rundt omkring. Det er ikke ytelse som er det viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...