Gå til innhold

ser du hva de gjorde med de nye norske sedlene?


Anbefalte innlegg

 

Hæ ?

 

Norge har da ingen kultur eller personer som er verdt å ta vare på / ha på pengene sine.

 

Vi er jo en flerkulturell nasjon så da må noen ting offres.

 

Helt åpenbart en flerkulturell konspirasjon. De nye sedlene er "nok et knefall for islam" osv. ?

 

Et knefall for globalisme og enda en spiker i kista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil si havet er viktigere for Norge enn noen få historiske enkeltpersoner.

 

Hvis det beste vi kan vise til er at vi var heldig med plasseringen er det ikke mye å skryte av, hvis det går på viktigheten for Norge er det da mistenkelig at oljen ikke er representert.

 

Sant det. Men vi hadde ikke vært her i dag hadde det ikke vært for hvor heldig vi er.

 

Når jeg ser på 100-lappen sin bakside, ser/tolker jeg et tankskip. Og på 500-lappen sin bakside ser/tolker jeg en oljeplatform.

 

Edit:

50 lappen = Lysglimt fra fyrtårn

100 lappen = Tankskip

200 lappen = Fiskebåt

500 lappen = Oljeplattform

1000 lappen = Havhorisonten

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Slik at det blir lettere for Staten å få tak i dine penger?

 

 

Staten kan tross alt ikke "ta" penger uten videre. Papir eller kun "elektroniske penger" forandrer ikke på det forholdet.

 

Derimot vil det begrense personlig frihet i den forstand at alt kan etterspores, ned til et nivå der du gir noen en hundrelapp for å klippe gressplen for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Staten kan tross alt ikke "ta" penger uten videre.

Ikke? Det kommer vel an på hva du mener med "uten videre".

 

Papir eller kun "elektroniske penger" forandrer ikke på det forholdet.

Elektroniske penger gjør det lettere å forsyne seg, bortsett fra de som befinner seg utenfor statens lange fingre som bitcoin.

 

Derimot vil det begrense personlig frihet i den forstand at alt kan etterspores, ned til et nivå der du gir noen en hundrelapp for å klippe gressplen for å si det sånn.

Og om du gjør det så må du betale 25kr til staten i moms, som da trekkes automatisk fra din konto. ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Staten kan tross alt ikke "ta" penger uten videre.

 

Ikke? Det kommer vel an på hva du mener med "uten videre".

 

Papir eller kun "elektroniske penger" forandrer ikke på det forholdet.

 

Elektroniske penger gjør det lettere å forsyne seg, bortsett fra de som befinner seg utenfor statens lange fingre som bitcoin.

 

 

Med "uten videre" mener jeg rettslig grunnlag.

 

Vi har jo allerede innført elektroniske penger, dvs. bankkort/nettbank. Man kan muligens la være å ha en bankkonto(?)

 

Forhåpentligvis vil det mange år før kontanter forsvinner. I motsatt fall kanskje det oppstår en bytte/vare kultur, "for å holde Staten på en armlengdes avstand" der du får en kartong sigaretter av meg for en tjeneste, fremfor at jeg gir deg penger elektronisk.

 

(btw, ikke kveruler nå om at du ikke røyker)  :D 

Lenke til kommentar

 

Med "uten videre" mener jeg rettslig grunnlag.

Du er klar over at Staten avgjør uten videre hva som er rettslig grunnlag?

 

 

 

Vi har jo allerede innført elektroniske penger, dvs. bankkort/nettbank. Man kan muligens la være å ha en bankkonto(?)

 

Forhåpentligvis vil det mange år før kontanter forsvinner. I motsatt fall kanskje det oppstår en bytte/vare kultur, "for å holde Staten på en armlengdes avstand" der du får en kartong sigaretter av meg for en tjeneste, fremfor at jeg gir deg penger elektronisk.

 

(btw, ikke kveruler nå om at du ikke røyker)  :D 

Vel, sigaretter var vel valutaen som ble brukt på Grini, samt i andre lignende institusjoner. Da er det irrelevant hvorvidt man røyker eller ikke. Akkurat som det er irrelevant om jeg beundrer illustrasjonen på sedlene.
Lenke til kommentar

 

Forsidene ser fine ut, men baksidene ble veldig kjedelige.

 

Håper uansett at kontanter forsvinner etterhvert.

Slik at det blir lettere for Staten å få tak i dine penger?

 

 

Jeg unngår å bruke kontanter så langt det er mulig allerede, så staten får de pengene de vil ha av meg. Det er ikke alle som er like paranoide når det gjelder staten.

 

Det er positivt for alle oss som jobber lovlydig at det blir vanskeligere for de som jobber svart, og for de som er kriminelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil si havet er viktigere for Norge enn noen få historiske enkeltpersoner.

 

Hvis det beste vi kan vise til er at vi var heldig med plasseringen er det ikke mye å skryte av, hvis det går på viktigheten for Norge er det da mistenkelig at oljen ikke er representert.

 

Oljen kommer og går. Havet har vi alltid hatt og forlater oss ikke med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er positivt for alle oss som jobber lovlydig at det blir vanskeligere for de som jobber svart, og for de som er kriminelle.

Tja, om du er offentlig ansatt så kanskje, tross alt lønningen kommer da fra beskattningen av de som jobber i det private. ;)

 

 

Du mener kanskje de "offentlig ansatte" norske håndverkerne som utkonkurreres av den lokale polakken som jobber svart? Eller f.eks utelivsbransjen i Oslo(og jeg antar store deler av resten av landet) som preges av mange useriøse aktører. De som velger seg lav lønn ved å være offentlig ansatt tjener nok neppe mer om skatteinntektene går opp men det passer vel ikke helt inn i ditt verdensbilde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener kanskje de "offentlig ansatte" norske håndverkerne som utkonkurreres av den lokale polakken som jobber svart? Eller f.eks utelivsbransjen i Oslo(og jeg antar store deler av resten av landet) som preges av mange useriøse aktører.

Tja, de utkonkurreres fordi Staten tar halvparten av deres inntekter.

 

 

De som velger seg lav lønn ved å være offentlig ansatt tjener nok neppe mer om skatteinntektene går opp men det passer vel ikke helt inn i ditt verdensbilde. 

Enten tjener de mer, eller så blir det flere av dem. Hipp som happ.
Lenke til kommentar

Dette er ein skandale! Hev eg sagt heilt sidan dette kom ut. Pengesetlar får gjerne klengenamn, og no forsvinn dei. Eg hugsar godt då 100-lappen vart kalla ein "wergis" då Henrik Wergeland var avbilda på den, og no i seinare år har me "flaggis" og "birkis". Kva får me no? Fyrlykt, torsk og vikingskip? Tragisk!

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...