Gå til innhold

Elektrisitet er jo sinnsykt dyrt! Hvorfor bruke slik høyverdig energi til varme?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Om vinteren går strømprisene opp grovt her. Jeg har gått over til å fyre hardt med ved, og satt ned termostaten på panelovnene til 16 grader. Men jeg føler at det fortsatt er sløsing med strøm. Noen sa man ikke burde gå under 16 grader, men jeg vet ikke hvorfor de sa det. Er det noen som vet hvorfor? Jeg er fristet til å sette ned ytterligere et par grader, da jeg har termodyne og det bare er om natten temperaturen vil bli så lav. Jeg fyrer opp temperaturen igjen med vedovn når jeg står opp og holder det gående hele dagen. Jeg har regnet ut at det er billigere å fyre enn å varme opp leiligheten med elektrisitet her om vinteren. Jeg skal prøve å begrense strømforbruket mitt så mye som mulig. Skrur av TV og tilhørende utstyr når det ikke er i bruk, hører på radio på en virkelig radio og ikke gjennom TV'en og bruker LED-pærer i alle lamper. Trekker ut kontakten til ting som ikke trenger å stå på eller være plugget inn. Strompris.no påstår at nettleien min skal være tusen kroner per måned, men fikk akkurat regning på nettleie på ca. fem hundre kroner. Håper det ikke blir verre utover vinteren, men frykter det. :(

 

Jeg tror ikke det er noe mer jeg kan gjøre faktisk... Noen flere tips?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Varme er jo den mest energieffektive bruken av elektrisitet. Sånn sett i forhold til virkningsgrad.

Hmm... Ok. Jeg trodde det var omvendt :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Virkningsgrad taper seg stort sett i form av varme. Dersom varme er produktet så vil ikke varmetap være et tap. Dersom varme er et biprodukt man egentlig ikke ønsker (belysning, motorer o.l.) vil det være et tap.

 

Da er det også viktig å tenkte på varmetapet til boligen, altså hvor godt isolert det er. Da vil jo det være noe å ta med i regningen, men det er jo likt uansett hva man fyrer med.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Virkningsgrad taper seg stort sett i form av varme. Dersom varme er produktet så vil ikke varmetap være et tap. Dersom varme er et biprodukt man egentlig ikke ønsker (belysning, motorer o.l.) vil det være et tap.

 

Da er det også viktig å tenkte på varmetapet til boligen, altså hvor godt isolert det er. Da vil jo det være noe å ta med i regningen, men det er jo likt uansett hva man fyrer med.

Varme er et velkomment biprodukt for meg :)

Lenke til kommentar

Joda, men mitt poeng er at energi er et nyansert tema. På vinterstid vil jo varmetap i alt være en fordel, fordi man allikevel ønsker oppvarming. På sommerstid vil det være en ulempe, da man vil bruke mer energi på nedkjøling hvis man har mye varmetap på ting i boligen. Det helt optimale energiforholdet ville jo vært om alt hadde en virkningsgrad på 1, da ville lys vært lys, motorer ville vært bare motorer/kinetisk energi, og varme ville vært varme. Men slik fungerer det ikke i det virkelige liv.

 

Men dette blir veldig på grensen til trådens tema. For å vinkle det litt tilbake så er det ikke så veldig mye hokus pokus. Hvis du fyrer kun med ved og bare bruker belysning og andre ting (komfyr/mikrobølgeovn o.l.) bare ved behov så er det ikke så veldig mye mer å spare. Med mindre du vil ta steget og stå for egenproduksjon av den elektrisiteten du bruker såklart. Det vil jo koste å installere, men driftskosten på elektrisitet ville jo synket til null eller enda lavere, altså at du kunne solgt overskuddet og tjent penger på det.

Lenke til kommentar

 

Det er vel billigere å fyre med strøm enn ved, så sant du ikke får veden gratis..

http://m.nettavisen.no/na24/smartepenger/dobbelt-sa-dyrt-som-strm---og-da-er-du-heldig/8527277.html

For meg koster strømmen nå ca. 1,50 kroner per kwh med nettleie, og veden får jeg for 1,10 kroner per kwh.

 

 

Men veden kan du jo bare bruke en plass(regner jeg med, ikke så normalt med flere peiser) slik at du må fyre på ekstra for å få opp varmen i alle rom. Mens du gjerne har panelovner i alle rom som du kan regulere ned. 

 

Hva som svarer seg må nesten prøves ut, det er mange variabler. Men enorme forskjeller er det nok ikke. I tillegg kan du endre nettleverandør som nevnt over. 

Lenke til kommentar

Spotprisen avhenger ikke bare av leverandør eller tid på året, men også om hvor du bor i landet. Strømmen er billigst i Nord-Norge og dyrest i Midt-Norge. I streng vinterkulde kan spotprisen i Trøndelag være over det dobbelte av det man betaler på Østlandet og tre eller fire ganger dyrere enn prisen i Nord-Norge. En trønder vil aldri kunne få like lave strømpriser som en østlending, uansett hvor ofte man bytter strømleverandør.

 

Redigering: Historiske strømpriser i de ulike landsdelene

https://www.los.no/kundeservice/strompris/historiske-strompriser/

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Det er vel billigere å fyre med strøm enn ved, så sant du ikke får veden gratis..

http://m.nettavisen.no/na24/smartepenger/dobbelt-sa-dyrt-som-strm---og-da-er-du-heldig/8527277.html

For meg koster strømmen nå ca. 1,50 kroner per kwh med nettleie, og veden får jeg for 1,10 kroner per kwh.

 

For meg koster strømmen nå ca. 1,50 kroner per kwh med nettleie, og veden får jeg for 1,10 kroner per kwh.

 

Varme er det som koster mest, og selvsagt blir det billigst dersom du har egen skog og hugger veden selv.

For min del er jeg kommet til at varmepumper og bruk av elektrisitet er det som koster minst.

Bor i et gammelt hus, så det kunne nok vært litt å hente ved å isolere bedre, og på den måten kommet ned på gjennomsnittet for eneboliger og strømforbruk.

I dag bruker jeg 24000 kWh/år, mens gjennomsnittet er 20000 kWh/år, men hvor mange år ville det gått før regnskapet gikk i pluss?

Dette handler også om komfort, og jeg må ha 23 grader for å trives i stua.

Jeg må også ha varme i gulvet i vaskerom, entre og bad(som står på året rundt).

I dag bruker jeg 2 varmepumper og den gamle oljekaminen har fått ferie, og samlet har utgiftene til oppvarming gått ned.

Tar jeg strømutgiftene og deler på forbruket sist mnd. blir prisen kr 1,14/kWh, og det er i Midt Norge.

Med andre ord har jeg utgifter på kr 28000,-/år til energi.

Strøm er den mest høyverdige energien, men så lenge energien kommer fra fornybare energikilder, som i Norge, er det OK i en miljøsammenheng.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

16 grader er ingen magisk grense, så lenge det ikke blir minusgrader så rørene dine fryser kan du ha det mye kaldere uten at bygget tar skade, 5-10 grader burde gå fint. men da må du gå med tykke ytterklær innendørs da, ikke særlig behagelig i lengden... din beste investering vil være varmepumpe eller etterisolering dersom boligen din er dårlig isolert. en varmepumpe vil gjennom året gi i snitt 3 ganger så mye varme som du putter inn strøm, altså putter du 1 w i varmepumpa gir den 3 watt tilbake. kanskje så mye som 5w også hvis temperaturforskjellen mellom inne og ute er optimal og pumpa er godt vedlikeholdt... men 3 gangen kan du regne med. 

 

solceller er også et alternativ, men da må du ha peiling og kjøpe inn alt selv fra leverandør. du kan ikke kjøpe fra slike "solcelle firmaer" som selger komplette løsninger, da koster det deg 100 000 og de pengene får du aldri igjen. Kjøper du inn selv og kjøper brukt det du kan kommer du unna med 20-30 000 og kan være ganske energiuavhengig om dagen... om natta derimot, men da kan du la tempen synke litt uansett. her kommer isolering inn igjen... 

 

det er mange som gir bort ved, det er gratis varme... minus pengene det koster i drivstoff å hente det... som kan være mer enn man tror... 

Lenke til kommentar

 

Det er vel billigere å fyre med strøm enn ved, så sant du ikke får veden gratis..

http://m.nettavisen.no/na24/smartepenger/dobbelt-sa-dyrt-som-strm---og-da-er-du-heldig/8527277.html

For meg koster strømmen nå ca. 1,50 kroner per kwh med nettleie, og veden får jeg for 1,10 kroner per kwh.

 

 

 

Hva er det med "nettleie" egentlig? Den virker jo altfor høy. Er kostnadene så store med strømnettet i Norge? Eller utvides strømnettet noe enormt hele tiden? Eller er det rett og slett bare slik at noen kan putte andres penger i egen lomme, for et nasjonalt produkt som strømnettet?

 

Strømnettet er jo ferdig bygget. Folket burde jo egentlig kun betale for vedlikehold av nettet og eventuell utbyggelse.

 

Er strømnettet eid av folket eller noen få individer?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det som har skjedd i kraftbransjen nå er at myndighetene har sluppet dette helt løs og produsenter gjør som de vil. Det ikke alle er klar over er at disse utenlandskablene som de legger nå vil føre til mye dyrere strøm for oss her i Norge. Sist jeg sjekket kostet stømmen drøye 1 kr og 80 øre pr Kwh med alt inkludert. Fra NorgesEnergi. Hold dere unna NorgesEnergi, de er noen luringer som ikke forteller hele sannheten når de skal kapre kunder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ja det er et slags lokalt monopol og verre enn bompenger. Private selskaper som krever inn penger med staten i ryggen og ingen begrensninger... :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes nå strømmen er billig i Norge. Så billig at det meste av alternative former for oppvarming ikke blir lønnsomme for oss. Dess flere kraftlinjer som bygges over til våre naboland dess lettere blir det for kraftverkene å selge strømmen til et marked som er villig til å betale bedre for varene. Da vil også strømprisene gå opp her hjemme. På sikt vil derfor muligens flere investere i bakke til luft varmepumper og andre alternative energikilder. Bruk av sol-energi for helårs oppvarming av privatboliger er ikke en aktuell teknologi i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg synes nå strømmen er billig i Norge. Så billig at det meste av alternative former for oppvarming ikke blir lønnsomme for oss. Dess flere kraftlinjer som bygges over til våre naboland dess lettere blir det for kraftverkene å selge strømmen til et marked som er villig til å betale bedre for varene. Da vil også strømprisene gå opp her hjemme. På sikt vil derfor muligens flere investere i bakke til luft varmepumper og andre alternative energikilder. Bruk av sol-energi for helårs oppvarming av privatboliger er ikke en aktuell teknologi i Norge.

Det som skjer er at de regner kapasiteten til kabelen, 100% ganger 365 dager i året ut til tyskland/GB, og hvordan skal vi da få noen strøm tilbake??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...