Gå til innhold

Nattevakt, psyken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel meget induviduelt? Om du bur åleine eller med noen. Hva den andre pers. driver med. Hvordan du styrer dagene du jobber natta (og sover på dagen). Hvordan kroppen din reagera på å leve i konstant jetlag. Blir du utslitt pga jetlag, så kan det fort gå utover sosiale livet. Så blir den en ond sirkel.
Men det er alt for mange faktorer til å generalisere. 

Lenke til kommentar

Det er vel meget induviduelt? Om du bur åleine eller med noen. Hva den andre pers. driver med. Hvordan du styrer dagene du jobber natta (og sover på dagen). Hvordan kroppen din reagera på å leve i konstant jetlag. Blir du utslitt pga jetlag, så kan det fort gå utover sosiale livet. Så blir den en ond sirkel.

Men det er alt for mange faktorer til å generalisere.

Selvsagt er det individuelt, ikke alle merker noe og noen elsker natt. Har bare hørt mange si det er tøft på psyken, mange sier de elsker det. Men nå spør jeg jo om erfaringer hos dem som merker det på psyken sin ? Generaliserer ingenting, spør som sagt bare etter erfaringer hos dem som merker noe. Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Hvis man jobber konsist med nattevakt så vil jeg tro man blir vant til det i de fleste tilfeller. Kan jo selvfølgelig bli vanskelig med det sosiale og sånn, men vil ikke tro at nattevakt i et slikt tilfelle er direkte skadelig mentalt sett, i hvert fall ikke mer enn noe annet vi foretar oss. Problemer vil jeg heller tro er mer fremtredende hvis man jobber skift, og må veksle mellom formiddag/ettermiddag/natt-skift. Da må man stille seg om hele tiden, man forstyrrer søvnmønsteret, og jeg vil tro det har større skadevirkninger, potensielt sett. Men som sagt vi er alle forskjellige.

 

PS: jeg er hverken lege eller psykolog, så mitt innlegg er ikke faglig begrunnet, bare min oppfatning.

Lenke til kommentar

Hvis man jobber konsist med nattevakt så vil jeg tro man blir vant til det i de fleste tilfeller. Kan jo selvfølgelig bli vanskelig med det sosiale og sånn, men vil ikke tro at nattevakt i et slikt tilfelle er direkte skadelig mentalt sett, i hvert fall ikke mer enn noe annet vi foretar oss. Problemer vil jeg heller tro er mer fremtredende hvis man jobber skift, og må veksle mellom formiddag/ettermiddag/natt-skift. Da må man stille seg om hele tiden, man forstyrrer søvnmønsteret, og jeg vil tro det har større skadevirkninger, potensielt sett. Men som sagt vi er alle forskjellige.

 

 

PS: jeg er hverken lege eller psykolog, så mitt innlegg er ikke faglig begrunnet, bare min oppfatning.

Vet å gå kun natt også er skadelig fysisk sett og psykisk. Her er vel nøkkelordet kan alt etter hvor godt man takler det, og har hørt mange som mener det går ut over psyken dens nettopp fordi søvn på dagen aldri blir like god som den man har på natten uansett og det er unaturlig. Har bare aldri hørt konkret hvordan folk reagere så tenkte det hadde vært spennende å høre for meg som skal starte på natt. Men som du sier alle er ulike noen A mennesker og noen B ? Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

 

Vet å gå kun natt også er skadelig fysisk sett og psykisk. Her er vel nøkkelordet kan alt etter hvor godt man takler det, og har hørt mange som mener det går ut over psyken dens nettopp fordi søvn på dagen aldri blir like god som den man har på natten uansett og det er unaturlig. Har bare aldri hørt konkret hvordan folk reagere så tenkte det hadde vært spennende å høre for meg som skal starte på natt. Men som du sier alle er ulike noen A mennesker og noen B

 

Hvor ofte skal du jobbe? Hvordan er turnus? Kas jobb er det?

Lenke til kommentar

 

Vet å gå kun natt også er skadelig fysisk sett og psykisk. Her er vel nøkkelordet kan alt etter hvor godt man takler det, og har hørt mange som mener det går ut over psyken dens nettopp fordi søvn på dagen aldri blir like god som den man har på natten uansett og det er unaturlig. Har bare aldri hørt konkret hvordan folk reagere så tenkte det hadde vært spennende å høre for meg som skal starte på natt. Men som du sier alle er ulike noen A mennesker og noen B

Hvor ofte skal du jobbe? Hvordan er turnus? Kas jobb er det?

Selv om det ikke har noe med det jeg spør om, da jeg er ute etter hva andre opplever mer enn hva jeg har i vente for det kan selvsagt ingen svare på. Jeg skal jobbe men skal jobbe 61%, er turnus me 2 netter på, 2 netter av, 3 på, 2 av og 2 på og så uke med fri. Så rullerer den.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Jeg jobber skift arbeid, til tider kan jeg ha dag, kveld og natt på tre dager. Jobber på 0% kontrakt, så har ikke noe fast, litt ustabilt til tider :) 

 

Jeg føler jeg klarer fint å balansere dette og det går ikke nevneverdig utover sosiallivet. Kveldvakt er vel det som tar mest på sånn sett da den vakten er fra 14-22 og dermed tar fra meg hele dagen når andre er tilgjengelig. Har samboer som ikke alltid er like blid når det blir mye kveld og natt, men er veldig forståelsesfull for at jeg trives i jobben. 

 

Når det gjelder å snu døgnet, så klarer jeg det fint. Skal jeg på nattevakt, så sover jeg mellom 15-18 på dagen også går på jobb 21. Hvis jeg har to nattevakter på rad, så sover jeg fra 08-14. Hvis jeg har fri (evt skal på kveld) så sover jeg ca til 12 for å snu døgnet tilbake. Er litt trøtt på slutten av kvelden da, men går greit. 

 

Har jobbet i seks år med dørvakt som ekstra jobb og 7-15 jobb ved siden av, så har vært vant med å snu døgnet mellom helg og ukedag i tillegg til å være disiplinert og unngå å sove for langt utpå på søndagen slik at jeg kommer meg tidsnok i seng og klar til mandagen igjen. 

 

For min del så handler det om disiplin og planlegging, på den måten så går det ikke utover så mye uten om at jeg ikke for sove med samboeren min. 

 

Det skal sies at jeg bruker sove maske og ørepropper når jeg sover etter nattevakt, hvis ikke sover jeg ikke lengre enn 11-12.

Lenke til kommentar

Jeg jobber skift arbeid, til tider kan jeg ha dag, kveld og natt på tre dager. Jobber på 0% kontrakt, så har ikke noe fast, litt ustabilt til tider :)

 

Jeg føler jeg klarer fint å balansere dette og det går ikke nevneverdig utover sosiallivet. Kveldvakt er vel det som tar mest på sånn sett da den vakten er fra 14-22 og dermed tar fra meg hele dagen når andre er tilgjengelig. Har samboer som ikke alltid er like blid når det blir mye kveld og natt, men er veldig forståelsesfull for at jeg trives i jobben. 

 

Når det gjelder å snu døgnet, så klarer jeg det fint. Skal jeg på nattevakt, så sover jeg mellom 15-18 på dagen også går på jobb 21. Hvis jeg har to nattevakter på rad, så sover jeg fra 08-14. Hvis jeg har fri (evt skal på kveld) så sover jeg ca til 12 for å snu døgnet tilbake. Er litt trøtt på slutten av kvelden da, men går greit. 

 

Har jobbet i seks år med dørvakt som ekstra jobb og 7-15 jobb ved siden av, så har vært vant med å snu døgnet mellom helg og ukedag i tillegg til å være disiplinert og unngå å sove for langt utpå på søndagen slik at jeg kommer meg tidsnok i seng og klar til mandagen igjen. 

 

For min del så handler det om disiplin og planlegging, på den måten så går det ikke utover så mye uten om at jeg ikke for sove med samboeren min. 

 

Det skal sies at jeg bruker sove maske og ørepropper når jeg sover etter nattevakt, hvis ikke sover jeg ikke lengre enn 11-12.

 

 

Takk for du deler :)

 

Jeg er vant med å gå skift, det vil si da gikk jeg kun to delt turnus med dag og kveld og syns dette var problemfritt, men har hørt mange sliter med dette også men som du sier det handler mye om disiplin i grunn. Jeg var vel ikke veldig flink så det var morgener hvor jeg var veldig trøtt ja :) Jeg har gått netter innimellom også, uten problemer men har hørt mye om at enten takler man full nattevakt stilling eller så går det utover psyken og kroppen og jobbe slik. Håper jeg hører under hvor jeg elsker det, men spennende og høre hva folk tenker med at det tar psyken dems.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet skift i hele mitt arbeidsliv (er 30 nå). Det eneste jeg merker er at jeg til tider sliter litt med å sove om natten. Men jeg trur ikke det har noe med nattarbeid å gjøre, det har med varierende søvnmønster å gjøre. Når jeg går fra nattevakt til dagvakt, så klarer jeg ikke sove om natten. Sover best på dagen.

 

Psykisk kan jeg ikke si at det har gått ut over meg på noe som helst måte. Er faktisk ikke sikker på at jeg engang forstår spørsmålet. Hva er det liksom som skal skje med psyken?

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet skift i hele mitt arbeidsliv (er 30 nå). Det eneste jeg merker er at jeg til tider sliter litt med å sove om natten. Men jeg trur ikke det har noe med nattarbeid å gjøre, det har med varierende søvnmønster å gjøre. Når jeg går fra nattevakt til dagvakt, så klarer jeg ikke sove om natten. Sover best på dagen.

 

Psykisk kan jeg ikke si at det har gått ut over meg på noe som helst måte. Er faktisk ikke sikker på at jeg engang forstår spørsmålet. Hva er det liksom som skal skje med psyken?

 

 

Hva jeg leser på nettet er helst om personer som går ren nattevaktstillinger, hos noen takler ikke kroppen det så bra. Det henger sammen med at man er våken om natten, og sover på dagen noe som ikke gir optimal søvn da disse to har helt ulik kvalitet. Da de som kun går natt da ofte går slik over tid. 

 

Hun jeg snakket med som utløser at jeg i det hele tatt spør her er ei som har gått skift uten problemer, men etter hun startet i ren nattevaktsstilling (hun også 61%) så ville ikke kroppen takle dette. Hun fikk ikke sove, ble utslitt, "deprimert" i dagene etter arbeidsperioden, lite energi og det gikk hardt utover sosial liv og fritid. Det er nok litt forskjell på å gå nattevakter innimellom, og ren nattevaktstilling der man alltid går natt. Men dette er også individuelt, men hun og andre sier sånn. Men jeg har kun snakket med en håndfull personer derfor jeg spør. Burde kanskje presisert mer i innlegget. Man for nok ikke problemer etter enn natt eller to fortelt på flere uker.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Jeg jobber relativt mye natt jeg også. Et sted mellom 50 og 60%, tipper jeg. Og når jeg ikke jobber natt, så jobber jeg kveld. Slutter ved midnatt.

 

Det synes jeg er bare digg. Liker nattarbeid mer enn kveldsarbeid. Det er så stille og rolig på kontoret. Da kan man skru av lyset og sitte dere alene i mørket. Jeg blir bare i godt humør av sånt, jeg. :)

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Overtidsarbeid liker jeg også selv, eller likte i hvert fall da jeg jobbet kun på byggeprosjekter. Rolig og behagelig uten å snuble rundt i andre håndverkere. Men generelt sett så trives jeg utmerket i eget selskap, så kan vel si at jeg er ganske introvert av meg. Kanskje nattskift er noe som passer bedre for introverter?

Lenke til kommentar

Jeg jobber relativt mye natt jeg også. Et sted mellom 50 og 60%, tipper jeg. Og når jeg ikke jobber natt, så jobber jeg kveld. Slutter ved midnatt.

 

Det synes jeg er bare digg. Liker nattarbeid mer enn kveldsarbeid. Det er så stille og rolig på kontoret. Da kan man skru av lyset og sitte dere alene i mørket. Jeg blir bare i godt humør av sånt, jeg. :)

Jeg håper det er her jeg også ender. ? Jeg kommer til å være på et sted med litt fysisk arbeid men for det meste rolig ?

Lenke til kommentar

Overtidsarbeid liker jeg også selv, eller likte i hvert fall da jeg jobbet kun på byggeprosjekter. Rolig og behagelig uten å snuble rundt i andre håndverkere. Men generelt sett så trives jeg utmerket i eget selskap, så kan vel si at jeg er ganske introvert av meg. Kanskje nattskift er noe som passer bedre for introverter?

Mulig. Det spørs gjerne hvor man er om man er alene eller ei. Hvor jeg skal er vi 3 stk om natten som jobber sammen. Og det som gjøres kun av meg vil som regel omhandle en pasient. Tror ikke jeg hadde trives hele natten alene?

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Har blitt gjort en studie på dette i Danmark, der kom de fram til at natte arbeid var helseskadelig. Men slik jeg forstod det (har ikke lest hele rapporten og kun skumlest oppsummering) så gikk mye av forskningen på leger som har 14-18 timers vakter igjennom natten (selvsagt hvilende). Akkurat det resultatet kunne jeg nok gikk uten å brukt mange tusen på forskning. På ene avdelingen jeg jobber så er det mange damer over 40 som er nattevakter, vært det i mange år. 

Lenke til kommentar

Har blitt gjort en studie på dette i Danmark, der kom de fram til at natte arbeid var helseskadelig. Men slik jeg forstod det (har ikke lest hele rapporten og kun skumlest oppsummering) så gikk mye av forskningen på leger som har 14-18 timers vakter igjennom natten (selvsagt hvilende). Akkurat det resultatet kunne jeg nok gikk uten å brukt mange tusen på forskning. På ene avdelingen jeg jobber så er det mange damer over 40 som er nattevakter, vært det i mange år.

Nattevakten jeg referer til har 9,5 t våken nattevakter. Vet om flere som elsker det, er nok veldig veldig individuelt. Og om man trives og kroppen syns det er ok er det nok mindre helsefarlig enn for noen som blir total utslitt. Jeg håper jeg ender med å trives for nattevaktene har veldig fin turnus hvor jeg skal jobbe.

Lenke til kommentar

 

 

Vet å gå kun natt også er skadelig fysisk sett og psykisk. Her er vel nøkkelordet kan alt etter hvor godt man takler det, og har hørt mange som mener det går ut over psyken dens nettopp fordi søvn på dagen aldri blir like god som den man har på natten uansett og det er unaturlig. Har bare aldri hørt konkret hvordan folk reagere så tenkte det hadde vært spennende å høre for meg som skal starte på natt. Men som du sier alle er ulike noen A mennesker og noen B

Hvor ofte skal du jobbe? Hvordan er turnus? Kas jobb er det?

Selv om det ikke har noe med det jeg spør om, da jeg er ute etter hva andre opplever mer enn hva jeg har i vente for det kan selvsagt ingen svare på. Jeg skal jobbe men skal jobbe 61%, er turnus me 2 netter på, 2 netter av, 3 på, 2 av og 2 på og så uke med fri. Så rullerer den.

 

 

Bra du har så lav stillingsprosent, for det der hørtes ut som en skikkelig møkkaturnus. To dager jobb, to dager fri. Du er ikke i nærheten av å omstille døgnet før du skal på jobb igjen, så man kan like gjerne sitte våken om nettene de dagene man har fri. Jeg har jobbet 100% natt i snart ti år. 10-11 timer hver natt i sju dager, så sju dager fri. Turnusen har ihvertfall en fordeling som gjør at man klarer å omstille seg til å ha fri en lengre periode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...