Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

FBI er alvorlig bekymret for dokumenter som angivelig renvasker Trump

Nå koker det i USA. Det omstridte dokumentet kan gi store konsekvenser for Russland-etterforskningen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fbi-er-alvorlig-bekymret-for-dokumenter-som-angivelig-renvasker-trump/69397867

Interessant utvikling at Trumps håndplukkede FBI-sjef tar til orde mot publiseringen av dokumentet. Dette dokumentet er forøvrig forfattet av Nunes, og ettersom innholdet er Nunes cherrypicking av talking points som tidligere medlem av Trumps "transition team", og som nekter å redegjøre for om han har forfattet det i samarbeid med WH, så er det tvilsomt at det inneholder noen reell renvaskelse av Trump, fordi det nesten utelukkende vil tas seriøst av en del av Trumps tilhengere, som er i mindretall.

Endret av xRun
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes du løgn er greit fra en President?

Hvis det tar 6.5 år (eller mellom 4.4 og 6.5, som faktisk er sant og ikke 6.5, som du lyver om) å få et løyve, syntes du det er greit å bruke et annet tall i stedet for 6.5? Eller er det kanskje greit om Presidenten forteller sannheten?

Blir det han sier feil dersom han holder seg til sannheten?

Politifact sier 4,6 - 6,6. Ikke 4,4 - 6,5 som du "lyver" om.

Ser du hvor idiotisk slik flisespikking er?

Jeg stilte deg noen spørsmål. Svarer du på dem?

Jeg kalte deg en løgner på samme grunnlag som du kalte meg en løgner. Vil du ta stilling til det?

Ikke spesielt. Jeg ser hva du ser på som sannhet, så det går helt greit.

Og svaret er ja, jeg synes det er greit at Trump "lyver" om ubetydelige ting for å uttrykke et poeng som er ekte og riktig. Det hadde selvfølgelig også vært greit om Trump hadde brukt Politifacts estimat. Men han valgte antageligvis det høyeste estimatet han fant, nettopp for å illustrere sitt eget poeng. Og jeg synes det er karakteristisk av "kritikerne" å henge seg opp i slike ting for å avspore Trumps faktiske poeng - nemlig at byråkratiet er skadelig for samfunnet. Alle vet dette. Men venstresiden som ønsker overveldende statsmakt kan ikke kritisere byråkratisering. Særlig når dette påpekes av fienden, Trump.

Hva synes du selv om byråkratisering? Er det bra eller dårlig med et tregt byråkrati?

Interessant forsøk på å flytte fokus.

Men da er det jo greit, og mitt inntrykk er bekreftet - sannhet er mindre viktig enn politisk retorikk. Gratulerer med ditt medlemskap i De Rundtlurte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Interessant utvikling at Trumps håndplukkede FBI-sjef tar til orde mot publiseringen av dokumentet. Dette dokumentet er forøvrig forfattet av Nunes, og ettersom innholdet er Nunes cherrypicking av talking points som tidligere medlem av Trumps "transition team", og som nekter å redegjøre for om han har forfattet det i samarbeid med WH, så er det tvilsomt at det inneholder noen reell renvaskelse av Trump, fordi det nesten utelukkende vil tas seriøst av en del av Trumps tilhengere, som er i mindretall.

Jeg har også veldig vanskelig for å skjønne hvordan et dokument som inneholder en trumpist sine meninger og syn på saken, via cherrypicking som du nevner, nå plutselig skal være med på å renvaske Donald? Er det slikt som kalles "å gripe etter et halmstrå"? :) Endret av Vice
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også veldig vanskelig for å skjønne hvordan et dokument som inneholder en trumpist sine meninger og syn på saken, via cherrypicking som du nevner, nå plutselig skal være med på å renvaske Donald? Er det slikt som kalles "å gripe etter et halmstrå"? :)

Og til alt overmål ble dokumentet redigert av Nunes etter at hans kommité hadde sin avstemming om å overlevere det til Trump med anbefaling om å publisere det.

Endringer som ikke bare er gramatikk og tegnsetting, men det som beskrives som "material changes", etter godkjenningen i kommitéen, og som gjør at dokumentet som er levert til Trump, og som han ønsker å publisere uten å ha lest, ikke er det samme som ble godkjent i kommitéen.

Dette er heller ikke første gang Nunes går ut av sin vei for å gå Trumps ærend, etter at han var på "hemmelig" visitt til WH med flere bytter av bil mellom Capitol og WH, for så å dra tilbake til Capitol med dokumenter fra WH, som han deretter annonserte at inneholdt alvorlige avsløringer han måtte dra til WH og varsle dem om. I forbindelse med dette måtte han trekke seg fra befatning med granskningen, noe han annonserte at han gjorde, for så å fortsette som ingenting var skjedd. Dette lukter ikke fugl, snarere noe fugler etterlater seg. 

Endret av xRun
  • Liker 2
Skrevet
Trump bløffet om seertall

Donald Trump skryter på seg flere seere under talen om rikets tilstand enn noen annen president i historien. Det er «fake news».

President Barack Obamas første tale om rikets tilstand ble ifølge meningsmålerne fulgt av rundt 48 millioner amerikanere, president Bill Clinton samlet 46,8 millioner foran skjermen under sin første tale om rikets tilstand og hele 51,7 millioner amerikanere fulgte president George W. Bushs tale i 2002.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2018/02/01/195368355/trump-bloffet-om-seertall

• Liker 1
Skrevet

I går sa Paul Ryan at republikanerne burde være forsiktig med hvordan de ordlegger seg hvis/når Nunes-notatet blir publisert, for å unngå at folk blander sammen notatets kritikk av FBI og Muellers granskning. Hensikten skal visstnok være å validere kritiske holdninger til FBI, men la Mueller fullføre sin granskning uavhengig av dette.

I dag kommer det frem at Trump ønsker å publisere Nunes-notatet spesifikt for å undergrave publikums tillit til FBI og Muellers granskning, i håp om at han kan kvitte seg med hele granskningen.

Trump går med dette også mot både FBI-direktøren og justisministeren han selv har oppnevnt, hvor disse av hensyn til FBI's oppgaver har uttrykt bekymring for at publiseringen vil gjøre det vanskeligere for dem å gjøre jobbene sine. Det er ingen grunn til å tvile på at denne utviklingen også tas med i Muellers vurdering av hvorvidt Trump driver med obstruksjon, sammen med alle de andre faktorene.

Det er ikke første gang en amerikansk politiker er kritisk til executive branch av regjeringen, men det er første gang den som gjør det er øverste leder i samme gren av regjeringen, og aktivt går inn for å i full offentlighet undergrave publikums tillit til føderale etater han har kommandoen over. Selv ikke Nixon gjorde dette åpenlyst. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke spesielt. Jeg ser hva du ser på som sannhet, så det går helt greit.

Så dersom du selv kan rettferdiggjøre din egen løgn, så er det greit? Er det også greit for deg om andre lever etter den samme filosofien? I så fall, hvorfor klage på Trump?

Er det fordi du er en hykler?

Interessant forsøk på å flytte fokus.

Men da er det jo greit, og mitt inntrykk er bekreftet - sannhet er mindre viktig enn politisk retorikk. Gratulerer med ditt medlemskap i De Rundtlurte.

Nei, jeg retter opp igjen fokus til hva uttalelsen hans faktisk handler om. Etter at du selv har forsøkt å avspore fokus ved å henge deg opp i en upresishet av mindre betydning.

Jeg besvarte også spørsmålet ditt, men du besvarer ikke mine. Det skjønner jeg godt, da de er designet for å sette hyklere i et dårlig lys.

Og takk for velkomsten til organisasjonen din, men du blir beklageligvis alene på dette årets medlemsfest også :)

Endret av Løgn
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Allerede før senator Orrin Hatch fra Utah, som er republikaner og Trump supporter, meldte at han ikke vil søke gjenvalg i år, hintet Mitt Romney at han kanskje ville stille som kandidat for å overta Hatch's sete.
Som kjent er Mitt Romney en relativt klart-talende republikansk Trump-kritiker, og i dag sier han dette:

---
Det meldes at WH er betenkt over at deres nye FBI-sjef Chris Wray kan gå av i protest dersom Trump går for publisering av Nunes-notatet. Hans eksempel følges nøye med på av folk i FBI etter at han i går uttrykte bekymring vedr. notatets villedende karakter, og nå skal dette være noe WH også må ta med i sin vurdering av hvorvidt publisering av notatet er verdt prisen det er å potensiellt miste deres Trump-oppnevnte FBI-sjef.

White House aides worried FBI chief could quit if memo released 
http://thehill.com/policy/national-security/371857-white-house-aides-worried-fbi-chief-could-quit-if-memo-released
"Some White House officials are worried FBI Director Christopher Wray may quit his post if the classified intelligence memo authored by Rep. Devin Nunes (R-Calif.) is made public, according to a new report."

FBI Director Must Be Prepared to Resign Over Nunes Memo, Ex-Agents Warn
https://www.thedailybeast.com/fbi-director-christopher-wray-must-be-prepared-to-resign-over-nunes-memo-ex-agents-warn
"As Trump prepares to release a GOP document accusing the FBI of abuses, bureau alums hope Director Chris Wray holds the line—but has to be ready to walk." Endret av xRun
Skrevet (endret)

Den Trump-oppnevnte CDC-direktøren (Centers for Disease Control and Prevention) har gått av etter at det kom frem at hun hadde investert i tobakkselskaper, i legemiddelselskapene Merck & Co. og Bayer, helseforsikringsselskapet Humana, og næringsmiddelselskapet US Food Holding Co.

CDC er den samme føderale folkehelseetaten som ble kjent for mange i forbindelse med bekjempelse av ebolautbruddet for 3-4 år siden, og er også involvert i bekjempelse og reduksjon av tobakkskader og har bred befatning med legemidler. Hva CDC sier kan påvirke aksjeverdien til en rekke selskaper i berørte bransjer.
Den nye direktøren ble oppnevnt av Trump, og etter at hun kom inn i stillingen og fikk tilgang til all informasjon CDC sitter på, kjøpte hun aksjer i en rekke selskaper hvor aksjeverdien deres kan påvirkes direkte av hva CDC foretar seg.

CDC Director Resigns Because Of 'Complex' Financial Entanglements
https://www.npr.org/sections/health-shots/2018/01/31/582099166/cdc-director-resigns-due-to-complex-financial-entanglements
"Dr. Brenda Fitzgerald, director of the Centers for Disease Control and Prevention, resigned Wednesday following reports that she bought shares in a tobacco company, among other financial dealings that presented a conflict of interest."

CDC director resigns over investments in tobacco, drug, health companies
https://arstechnica.com/tech-policy/2018/01/director-of-anti-smoking-cdc-resigns-after-tobacco-investments-revealed/
"Dr. Brenda Fitzgerald has resigned as director of the Centers for Disease Control and Prevention following a report by Politico that she bought shares in a tobacco company just months into the job. The report also noted that she invested in drug, health insurance, and food companies."

Endret av xRun
Skrevet (endret)

Nunes-notatet kan bli publisert når som helst, det antas at det vil være ute før helgen om de ikke ombestemmer seg.
I den forbindelsen tweeter forrige FBI-direktør nå moralsk støtte til FBI hvor han fortsatt er bredt respektert og har godt rykte på seg, og til deres nåværende Trump-utnevnte direktør Chris Wray:

---
Tre av Rick Gates sine forsvarsadvokater, hele hans advokat-team, har plutselig droppet saken. 
Gates er Manaforts mangeårige forretningspartner og ble tiltalt sammen med Manafort. Han var medlem av Trump-kampanjen, og etter at Manafort forlot kampanjen ble Rick Gates igjen. Han var deretter en del av Trumps transition team, og en rådgiver til administrasjonen en periode etter innsettelsen. Han har med andre ord vært i posisjon til å bevitne hva som foregikk fra innsiden gjennom flere relevante perioder for Mueller.

Gates har istedenfor de 3 forsvarerne nå hyret inn en ny advokat som blant annet har spesialisert seg på samarbeidsavtaler mellom siktede og myndighetene.

Manafort co-defendant's lawyers quit 
http://thehill.com/homenews/administration/371914-manafort-co-defendants-lawyers-quit
"The motion by Gates's lawyers comes just under a week after CNN reported that Gates, a former business associate of Paul Manafort, who is also facing charged as part of Mueller's investigation, could be moving to cooperate with the special counsel.

Walter Mack, one of the attorneys who resigned Thursday, said in court last month that Mueller's prosecutors had warned him of more impending charges in the case against Gates.
"

Det siste over her indikerer (som beskrevet tidligere) at tiltalene som hittil er kjent ikke er alt Mueller har på dem.

Manafort Co-Defendant Rick Gates's Defense Team Steps Down
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-02-01/three-lawyers-for-manafort-co-defendant-rick-gates-quit
"Three lawyers for Paul Manafort’s co-defendant, Rick Gates, have told the court they want to quit in the criminal money-laundering conspiracy case, bolstering the idea that he may be cooperating with Special Counsel Robert Mueller’s investigation.
The lawyers filed their reasons for leaving under seal, adding to the intrigue about their abrupt departures. Gates has reportedly hired Washington defense attorney Tom Green, who is known for working out cooperation deals with the government.
"

Endret av xRun
Skrevet
Som i at han tilbragte deler av barndommen der, hans halvsøster ble født der, hennes far er indonesier/muslim, hans mor bodde der i flerfoldige år.
Det gjorde ikke ting noe klarere i forhold til det jeg spurte om.

Og ikke-kristne røtter.

Skrevet
Som i at han tilbragte deler av barndommen der, hans halvsøster ble født der, hennes far er indonesier/muslim, hans mor bodde der i flerfoldige år.
Har man mer fordommer mot afroamerikanere så mener man at afroamerikanere er «unamerican». Rasister mener afroamerikanere er unamerican, selv de som har bodd i usa i flere generasjoner. Har du fordommer mot afroamerikanere, støtter du Birtherism.

De har muligens en annen kultur/religion/ideologi ol. enn de med kristen/europeisk kulturell/ideologisk/religiøs ol. bakgrunn?

Skrevet (endret)

Jeg har fremdeles til gode å se noen indikasjoner eller beviser på konspirasjonsteoriene som har blitt pushet om Trump på denne tråden.

Det fremstår ialefall klart at det pågår en konspirasjon om å fjerne Trump fordi stemmene til Trump var folkets proteststemme mot de politiske monstrene. Tydelig er det også store deler av folket som støtter en slik konspirasjon.

Endret av zeebra
Skrevet

Jeg har fremdeles til gode å se noen indikasjoner eller beviser på konspirasjonsteoriene som har blitt pushet om Trump på denne tråden.

Det fremstår ialefall klart at det pågår en konspirasjon om å fjerne Trump fordi stemmene til Trump var folkets proteststemme mot de politiske monstrene. Tydelig er det også store deler av folket som støtter en slik konspirasjon.

Jeg tror du tenker på Det Demokratiske Parti.

Skrevet (endret)

Trump på twitter i dag.

La meg se om jeg har forstått hva han prøver å få frem her.

Han påstår at notatet som er skrevet av en politiker i kongressen som var medlem av Trumps transition team, og som måtte trekke seg fra befatning med denne granskningen, som nå altså har forfattet et notat vedr. granskningen han ble nødt til å trekke seg fra, i den hensikt å politisk undergrave publikums tillit til FBI og DoJ, og som Trump nå ønsker å publisere, er blitt "politisert" av de notatet kritiserer for å gjøre jobben sin. 

Og dette lederskapet i FBI og DoJ som han ønsker å undergrave tilliten til, de er alle sammen republikanere utnevnt til stillingene sine av Trump selv, og hadde ingen befatning med situasjonen omtalt i notatet han vil bruke for å undergrave dem, da den situasjonen fant sted før han utnevnte de han satte i disse stillingene og nå vil undergrave tilliten til. 

Mhm, seems legit... eller ganske utsøkt absurd.

Endret av xRun
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tror du tenker på Det Demokratiske Parti.

Nei, jeg tviler på alle i det partiet støtter en slik konspirasjon. Men, ja, de fleste hører nok til den fløyen av det imaginære politiske spekteret.

Skrevet

Har man mer fordommer mot afroamerikanere så mener man at afroamerikanere er «unamerican». Rasister mener afroamerikanere er unamerican, selv de som har bodd i usa i flere generasjoner. Har du fordommer mot afroamerikanere, støtter du Birtherism.

De har muligens en annen kultur/religion/ideologi ol. enn de med kristen/europeisk kulturell/ideologisk/religiøs ol. bakgrunn?

Afroamerikanere som har bodd I USA siden 1800 har ikke en annen kultur/religion/ideology enn typiske europeiske amerikanere med faa untagelser.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...