Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mus i hytta - produkterfaringer mot mus?


Anbefalte innlegg

Har stadfestet at vi har en del mus i tak og vegger. Hører mye krafsing mus som løper, ikke sett en eneste. Men ut fra litt beskrivelser jeg ser på nettet er det ingen tvil om at det er nettopp det vi har. De er altså såvidt jeg vet ikke innendørs men går vel da i området rundt isolasjonen, antagelig på innsiden av dette. Er det sånn at de som først har kommet så langt nå kan bo der gjennom vinteren uten at vi får tak i de? De må ha mat og vann, så de må vel ut? Får jo ikke hverken gift eller feller inn der de går, dette må legges der de kommer ut evt.

 

Ser spor på utsiden langs et begrenset område langs veggen, der  er det en del høydeforskjell til terreng fra panel. På bakken ligger det som ser ut som masse drysset isolasjonsbiter. Antagelig har musene herjet her inni veggen. Det er stående panel, skal jeg tette her med f.eks stålull eller noe? Eller må det være lufting mellom panelet av noe konstruksjonsmessige årsaker?

 

Lydprodukter har jeg kjøpt noen av til vanlige hus før (uten at jeg har sett mus, så vet ikke om de har virket). Problemet har vært at jeg har hørt litt lyd fra disse, det blir uaktuelt i oppholdsrom og soverom. Så er det noen som folk har brukt som er helt lydfrie for mennesker? Ønsker ingen diskusjon her på om dette er humbug eller ei, jeg prøver uansett da jeg tenker jeg må sette alle midler til.

 

Musefeller, jeg kommer ikke til å bruke de klassiske der du må bortpå musa og spenne den av og kaste musa et sted. Ønsker minst mulig nærkontakt med de. Hørt om noen feller som du enkelt kan trykke på et knapp med en pinne så løsner den musa så du kan pirke bort den med pinnen og så spenne den opp igjen til neste offer. I det hele tatt, hvilke feller gir minst mulig kontakt med de? Tror dette blir i all hovedsak utendørs bruk.

 

Er noen elektriske produkter ser jeg, noen erfaringer med disse? Med tanke på at de skal stå ute, hvordan går det?

 

Det er snakk om musesperrer langs panel på nybygg, er det noe som også kan installeres på eksisterende bygg?

(Fant dette, http://www.skadedyrbutikken.no/virtuemart/pakkeloesninger/rotter/boaslange-50-meter-info, men det var utrolig dyrt!)

 

Ser det er mye reklame fra skadedyrfirmaer, hva er det disse kommer til å gjøre som jeg ikke kan gjøre selv? Er det verdt å bruke slikt?

 

 

Tar i mot alle tips, det er ingenting jeg ikke kommer til å være villig til å prøve!

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skadedyrfirmaer gjør akkurat det samme som du gjør selv, gift, feller, etc. Eneste forskjellen er at man slipper å bruke tid på det selv. Edit; og håndtere døde mus/ skadedyr.

 

Det er vel noe ala denne fella du tenker på så du ikke trenger ta på musa http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Skadedyr-og-fugl/Musefeller-2-stk-2000021263/

 

Litt overkill antall feller og masse gift så blir det bra.

 

http://www.victorpest.com/mouse-trap-mistakes

http://pestkilled.com/how-to-get-rid-of-mice/

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hei. om du har fått mus inn i veggene så er det en ganske så alvorlig sak. Dem spiser opp isolasjonen, vindsperren og fuktsperren. Dem bygger også reir og før unger, driter og lager lukt. Over tid vil det garantert også bli liggende døde mus i veggene dine. Både døde mus og ekskrementene etter mus kan være smittebærere, samt framkalle allergiske reaksjoner.

 

Første bud er å rydde unna alt av søppel rundt husveggene, slutte å mate småfuglene, samt passe på at musene ikke har tilgang til mat hverken inne eller ute. Musta klatrer lettere opp og inn dersom det står stablet ting langs ytterveggene. Ellers så klarer dem fint å klatre opp langs sporene i mellom stående panel (særlig inne i hjørnene). Det finnes noe som heter "musebånd". Det spikres opp i luftskiktet under kledningsbordene (ja du må da løsne bordkledningen i nerkant).

 

Ellers så har du jo en rekke forskjellige feller. Noen fanger musen levende, mens andre tar livet av musen. Skadedyrsfirma setter ofte opp bokser med gift langs med innerveggene, eller der hvor dem vet at musen ferdes. Utomhus så har jeg god erfaring med å grave ned plastbøtter og legge litt mat i bunnen av bøtta (eller henge det i en pinne rett over bøtta). En glatt bøtte klarer dem ikke å klatre opp av. Ikke så humant, men veldig effektivt.

 

Glem tanken om at du skal klare å vinne denne krigen uten å komme i berøring med mus eller musedrit. Da må du nok leie inn andre til å gjøre jobben. Jordan gummihansker koster kr. 20,- per par. Kjøp heller inn noen par, så kan du kaste dem etter bruk.

post-158640-0-11098200-1477854976_thumb.jpg

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring med disse giftboksene fra antisimex er at det er helt uten virkning. Hadde ei rotte som bodde 5 meter fra boksen og hu hadde det helt fint.

 

Det beste du kan gjøre er å få katt. En omplasserings katt voksen med bekreftet jeger evner er gull verdt.

 

Ellers kan kanskje dette være en ide?

 

(Delte visst reklamen...)

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Gift er dyreplageri og kan medføre luktproblemer. Bruk feller og bli kvitt kadavrene. Da vil du også ha en oversikt over mengden av mus i bolig.

Jeg har selv det siste døgnet fanget 7 mus i kjøkkenbenken ved hjelp av feller. Alle er steindøde nnår jeg sjekker fellene så det er human avlivning.

Skjæreparet som bor i området setter pris på litt vinterføde, jeg kaster musene på verandaen og vips så er de borte.

 

Angående nytten av katt.

En katt vil kun holde musene borte ved at den streifer rundt bolig. Har man først fått musene i hus så er det for sent, katten kommer ikke inn i vegger og tak.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Min erfaring med disse giftboksene fra antisimex er at det er helt uten virkning. Hadde ei rotte som bodde 5 meter fra boksen og hu hadde det helt fint.

 

Det beste du kan gjøre er å få katt. En omplasserings katt voksen med bekreftet jeger evner er gull verdt.

 

 

 

(Delte visst reklamen...)

Den versjonen som er mer vanlig i Norge, og ennå lettere å lage hvis du bare vil slenge noe sammen fort, er den med bøtta. Fyll ei bøtte  med vann, kutt hull i en boks og tre en tykk trå av et eller annet slag eller metall stang (feks fra en kleshenger) gjennom boksen  og smør noe peanøtt på den. Fest tråden på hver ende med  teip: 

 

1DoneClose.jpg

 

Minner på at denne fellen  er ulovlig i Norge og at du burde sjekke bøtta ofte så ikke musene lider for mye. Også veldig viktig at du ikke lar den stå etter at du er ferdig siden det potensielt kan hope seg opp med mus i flere år.  Kan funke uten vann og om du vil la de leve, men da er det mulighet for at de klarer å komme seg ut, tror jeg. 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

 

Angående nytten av katt.

En katt vil kun holde musene borte ved at den streifer rundt bolig. Har man først fått musene i hus så er det for sent, katten kommer ikke inn i vegger og tak.

Men en katt med godt jegerinnstink tar dem så snart de lurer seg ut for å fylle på med godsaker. Var masse mus i boligen jeg leide min første leilighet. Hørte dem kravle rundt i vegger og tak om nettene når jeg flytta inn. Etter at jeg og kattene mine hadde bodd der noen uker var alle vekke. Fikk takk fra huseier som selv skaffet seg katt når jeg flytta ut :)

 

Spesielt den ene skogskatten min var veldig flink og kom ofte og viste meg fangsten sin. De to andre var litt mer sofagriser så det er stor forskjell på katter.

Lenke til kommentar

Riktig, nytteverdien av en katt avhenger av hvordan en bolig er oppbygd.

Selv har jeg gammel bolig med krypkjeller og masse boder og kott som er utilgjenglig for katt, så sjansen for jaktlykke er minimal.

 

Forøvrig, enda et argument for ikke å bruke gift: Når musene har fått i seg gift blir de tørste og prøver å trekke ut av bolig for å finne vann. Så dør de og blir spist av katter, skjærer og andre dyr... som da får i seg giften og kan få en smertefull død.

 

Så oppfordringen til alle er å ikke bruke gift, bruk feller!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring med musebånd er at det er ubrukelig. Glipene mellom tennene er så store at mus kommer forbi. Musebåndet klarte ikke å stanse musene på huset mitt. Det var først når jeg tettet med musenetting mellom kledning og grunnmur at jeg ble kvitt musene.

 

http://www.solheimgjerdenett.no/Musenetting_Article_82.aspx#

 

Det var ikke noe bilde der. Er det samme som dette? https://www.skadedyrshop.no/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke?gclid=Cj0KEQiAvNrBBRDe3IOwzLn6_O4BEiQAmbK-DnaF_jAR8xcDq4JpFAGVHu05oyRKEo--SnlWm9qMYnYaApVe8P8HAQ

Fordelen her er at det kan ettermonteres, ulempen er at prisen totalt sett blir enorm. Da skal man gjerne vite at dette fungerer.

 

Vi har sånn elektronisk type, som lager "bråk" stående på året rundt og aldri hatt problemer med mus etter det

 

Dette er veldig omdiskutert. Snakket med skadedyrfolk og de sa det var totalt ubrukelig. Det er også artikler på nettet som gjennomført sier at dette er forsket på og de mener det kan ikke ha noen effekt. Likevel er det altså mange som mener det hjelper fra erfaring... Jeg brukte sånne for noen år siden, problemet med mange er at de langer hørbar lyd. Fikk tak i noen nå som jeg ikke hører lyd fra. Kjøpte også en større dings som lager i hvertfall for det menneskelige øret en helt uholdbart irriterende lyd, lar den stå på når vi ikke er på hytta. Men hos oss er problemet per i dag i tak og vegger så her hjelper dette antagelig lite.

 

 

Min erfaring med disse giftboksene fra antisimex er at det er helt uten virkning. Hadde ei rotte som bodde 5 meter fra boksen og hu hadde det helt fint.

 

Det beste du kan gjøre er å få katt. En omplasserings katt voksen med bekreftet jeger evner er gull verdt.

 

 

 

(Delte visst reklamen...)

Den versjonen som er mer vanlig i Norge, og ennå lettere å lage hvis du bare vil slenge noe sammen fort, er den med bøtta. Fyll ei bøtte  med vann, kutt hull i en boks og tre en tykk trå av et eller annet slag eller metall stang (feks fra en kleshenger) gjennom boksen  og smør noe peanøtt på den. Fest tråden på hver ende med  teip: 

 

1DoneClose.jpg

 

Minner på at denne fellen  er ulovlig i Norge og at du burde sjekke bøtta ofte så ikke musene lider for mye. Også veldig viktig at du ikke lar den stå etter at du er ferdig siden det potensielt kan hope seg opp med mus i flere år.  Kan funke uten vann og om du vil la de leve, men da er det mulighet for at de klarer å komme seg ut, tror jeg. 

 

 

Dette også har jeg lest skal være bare tøv. Ser jo effektivt nok ut på bilde.

 

Forøvrig, enda et argument for ikke å bruke gift: Når musene har fått i seg gift blir de tørste og prøver å trekke ut av bolig for å finne vann. Så dør de og blir spist av katter, skjærer og andre dyr... som da får i seg giften og kan få en smertefull død.

 

 

 

Det der er et argument en hører ofte, at de blir tørste og trekker ut. En skadedyrsmann sa at det var bare et salgstricks. Han sa at det som skjer er at de i prinsippet kan død hvor som helst men at det er mer sannsynlig at de trekker inn for å dø. De blir ikke tørste, men blir dårlige/syke og da trekker de inn hvor det er varmt og legger seg til i "senga" som mennesker og andre dyr. Dette ifølge han.

 

Sjekk musefelleprofessorens ti favoritter

 

Selv har jeg sansen for den elektriske musefellen Victor Multikill, praktisk og hygienisk. Har dog ikke prøvd den.

 

Artikkelen handlet egentlig bare om artigheter og rariteter, ingenting om testing og diskusjon om hva som fungerer. Det eneste som det finnes en viss enighet om er feller og åtestasjon med gift (selv om en her i tråden påstod at selv åtestasjon ikke fungerer). Derfor kjøpte jeg inn et hav av feller og plasserte de etter alle råd som finnes, plasserte også noen åtestasjoner. Resultat: ikke en eneste mus tatt i en eneste av de.

 

For øvrig er et veldig godt tips for de som ikke vil bli intim med musekadaveret følgende. Jeg kjøpte ingen av de gamle trefellene, men sånne som du løsner i bakkant. Da løsner en musa f.eks. med en pinne eller foten. Så kjøpte jeg søppelplukker på Biltema til 50 kr som en kan plukke musa og samle i bøtte eller kaste ut i naturen. Har ikke fått testet det, men har spart seg for en del her. Ikke minst så vil jo dette kunne være en del smitte hvis en tar på de.

Lenke til kommentar

 

Min erfaring med musebånd er at det er ubrukelig. Glipene mellom tennene er så store at mus kommer forbi. Musebåndet klarte ikke å stanse musene på huset mitt. Det var først når jeg tettet med musenetting mellom kledning og grunnmur at jeg ble kvitt musene.

 

http://www.solheimgjerdenett.no/Musenetting_Article_82.aspx#

 

Det var ikke noe bilde der. Er det samme som dette? https://www.skadedyrshop.no/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke?gclid=Cj0KEQiAvNrBBRDe3IOwzLn6_O4BEiQAmbK-DnaF_jAR8xcDq4JpFAGVHu05oyRKEo--SnlWm9qMYnYaApVe8P8HAQ

Fordelen her er at det kan ettermonteres, ulempen er at prisen totalt sett blir enorm. Da skal man gjerne vite at dette fungerer.

 

Den løsningen der så dyr ut ja. Musenettingen er billigere og er en enkel firkantnetting i metall med masker på 5-6 mm som man klipper opp i passende strimler og dytter opp under kledningen f.eks.
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
4 raske tips om hvordan du tar en mus riktig, bør du vurdere følgende:

 


1. God felleutskifting er et viktig skritt for å fange en mus i huset. Du må inspisere hvilket område som har høyeste aktivitet. Og de vanligste områdene ville være langs veggene, dårlig opplyste hjørner og bak møbler.

 

2. Det er et behov for å sørge for at du har nok musfelt. For at strategien skal være effektiv, må du sørge for at utstyret er plassert i hvert av de stedene som har høy aktivitet av mus i dem.

 

3.Musfeltene må settes opp samtidig for å kunne dra nytte av den første natten. Disse skadedyrene kan være mer forsiktige på den andre natten, slik at en slik oppførsel bør vurderes.

 

4. Bruk av makt baits eller lokker må vurderes. Bruk bare noen få lokker eller agn. De agnene som er høye i protein er de mest effektive alternativene. Og også, bruk forskjellige agn eller lokker når du har å gjøre med mange mus.

 



Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...