Woff Skrevet tirsdag kl 16:40 Skrevet tirsdag kl 16:40 (endret) Simen1 skrev (4 minutter siden): Dokumentasjonen er en del av jobben så jeg vil påstå at de ikke har gjort jobben ferdig. Hadde jeg vært deg ville jeg etterspurt dokumentasjonen på den jobben de gjorde og skal stå som ansvarlige for. Elektriker som har skiftet sikringsskap og inntakskabel har selvsagt dokumentert den jobben på forskriftsmessig måte og det å skifte til større sikringer krever en søknad. Så det var jo noe jeg viste at jeg ikke kunne jukse med. Ellers hadde jeg antageligvis handlet automater og gjort den jobben selv... 😎 Endret tirsdag kl 16:41 av Woff
Zeph Skrevet tirsdag kl 18:16 Skrevet tirsdag kl 18:16 Simen1 skrev (1 time siden): @Woff sier han er montør. Det er jo den kompetansen som kreves, så det skulle være i orden. Å vere montør er ein sak, men ikkje nødvendigvis nok til å kunne godkjenne, signere på samsvarserklæring og stå som fagleg ansvarleg. Installasjonskunnskap er òg noko som må haldast ved like og oppdaterast. Nye regelverk, standarder, installasjonsmetoder osv. At du har erfaring som montør for fleire tiår sidan betyr ikkje at du har gode nok kvalifikasjoner. https://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/installasjon-i-egen-bolig/ Sitat Den som skal ha det faglige ansvaret knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig Hvis du ikke har avtale om at noen andre skal ha det faglige ansvaret, blir det du selv som får denne rollen, og det ansvar og oppgaver som følger med dette. FEK § 7 fjerde ledd sier at: Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg. FEK § 7 første ledd sier at: Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Oppfylling av krav Dette betyr at den som skal ha det faglige ansvaret knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, må tilfredsstille minst ett av følgende alternativer: Ha relevant master- eller bachelorgrad, med minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke krav til at denne personen skal ha fagbrev innenfor elektrofaget. På master- og bachelornivå er det kun elkraftteknikk og automasjon som ansees som relevant. Ha toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev, med minst tre års relevant praksis (ingeniør/tekniker/saksbehandler) opparbeidet etter endt utdanning. Ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg. Det er kun fagbrev som elektriker eller elektromontør gr. L, som anses som relevant. Det er også en forutsetning at du har oppdatert kompetanse på dagens regelverk, dagens standarder, gjeldende praksis og installasjonsmetoder, i tillegg at du har gjennomført opplæring iht. kravene i FSE i løpet av de siste 12 månedene. 1
Simen1 Skrevet tirsdag kl 18:39 Skrevet tirsdag kl 18:39 Takk for info. Det var punkt 3 på lista der som jeg tenkte traff @Woff, men jeg ser at etter jeg tenkte det så skrev han at det er veldig lenge siden han jobbet som montør. Det var jeg ikke klar over. Da faller han vel ut på det siste avsnittet der.
Larzen_91 Skrevet tirsdag kl 19:49 Forfatter Skrevet tirsdag kl 19:49 Woff skrev (11 timer siden): Som du kanskje kan lese, jeg har en bolig fra 1960 (og jeg har bodd her nesten hele livet...) og siden jeg har utdannelse innen elektro og har jobbet som elektriker i lang tid var det naturlig for meg å gjøre nødvendige jobber i eget hjem, det inkluderte selvsagt ALT i huset. Jeg hadde skiftet forrige sikringsskap selv og det eneste jeg ikke hadde behov for den gangen var å skifte inntakskabel og hovedsikringer. De ble oppdatert for to-tre år siden og etter det så tok jeg kontakt med elektriker da jeg ville ha HELE anlegget fram til sikringsskapet helt 'up to date'! Så nå er alt som skjer på egen eiendom helt 'up to specs'. Men tilbake til fortiden så var det ikke noen 'registrering' når jeg kom til verden for 67 år siden og siden jeg er en montør og KAN det som er å kunne så gjør jeg fortsatt alt som er nødvendig i eget hus. Og ja, jeg vet hva som kreves av dokumentasjon på nyere arbeide, men det betyr ikke at alt her plutselig er registrert! Altså skifter jeg selvsagt det som trengs og vil gjøre det til styggen sjøl henter meg. En gang fagarbeider, alltid fagarbeider. (Jeg plaget elektrikeren som var her med at jeg kunne like godt faget som han og hjalp der jeg slapp til nå også..) Var ikke meningen å tråkke på tær, jeg bare understrekte at kravet om dokumentasjon og samsvarserklæring ikke akkurat er en ny oppfinnelse. Så om du ikke har gjort noe arbeid på denne siden av tusenårsskiftet så har du rett i at det ikke er dokumentasjonskrav. 1
Larzen_91 Skrevet tirsdag kl 19:51 Forfatter Skrevet tirsdag kl 19:51 Woff skrev (10 timer siden): Og du er da selvsagt klar over at det ikke bare er mitt hus her i landet? Som er fra forrige århundre? Som har elektriske installasjoner? Og som IKKE er registrert noe som helst sted? Jeg som huseier plikter ikke å dokumentere alle ledningene i en gammel bolig, noe jeg selvsagt ikke kommer til å gjøre. (Jeg er født og oppvokst i mitt hus og overtatt det som arv etter mine foreldre.) Du som eier og bruker av anlegget plikter å sørge for at anlegget er i forskriftsmessig stand. Hva det i praksis vil si spørs jo litt, og nei det betyr ikke at du skal ha dokumentasjon på hele installasjonen, men du skal ha dokumentasjon og samsvarserklæring på de delene av installasjonen som eventuelt krever det (altså alt etter 2000). 1
Powertrainer Skrevet onsdag kl 15:12 Skrevet onsdag kl 15:12 Larzen_91 skrev (19 timer siden): Du som eier og bruker av anlegget plikter å sørge for at anlegget er i forskriftsmessig stand. Hva det i praksis vil si spørs jo litt, og nei det betyr ikke at du skal ha dokumentasjon på hele installasjonen, men du skal ha dokumentasjon og samsvarserklæring på de delene av installasjonen som eventuelt krever det (altså alt etter 2000). Kom ikke kravet til samsvarserklæring når den første NEK normen kom ut i 1998? Mulig jeg husker feil, i mine glansdager som servicemontør var det jo FEB 91 som gjaldt😅.
Larzen_91 Skrevet onsdag kl 16:22 Forfatter Skrevet onsdag kl 16:22 Powertrainer skrev (1 time siden): Kom ikke kravet til samsvarserklæring når den første NEK normen kom ut i 1998? Mulig jeg husker feil, i mine glansdager som servicemontør var det jo FEB 91 som gjaldt😅. Jo men tror det var en periode med slingringsmonn da det var nytt. Men i hvert fall på denne siden av årtusenskiftet har det vært krav. Anlegg som planlegges og prosjekteres nå før 2026 versjonen kommer kan man jo utføre ihht. 2022 f.eks.
Powertrainer Skrevet onsdag kl 16:38 Skrevet onsdag kl 16:38 Larzen_91 skrev (14 minutter siden): Jo men tror det var en periode med slingringsmonn da det var nytt. Men i hvert fall på denne siden av årtusenskiftet har det vært krav. Anlegg som planlegges og prosjekteres nå før 2026 versjonen kommer kan man jo utføre ihht. 2022 f.eks. Aha. Ja mener det var bra slingring helt til 2002 versjonen av NEK'en kom, da ble det mer seriøst med eurotester'n og sluttkontroll.
AndersT2 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Larzen_91 skrev (13 timer siden): Jo men tror det var en periode med slingringsmonn da det var nytt. Men i hvert fall på denne siden av årtusenskiftet har det vært krav. Anlegg som planlegges og prosjekteres nå før 2026 versjonen kommer kan man jo utføre ihht. 2022 f.eks. Det er alltid en overgangsfase hver gang det kommer ny NEK. Det som har skjedd de siste årene er at det har blitt mer fokus fra myndighetene at folk skal ha papirer i orden, og når det er elkontroller fra det offentlige, så har de blitt mer på å se dokumentasjonen når de ser det er nyere arbeid som er utført. Og de siste par årene, så har vi fått veldig mye henvendelser fra folk som skal selge boligen sin for å få tak i dokumentasjonen de ikke har tatt vare på, da meglerne har blitt mer på dette. Det var vel en endring på noe jeg ikke husker helt her og nå for 2-3 år siden. Det er positivt for å bli kvitt mye svartarbeid, og at folk som ikke skjønner seg på strøm fikser ting selv.
Simen1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden AndersT2 skrev (2 timer siden): Det er positivt for å bli kvitt mye svartarbeid, og at folk som ikke skjønner seg på strøm fikser ting selv. Begge deler er greit, men det kunne blitt mer lagt til rette for eget arbeid på egen bolig. F.eks legge til rette for at eget arbeid på eget hus og hytte godkjennes av en autorisert kontrollør og ikke skattlegges. Det bør og skal være lønnsomt å male sitt eget hus, nekre, bytte vinduer, etterisolere, gjøre elektrisk arbeid osv, så lenge det planlegges og godkjennes av kompetente. Det er en uting at skatteetaten og forsikringsselskapene står over nakken på oss og krever profesjonell arbeidskraft til alt som skal gjøres. Fortsetter galskapen så må vi snart leie inn fagutdannede renholdere for å vaske badet og kjøkkenbenken for å beholde forsikringa. Det er for galt. Norge blir utrolig skjørt og sårbart dersom vi ikke får utvikle naturlig praktisk allmennkunnskap, men må leie inn profesjonelle til enhver huslig oppgave. Reguleringssamfunnet har gått for langt! Vi trenger å ta et steg tilbake og gjøre ting på en bedre måte. 2
Woff Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): men det kunne blitt mer lagt til rette for eget arbeid på egen bolig Absolutt helt enig! For øvrig ligger dokumentasjonen som er nevnt i mitt tilfelle tilgjengelig på nett.. (Selvsagt!?)
Larzen_91 Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Jeg også er helt enig i at systemet heller burde være slik at man kunne gjort mer selv, og heller fått det kontrollert i etterkant av fagperson. Konsekvensen av å ha det så strengt som det er nå er jo at folk driter i det uansett og gjør ting selv og holder det hysj-hysj. Og ja, det er mange ufaglærte som kan gjøre vel så god jobb som mange faglærte, og sikkert bedre i enkelte tilfeller. Men, jeg kan jo bare gi råd og tips som er i tråd med slik regelverket er per nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå