Gå til innhold

Aksjer/Penny stocks, bortkasta penger?


Turbo300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Dessuten er penny-stocks, penny-stocks av en årsak. Sannsynligvis er det rent søppel som du bare kaster bort pengene dine på og vil ende opp med å tape alt. Da kan du like gjerne spille lotto.

Dette må du begrunne.

Jeg kan begrunne det med grunnfunksjonen i aksjemarkedet som er at folk/selskap kjøper det som er attraktivt og det går opp i pris, og de lar være å kjøpe/selger det som ikke er attraktivt og det går ned i pris.

 

Med den tankegangen blir lovende bedrifter i oppstartsfasen klassifsert som søppel. Det er jeg ikke enig med deg i.

Bedrifter i oppstartsfasen går ikke på børs, og nå de gjør det blir de ikke til penny stocks.

Hva er din definisjon på pennystocks?

 

Og BTW, bank Norwegian lå lenge unotert.

 

 

Aksjer som koster under 1 dollar per stk.

 

 

 

Du har helt åpenbart ikke peiling på dette ettersom du nettopp har kalt alle aksjer som koste runder 8 kroner for søppel.

Lenke til kommentar

Ingen aksjer i Dax, Mdax eller TecDax i Tyskland som trader for mindre enn 40 kr per aksje. Det er kun 2 aksjer på Sdax som trader for mindre enn 40 kr per aksje, og de ligger over 20 kr per aksje.

 

En av de er "Heidelberg Drueckmachine", altså Heidelberg Trykkpresse. De lager maskiner som trykker aviser osv. Men man kan vel godt forstå at den aksjen har fått hard medfart de siste årene, med den nedadgående trenden i trykkbilag for alle store aviser og magasiner og trend hvor digitalt lesestoff erstatter disse i større og større grad.

 

Det kan godt hende den aksjen blir en pennystock om 10-20 år.

 

Med disse 4 Tyske indeksene er det snakk om de 160 største børsnoterte selskapene i Tyskland. Det er få seriøse selskaper som noterer aksjene sine til en pris eller med intensjon om pris under 1 dollar per aksje, eller tilsvarende 8 kr.

 

Jeg vil påstå at det store flertallet av aksjer er priset en plass mellom 100kr til 400kr. Går prisen for akjen for høyt så gjør man en splitt, går den for lavt gjør man en omvendt splitt. Det er få eller ingen seriøse selskap som med vilje vil være en pennystock.

 

I rent volum vil jeg påstå at aksjene i de 4 nevnte indeksene i Tyskland står for mer enn 90% av handel i aksjer.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har alltid betraktet penny stocks som mindre likvide aksjer. Småsparere kan lettere å ta en solid posisjon i disse selskapene i motsetning til større aktører. Så sånn sett har man flere muligheter i aksjemarkedet med mindre kapital. Samtidig er sånne selskaper mer utsatt for kursmanipulasjon fra aksjeroboter, men dette tror jeg ikke gjelder særlig for Oslo Børs: http://e24.no/boers-og-finans/robot/boersen-innfoerer-robot-avgift/20233958

Lenke til kommentar

Jeg har alltid betraktet penny stocks som mindre likvide aksjer. Småsparere kan lettere å ta en solid posisjon i disse selskapene i motsetning til større aktører. Så sånn sett har man flere muligheter i aksjemarkedet med mindre kapital. Samtidig er sånne selskaper mer utsatt for kursmanipulasjon fra aksjeroboter, men dette tror jeg ikke gjelder særlig for Oslo Børs: http://e24.no/boers-og-finans/robot/boersen-innfoerer-robot-avgift/20233958

 

 

Muligheter for hva? Å bli en større deleier? I så fall, ja.

Men jeg er ikke enig i at det er større muligheter for så mye annet.

 

Kursmanipulasjon (spesielt robotene til PAS) ser man stort sett over alt hvor det er høyt volum på aksjene (noe det gjerne ikke er på mange av de "små" på Axess)

Lenke til kommentar

Ingen aksjer i Dax, Mdax eller TecDax i Tyskland som trader for mindre enn 40 kr per aksje. Det er kun 2 aksjer på Sdax som trader for mindre enn 40 kr per aksje, og de ligger over 20 kr per aksje.

 

En av de er "Heidelberg Drueckmachine", altså Heidelberg Trykkpresse. De lager maskiner som trykker aviser osv. Men man kan vel godt forstå at den aksjen har fått hard medfart de siste årene, med den nedadgående trenden i trykkbilag for alle store aviser og magasiner og trend hvor digitalt lesestoff erstatter disse i større og større grad.

 

Det kan godt hende den aksjen blir en pennystock om 10-20 år.

 

Med disse 4 Tyske indeksene er det snakk om de 160 største børsnoterte selskapene i Tyskland. Det er få seriøse selskaper som noterer aksjene sine til en pris eller med intensjon om pris under 1 dollar per aksje, eller tilsvarende 8 kr.

 

Jeg vil påstå at det store flertallet av aksjer er priset en plass mellom 100kr til 400kr. Går prisen for akjen for høyt så gjør man en splitt, går den for lavt gjør man en omvendt splitt. Det er få eller ingen seriøse selskap som med vilje vil være en pennystock.

 

I rent volum vil jeg påstå at aksjene i de 4 nevnte indeksene i Tyskland står for mer enn 90% av handel i aksjer.

 

Grunnen til dette er regler på DAX, NYSE osv. Hvor de ikke aksepterer lavere kurs enn €5 eller $5. Oslo Børs tillater ikke lavere kurs enn 1kr sammenhengende i mer enn 6 mnd før de tvinger en spleis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...