Gå til innhold

En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En motorvarmer tar like mye strøm som vanlig lading av elbiler. Nettet tåler dette, ogsamtidig kan det være hydrogenproduksjon av overskuddskraft som vi har mange steder. Begge deler trengs.

Nå er det vel langt mellom dei som brukar motorvarmar på bilen aktivt. Eg har 3 bilar på tunet, og ingen av dei har elektrisk motorvarmer i dag. Om det hadde vore EL bilar, så hadde nok straumforbruket her i huset dobbla seg på dagen. Og om straumforbruket dobblar seg, gjerne på ettermiddag/kveld når alle kjem heim frå jobb og skal lage middag på sine induksjonstoppar, det er det ingen tvil om. Energiselskapa vil nok ha ein del utfordringar med å levere nok straum, på rett tid av døgnet dei kommande åra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Ingen vet hva det vil koste å bygge ut kraftnettet for elbiler. Hydrogen-forkjemperne etterlyser regnestykket"

 

Jeg foreslår at "hydrogen-forkjemperne" lærer seg matematikk før de kjøper seg hydrogen-stasjon...

det er verdens enkleste regnestykke og mange av oss, meg deriblant, tar dette som hoderegning...

 

strømnettet er kontinuerlig under utbygging og strømleverandøren trenger ikke å bry seg om hva slags apparater som bruker strøm...

 

det betyr at man ikke trenger å tilpasse strømnettet for el-biler fordi det allerede er tilpasset slik kraft...

 

de hydrogenforkjemperne der skulle fått en runde med spanskrøret bare fordi de har lav IQ..

hvis de ikke har lav iq, så er de svindlere..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette regulerer seg selv siden prisene for hurtiglading allerede er flere ganger høyere enn å lade hjemme. Selvfølgelig bygger nettselskapene ut nettene når noen betaler for å sette opp en hurtigladestasjon. Hvis det blir problem med altfor stort effektuttak når folk kobler inn lading hjemme etter jobb så løses det ved hjelp av timedifferensiert elpris, som vel allerede er på vei når alle snart (jan 2018 hvis jeg husker riktig?) skal ha automatisk avlesing. De fleste (alle?) elbiler kan allerede settes på timer sånn at de f.eks. begynner å lade senere på kvelden. Det enorme energitapet ved fremstilling av hydrogen gjør at det ikke vil være økonomisk forsvarbart til annet enn f.eks. tungtransport og energilagring i mikronett som ikke er knyttet opp mot resten av nettet. Jeg er veldig skeptisk at det slår igjennom for personbiler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Minner om at verdensrekorden for en Tesla Modell S på 24 Timer inkludert lading er 2446Km Det er elbiler som allerede er i salg og har vært det i mange år. Med en Opel Ampera til 300 000 pluss minus vil en kjøretur på 60 mil ikke medføre et ladestopp på mer enn maks en time for å komme helt frem. Hvem kjører nonstop over slike distanser? Og de få som gjør det offrer mye om det er den eneste grunnen til at de ikek vil ha elbil ;-)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Oppgradering av strømnettet blir det skattebetalere som betaler for, elbil-fabrikanter kan bare håve inn fortjenesten som blir subsidiert av stort sett bensin- og dieselbilister.

 

Nei, det betaler vi for gjennom nettleiga. Med nettleige, elavgift og mva utgjer avgifter ein større del av prisen for straum enn av prisen for bensin og diesel.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...