Gå til innhold

Elektrisitet er jo sinnsykt dyrt! Hvorfor bruke slik høyverdig energi til varme?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Hmm. Så man slipper da nettleie også da, hvis man kobler all strømforbruk til den aggregatoren. Vet ikke hvordan forsikringen ville sett på en sånn løsning, men har man peil, så har man peil ^^

 

Og hvis man får dieselen billig nok, så ser det jo ut som det kan bli billigere. Strømmen kan fort gå over 1kr/kwt på vinteren. Kunne man kjøpt en diger 10 000 liter tank med diesel til, si 3 kr/literen .. så ville det blitt billigere. Slippe å bekymre seg for strømprisen går opp og alt mulig. Helt selvforsynt og uavhengig av gribbene.

Du kan jo bare si at du har noen solcelle paneler og vil bli +kunde så kan du selge overskudds strøm og. Og ingen nettleie hvis du klarer og være 100% selvstendig :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis man får dieselen billig nok, så ser det jo ut som det kan bli billigere. Strømmen kan fort gå over 1kr/kwt på vinteren. Kunne man kjøpt en diger 10 000 liter tank med diesel til, si 3 kr/literen .. så ville det blitt billigere. Slippe å bekymre seg for strømprisen går opp og alt mulig. Helt selvforsynt og uavhengig av gribbene.

 

Du har nok ikke lov å ha en så stor dieseltank hjemme uten spesiell tillatelse. Uansett så er du ikke selvforsynt hvis du ikke lager ditt eget drivstoff til aggregatet.

Lenke til kommentar

Jeg tror man skal legge det man har av godvilje til dersom man tror at dieselfyring av et aggregat som igjen forsyner strøm til huset sitt er mer lønnsomt enn det det er å betale for konvensjonelle strømavtaler i dag. Sjekket nå, og billigste for min adresse var 87,8 øre per kW/t, og da er nettleie og alt inkludert. Med eksempelet over, altså at man får tynet 3,8 kW/t per liter på et aggregat så må jeg i mitt tilfelle under 3,33 kroner per liter diesel før det er lønnsomt. Da er jo kun det rene forbruket medregnet, og ikke innkjøp av aggregatet og ikke vedlikehold/skift av aggregatet.

 

Realistisk sett vil jeg kalle det en dyrere og dårligere løsning. I hvert fall som hovedforsyning av strøm. Å ha det som backup er jo greit nok. Men da må det forrigles på et vis, slik at det trygt kan hukes innpå fastlinja og byttes over ved behov. Da vil de fleste netteiere kreve tilgang til disse bryterne/aggregatet på grunn av sikkerhet ved eventuelt arbeid på fastlinja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmen kan fort gå over 1kr/kwt på vinteren. Kunne man kjøpt en diger 10 000 liter tank med diesel til, si 3 kr/literen

Som andre nevner så er det jo en kostnad med aggregat, tank og selve dieselen, og anlegget blir mest sannsynlig stående 95 % av årets timer. Og hvis du er avhengig av en dieselpris som er 1/3 av dagens markedspris for at dette skal begynne å konkurrere med strøm på pris - før anleggskostnadene er medregnet - så vil jeg si at det er en løsning som ikke er så lur å jobbe videre med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Strømmen kan fort gå over 1kr/kwt på vinteren. Kunne man kjøpt en diger 10 000 liter tank med diesel til, si 3 kr/literen

Som andre nevner så er det jo en kostnad med aggregat, tank og selve dieselen, og anlegget blir mest sannsynlig stående 95 % av årets timer. Og hvis du er avhengig av en dieselpris som er 1/3 av dagens markedspris for at dette skal begynne å konkurrere med strøm på pris - før anleggskostnadene er medregnet - så vil jeg si at det er en løsning som ikke er så lur å jobbe videre med.

 

Endel enklere og bare satt opp noen vind turbiner ja, og en batteri pakke :p

 

25k kroner for en 105-450w turbin. Ikke shabby

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=46614869

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...