Gå til innhold

I de nye MacBook Pro-ene er også SSD-en loddet fast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er jo sant det meste du sier her. Men hva tilsier at din MBP Mid-2012 modell skal vare lenger enn rMBP Late-2016? Tar du da utgangspunkt i at levetiden står å faller på at enkeltkomponenter vil feile og at du har muligheten for å bytte defekte RAM-brikker, defekt harddisk osv utover reklamasjonsretten på fem år?

 

For din MBP Mid-2012 har jo noen klare begrensinger, den støtter jo ikke mer enn 16GiB RAM så du kan ikke oppgradere til noe mer enn hva du kan få på de nye modellene sånn sett, og hva gjelder harddisk så har du ingen som helst mulighet for å montere PCI-Ex NVMe SSD'er i din Mac så det å få inn en SSD med noe i nærheten av samme ytelse er umulig.

 

Ikke har du porter som støtter høye overføringshastigheter heller, det beste du sitter igjen med er Firewire 800 som ikke er i nærheten av å matche Thunderbolt, Thunderbolt 2, Thunderbolt 3, USB3.0 eller USB 3.1 osv.. Og ikke har du mulighet til å drive moderne eksterne skjermer med 4K-oppløsning.

 

 

Spådommen om at din maskin vil vare mye lenger er vel i aller høyeste grad spekulativ. Men jeg er enig i det du sier at det var flott å kunne putte inn en ekstra SSD / HDD, bytte RAM osv på eldre MacBook Pro modellene.

 

Men det sier seg selv at Apple ikke hadde hatt klart å komme med like portable, kompakte og lette modeller med samme maskinvare og batteri som de levere nå om de fremdeles skulle kastet bort plass som det å tilby utskiftbare RAM-brikker, SSD og batteri faktisk krever. Og jeg vil tro at for veldig, veldig mange så er den ekstra portabiliteten og den ekstra batteritiden langt mer reell og relevant enn mulighet for å bytte ut maskinvaren. De fleste forholder seg til fem år reklamasjon, og skulle det skje noe etter denne har gått ut føler de det er på tide å anskaffe seg ny maskin.

 

 

Poenget mitt er at en standard konfigurert 2016 MBP uten touchbar ikke er nevneverdig mye bedre enn en standard konfigurert 2012 MBP uten retina (med unntak av grafikkort). Men 2012-modellen kan oppgraderes i ettertid med mer minne og mer lagring. 2016-modellen er låst ut livet til det du kjøper den med.

 

Så vil jeg nevne at 2012-modellen har både Thunderbolt 2 og USB 3, og er teoretisk sett i stand til å drive 4k-skjermer. De er kanskje ikke like raske som Thunderbolt 3, men 2,5 gigabytes i sekundet bør holde for normal bruk. 

 

Så må det nevnes at 2012-modellen var i salg helt til for noen uker siden, så kjøpte du en slik i slutten av oktober, har du fremdeles nesten 5 års reklamasjon igjen.

 

Men misforstå meg rett, den nye nye MBP er selvfølgelig bedre enn den gamle, men forbedringene er veldig små i forhold til både pris og kompromisser. Og der jeg om to år kan oppgradere til 16 gb ram og 2x2 TB SSD-disker, er 2016-maskinene stuck med hva enn de ble kjøpt med.

 

2012-MBPen er allerede tynnere enn de fleste Pro-Windows-PCer, så jeg vil mye heller ha mulighet til å oppgradere fremfor at maskinen er 5 mm tynnere.

 

Men hver sin smak :)

Du er klar over at det er fullt mulig å bytte SSD på den modellen uten Touch Bar?

Lenke til kommentar

 

Dårligere for folk på farten? Hvordan kan maskiner som er fysisk mindre i alle retninger, lettere og samtidig er kraftigere og raskere være dårligere for folk på farten?  :hmm:

magporten er borte så når en nå snubler i ledningen så går laptopen i bakken

 

Burde ikke folk på farta ikke dra rundt på en lader og plugge den inn overalt?

 

Når jeg er  "på farta" så lader jeg ikke PCen. Derfor jeg ville ha god batteritid.

Lenke til kommentar

 

Du er klar over at det er fullt mulig å bytte SSD på den modellen uten Touch Bar?

 

Ja, gikk litt fort frem. Men foreløpig er det kun Apple som selger disse SSDene, og minne kan fremdeles ikke oppdateres. Så helt på bærtur var jeg ikke.

 

 

Neida, har ikke sagt du var på bærtur, leste bare at du tydeligvis trodde at den minste også hadde loddet fast ssd.

 

Eldste datter til kjæresten har en 2012 MBP, den hadde gått i gulvet og under en oppdatering så låste den seg totalt, disken er utvilsomt gåen, og jeg planlegger å bytte disk til henne, sette inn en SSD siden hun ikke har det, må bare få åpnet den og sjekke hvordan det ser ut inni.

 

Maskinen er for god til å skrotes :)

Lenke til kommentar

Alt for god! Maskinene er tross alt nesten like kraftig som 2016-modellen, og mye kraftigere enn både Air og MacBook. Til og med kraftigere enn svært mange splitter nye Windows-PCer. Det er synd mange tror at fordi den begynner å bli gammel, så er den boss.

Men en SSD-oppdatering er aldri feil :)

Lenke til kommentar

En SSD oppgradering er et must spør du meg, en MBP 2012 modell uten SSD er ikke "nesten like kraftig" som 2016-modellen, ikke på langt nær. HDD er den suverent største flaskehalsen på moderne maskiner, har du en MBP 2012 med HDD så er den milevis unna ytelsen til selv rMBP 2012.

 

Ingen grunn til å kaste en MBP 2012 på dynga om man ikke føler behov for tynnere og lettere maskin og bedre skjerm. Putter du en solid SSD ala Samsung 850 EVO eller Pro i den og du sørger for å ha minimum 8GiB RAM så kommer du veldig, veldig langt. Spørsmålet er jo om ikke batteriet ditt er temmelig utbredt om du har brukt den aktivt i såpass mange år.

Lenke til kommentar

 

 

Dårligere for folk på farten? Hvordan kan maskiner som er fysisk mindre i alle retninger, lettere og samtidig er kraftigere og raskere være dårligere for folk på farten?  :hmm:

magporten er borte så når en nå snubler i ledningen så går laptopen i bakken

 

Burde ikke folk på farta ikke dra rundt på en lader og plugge den inn overalt?

 

Når jeg er  "på farta" så lader jeg ikke PCen. Derfor jeg ville ha god batteritid.

 

 

 

Helt enig. Når jeg er "på farta" så sitter jeg jo ikke å lader maskinen? Er jo helt enig at mangelen på MagSafe er et stort savn, egentlig det mest negative med de nye modellene sammenlignet med de gamle spør du meg. Men at det gjør de mindre egnet som maskiner "på farten" ser jeg ikke helt.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

En SSD oppgradering er et must spør du meg, en MBP 2012 modell uten SSD er ikke "nesten like kraftig" som 2016-modellen, ikke på langt nær. HDD er den suverent største flaskehalsen på moderne maskiner, har du en MBP 2012 med HDD så er den milevis unna ytelsen til selv rMBP 2012.

 

Ingen grunn til å kaste en MBP 2012 på dynga om man ikke føler behov for tynnere og lettere maskin og bedre skjerm. Putter du en solid SSD ala Samsung 850 EVO eller Pro i den og du sørger for å ha minimum 8GiB RAM så kommer du veldig, veldig langt. Spørsmålet er jo om ikke batteriet ditt er temmelig utbredt om du har brukt den aktivt i såpass mange år.

 

Batteriet i Mid 2012-modellen kan heldigvis byttes av bruker, omtrent like enkelt som å bytte ram eller harddisk i disse maskinene.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dårligere for folk på farten? Hvordan kan maskiner som er fysisk mindre i alle retninger, lettere og samtidig er kraftigere og raskere være dårligere for folk på farten?  :hmm:

magporten er borte så når en nå snubler i ledningen så går laptopen i bakken

 

Burde ikke folk på farta ikke dra rundt på en lader og plugge den inn overalt?

 

Når jeg er  "på farta" så lader jeg ikke PCen. Derfor jeg ville ha god batteritid.

 

 

 

Helt enig. Når jeg er "på farta" så sitter jeg jo ikke å lader maskinen? Er jo helt enig at mangelen på MagSafe er et stort savn, egentlig det mest negative med de nye modellene sammenlignet med de gamle spør du meg. Men at det gjør de mindre egnet som maskiner "på farten" ser jeg ikke helt.

De gjør de vel egentlig mer egnet til å være på farten, man kan lade de via en powerbank nå hvis man absolutt må ha mer strøm.

Lenke til kommentar

Alt for god! Maskinene er tross alt nesten like kraftig som 2016-modellen, og mye kraftigere enn både Air og MacBook. Til og med kraftigere enn svært mange splitter nye Windows-PCer. Det er synd mange tror at fordi den begynner å bli gammel, så er den boss.

Men en SSD-oppdatering er aldri feil :)

 

Har selv en Air med SSD fra 2010, og den funker fint enda :)

Jenta som eier MBP var strålende fornøyd med den, så tenker at en ny SSD vil ikke gjøre henne mindre fornøyd kontra snurredisken som står i nå.

Lenke til kommentar

Alt for god! Maskinene er tross alt nesten like kraftig som 2016-modellen, og mye kraftigere enn både Air og MacBook. Til og med kraftigere enn svært mange splitter nye Windows-PCer. Det er synd mange tror at fordi den begynner å bli gammel, så er den boss.

Men en SSD-oppdatering er aldri feil :)

 

Så så... synes du tar litt vel godt i her nå... ;)

 

Jeg har hatt både en mid 2012 modell Macbook Pro 13" og en mid 2013 Macbook Air 13" parallelt. Begge med i7 og 8GB RAM. Pro'en hadde også fått seg SSD. Det er ingen tvil om at Air'en var merkbart kraftigere på absolutt alt.

 

Med i5 yter 2012 modellen av Pro omtrent likt som dagens Air med i5. Likevel føles Air'en totalt sett ganske mye raskere på grunn av SSD hastigheten som er i en helt annen liga.

 

Det triste med både 2012 modellen av Pro og Air er skjermene som føles fullstendig utdaterte etter at en har prøvd de nyere modellene med Retina eller laptoper fra andre merker med "skikkelige" skjermer.

 

Forøvrig er de alle gode maskiner ;)

Lenke til kommentar

Personlig har ikke jeg noe imot "kun" 256GB ssd. 
Har 2 1TB koblet til ruter, der lagres alle back-ups, filmer, musikk, bilder, osv. 
Kan lett sette opp en VPN og har tilgang til de 24/7, så fremt jeg har internet. Så er det cloud løysning da. 

Samsung har lansert T1 og T3, som er 1TB disker på størrelse med kredikkort. Ikke noe problem å ta de med heller.

 

 

Kun 16gb ram, derimot, blir for lite. Sku ønske det kom med 32, evt det gikk ann å utvide senere. Det er deal breaker for nå.

Lenke til kommentar

Så så... synes du tar litt vel godt i her nå... ;)

 

Jeg har hatt både en mid 2012 modell Macbook Pro 13" og en mid 2013 Macbook Air 13" parallelt. Begge med i7 og 8GB RAM. Pro'en hadde også fått seg SSD. Det er ingen tvil om at Air'en var merkbart kraftigere på absolutt alt.

 

Med i5 yter 2012 modellen av Pro omtrent likt som dagens Air med i5. Likevel føles Air'en totalt sett ganske mye raskere på grunn av SSD hastigheten som er i en helt annen liga.

 

Det triste med både 2012 modellen av Pro og Air er skjermene som føles fullstendig utdaterte etter at en har prøvd de nyere modellene med Retina eller laptoper fra andre merker med "skikkelige" skjermer.

 

Forøvrig er de alle gode maskiner ;)

 

 

Utifra benchmark-tall er 2012 MBP raskere enn Air både med i5 og i7.

Joda, SSDen-bus'en i Air er raskere enn SerialATA i MBP, men i ren kraft er MBP 2012 raskere. Så kommer det igjen an på hva du bruker.

 

Jeg vil ikke si at 2012-skjermene føles utdatert, med mindre man sitter med skjermen inntil fjeset. Fra normal avstand er det egentlig skuffende lite forskjell spør du meg.

 

Men igjen, hver sin smak og hvert sitt behov. 

Lenke til kommentar

 

Så så... synes du tar litt vel godt i her nå... ;)

 

Jeg har hatt både en mid 2012 modell Macbook Pro 13" og en mid 2013 Macbook Air 13" parallelt. Begge med i7 og 8GB RAM. Pro'en hadde også fått seg SSD. Det er ingen tvil om at Air'en var merkbart kraftigere på absolutt alt.

 

Med i5 yter 2012 modellen av Pro omtrent likt som dagens Air med i5. Likevel føles Air'en totalt sett ganske mye raskere på grunn av SSD hastigheten som er i en helt annen liga.

 

Det triste med både 2012 modellen av Pro og Air er skjermene som føles fullstendig utdaterte etter at en har prøvd de nyere modellene med Retina eller laptoper fra andre merker med "skikkelige" skjermer.

 

Forøvrig er de alle gode maskiner ;)

 

 

Utifra benchmark-tall er 2012 MBP raskere enn Air både med i5 og i7.

 

Ikke i følge Everymac.com sin Geekbench oversikt.

 

Forøvrig er vi nok veldig uenige når det gjelder skjermene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...