Gå til innhold

Elektrisitet er jo sinnsykt dyrt! Hvorfor bruke slik høyverdig energi til varme?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Det er definitivt TV, kjøleskap, fryser og vaskemaskin som er de store strømtrekkerne hos meg... Men jeg ligger nå så lavt i forbruk at jeg kommer under minstepris fra netteier, så da kan jeg legge meg opptil den grensen siden jeg uansett må betale den summen i måneden. :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ler av folk som bruker LED pærer innendørs, men bruker elektrisk varmeovn som varme kilde. Mesteparten av en glødepæres energi går til varme. Utendørs er LED såklart en stor vinner.

 

Elekstrisitet er en bra energi til og varme fordi det er mye mer effektivt enn og ha individuelle "kraftverk" hjemme som er langt fra optimale når det gjelder utslipp eller virkningsgrad som feks en vedovn. Siden de fleste har ikke feks en varme konvektor i pipa som tar overflødig  varme ut av avgassen. Samt du kan ikke brenne ved spesifikke trykk eller temperaturer som noe industrielt gjør like enkelt.

 

Men om du tenker ren pris er jeg enig at det er noe dyrt. Grunner til det er at den rene energien vi har her i landet stort sett selges, så kjøper vi inn søppel brenning, kull og atomkraft fra sverige. Men det er store tap i og transportere strøm langt og det må vi betale for. 

 

Alt dette så andre land skal se renere ut på papiret overfor EU :p

Lenke til kommentar

Ler av folk som bruker LED pærer innendørs, men bruker elektrisk varmeovn som varme kilde. Mesteparten av en glødepæres energi går til varme. Utendørs er LED såklart en stor vinner.

 

Elekstrisitet er en bra energi til og varme fordi det er mye mer effektivt enn og ha individuelle "kraftverk" hjemme som er langt fra optimale når det gjelder utslipp eller virkningsgrad som feks en vedovn. Siden de fleste har ikke feks en varme konvektor i pipa som tar overflødig varme ut av avgassen. Samt du kan ikke brenne ved spesifikke trykk eller temperaturer som noe industrielt gjør like enkelt.

 

Men om du tenker ren pris er jeg enig at det er noe dyrt. Grunner til det er at den rene energien vi har her i landet stort sett selges, så kjøper vi inn søppel brenning, kull og atomkraft fra sverige. Men det er store tap i og transportere strøm langt og det må vi betale for.

 

Alt dette så andre land skal se renere ut på papiret overfor EU :p

Ja, le i vei du.

Nå har det seg slik at du ler av noe som ikke endrer energibehovet i det hele tatt. Faktisk så er det mange som må åpne vindu og slippe ut varme på grunn av ~1kW med downlights i en etasje.

Om de har LED, og slipper å lufte ut varmen, så må jeg si at det sparer miljø og strømforbruk - selv ved bruk av elektrisk varmeovn til oppvarming. Det gir mer kontrollerbar oppvarming enn varmetapet fra halogenpærer.

Lenke til kommentar

Planlegger man belysningen sin så dårlig at man trenger installert lyseffekt 1kW i en etasje av et vanlig bolighus (jeg tenker mitt eget som eksempel, 100 kvadrat flate) så forteller det meg at vedkommende er en klovn som fortjener å bli ledd av. Eller LED av, alt etter som. Selv med vanlige glødepærer burde man i de fleste tilfeller klare seg med halvparten.

Lenke til kommentar

 

Ler av folk som bruker LED pærer innendørs, men bruker elektrisk varmeovn som varme kilde. Mesteparten av en glødepæres energi går til varme. Utendørs er LED såklart en stor vinner.

 

Elekstrisitet er en bra energi til og varme fordi det er mye mer effektivt enn og ha individuelle "kraftverk" hjemme som er langt fra optimale når det gjelder utslipp eller virkningsgrad som feks en vedovn. Siden de fleste har ikke feks en varme konvektor i pipa som tar overflødig varme ut av avgassen. Samt du kan ikke brenne ved spesifikke trykk eller temperaturer som noe industrielt gjør like enkelt.

 

Men om du tenker ren pris er jeg enig at det er noe dyrt. Grunner til det er at den rene energien vi har her i landet stort sett selges, så kjøper vi inn søppel brenning, kull og atomkraft fra sverige. Men det er store tap i og transportere strøm langt og det må vi betale for.

 

Alt dette så andre land skal se renere ut på papiret overfor EU :p

Ja, le i vei du.

Nå har det seg slik at du ler av noe som ikke endrer energibehovet i det hele tatt. Faktisk så er det mange som må åpne vindu og slippe ut varme på grunn av ~1kW med downlights i en etasje.

Om de har LED, og slipper å lufte ut varmen, så må jeg si at det sparer miljø og strømforbruk - selv ved bruk av elektrisk varmeovn til oppvarming. Det gir mer kontrollerbar oppvarming enn varmetapet fra halogenpærer.

 

Jobbet i lampebutikk i mange år (fattern som driver det) aldri hørt noen ha det problemet før :o Tror ikke jeg har hørt om noen som ikke bruker ovner og bare lys, mulig rikfolk med gallerier må dette men ser ikke det kan være problemet til vanlige mann i gaten. Halogen er en en enda mer effektiv glødepære enn standard glødepære (altså mer lys/mindre varme) fordi du kan kjøre mer strøm igjennom en tynnere glødetråd fordi jod gassen inni pæren beskytter og leger den.

Lenke til kommentar

 

 

Ler av folk som bruker LED pærer innendørs, men bruker elektrisk varmeovn som varme kilde. Mesteparten av en glødepæres energi går til varme. Utendørs er LED såklart en stor vinner.

 

Elekstrisitet er en bra energi til og varme fordi det er mye mer effektivt enn og ha individuelle "kraftverk" hjemme som er langt fra optimale når det gjelder utslipp eller virkningsgrad som feks en vedovn. Siden de fleste har ikke feks en varme konvektor i pipa som tar overflødig varme ut av avgassen. Samt du kan ikke brenne ved spesifikke trykk eller temperaturer som noe industrielt gjør like enkelt.

 

Men om du tenker ren pris er jeg enig at det er noe dyrt. Grunner til det er at den rene energien vi har her i landet stort sett selges, så kjøper vi inn søppel brenning, kull og atomkraft fra sverige. Men det er store tap i og transportere strøm langt og det må vi betale for.

 

Alt dette så andre land skal se renere ut på papiret overfor EU :p

Ja, le i vei du.

Nå har det seg slik at du ler av noe som ikke endrer energibehovet i det hele tatt. Faktisk så er det mange som må åpne vindu og slippe ut varme på grunn av ~1kW med downlights i en etasje.

Om de har LED, og slipper å lufte ut varmen, så må jeg si at det sparer miljø og strømforbruk - selv ved bruk av elektrisk varmeovn til oppvarming. Det gir mer kontrollerbar oppvarming enn varmetapet fra halogenpærer.

 

Jobbet i lampebutikk i mange år (fattern som driver det) aldri hørt noen ha det problemet før :o Tror ikke jeg har hørt om noen som ikke bruker ovner og bare lys, mulig rikfolk med gallerier må dette men ser ikke det kan være problemet til vanlige mann i gaten. Halogen er en en enda mer effektiv glødepære enn standard glødepære (altså mer lys/mindre varme) fordi du kan kjøre mer strøm igjennom en tynnere glødetråd fordi jod gassen inni pæren beskytter og leger den.

 

 

Scenario: 

Enkefru Hansen ønsker å ha 23°C i stua si. Hun stiller da de elektriske varmeovnene sine på 23°C.

På formiddagen går dette helt fint, for da har hun godt leselys og alt mulig i fra solen/dagslys. Når ettermiddagen kommer og sola forsvinner, ser hun alt for lite. Hun skrur da på downlights (~1kW) i et hus som allerede er 23°C. Når varmetapet i etasjen er mindre enn 1kW, så vil det naturligvis bli varmere. 

Når det etter et par timer nærmer seg 25°C, vil hun naturligvis lufte.

 

Halogen har ~90% av effekten avgitt i form av varme, hvor vanlig glødetråd har ~92% av effekten avgitt som varme, resten lys.

 

Uavhengig av dette, var poenget at du endrer ikke energibehovet for å varme opp rommet om du bruker LED+elektrisk varmeovn eller bare halogenpærer, eller halogen+vedovn (whatever) - energibehovet er likt uansett.

Lenke til kommentar

Uansett så er det betre med LED sidan ein ikkje har behov for oppvarming heile året. Det er i tillegg betre å ha varmekjelda lågt i rommet enn oppi taket. Ein halogenspot varmar i første omgang opp inni taket og det som ligg over. Hadde du flytta varmen ned, gjerne inn i golvet, ville du fått nytta den betre. Har du masse halogen i 1. et. og opphaldsrom i 2. et., vil du nok få nytta den litt betre, men uansett ikkje optimalt. Ettersom LED-teknologien blir betre kan ein òg vente lengre levetid på pærene.

 

Med varme i golvet har mange faktisk ein lågare temperatur i rommet enn om dei hadde panelovnar.

 

Edit: Eg ser dette er ein litt eldre tråd, men straum er ikkje "sinnsykt dyrt" i Norge. Det er faktisk billegare enn i mange andre land.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Uansett så er det betre med LED sidan ein ikkje har behov for oppvarming heile året. Det er i tillegg betre å ha varmekjelda lågt i rommet enn oppi taket. Ein halogenspot varmar i første omgang opp inni taket og det som ligg over. Hadde du flytta varmen ned, gjerne inn i golvet, ville du fått nytta den betre. Har du masse halogen i 1. et. og opphaldsrom i 2. et., vil du nok få nytta den litt betre, men uansett ikkje optimalt. Ettersom LED-teknologien blir betre kan ein òg vente lengre levetid på pærene.

 

Med varme i golvet har mange faktisk ein lågare temperatur i rommet enn om dei hadde panelovnar.

 

Edit: Eg ser dette er ein litt eldre tråd, men straum er ikkje "sinnsykt dyrt" i Norge. Det er faktisk billegare enn i mange andre land.

 

 

Akkurat. 

Reguleringsmessig så er det derfor store besparelser ved bruk av LED som belysning, da du står fritt til å regulere varmen separat fra belysning. Belysning trenger en stort sett året rundt (selv om det er variasjoner på antall timer i bruk pr døgn), oppvarmingsbehovet varierer mer. 

Endret av Aconitum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så er det betre med LED sidan ein ikkje har behov for oppvarming heile året. Det er i tillegg betre å ha varmekjelda lågt i rommet enn oppi taket. Ein halogenspot varmar i første omgang opp inni taket og det som ligg over. Hadde du flytta varmen ned, gjerne inn i golvet, ville du fått nytta den betre. Har du masse halogen i 1. et. og opphaldsrom i 2. et., vil du nok få nytta den litt betre, men uansett ikkje optimalt. Ettersom LED-teknologien blir betre kan ein òg vente lengre levetid på pærene.

 

Med varme i golvet har mange faktisk ein lågare temperatur i rommet enn om dei hadde panelovnar.

 

Edit: Eg ser dette er ein litt eldre tråd, men straum er ikkje "sinnsykt dyrt" i Norge. Det er faktisk billegare enn i mange andre land.

Jeg har dimmer på alle mine lamper, setter inn alt for sterk pære og dimmer ned, slik holder min pærer i en liten evighet. Om sommeren har jeg som regel ikke behov for lys eller så da er det ikke no lys på som regel. Bortsett fra leselampen, kanskje en time på kveldinga noen lys kommer på. Så rent økonomisk messig tror jeg du kommer bedre ut med gløderpærer. Men gjennomsnittlig på årsbasis er det nok ikke mye forskjell på den ene timen i et par måneder kontra pris på LED o.l

 

Nå har jo jeg alltid vært litt kresen da når det gjelder lys, skal gjerne ha 12volt og for og få det beste lyset. Syntes LED sin farge gjenngivelse/farge er ikke helt som det ekte. Selv om det har kommet langt fra det iskalde blå lyset :)

Lenke til kommentar

Grunnpoenget, for min del, i LED vs. ikke-LED debatten er at det i alle tilfeller er fordelaktig i mest mulig grad at lys er lys og varme er varme, dette fordi det er lettere å regulere de separat, da man ofte ikke har behov for disse i et parallellt mønster. Har man lyskilder det mesteparten av effekten går med til varme mister man denne fleksibiliteten. Ikke at det er et enormt problem, men om man skal forsvare eldre teknologi med at man trenger jo litt varme også, så vil jo neste steg være lysstyring via både termostat og bryter?

 

Alle kunder jeg har dialog med får anbefaling fra meg om å gå for LED, enten det gjelder nymontasje eller skift av gammelt. Har plukka en del på svidde halogenlamper. Ta f.eks. en 50W halogenpære, den blir helt perverst varm. Man skal ha solide smedfingre om man skal ha den pæra ut like etter den er slått av. Spesielt med tanke på eldre halogenanlegg med høyst betenkelig beskyttelse over armaturen er det nesten rart at det ikke er flere branntilløp. 12V er også en uting når det kommer til brannsikkerhet, er jo lavere spenning men derfor også høyere strøm. Samt trafoer som ryker titt og ofte, og gjerne smelter fast i plasten over takplatene dersom det er fuktsperre.

 

Jeg sier nei takk til både halogen og lysrør. Utdatert teknologi for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnpoenget, for min del, i LED vs. ikke-LED debatten er at det i alle tilfeller er fordelaktig i mest mulig grad at lys er lys og varme er varme, dette fordi det er lettere å regulere de separat, da man ofte ikke har behov for disse i et parallellt mønster. Har man lyskilder det mesteparten av effekten går med til varme mister man denne fleksibiliteten. Ikke at det er et enormt problem, men om man skal forsvare eldre teknologi med at man trenger jo litt varme også, så vil jo neste steg være lysstyring via både termostat og bryter?

 

Alle kunder jeg har dialog med får anbefaling fra meg om å gå for LED, enten det gjelder nymontasje eller skift av gammelt. Har plukka en del på svidde halogenlamper. Ta f.eks. en 50W halogenpære, den blir helt perverst varm. Man skal ha solide smedfingre om man skal ha den pæra ut like etter den er slått av. Spesielt med tanke på eldre halogenanlegg med høyst betenkelig beskyttelse over armaturen er det nesten rart at det ikke er flere branntilløp. 12V er også en uting når det kommer til brannsikkerhet, er jo lavere spenning men derfor også høyere strøm. Samt trafoer som ryker titt og ofte, og gjerne smelter fast i plasten over takplatene dersom det er fuktsperre.

 

Jeg sier nei takk til både halogen og lysrør. Utdatert teknologi for lenge siden.

Ja 50w halogen er ikke no allright varme, har mye 50watt halogen men disse er dimmet til 20watt eller mindre. På leselampen bruker jeg LED nettopp pga varme. Jeg må ha elektriske ovner til oppvarming mesteparten av året selv om jeg har bare 1 LED pære inne. Og strømforbruket er helt gjennomsnittlig. 

Det med brannsikkerhet, ja enig. Men over dimensjoner ledninger og ikke la de bli 30år gamle kjeks ledninger,. Bytt de så går det veldig fint. Fattern har endel fine historier om Kina LED pærer da, så kjøp ordenlig kvalitet :) For du kan finne mye rare drivere i LED pærene. Lysrør er jo blitt helt utdatert etter LED har kommet.

 

Nå er jo jeg en som tar og skur av lyset på rom jeg ikke bruker da, kanskje det ødelegger litt :p

Lenke til kommentar

Hmm. Så man slipper da nettleie også da, hvis man kobler all strømforbruk til den aggregatoren. Vet ikke hvordan forsikringen ville sett på en sånn løsning, men har man peil, så har man peil ^^

 

Og hvis man får dieselen billig nok, så ser det jo ut som det kan bli billigere. Strømmen kan fort gå over 1kr/kwt på vinteren. Kunne man kjøpt en diger 10 000 liter tank med diesel til, si 3 kr/literen .. så ville det blitt billigere. Slippe å bekymre seg for strømprisen går opp og alt mulig. Helt selvforsynt og uavhengig av gribbene.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...