Gå til innhold

Nattevakt, psyken?


Anbefalte innlegg

For en luksus! En hel uke fri? Det er da helt vanlig å jobbe 40 timer i uken selv ved skiftarbeid.

For dem som takler og klarer kroppmessig er det en super turnus. 61% ren nattevaktsstilling anses som høy stilling faktisk, i hvert fall i følge bedriftshelsetjeneste legen jeg var hos.

For noen er det luksus (men man får jo betalt for det man jobber så det er jo i grunn ikke det. vil ikke påstå det er luksus å jobbe 60% dag for man får jo mindre penger inn). Men takler man ikke natt feks er det møkka turnus pga man har 2 uker uten liv og 1 uke med liv ? men jeg håper å trives for da er turnusen gull ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nattevakten jeg referer til har 9,5 t våken nattevakter. Vet om flere som elsker det, er nok veldig veldig individuelt. Og om man trives og kroppen syns det er ok er det nok mindre helsefarlig enn for noen som blir total utslitt. Jeg håper jeg ender med å trives for nattevaktene har veldig fin turnus hvor jeg skal jobbe.

 

 

Jeg har 10 timers vakter med pause om det er rolig nok (ikke opplevd at det ikke har vært mulig for pause så langt) Men det er ikke veldig fysisk slitsom jobb på det jevne, selv om det finnes dager hvor en kjenner det på kroppen.

 

Bra du har så lav stillingsprosent, for det der hørtes ut som en skikkelig møkkaturnus. To dager jobb, to dager fri. Du er ikke i nærheten av å omstille døgnet før du skal på jobb igjen, så man kan like gjerne sitte våken om nettene de dagene man har fri. Jeg har jobbet 100% natt i snart ti år. 10-11 timer hver natt i sju dager, så sju dager fri. Turnusen har ihvertfall en fordeling som gjør at man klarer å omstille seg til å ha fri en lengre periode. 

 

 

Jeg jobber ofte slik, har kanskje til og med bare en dag mellom nattevaktene mine. Men da er jeg flink til å stå opp etter lite søvn, slik at jeg lett sovner når kvelden kommer og står opp igjen til et fornuftig tidspunkt (7-8 tiden) Snu døgnet til nattevakt tar mest på det sosiale da jeg må sove fra 15-18, i tillegg pleier jeg å være litt trøtt i 22-23 tiden og våkner utover natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...