Gå til innhold

[Løst] Kjøpe MacBook Air/Pro som julegave


Anbefalte innlegg

Har ca. null peiling på Mac, men skal muligens kjøpe en i julegave. I den forbindelse lurer jeg på noen ting som jeg håper noen kan svare på.

 

Macbook Air som ligger ute nå, hvor gammel er den? Er den utdadert? Noen informasjon eller antakelser om når det kommer ny?

Har fått med meg at det har kommet en ny serie macbook pro nå. Er de kommet ut for salg hos elektrovarehusene? Er det en av de som selges på expert?

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/pl-1918/

 

Er vel typisk en av disse tre som er aktuelle:

post-76260-0-09653200-1477664413_thumb.jpg

 

Hva skiller de to til venstre bortsett fra 128/256 GB SDD? Regner med Apple ikke tar seg 2500 betalt for en SSD-oppgradering til noen hundre kroner.

 

Regner med at vekten på 2,5 kg for air og 3,0 kg for pro er inkl. pakning? Min PC fra 2012 veide jo bare litt over 1 kg.

Endret av Uncle Scrooge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp MacBook Air. Lillesøster vurderte samme maskin, men etter råd fra meg kjøpte hun en MacBook (fjorårets modell) og hun er kjempefornøyd!

 

Expert har kampanje nå, hvor du får 20 % rabatt hvis du betaler med DNB MasterCard. Da får du billigste MacBook til rett over 10 000 kr. Det er mye penger for en julegave, men du vil få en bedre maskin enn om du kjøper MacBook Air.

 

Du kan bestille nyeste MacBook Pro i flere butikker, men ingen leverer før om et par uker. Expert har lagt ut den nye 15-tommeren, men finner ikke den på 13.

Lenke til kommentar

MacBook er jo dårligere enn min 4 år gamle pc på alle områder, i tillegg er den dyrere.

 

http://www.tek.no/artikler/test-apple-macbook-2016/346941/alle

 

Må man kjøpe MacBook pro for å få noe som ikke er totalt utdatert?

 

Dog er det noe rart med det. Jeg har en MBA fra mid 13 som nesten virker som ny, hvorpå flere av mine medstudenter har forholdsvis nye laptoper med Windows fra store, anerkjente produsenter, som det er en god del problemer med. Snodig opplegg. Slik jeg får inntrykk av er en god del PCer bedre alt som har med tall å gjøre. Men når det kommer til brukervennlighet, følelsen av produktet, og holdbarhet blant annet, så er det favør andre veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke meningen å gjøre det til en Mac vs Windows-tråd. Jeg er storfornøyd med Windows, men som du sier så sliter folk som ikke kan noe om data med Windows, dette gjør den treg og ubrukelig etter få år.

 

Det er også grunnen til at jeg skal kjøpe Mac til denne personen. Orker ikke å være It-support.

 

Men når jeg først skal kjøpe vil jeg kjøpe noe som faktisk gir best valuta for pengene. Og det kan jo umulig være en MacBook som har elendig maskinvare, ingen innganger, dårligere batteri og vekt/størrelse i forhold til skjermstørrelse enn min 4 år gamle samsung.

 

Hvis den er bedre enn MacBook Air, betyr vel det at MacBook pro er den eneste aktuelle?

 

Tenkte å kjøpe på expert med 20%-tilbudet, men dumt om de ikke har den nye 13".

Lenke til kommentar

Er ikke meningen å gjøre det til en Mac vs Windows-tråd. Jeg er storfornøyd med Windows, men som du sier så sliter folk som ikke kan noe om data med Windows, dette gjør den treg og ubrukelig etter få år.

 

Det er også grunnen til at jeg skal kjøpe Mac til denne personen. Orker ikke å være It-support.

 

Men når jeg først skal kjøpe vil jeg kjøpe noe som faktisk gir best valuta for pengene. Og det kan jo umulig være en MacBook som har elendig maskinvare, ingen innganger, dårligere batteri og vekt/størrelse i forhold til skjermstørrelse enn min 4 år gamle samsung.

 

Hvis den er bedre enn MacBook Air, betyr vel det at MacBook pro er den eneste aktuelle?

 

Tenkte å kjøpe på expert med 20%-tilbudet, men dumt om de ikke har den nye 13".

 

13 og 15" - men må i butikken for å bestille + betale for å få rabatten,.

https://www.expert.no/magasinet/macbook-pro/

Lenke til kommentar

Enig om de som sier "3", men vær OBS på at den effektivt ble erstattet av ny, dyrere modell nettopp - vær rask :)

Og angående "Regner med Apple ikke tar seg 2500 betalt for en SSD-oppgradering til noen hundre kroner." - føler noen må si rett ut at du betaler MYE mer Mac nå enn i 2012, relativ til markedet.
"Du betaler for opplevelsen, ikke specs" sa en Applesjef nylig. Bare så du vet det :)

Lenke til kommentar

Sitter på MBA fra 2012. Er kjempe fornøyd. Eneste, jeg måtte bytte batteri, ellers fungerer den utmerket.

Jeg vurderer å kjøpe nye MacbookPro... har "lyst", heller enn behov for å oppgradere.

Nylig kjøpte jeg på finn en HP laptop. Har ca samme dimensjoner som min MBA, fra 2011-2012. Nokså like spesifikasjoner (8gb, ssd, i7 prosessor på litt over 2ghz).
HP blir varm kun av å kjøre windows. Macbook blir ikke noe varm (vifte er av) av flere faner (typ 20-30) i chrome, itunes + + + programmer som er åpne og jeg bruker de.

Det ligger mange gode MBP på finn.no. Kjøp enn topmodell fra 2011-2013 for 3-5k. Du får ekstremt mye maskin for pengene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...