Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan best overleve med tvang fra psykiatrien?


kokkohue

Anbefalte innlegg

Jeg har vært fengslet i over fire måneder nå,og er redd jeg kommer til å dø her inne før de slipper meg fri.

Jeg blir tvangsmedisinert hver 14 dag med noe som gir meg lidelser, jeg får nesten ikke gå tur ut, og ihvertfall ikke i skogen - som jeg merker at kroppen min trenger.

 

De skal også tvangsflytte meg virker det som.. men jeg nekter å flytte!  bor bra nå..  de vil sikkert ha meg i en bemannet bolig.. off :(  det blir bare pes og bo der det jobber folk som lissom passer på å blander seg inn i livet mitt..

 

Min kropp - Mine tanker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt koko - som du høres ut som - så er beste rådet å slappe helt av og stole på folk.

 

Jobb litt med deg selv, *anstreng deg* for å stole på folk.

 

Så kan du heller kjefte litt på dem og være uenige med dem - på en *diplomatisk måte* - når du blir litt mer avslappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hei!

Du skriver at du bor bra, men at du ikke får dra ut så ofte. Det får meg til å tro at innleggelsen din har vært noe akutt, ihvertfall at det er snakk om en skjermet avdeling du har kommet til. Ved overføring til annen avdeling er det gjerne slik at man har flere friheter på den neste posten man kommer til. Slik er det gjerne i psykiatrien: Gradvis blir en mer og mer overlatt til seg selv! :)

Medbestemmelse / brukerstyring er noe som er på dagsordenen til psykiatrien idag. Dette vet jeg fra utdannelse, samt. kurs og arbeid i psykiatrien. Når en ikke lenger er i en akutt fase, er det gode muligheter for å få bestemt mer over sin egen behandling. Du skriver at medisinene du får hver 14. dag gir deg 'lidelser', og du uttrykker misnøye over at folk legger seg borti livet ditt. Kanskje dette er ting du kan fortelle til behandleren din på det nye stedet du skal til. Bivirkninger av medisinen er noe som burde tas på høyeste alvor, og det er heller ikke upassende å fortelle at du har problemer med å relatere deg til mange forskjellige ansatte. Det skal fint gå an å primært forholde seg til din hovedbehandler (psykolog / psykiater) når det kommer til ditt private liv og dine indre utfordringer, mens du er innlagt. Du er der du er for at du skal bli bedre, ikke for at miljøarbeidere skal føle seg flinke.

Annet personell (miljøarbeidere) kan hjelpe deg med praktiske eller sosiale anliggende; de kan hjelpe deg å sette igang vaskemaskinen, hjelpe deg med å hente posten din, eller de kan sitte og skravle sammen med deg om du føler deg alene. Miljøarbeidere er ikke tankelesere, så om du mistrives i deres selskap må du nesten ha sagt ifra til noen om akkurat det.

Ønsker deg riktig god bedring, og en god jul. Håper du klarer å dra nytte av behandlingen din.
 

Lenke til kommentar

Jeg har vært fengslet i over fire måneder nå,og er redd jeg kommer til å dø her inne før de slipper meg fri.

Jeg blir tvangsmedisinert hver 14 dag med noe som gir meg lidelser, jeg får nesten ikke gå tur ut, og ihvertfall ikke i skogen - som jeg merker at kroppen min trenger.

 

De skal også tvangsflytte meg virker det som.. men jeg nekter å flytte! bor bra nå.. de vil sikkert ha meg i en bemannet bolig.. off :( det blir bare pes og bo der det jobber folk som lissom passer på å blander seg inn i livet mitt..

 

Min kropp - Mine tanker

Du skriv veldig godt om korleis det er å vere slave under eit system, som med alibi av å ville hjelpe, øydelegg livet til folk. Moderne psykiatri er lite mindre enn helvete på jord. Det er slike tilstandar ein såg i kommunistiske tvangsleirar eller middelalderfengsel. Med beltelegging og tvangsmedisinering, berre fordi ein tenkjer annleis enn det allment korrekte. God medisin er ikkje paternalistisk pine, men å gi folk fridom til å ta ansvar over sitt eige liv! Å gå ein tur i skogen er som du skriv god terapi. Psykiatrien derimot trur at god terapi er å få innelåst alt ein eig og har, legge kabal heile dagen eller chille på cella. Dei seier det er så bra miljø. Bullshit! Pleiarane bryr seg nada om anna enn å drikke kaffi og prate med kvarandre. Du er trass alt heldig som har tilgang på internett, det er eit sjeldant gode på sånne plassar. Ein kan jo verte overstimulert pføy. Nei, eg håpar du snart vert sett fri og får noko å glede deg over. Det viktigaste er å få helsevesenet på god avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bli frisk.


Jeg ble frisk når jeg hadde klart å holde meg unna tvangsmedisineringen i 7-8 uker, det er den tvangssprøyta og det at jeg er fengslet som gjør meg syk. Jeg er egentlig frisk når ikke psykiatrien ødelegger for meg!

 

 

Er du helt koko - som du høres ut som - så er beste rådet å slappe helt av og stole på folk.

 

Jobb litt med deg selv, *anstreng deg* for å stole på folk.

 

Så kan du heller kjefte litt på dem og være uenige med dem - på en *diplomatisk måte* - når du blir litt mer avslappa.


det er kun få jeg stoler på, men det kommer jo også ann på hva det gjelder - sånn skal det være lissom..

 

Jeg stoler på min familie, mine venner og mine artsfrender/mitt folk. Og mine forfedre og hedenske guder..

 

Jeg velger heller å lage lyder som beskriver at jeg er utilfreds, også ignorerer jeg og går vekk, orker ikke stå å kjefte, blir så sinna og sliten av det når de blir sinna tilbake..

 

 

Ta imot hjelpen. God bedring <3


Hvilken hjelp? :o

 

jo takk, jeg blir frisk når jeg ikke må ta den giftsprøyta mer og blir løslatt :)

 

 

Hei!

 

Du skriver at du bor bra, men at du ikke får dra ut så ofte. Det får meg til å tro at innleggelsen din har vært noe akutt, ihvertfall at det er snakk om en skjermet avdeling du har kommet til. Ved overføring til annen avdeling er det gjerne slik at man har flere friheter på den neste posten man kommer til. Slik er det gjerne i psykiatrien: Gradvis blir en mer og mer overlatt til seg selv! :)

 

Medbestemmelse / brukerstyring er noe som er på dagsordenen til psykiatrien idag. Dette vet jeg fra utdannelse, samt. kurs og arbeid i psykiatrien. Når en ikke lenger er i en akutt fase, er det gode muligheter for å få bestemt mer over sin egen behandling. Du skriver at medisinene du får hver 14. dag gir deg 'lidelser', og du uttrykker misnøye over at folk legger seg borti livet ditt. Kanskje dette er ting du kan fortelle til behandleren din på det nye stedet du skal til. Bivirkninger av medisinen er noe som burde tas på høyeste alvor, og det er heller ikke upassende å fortelle at du har problemer med å relatere deg til mange forskjellige ansatte. Det skal fint gå an å primært forholde seg til din hovedbehandler (psykolog / psykiater) når det kommer til ditt private liv og dine indre utfordringer, mens du er innlagt. Du er der du er for at du skal bli bedre, ikke for at miljøarbeidere skal føle seg flinke.

 

Annet personell (miljøarbeidere) kan hjelpe deg med praktiske eller sosiale anliggende; de kan hjelpe deg å sette igang vaskemaskinen, hjelpe deg med å hente posten din, eller de kan sitte og skravle sammen med deg om du føler deg alene. Miljøarbeidere er ikke tankelesere, så om du mistrives i deres selskap må du nesten ha sagt ifra til noen om akkurat det.

 

Ønsker deg riktig god bedring, og en god jul. Håper du klarer å dra nytte av behandlingen din.


takk :) god jul

 

 


Jeg har vært fengslet i over fire måneder nå,og er redd jeg kommer til å dø her inne før de slipper meg fri.
Jeg blir tvangsmedisinert hver 14 dag med noe som gir meg lidelser, jeg får nesten ikke gå tur ut, og ihvertfall ikke i skogen - som jeg merker at kroppen min trenger.

 

De skal også tvangsflytte meg virker det som.. men jeg nekter å flytte! bor bra nå.. de vil sikkert ha meg i en bemannet bolig.. off :( det blir bare pes og bo der det jobber folk som lissom passer på å blander seg inn i livet mitt..

 

Min kropp - Mine tanker


Du skriv veldig godt om korleis det er å vere slave under eit system, som med alibi av å ville hjelpe, øydelegg livet til folk. Moderne psykiatri er lite mindre enn helvete på jord. Det er slike tilstandar ein såg i kommunistiske tvangsleirar eller middelalderfengsel. Med beltelegging og tvangsmedisinering, berre fordi ein tenkjer annleis enn det allment korrekte. God medisin er ikkje paternalistisk pine, men å gi folk fridom til å ta ansvar over sitt eige liv! Å gå ein tur i skogen er som du skriv god terapi. Psykiatrien derimot trur at god terapi er å få innelåst alt ein eig og har, legge kabal heile dagen eller chille på cella. Dei seier det er så bra miljø. Bullshit! Pleiarane bryr seg nada om anna enn å drikke kaffi og prate med kvarandre. Du er trass alt heldig som har tilgang på internett, det er eit sjeldant gode på sånne plassar. Ein kan jo verte overstimulert pføy. Nei, eg håpar du snart vert sett fri og får noko å glede deg over. Det viktigaste er å få helsevesenet på god avstand.

Bra skrevet :) jo jeg er glad for at jeg har pc og internett her :) ..hadde de bare visst hvordan jeg brukte det..haha! Kan ikke si hva jeg driver med på dataen lissom

 

 


Jeg har vært fengslet i over fire måneder nå,og er redd jeg kommer til å dø her inne før de slipper meg fri.
Jeg blir tvangsmedisinert hver 14 dag med noe som gir meg lidelser, jeg får nesten ikke gå tur ut, og ihvertfall ikke i skogen - som jeg merker at kroppen min trenger.

 

De skal også tvangsflytte meg virker det som.. men jeg nekter å flytte! bor bra nå.. de vil sikkert ha meg i en bemannet bolig.. off :( det blir bare pes og bo der det jobber folk som lissom passer på å blander seg inn i livet mitt..

 

Min kropp - Mine tanker


Du skriv veldig godt om korleis det er å vere slave under eit system, som med alibi av å ville hjelpe, øydelegg livet til folk. Moderne psykiatri er lite mindre enn helvete på jord. Det er slike tilstandar ein såg i kommunistiske tvangsleirar eller middelalderfengsel. Med beltelegging og tvangsmedisinering, berre fordi ein tenkjer annleis enn det allment korrekte. God medisin er ikkje paternalistisk pine, men å gi folk fridom til å ta ansvar over sitt eige liv! Å gå ein tur i skogen er som du skriv god terapi. Psykiatrien derimot trur at god terapi er å få innelåst alt ein eig og har, legge kabal heile dagen eller chille på cella. Dei seier det er så bra miljø. Bullshit! Pleiarane bryr seg nada om anna enn å drikke kaffi og prate med kvarandre. Du er trass alt heldig som har tilgang på internett, det er eit sjeldant gode på sånne plassar. Ein kan jo verte overstimulert pføy. Nei, eg håpar du snart vert sett fri og får noko å glede deg over. Det viktigaste er å få helsevesenet på god avstand.

enig Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Jeg har vært fengslet i over fire måneder nå,og er redd jeg kommer til å dø her inne før de slipper meg fri.

Jeg blir tvangsmedisinert hver 14 dag med noe som gir meg lidelser, jeg får nesten ikke gå tur ut, og ihvertfall ikke i skogen - som jeg merker at kroppen min trenger.

 

De skal også tvangsflytte meg virker det som.. men jeg nekter å flytte! bor bra nå.. de vil sikkert ha meg i en bemannet bolig.. off :( det blir bare pes og bo der det jobber folk som lissom passer på å blander seg inn i livet mitt..

 

Min kropp - Mine tanker

Du skriv veldig godt om korleis det er å vere slave under eit system, som med alibi av å ville hjelpe, øydelegg livet til folk. Moderne psykiatri er lite mindre enn helvete på jord. Det er slike tilstandar ein såg i kommunistiske tvangsleirar eller middelalderfengsel. Med beltelegging og tvangsmedisinering, berre fordi ein tenkjer annleis enn det allment korrekte. God medisin er ikkje paternalistisk pine, men å gi folk fridom til å ta ansvar over sitt eige liv! Å gå ein tur i skogen er som du skriv god terapi. Psykiatrien derimot trur at god terapi er å få innelåst alt ein eig og har, legge kabal heile dagen eller chille på cella. Dei seier det er så bra miljø. Bullshit! Pleiarane bryr seg nada om anna enn å drikke kaffi og prate med kvarandre. Du er trass alt heldig som har tilgang på internett, det er eit sjeldant gode på sånne plassar. Ein kan jo verte overstimulert pføy. Nei, eg håpar du snart vert sett fri og får noko å glede deg over. Det viktigaste er å få helsevesenet på god avstand.

 

 

I hvilken verden lever du i?

 

Høres ut som om du ikke er frisk selv og at du tror du lever på 1800-tallet.

 

Psykiatrien i dag er veldig god og er spesielt tilrettelagt for sunn og stabil rehabilitering.

Slutt å tro på det du ser på film, eller på det hjernen din forteller deg (om du er mentalt ustabil).

 

Anonymous poster hash: 3aaeb...224

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I hvilken verden lever du i?

 

Høres ut som om du ikke er frisk selv og at du tror du lever på 1800-tallet.

 

Psykiatrien i dag er veldig god og er spesielt tilrettelagt for sunn og stabil rehabilitering.

Slutt å tro på det du ser på film, eller på det hjernen din forteller deg (om du er mentalt ustabil).

 

Anonymous poster hash: 3aaeb...224

Eg har opplevd å vere innlagt på akuttpsykiatrisk mottak, så eg snakkar av erfaring. Det er ein stad eg ikkje unnar noko menneske. Riktignok har eg aldri blitt tvangsinnlagt, tvangsmedisinert eller beltelagt, men eg kjenner systemet godt nok til å påstå at mykje av terapien er lite føremålstenleg og svært reduksjonistisk. Ein ser ikkje heile mennesket, berre symptom. Ein forstår ikkje at det som regel er ein grunn til at menneske agerer som dei gjer. Ein trur alt kan behandlast med pillar. Kollegialt samhald er viktigare enn å behandle pasienten rettferdig.

 

Kvifor skal ein teikne eit rosenraudt bilete av røyndomen, når ein har opplevd at det ikkje er slik?

 

Du kan stigmatisere meg som sjuk eller mentalt ustabil alt kva du vil, mi røyst krev å bli høyrt uansett. Det same gjer kokkohue si, og alle som har stått fram i media i seinare tid med skremmande erfaringar frå det psykiatriske helsevesenet. Ja, vi lever i 2016, men enkelte samfunnsområder har dessverre ikkje kome like langt. Behandlinga av psykisk sjuke i Norge idag har mykje til felles med behandlinga av kristne i Kina, som vert fengsla og får medisin slik at personlegdomen deira vert endra for alltid.

 

Så kan ein også stille spørsmål om det nødvendigvis er sjukdom berre fordi ein tenkjer annleis eller opplever røyndomen annleis frå det allment korrekte. For ikkje mange år sidan var homofili ein sjukdom, idag er det normalisert. Dei fleste psykiatriske diagnosar baserer seg på menneskeskapte kriterium (feks ICD-10). I staden for å utvise klinisk skjønn følgjer ein berre slavisk desse kriteria. Dette er opplest og vedtatt sanning, og hevdar ein at den såkalla sjukdomen kan ha ein anna etiologi og patogenese, vert ein med ein gong sjukeleggjort og uglesett av psykiatrien. Det er på tide at nokon snarast tek grep og forandrar denne delen av helsevesenet. Den er uverdig for eit land, som vert rekna blant dei beste i verda å bu i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriv veldig godt om korleis det er å vere slave under eit system, som med alibi av å ville hjelpe, øydelegg livet til folk. Moderne psykiatri er lite mindre enn helvete på jord. Det er slike tilstandar ein såg i kommunistiske tvangsleirar eller middelalderfengsel. Med beltelegging og tvangsmedisinering, berre fordi ein tenkjer annleis enn det allment korrekte.

Har du noen gang vært på innsiden av norsk psykiatri?

 

Hadde de tilgang til internett i kommunistiske tvangsleire eller middelalderfengsler?

 

God medisin er ikkje paternalistisk pine, men å gi folk fridom til å ta ansvar over sitt eige liv! Å gå ein tur i skogen er som du skriv god terapi. Psykiatrien derimot trur at god terapi er å få innelåst alt ein eig og har, legge kabal heile dagen eller chille på cella. Dei seier det er så bra miljø. Bullshit! Pleiarane bryr seg nada om anna enn å drikke kaffi og prate med kvarandre. Du er trass alt heldig som har tilgang på internett, det er eit sjeldant gode på sånne plassar. Ein kan jo verte overstimulert pføy. Nei, eg håpar du snart vert sett fri og får noko å glede deg over. Det viktigaste er å få helsevesenet på god avstand.

Å gå en tur i skogen hjelper ikke for en person som er akutt suicidal og som mest av alt ønsker å ta livet sitt. Det hjelper heller ikke for en person med dyp psykose som ikke har kontakt med virkeligheten.

 

Det virker ikke som du har særlig greie på slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har blitt henvist av psykolog til akutt DPS en gang jeg var deprimert. 
Der ble jeg avvist da jeg ba om sengeplass for et par netter, og heller bedt om å prøve å leve normalt med hobbyene mine, studier, og oppfølgingstimer om noen uker. 
De mente jeg ville komme meg veldig raskt.

Jeg har altså motsatt erfaring, at hvis man faktisk blir lagt inn på tvang eller uten tvang, er det fordi man er veldig hjelpetrengende. 

Det er også slik at helsevesenet ikke har ubegrensede penger. Hvis en psykotisk pasient skal gå tur i skogen og plutselig får en forverring, hvor mye skal man betale for utrykning med helsepersonell og ambulanse? Hvor mange skal stå i beredskap? Eller skal personen bare bli overlatt til seg selv?

Når det gjelder at ting kan "løses med piller" (mener du medisin?) så er det faktisk slik at de som har en akutt psykose kan få permanente skader på hjernen om de er psykotiske lenge nok, da feil synapser blir brukt mye over lang tid og forsterket for hver gang. Hvis skjerming og medisinen får dem ut av den akutte psykosen så er det kjempefint.

 



Anonymous poster hash: e9d9a...6a1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har vært fengslet i over fire måneder nå,og er redd jeg kommer til å dø her inne før de slipper meg fri.

Jeg blir tvangsmedisinert hver 14 dag med noe som gir meg lidelser, jeg får nesten ikke gå tur ut, og ihvertfall ikke i skogen - som jeg merker at kroppen min trenger.

 

De skal også tvangsflytte meg virker det som.. men jeg nekter å flytte! bor bra nå.. de vil sikkert ha meg i en bemannet bolig.. off :( det blir bare pes og bo der det jobber folk som lissom passer på å blander seg inn i livet mitt..

 

Min kropp - Mine tanker

Du skriv veldig godt om korleis det er å vere slave under eit system, som med alibi av å ville hjelpe, øydelegg livet til folk. Moderne psykiatri er lite mindre enn helvete på jord. Det er slike tilstandar ein såg i kommunistiske tvangsleirar eller middelalderfengsel. Med beltelegging og tvangsmedisinering, berre fordi ein tenkjer annleis enn det allment korrekte. God medisin er ikkje paternalistisk pine, men å gi folk fridom til å ta ansvar over sitt eige liv! Å gå ein tur i skogen er som du skriv god terapi. Psykiatrien derimot trur at god terapi er å få innelåst alt ein eig og har, legge kabal heile dagen eller chille på cella. Dei seier det er så bra miljø. Bullshit! Pleiarane bryr seg nada om anna enn å drikke kaffi og prate med kvarandre. Du er trass alt heldig som har tilgang på internett, det er eit sjeldant gode på sånne plassar. Ein kan jo verte overstimulert pføy. Nei, eg håpar du snart vert sett fri og får noko å glede deg over. Det viktigaste er å få helsevesenet på god avstand.

 

 

I hvilken verden lever du i?

 

Høres ut som om du ikke er frisk selv og at du tror du lever på 1800-tallet.

 

Psykiatrien i dag er veldig god og er spesielt tilrettelagt for sunn og stabil rehabilitering.

Slutt å tro på det du ser på film, eller på det hjernen din forteller deg (om du er mentalt ustabil).

 

Anonymous poster hash: 3aaeb...224

 

psykiatrien ødelegger og dreper flere enn de klarer å gjøre friskere!  Mistenker at staten ser på meg som en fiende, og derfor vil prøve å ødelegge meg slik at jeg ikke får gjort det jeg må gjøre.. De vil lamme meg og få meg til å holde kjeft og ikke klage på alt det gale i det "norske" samfunn

Lenke til kommentar

 

 

psykiatrien ødelegger og dreper flere enn de klarer å gjøre friskere!  Mistenker at staten ser på meg som en fiende, og derfor vil prøve å ødelegge meg slik at jeg ikke får gjort det jeg må gjøre.. De vil lamme meg og få meg til å holde kjeft og ikke klage på alt det gale i det "norske" samfunn

 

 

 

Gjør som du vil, bare ikke bruk narkotika når du blir frisk igjen. Det er jo i hvertfall noe som pengegriske folk i samfunnet har oppfunnet for å tjene penger på deg.

 

 

Anonymous poster hash: e9d9a...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at to som står meg nær ble tvangsinnlagt. En gang gjorde jeg det faktisk selv, ga legen tillatelse til å holde på personen lengre også fordi de så det som hensiktsmessig. De var redd denne personen skulle skade seg selv eller andre, og fortsatt så trengte de min tillatelse til å holde på h*n lenger.

Altså.. hvis du er tvangsinnlagt så er det for en veldig god grunn. Det er ikke ''morsomt'' for noen parter, staten taper bare penger på at du er der (mat, strøm, ansatte, osv osv osv, det koster!).

Igjen: ta imot hjelpen, istedenfor å kjempe imot den. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...