Gå til innhold

Mulig å laske om fra 230V til 400V?


-Siberian-

Anbefalte innlegg

Ofte når man skal kjøpe 3-fas utstyr så kommer det enten i 230V eller 400V. Men så er det også noen produkt hvor dette ikke har noe å si fordi de kan laskes om til begge deler. Som helt ulærd innen elektro må jeg da spørre; hvorfor er ikke alle produkt lagt opp slik hvis det tydeligvis er mulig...? Må jo være mye enklere enn å lage én variant for 230V og en annen for 400V?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr er det du tenker på som kan bruke 3fas på 230V IT nett?

 

230V IT har 230V mellom fasene.

400V TN nett har 230V mellom hver fase og jord (IT fører ikke frem jord)

 

Så for utstyr som bruker 1 fase i TN (ekvivalent med to faser i IT) Er det grei skuring, men for trefaseutstyr må enten en trafo, likeretter eller simpelten stor spenningstoleranse være involvert, Jeg har aldri hørt om noe slikt (Uten at det beviser noe, det er mye jeg ikke har hørt om :-)

Lenke til kommentar

Den lista der sier ingenting om hvem som kjører 230V IT nett, kun tiljengelige spenninger.

I Europa er det ingen som benytter 230V IT annet en Norge mens lista sier at blandt annet tyskland har dette.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/IT-nett

I Norge har IT-nett en spenning på 230 V, og det fremføres ingen nøytralpunktsleder som i et TN-nett. Det er her det vanligste nettet, unntatt på Sørvestlandet hvor TT-nett er vanlig. TN-nett benyttes nå også i Norge i nær alle nye utbygginger i nye områder, og en del installasjoner bygges om til TN-nett. I Europa ellers er TN-nett med en spenning på 400 V enerådende.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hva slags utstyr er det du tenker på som kan bruke 3fas på 230V IT nett?

 

Denne varmtvannsberederen for eksempel. Her finnes bare én type som håndterer begge spenninger. Betyr det da at de har valgt å inkludere noe innmat som gjør dette mulig fremfor å lage to ulike varianter av berederen?

 

http://osohotwater.no/industriprodukter/maxi-standard-double.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...