Gå til innhold

Er det regler når en legger TV kabler i veggen?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal henge en TV på veggen og vurderer å trekke kablene gjennom veggen. Jeg så på en engelsk video på YouTube der noen sa at en ikke kan ha legge strømførende kabler inn i veggen selv og at en må ha en stikkontakt i veggen for å få strøm til tv-en. Er dette en regel i Norge? Hvordan anbefaler dere å legge kabler i vegg. Hva utstyr bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google gir svar: http://forum.hjemmekino.no/topic/kan-man-koble-tv-kabel-selv-4322

 

Generelt alt som er faste installasjoner og koblet til 230V skal autorisert elektroinstallatør gjøre/ha ansvar for.

Alt gjort etter 2000 SKAL være dokumentert godkjent av autorisert elektroninstallatør og kunne vises fram ved inspeksjon.

 

TV-kabler er i denne sammenheng svakstrøm, så man kan gjøre det selv om man vet hva man gjør. Gjør du det feil og det blir problem med signalet for andre abonnenter eller deg selv så er de du som får regningen fra kabel-TV selskapet.

 

Husk også å kjøpe såkalt "galvanisk skille"  til alle TV'ene du har (ble påbudt for endel år tilbake) - det er et lite "skjøtestykke" mellom TV-kabelen og TV'en som sikrer at det ikke flyter noen strøm (kun TV-signal) gjennom kabelen.  (Hvis coax kabling gjøres feil, eller det er forskjellig jordingspunkt/manglende jording på TV'ene så kan det f.eks. fort bli en spenningsforskjell på 50V som kan føre til brannfare).

Lenke til kommentar

Google gir svar: http://forum.hjemmekino.no/topic/kan-man-koble-tv-kabel-selv-4322

 

Generelt alt som er faste installasjoner og koblet til 230V skal autorisert elektroinstallatør gjøre/ha ansvar for.

Alt gjort etter 2000 SKAL være dokumentert godkjent av autorisert elektroninstallatør og kunne vises fram ved inspeksjon.

 

TV-kabler er i denne sammenheng svakstrøm, så man kan gjøre det selv om man vet hva man gjør. Gjør du det feil og det blir problem med signalet for andre abonnenter eller deg selv så er de du som får regningen fra kabel-TV selskapet.

 

Husk også å kjøpe såkalt "galvanisk skille"  til alle TV'ene du har (ble påbudt for endel år tilbake) - det er et lite "skjøtestykke" mellom TV-kabelen og TV'en som sikrer at det ikke flyter noen strøm (kun TV-signal) gjennom kabelen.  (Hvis coax kabling gjøres feil, eller det er forskjellig jordingspunkt/manglende jording på TV'ene så kan det f.eks. fort bli en spenningsforskjell på 50V som kan føre til brannfare).

Så strømkabel til TV kan gå gjennom veggen?. jeg søkte opp galvanisk skille og det ser ut som om det er til parabol eller antenne. jeg har en Altibox dekoder hvor jeg bruker HDMI så det er vel ikke noe jeg trenger å tenke på.

Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å legge opp strømkabel selv, det må elektriker gjøre, og det må dokumenteres med samsvarserklæring. Galvanisk skille er for coax. Siden du har Altibox er kablingen mellom hussentral og TV-dekoder vanlig ethernetkabel, og galvanisk skille er ikke noe tema. Ethernetkabel kan du legge selv, også i vegg, da den ikke er stømførende (i 230 V forstand). 

Lenke til kommentar

 

Google gir svar: http://forum.hjemmekino.no/topic/kan-man-koble-tv-kabel-selv-4322

 

Generelt alt som er faste installasjoner og koblet til 230V skal autorisert elektroinstallatør gjøre/ha ansvar for.

Alt gjort etter 2000 SKAL være dokumentert godkjent av autorisert elektroninstallatør og kunne vises fram ved inspeksjon.

 

TV-kabler er i denne sammenheng svakstrøm, så man kan gjøre det selv om man vet hva man gjør. Gjør du det feil og det blir problem med signalet for andre abonnenter eller deg selv så er de du som får regningen fra kabel-TV selskapet.

 

Husk også å kjøpe såkalt "galvanisk skille"  til alle TV'ene du har (ble påbudt for endel år tilbake) - det er et lite "skjøtestykke" mellom TV-kabelen og TV'en som sikrer at det ikke flyter noen strøm (kun TV-signal) gjennom kabelen.  (Hvis coax kabling gjøres feil, eller det er forskjellig jordingspunkt/manglende jording på TV'ene så kan det f.eks. fort bli en spenningsforskjell på 50V som kan føre til brannfare).

Så strømkabel til TV kan gå gjennom veggen?. jeg søkte opp galvanisk skille og det ser ut som om det er til parabol eller antenne. jeg har en Altibox dekoder hvor jeg bruker HDMI så det er vel ikke noe jeg trenger å tenke på.

 

Ah, leste ikke nøye nok det du skrev. Jeg tenkte bare på TV-kabelen.  Strømkabel/støpsel til TV'en (230V) kobler man til en eksisterende stikkkontakt.  Finnes ikke det så er det elektriker som skal legge opp strømkabel og ny stikkkontakt. Det har du ikke lov til å gjøre selv.  Kun plugge støpsel fra fra TV'en inn i stikkontakt.

 

Galvanisk skille er kun for coax kabel ja.  Er det HDMI så er dette digital overføring med enda lavere spenning og ingen fare for at det kan bli til en strømførende krets.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Er det tillatt å trekke strømkabele som følger med TVen igjennom et hull i veggen og til stikkontakt i rom på andre siden?

Det høres ikke ut som en god løsning; det koster ikke veldig mange kroner å få en elektriker til å gjøre det skikkelig. Den skisserte løsningen din vil bare skape mye mer arbeid en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Et par tusenlapper bør jo kunne holde for en time eller to.  (Tror det var det jeg betalte for endel år tilbake.  Husker jeg syntes prisen var helt OK, men nå hører det til historien at det firmaet gikk konk et par år etter, så mulig de ga for snille priser...)

 

Ringe rundt eller bruke Finn Oppdrag/Mittanbud er vel uansett å anbefale.

 

Poenget med strømkabler til faste installasjoner (som stikkontakt) er at det kun er autorisert elektroinstallatør som har lov til å utføre slikt arbeid og dokumentere det.  

 

Uten nok kunnskap kan du i verste fall  gjøre feil som fører til brann - det er derfor det er strengt.

 

Hva kan føre til brann?  Vel, hvis du bruker kabel med for lite tverrsnitt på strømførende ledere i forhold til hva sikringen på den kursen tillater av strømstyrke.  Da kan lederen blir varm nok til å smelte isolasjonen og evt sette fyr på det den ligger inntil -  og sikringen utløses ikke nødvendigvis fordi strømmengden ville vært uproblematisk og ikke ført til varmgang med rett dimensjonert kabel.   Du har m.a.o. gjort alle koblinger riktig, men har allikevel bommet fordi du ikke hadde kunnskap om nødvendig tverrsnitt på ledere ift strømkurs.

Lenke til kommentar

51322.jpeg

Hvis det bare er snakk om å legge en slik kabel i et rør du legger i veggen (hull bak TV'n og hull bak TV-benken, rør i mellom) kan jeg ikke se for meg at det er problematisk å gjøre selv. Det betyr forsåvidt ikke at det er lovlig å gjøre selv, dog.

 

Eventuelt kan du gjøre det mye enklere og bruke utenpåliggende kabelkanal:

http://www.clasohlson.com/no/Kabelkanal,-Design/Pr364494000

http://www.clasohlson.com/no/Kabelkanal/Pr364011000

Endret av toth
Lenke til kommentar

Så da kan jeg ikke legge strømkabelen i veggen og trenger elektriker for å gjøre jobben å legge opp stikkontakt for å få det lovlig. I tillegg trenger jeg flere hdmi kabler som også skal gå inni veggen så det røret blir ganske stort. Hvis en skal montere en ny stikkontakt på en vegg er vel det en ganske vanskelig jobb.

Lenke til kommentar

Hvis det bare er snakk om å legge en slik kabel i et rør du legger i veggen (hull bak TV'n og hull bak TV-benken, rør i mellom) kan jeg ikke se for meg at det er problematisk å gjøre selv. Det betyr forsåvidt ikke at det er lovlig å gjøre selv, dog.

Om han strekker en sånn type kabel gjennom ett rør som går inni veggen så er vel det lov?

Altså, fra stikkontakt i veggen til TV på vanlig måte, bare via ett rør.

 

Så lenge han kan dra den ut igjen uten større problemer kan jeg ikke se for meg at det regnes som fast installasjon.

Det blir jo ca som å ha en kabelkanal, bare at den er på innsiden av veggen i stedet for utsiden.

Lenke til kommentar

Jeg bor i et hus som er bygget på 70-tallet. Tv-en skal henge på en gipsvegg. Jeg tenker at jeg trekker alle kablene gjennom veggen. Jeg lager et hull midt på veggen og et nedforbi ved gulvet. Jeg tror det blir nokså vanskelig å legge inn et røyr der, så jeg tenker at ledningene bare skal ligge løse i veggen. Og siden jeg kan dra ut strømledningen så telles det ikke som fast anlegg og er lovlig?. Pleier det å være et vannrett spikersalg eller andre hinder i veggen som kan gjøre det vanskelig å trekke kabler loddrett nedover?

Lenke til kommentar

Jeg bor i et hus som er bygget på 70-tallet. Tv-en skal henge på en gipsvegg. Jeg tenker at jeg trekker alle kablene gjennom veggen. Jeg lager et hull midt på veggen og et nedforbi ved gulvet. Jeg tror det blir nokså vanskelig å legge inn et røyr der, så jeg tenker at ledningene bare skal ligge løse i veggen. Og siden jeg kan dra ut strømledningen så telles det ikke som fast anlegg og er lovlig?. Pleier det å være et vannrett spikersalg eller andre hinder i veggen som kan gjøre det vanskelig å trekke kabler loddrett nedover?

hvis du dropper røret er jeg relativt sikker på det ikke er lov lenger - jeg mener bestemt at kabler i vegg skal ligge i rør, da jeg selv fikk pålegg om at selv coax måtte ligge i rør kan jeg ikke se for meg at apparatkabel går.

 

Men lurer du egentlig på det praktiske eller det juridiske her? Hvis du bryr deg om hvorvidt det er lov, hadde jeg bare tatt en telefon til nærmeste elektriker og spurt, det tar to minutt.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Jeg bor i et hus som er bygget på 70-tallet. Tv-en skal henge på en gipsvegg. Jeg tenker at jeg trekker alle kablene gjennom veggen. Jeg lager et hull midt på veggen og et nedforbi ved gulvet. Jeg tror det blir nokså vanskelig å legge inn et røyr der, så jeg tenker at ledningene bare skal ligge løse i veggen. Og siden jeg kan dra ut strømledningen så telles det ikke som fast anlegg og er lovlig?. Pleier det å være et vannrett spikersalg eller andre hinder i veggen som kan gjøre det vanskelig å trekke kabler loddrett nedover?

hvis du dropper røret er jeg relativt sikker på det ikke er lov lenger - jeg mener bestemt at kabler i vegg skal ligge i rør, da jeg selv fikk pålegg om at selv coax måtte ligge i rør kan jeg ikke se for meg at apparatkabel går.

 

 

Men lurer du egentlig på det praktiske eller det juridiske her? Hvis du bryr deg om hvorvidt det er lov, hadde jeg bare tatt en telefon til nærmeste elektriker og spurt, det tar to minutt.

Nå tenker jeg juridisk. Det praktiske skal jeg alltid få til. Det er bare at jeg har sett priser på k-rør. Jeg bør nok ikke ha mindre enn 40mm og da koster de en god del. Selges bare i 25m for Ca. 1500kr, men trenger bare en meter eller to. Har sendt Mail til en elektriker så jeg får spør han om jeg må ha rør eller ikke.

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Tittelen på innlegget ditt er "Er det regler når en legger TV kabler i veggen?"

 

Det gjorde at jeg tenkte på coax kabler fra kabel-TV eller antenne-uttak i veggen i utgangspunktet.   Så viser det seg at det er 230V strømkabler.  Da tenker jeg  det er snakk om rør i vegg og at det er skjult kabel fram til ny stikk-kontakt.  Derav mine betraktninger rundt dette som regnes som fast installasjon.

 

Nå sist blir det snakk om TV'ens medfølgende standard strømkabel - som man rett og slett lager et stort nok hull igjennom en vegg for å få koblet til stikkontakten i et annet rom.  Er hullet rett igjennom så du kan se igjennnom så vil jeg si ja, det skulle være greit - ikke veldig elegant men greit.  Litt mer i tvil hvis du snakker om å bore et hull midt oppå veggen og trekke kabelen inn gjennom dette og ned til gulvet og ut andre siden. (Kan regnes som fast installasjon.)  HDMI kabelen går også gjennom veggen?  Hvorfor ikke flytte boksen som HDMI kabelen kommer fra inn i samme rom som TV'en ?  Eller er det slik at dette er TV nr 2 koblet til samme dekoderboks? Eller er hele greia at det ikke er noen stikkontakt som kan gi dekoderboks og TV strøm i det rommet TV'n skal henge ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...