Gå til innhold

FORSKNING: Superisolerte boliger sliter med for varme soverom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når soverommet blir for varmt uten andre varmekilder enn innblåst ventilasjonsluft er ventilasjonsluften for varm. Venntilasjonsluften varmes av avtrekksluften. Den blir tilført varme rett før den trekkes ut av bad siden man ønsker varme gulv der. Man må derfor unngå at ventilasjonsluften henter unødig mye varme fra baderomsgulvet ved å flytte luftespalten til overkant av baderomsdøren istedefor å ha den i underkant. Da reduseres varmeavgivelsen fra badegulvet samtidig som man får kaldere luft inn på soverommet.

Eventuell ettervarming av ventilasjonsluften bør skje ved aktuelle utblåsingsventiler.

Lenke til kommentar

Et hælvetes sirkus, dette..hvorfor gjøre det enkelt?? Avsondre soverommet fra de andre ,ventilasjonsmessig, og la det leve sitt eget liv ,mht varme og ventilasjon. La oss idet minste få ha det lille av nattesøvn i fred!!

Forstokkede arkitekter og ingeniører tar jo kverken på oss!!

Så sant så sant, passivhus og what not kommer til å gjøre oss syke.

Koster mer enn det smaker hele den pakka.

 

Gode gamle trehus med litt sprekker her og der er bare sunt!

Lenke til kommentar

Dette er sånn jeg ser det baksiden med stadig strengere regler for energibruk, er det egentlig formålstjenlig totalt sett? Feks må man når man prosjekterer boliger mtp støy ta hensyn til at folk åpner vinduene sine. Det gjør det vanskeligere å bygge boliger sentralt, er det energibesparende totalt sett? "Angsten" mot kjøling i leiligheter tror jeg ikke er bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å bruke ventilasjonsanlegget til å varme opp rom er det dummeste man gjør, når ventilene er plassert ved taket.

Da får man ikke god nok sirkulasjon i luften(Varmen legger seg ved taket, i lag med den allerede varme luften, i stedet for å synke mot gulvet og flytte den dårlige luften oppover), i tillegg blir luften unødvendig varm og tung. Generelt et "jævlig" innemiljø blir resultatet.

 

Bedre å kjøre aggregatet på ren gjenvinning og så benytte vannbåren gulvvarme til å varme opp rommene resterende grader. Da får man god komfort, god og frisk luft og generelt et innemiljø som er mulig å bo i.

Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg forutså.

Jeg klarer ikke å sove ordentlig i et varmt soverom. Jeg sovner sent, sover urolig og føler meg uopplagt når jeg våkner.

Selv har jeg stengt luftekanalen til soverommet og tettet under døren og lufter døgnet rundt.

I tillegg er jeg redd man etter hvert vil erfare at råteskader vil bli svært utbredt siden veggene ikke får luftet seg.

Disse ekstreme tette husene vil også kunne føre til enda større oppblomstring av allergier og astma.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok inneklima med tanke på luftkvalitet blir et større problem enn temperaturforskjeller. Man er jo under nåden til ventilasjonsanlegget i huset, at det er riktig og tilstrekkelig dimensjonert og prosjektert, og at det vedlikeholdes jevnlig med filterbytte og alt. Men allikevel så blir det nok til at man tetter seg til sykdom.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som tenker på å dele ventilasjon i to deler, en gjennvinner til normale oppholdsrom og en til soverom og kanskje en bod i kjeller. Om man tar hensyn til dette under bygging slik at alle soverom blir på samme plass, så blir det ikke så mye mere rør, bare en gjenvinner ekstra

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg forutså.

Jeg klarer ikke å sove ordentlig i et varmt soverom. Jeg sovner sent, sover urolig og føler meg uopplagt når jeg våkner.

Selv har jeg stengt luftekanalen til soverommet og tettet under døren og lufter døgnet rundt.

I tillegg er jeg redd man etter hvert vil erfare at råteskader vil bli svært utbredt siden veggene ikke får luftet seg.

Disse ekstreme tette husene vil også kunne føre til enda større oppblomstring av allergier og astma.

 

Dagens hus skifter vel ut mer luft enn tidligere "utette hus"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som tenker på å dele ventilasjon i to deler, en gjennvinner til normale oppholdsrom og en til soverom og kanskje en bod i kjeller. Om man tar hensyn til dette under bygging slik at alle soverom blir på samme plass, så blir det ikke så mye mere rør, bare en gjenvinner ekstra

 

Ideen du kommer med er jo ikke så veldig ny, men det gjøres allikevel i liten grad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...