Gå til innhold

Er det regler når en legger TV kabler i veggen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han vil skjule kablene mellom kildene og TVen. Er virkelig ikke så vanskelig å skjønne.

Hvordan og hvorfor er av interesse.

 

Skal strømkabelen med 230 Volt ligge fast inne i veggen i en lengde på 1-2m så er det fast installasjon og dermed feil type kabel ift fast installasjon.  Skal kabelen gå rett igjennom et romslig hull - greit nok.  Ikke pent men står kanskje i stil med huset.

 

Hvorfor?   Her er det snakk om å trekke både strømkabel og hdmi-kabel gjennom veggen - så jeg lurer på hvorfor ikke flytte dekoderboksen til å være i samme rom som TVen?  Mye mer elegant og man slipper hele problematikken med strømkabel gjennom vegg.  Det blir evt snakk om å trekke nettverkskabel  gjennom vegg isteden til dekoderboksen (forutsatt at dekoderboks er koblet til bredbånd via nettverkskabel).  Nettverkskabel  er lavspenning og har ingen risiko/krav.  Nettverkskabel kan du legge og trekke så mange meter du orker skjult inne i veggen.

Lenke til kommentar

 

Nettverkskabel kan du legge og trekke så mange meter du orker skjult inne i veggen.

Men ikke coax, av en eller annen merkelig grunn.

 

Problemet med coax er at hvis det kobles mellom to forskjellige punkter som ikke har samme jording - evt fra antenneinntak til ujordet utstyr så kan du i verste fall få en spenningsforskjell på type 50 Volt som er ganske mye - nok til at det kan skade utstyr og evt være farlig ift brann.  Derav kom galvanisk skille som krav til TV for endel år tilbake.

 

Ethernet kabel har bare 5 Volt spenning (+2,5V og -2,5V) på signal, men ikke noen kontinuerlig spenning.  Så lav spenning og kun på signal gjør dette helt sikkert.  Det verste som kan skje er at du ikke får signal og er derfor helt "safe" fra elsikkerhets synspunkt.

 

Det finnes PoE (Power over Ethernet) kabler som har spenninger på 44 til 57 Volt og maks 0,6A - dvs maks ca 35W - det blir litt i gråsonen ift elsikkerhet.  Ville ihvertfall passet på å legge kablene slik at eventuelle senere spikre/skruer i vegg har minimal sjanse for å treffe de.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

 

 

Nettverkskabel kan du legge og trekke så mange meter du orker skjult inne i veggen.

Men ikke coax, av en eller annen merkelig grunn.

Problemet med coax er at hvis det kobles mellom to forskjellige punkter som ikke har samme jording - evt fra antenneinntak til ujordet utstyr så kan du i verste fall få en spenningsforskjell på type 50 Volt som er ganske mye - nok til at det kan skade utstyr og evt være farlig ift brann. Derav kom galvanisk skille som krav til TV for endel år tilbake.

 

Ethernet kabel har bare 5 Volt spenning (+2,5V og -2,5V) på signal, men ikke noen kontinuerlig spenning. Så lav spenning og kun på signal gjør dette helt sikkert. Det verste som kan skje er at du ikke får signal og er derfor helt "safe" fra elsikkerhets synspunkt.

 

Det finnes PoE (Power over Ethernet) kabler som har spenninger på 44 til 57 Volt og maks 0,6A - dvs maks ca 35W - det blir litt i gråsonen ift elsikkerhet. Ville ihvertfall passet på å legge kablene slik at eventuelle senere spikre/skruer i vegg har minimal sjanse for å treffe de.

Når du nevner det husker jeg at jeg fikk svake støt mens jeg holdt på å koble coax og hadde jordfeil i huset samtidig.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

 

 

Nettverkskabel kan du legge og trekke så mange meter du orker skjult inne i veggen.

Men ikke coax, av en eller annen merkelig grunn.
Problemet med coax er at hvis det kobles mellom to forskjellige punkter som ikke har samme jording - evt fra antenneinntak til ujordet utstyr så kan du i verste fall få en spenningsforskjell på type 50 Volt som er ganske mye - nok til at det kan skade utstyr og evt være farlig ift brann. Derav kom galvanisk skille som krav til TV for endel år tilbake.

 

Ethernet kabel har bare 5 Volt spenning (+2,5V og -2,5V) på signal, men ikke noen kontinuerlig spenning. Så lav spenning og kun på signal gjør dette helt sikkert. Det verste som kan skje er at du ikke får signal og er derfor helt "safe" fra elsikkerhets synspunkt.

 

Det finnes PoE (Power over Ethernet) kabler som har spenninger på 44 til 57 Volt og maks 0,6A - dvs maks ca 35W - det blir litt i gråsonen ift elsikkerhet. Ville ihvertfall passet på å legge kablene slik at eventuelle senere spikre/skruer i vegg har minimal sjanse for å treffe de.

Når du nevner det husker jeg at jeg fikk svake støt mens jeg holdt på å koble coax og hadde jordfeil i huset samtidig.

 

 

Teskje, it is.

 

attachicon.gifteskje.jpg

 

 

 

Han vil skjule kablene mellom kildene og TVen. Er virkelig ikke så vanskelig å skjønne.

Hvordan og hvorfor er av interesse.

 

Skal strømkabelen med 230 Volt ligge fast inne i veggen i en lengde på 1-2m så er det fast installasjon og dermed feil type kabel ift fast installasjon.  Skal kabelen gå rett igjennom et romslig hull - greit nok.  Ikke pent men står kanskje i stil med huset.

 

Hvorfor?   Her er det snakk om å trekke både strømkabel og hdmi-kabel gjennom veggen - så jeg lurer på hvorfor ikke flytte dekoderboksen til å være i samme rom som TVen?  Mye mer elegant og man slipper hele problematikken med strømkabel gjennom vegg.  Det blir evt snakk om å trekke nettverkskabel  gjennom vegg isteden til dekoderboksen (forutsatt at dekoderboks er koblet til bredbånd via nettverkskabel).  Nettverkskabel  er lavspenning og har ingen risiko/krav.  Nettverkskabel kan du legge og trekke så mange meter du orker skjult inne i veggen.

 

Jeg skal gjøre dette selv. Ja det blir fast instalasjon og pr definisjon ikke lov. Men etter en prat med flere elektrikere er jeg sikker på at det ikke er noe en kontrollør ikke kommer til å henge seg opp i. Vi prater ikke SS soldater her. De er mennesker som oss som er i stand til å gjøre en sikkerhetsvurdering basert på sunn fornuft. Jeg skal bruke multibokser fra elko. Så skal jeg bruke delbart rør(f.eks Reiku fra Miltronic) 16mm rør. I boksen må du lage en sprekk i ved hullet for å få gjennom endene på kabelen. Bruker et rør til strøm og et til audio for ikke å risikere forstyrrelser. Til slutt skal jeg skru på et dekklokk som jeg lager et hull i. Husk å bruke riktig hullsag både til veggen og dekklokket.

http://proff.elko.no/multiboks-ror-pfxp/category713.html

http://proff.elko.no/dekklokk/pavegglokk-1-hull-tett-ph-article1835-662.html

https://miltronicnorway.lappgroup.com/produkter/reiku-kabelbeskyttelse.html

http://proff.elko.no/dekklokk/pavegglokk-1-hull-tett-ph-article1835-662.html

https://miltronicnorway.lappgroup.com/produkter/reiku-kabelbeskyttelse.html

Endret av raymcman
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke helt trygg på hvor pirkete El-inspektører kan være.  Har hatt sorten på besøk og han vi fikk kunne nok være typen til å stryke 50% av elektrikere på svenneprøven.  :)   Ekstremt pirkete og grundig m.a.o.

 

Ellers har man som sagt lovpålagt dokumentasjonskrav for alle faste elinstallsjoner gjort etter 2000.  Dvs du skal ha papirer fra autorisert el-installatør/bedrift på det som er gjort av elektrikerarbeider.  Disse papirene skal du kunne framvise.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke helt trygg på hvor pirkete El-inspektører kan være.  Har hatt sorten på besøk og han vi fikk kunne nok være typen til å stryke 50% av elektrikere på svenneprøven.  :)   Ekstremt pirkete og grundig m.a.o.

 

Ellers har man som sagt lovpålagt dokumentasjonskrav for alle faste elinstallsjoner gjort etter 2000.  Dvs du skal ha papirer fra autorisert el-installatør/bedrift på det som er gjort av elektrikerarbeider.  Disse papirene skal du kunne framvise.

Høres ut som du har hatt en reinkarnasjon av Himler på besøk :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg bor i et hus som er bygget på 70-tallet. Tv-en skal henge på en gipsvegg. Jeg tenker at jeg trekker alle kablene gjennom veggen. Jeg lager et hull midt på veggen og et nedforbi ved gulvet. Jeg tror det blir nokså vanskelig å legge inn et røyr der, så jeg tenker at ledningene bare skal ligge løse i veggen. Og siden jeg kan dra ut strømledningen så telles det ikke som fast anlegg og er lovlig?. Pleier det å være et vannrett spikersalg eller andre hinder i veggen som kan gjøre det vanskelig å trekke kabler loddrett nedover?

hvis du dropper røret er jeg relativt sikker på det ikke er lov lenger - jeg mener bestemt at kabler i vegg skal ligge i rør, da jeg selv fikk pålegg om at selv coax måtte ligge i rør kan jeg ikke se for meg at apparatkabel går.

 

Men lurer du egentlig på det praktiske eller det juridiske her? Hvis du bryr deg om hvorvidt det er lov, hadde jeg bare tatt en telefon til nærmeste elektriker og spurt, det tar to minutt.

 

 

Kravet er at kabler som ligger i vegg skal være dobbelt isolert. PN som normalt legges i vegg har kun 1 lag isolasjon på seg, røret den ligger i blir da isolasjonslag nr 2. Dette gjelder også jordlederen, slik at PR må ha rør i vegg. Alle ferdigkabler til TVer osv er ferdig dobbeltisolert.

 

Legger man kabelen i isolert vegg, så må man tenke på strømføringsevnen til kabelen. Normalt så er det 1,5mm kabel som følger med, men av og til 0,75mm også. Tar man en TV idag, og tar i litt, så bruker den 500W, noe som er litt over 2A. Hvis TVen har eurostøpsel, den smale typen, med 8 tall i den ene enden, så er det maks 2A som er lov på dem, altså under 500W. Normalt så vil ikke det ha noe å si for strømføringsevnen til kabelen. Er man "heldig" så er også veggen uten isolasjon inni, slik at man slipper alt likt.

 

Å føre kabelen inni veggen ned til en stikkontakt nede, kan ses på som det samme som å benytte kabel kanal påvegg, så lenge strømføringsevnen er ivaretatt. Det er derimot ikke lov å legger skjøtekabel igjennom inn til ett annet rom for å hente strøm der.

 

Det er meg bekjent ingen regler for at svakstrøm skal legges i rør i vegg. Det er fordelaktig, da det gjør det enklere å bytte kabel senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...