Gå til innhold

Mobilpriser: hva skjer i 2017?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

For å mimre litt: for noen år siden var jeg i Mallorca og gledet meg til å sjekke diverse ting på nettet via hotellets WIFI. Det var selvfølgelig sirup om det i det hele tatt virket noe det gjorde bare halvparten av tiden. Da brukte jeg heller 4G sysyemet via en operatør jeg mener å huske var spanske Vodafone. Brukte 2 GB på to uker og fikk regning på et par tusen påfølgende måned.

 

Om jeg kan kjøpe meg en datakvote på la oss si 10 GB før jeg reiser til et annet land eller kjøpe det i det landet jeg er i så er jo det supert.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Om jeg kan kjøpe meg en datakvote på la oss si 10 GB før jeg reiser til et annet land eller kjøpe det i det landet jeg er i så er jo det supert.

Det er jo akkurat det du kan... Telenor, Chilimobil og Telia (og kanskje enda flere) lar deg allerede bruke kvoten i utlandet. Fra neste sommer MÅ alle operatører la deg gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kultt! Land som Marokko og Vietnam også, eller bare EU? Per i dag koster det 125 kr per MB hos ICE som jeg har for å bruke internet i mange land.

EUs krav gjelder bare for EU/EØS-området, men du skal ikke se bort fra at andre land kommer med. I Danmark har 3 (www.3.dk) inkludert USA, Canada, Australia og New Zealand i sitt RoamLikeHome tilbud.

Lenke til kommentar

Forresten.

Klippet fra Telias hjemmesider:

 

htGtRAe.png

Dere sier fri bruk, men jeg får 60 GB - hvorfor det?

Med 60 GB inkludert i mobilabonnementet, vil våre kunder tilnærmet oppleve fri bruk av mobildata. 60 GB tilsvarer 2 GB per dag. Dette

inkluderer timevis med underholdning, enten i form av film, musikk eller surfing - hvor som helst og når som helst i Telia-nettet.

 

 

Er det lov å kalle det fri bruk når det er en begrensning?

Jeg kan lett bruke opp 60 GB på hytta med HD-video.

 

60 GB er svært lite på hytta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forresten.

Klippet fra Telias hjemmesider:

 

htGtRAe.png

Dere sier fri bruk, men jeg får 60 GB - hvorfor det?

Med 60 GB inkludert i mobilabonnementet, vil våre kunder tilnærmet oppleve fri bruk av mobildata. 60 GB tilsvarer 2 GB per dag. Dette

inkluderer timevis med underholdning, enten i form av film, musikk eller surfing - hvor som helst og når som helst i Telia-nettet.

 

Er det lov å kalle det fri bruk når det er en begrensning?

Jeg kan lett bruke opp 60 GB på hytta med HD-video.

60 GB er svært lite på hytta.

Hva med mobilt bredbånd? Der får du 200 GB/mnd til 799,- som hlyeste tilbud per dags dato.

Lenke til kommentar

Du får ikke tale og SMS i samme SIM-kort som de gode datakvotene.

Dermed må du ha to separate abonnement hvis du skal ha mobiltelefon i tillegg til mye data.

 

Det er dyrt å ha to store, dyre abonnement.

Lommerouter som konstant deler nett med en smarttelefon med kontantkort er et alternativ. Jeg har prøvd. Veldig upraktisk. Jeg orker ikke å dra på lommerouter eller ekstra mobiltelefon for tale lengre.

 

Vi trenger disse store data-abonnementene med inkluderte ringeminutter og tekstmeldinger i samme SIM-kort.

Jeg vet det er teknisk mulig. Banzai hadde det.

Men de ble sabotert av Netcom, og er nå konkurs og kundene absorbert av Talkmore.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

 

Forresten.

Klippet fra Telias hjemmesider:

 

htGtRAe.png

Dere sier fri bruk, men jeg får 60 GB - hvorfor det?

Med 60 GB inkludert i mobilabonnementet, vil våre kunder tilnærmet oppleve fri bruk av mobildata. 60 GB tilsvarer 2 GB per dag. Dette

inkluderer timevis med underholdning, enten i form av film, musikk eller surfing - hvor som helst og når som helst i Telia-nettet.

Er det lov å kalle det fri bruk når det er en begrensning?

Jeg kan lett bruke opp 60 GB på hytta med HD-video.

60 GB er svært lite på hytta.

Hva med mobilt bredbånd? Der får du 200 GB/mnd til 799,- som hlyeste tilbud per dags dato.

 

 

Helt idiotisk. Datakvote er noe som snart bør tilhøre fortiden.

Lenke til kommentar

Hva med en telefon med dual sim? Da får du i "pose og sekk" i forhold til dagens løsninger. 100/200 GB datatrafikk fri bruk i Norden og baltikum. Så kan du ha et annet abonnement til 99,-/mnd som du kan fritt ringe,sms'e og mms'e. Ja det koster, men du har muligheten.

 

Hadde jeg kun hatt mobilt bredbånd som mulighet så hadde jeg gått for denne løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Talkmores abo har fri bruk fra Norge til Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færøyene. Dessuten er det fri bruk fra et EU/EØS-land til andre EU/EØS-land. Ergo får du ganske mye hos Talkmore.


 


Jeg ser ikke om Monaco er inkludert. Monaco er free-fire-zone for mobiloperatørene og MyCall tar f.eks. 75 per MB når du er der.


 


Legg også merke til denne: "SIM-kort som primært benyttes utenlands, og ikke i Norge, ansees som misbruk av ordningen. Talkmore har i så måte rett til å si opp abonnementet."

Lenke til kommentar

 

Talkmores abo har fri bruk fra Norge til Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færøyene. Dessuten er det fri bruk fra et EU/EØS-land til andre EU/EØS-land. Ergo får du ganske mye hos Talkmore."

 

 

 

Ser ut faktisk nå du får like mye som med Telenor (med mer fornuftig pris) og bedre enn med Djuice (også med fri bruk EU/EØS). Jeg lure på hvis Telenor kommer med nytt tilbud også?

Endret av P_R
Lenke til kommentar

Om jeg skulle lekt litt med tanken på kvotefrie abonnementer men heller priset på hastighet så hadde jeg sett meg veldig fornøyd med f.eks et abonnement på 3 mbit/s til 299,-/mnd. I ren utregning kan man potensielt pushe 972 GB/mnd med et sånt abonnement om man benytter 100% av kapasiteten.

 

På en annen side ville et sånt abonnement holdt greit til spotify, netflix youtube osv osv.. (på en mobiltelefon) og en rekke andre tjenester uten problemer. Og som det fungerer med hjemmebredbånd i dag er det svært sjelden at en utnytter nettlinjens fulle kapasitet, men heller at man bruker etter behov. Det ville selvfølgelig blitt mer trafikk via telefonen i starten, men så ville det jevnet seg ut over tid når folk blir vandt til tjenestens tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

 

Talkmores abo har fri bruk fra Norge til Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færøyene. Dessuten er det fri bruk fra et EU/EØS-land til andre EU/EØS-land. Ergo får du ganske mye hos Talkmore.

 

 

Jeg var veldig fornøyd med Talkmore sine utenlandspriser før EU-pakkene begynte å komme, så det er derfor jeg ennå bruker dem. Men hadde et lite håp at at de ville inkludere flere land. Er relativt ofte i USA. Hvis ikke de fortsetter den gode utenlandspraksisen til sommeren så er det ikke så mye som binder meg til dem lenger. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Mange tilbydere kommer med abonnementer som inkluderer EU-roaming. Talkmore lanserer f.eks 4 GB inkl EU til samme pris som dagens 5 GB uten EU. Er dette en måte å få flest mulig til å betale for noe vi kan få 'gratis' ved å vente til sommeren? Altså; om jeg beholder mitt 5 GB-abonnement hos Talkmore, vil jeg da få 5 GB inkl EU til sommeren uten å betale mer? Eller er 'inkludert EU' en pålagt endring som gir tilbyderne rett til å øke prisen på alle abonnement som ikke har dette inkludert?

Lenke til kommentar

Hello har nettopp annonsert fri fart på alle abonnementene sine, så da er det ikke snakk om fart lenger. Telia og alle leietakere og datterselskaper har full fres. Nå mangler det bare hos de andre tilbyderne som leier av Telenor og/eller er eid av Telenor.

 

Ser ut til at enten operatørene vil det eller ei, så ender dem opp med å bli bit-pipes med årene.

 

Nasjonalt og internasjonalt (EU++) :)

 

Lurer på hvor mange år det vil ta før det ikke eksisterer utlandspriser lenger. Er bare tull å dele opp planeten jorda i soner. Spesielt når det gjelder teknologi og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...