Gå til innhold

Mobilpriser: hva skjer i 2017?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

2017 nærmer seg, og i løpet av den sommeren skal roaming-tilleggene fjernes. Telia, Telenor og et par til har allerede gjort det, og de andre må snart gjøre det. 2016 har vist at Telenor og Telia ønsker å være foran konkurrentene, og det er mulig at de vil gå lengre enn EU-kravet. Hva tror dere vil skje?

 

Vil USA og Canada bli inkludert, slik som danske 3 allerede har gjort?

Vil det bli gratis å ringe fra Norge til EU?

Eller vil spesialnummerne endelig få normal takst?

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Jeg håper bare at det forblir fri databruk og fri hastighet på data til 99 kroner eller en litt høyere men fortsatt billig pris i måneden hos onecall, og at de andre mobilselskapene følger etter. Blir det ikke 0-199 kroner måneden for fri hastighet, tale sms og fri data etter nyttår bytter jeg nok atter en gang mobilselskap :)

Lenke til kommentar

100 kr for fri-alt? Hah! Kommer ikke til å skje.

 

Jeg for min del tipper at utlandspriser vil ha fokus neste år, som i år. Jeg tviler på at vi vil se så mange endringer ellers, om ikke lavpris-aktørene brått får litt kløe der dem burde hatt det. Hello og chili tilbyr jo største kvotene dem får til i dag, på bekostning av hastighet.

 

Jeg håper også 5-sifrede numre blir liberalisert. Sistnevnte syns jeg er unødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

USA og Canada hadde vært ekstremt praktisk. Men er ikke sikker på hvorfor de skulle gjøre det... 

Konkurranse om kundene. Telenor/Telia har langt på vei møtt EU-kravene, og de må finne på noe nytt for å være foran røkla til neste år.

Lenke til kommentar

Krysser fingrene for det. Har betalt "litt ekstra" på både mobiltelefoni og strøm for å ha avtaler som ikke har de drøyeste lurekostnadene. Ikke mye ekstra, for jeg ønsker hard konkurranse, men litt kan jeg forsvare. F.eks. Talkmore som hadde veldig gode utenlandspriser før EU konkurransen begynte. 

 

Så gir noen meg samme datakvote i USA som i Norge så er jeg veldig interessert så lenge det ikke er Telenor priser. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

2017 nærmer seg, og i løpet av den sommeren skal roaming-tilleggene fjernes. Telia, Telenor og et par til har allerede gjort det, og de andre må snart gjøre det. 2016 har vist at Telenor og Telia ønsker å være foran konkurrentene, og det er mulig at de vil gå lengre enn EU-kravet. Hva tror dere vil skje?

 

Vil USA og Canada bli inkludert, slik som danske 3 allerede har gjort?

Vil det bli gratis å ringe fra Norge til EU?

Eller vil spesialnummerne endelig få normal takst?

 

Hva tror dere?

 

Telia har vel ingen ønske om å være foran, eller i nærheten, av konkurrentene?

Flere dager etter at Telenor innførte kvoter på 60 GB, hadde Telia fremdeles 12 GB som sin største kvote.

Omsider innførte de 40.

 

Telenor har fremdeles 60, og Telia har fremdeles 40.

 

Banzai hadde allerede hatt 100GB i flere måneder.

 

Telia gidder ikke prøve engang. De er ikke en konkurrent.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg håper forresten at Telenor roter seg til og gjør BankID gratis for bruk. Jeg vurderer ikke engang å bli kunde hos operatøren om dem skal ha 1.50,- for å logge inn og betale en faktura med bankid på mobil. Og nei jeg vil ikke drasse på kodebrikka, om noen hadde tenkt å foreslå det :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kunder med Telia 40 får nå 60 GB kostnadsfritt i to måneder. De kaller det en førhjulsgave.

 

Fra og med i dag får du 60GB data per måned å rutte med, i to måneder framover. En liten førjulsgave fra Telia :)

Kos deg med gode serier, bøker og musikk, uten å være redd for og gå tom for data. Les mer på telia.no/fri-data

Hilsen oss i Telia

 

PS: Etter to måneder går alt tilbake som før, og du trenger ikke gjøre noe selv.

 

Det er et godt tegn.

Telia forstår at 60 er bedre enn 40.

 

Det er jo lov å håpe at denne forbedringen snart blir permanent.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Forresten.

Klippet fra Telias hjemmesider:

 

htGtRAe.png

Dere sier fri bruk, men jeg får 60 GB - hvorfor det?

Med 60 GB inkludert i mobilabonnementet, vil våre kunder tilnærmet oppleve fri bruk av mobildata. 60 GB tilsvarer 2 GB per dag. Dette

inkluderer timevis med underholdning, enten i form av film, musikk eller surfing - hvor som helst og når som helst i Telia-nettet.

 

 

Er det lov å kalle det fri bruk når det er en begrensning?

Jeg kan lett bruke opp 60 GB på hytta med HD-video.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kunder med Telia 40 får nå 60 GB kostnadsfritt i to måneder. De kaller det en førhjulsgave.

 

Fra og med i dag får du 60GB data per måned å rutte med, i to måneder framover. En liten førjulsgave fra Telia :)

Kos deg med gode serier, bøker og musikk, uten å være redd for og gå tom for data. Les mer på telia.no/fri-data

Hilsen oss i Telia

 

PS: Etter to måneder går alt tilbake som før, og du trenger ikke gjøre noe selv.

Det er et godt tegn.

Telia forstår at 60 er bedre enn 40.

 

Det er jo lov å håpe at denne forbedringen snart blir permanent.

 

 

De tilbyr det samme for mindre abonnement også, 60 GB i to mnd:

 

Kampanjen innebærer 60 GB pr måned i to måneder. For nye kunder gjelder kampanjen ved bestilling til og med 8. januar 2017. Eksisterende kunder med SMART Pluss, Pluss Ekstra, Super, Total og Total 20 GB får automatisk 60 GB i 2 måneder f.o.m. 8.november.

 

https://telia.no/fri-data

 

 

Telenor var ute med et lignende tilbud før Telia kom på banen men kun for nybestillinger ser det ut til og kun med ett av abonnementene deres;

 

Tilbud. Bestill 8GB - Få 60 GB i 2 mnd.

 

https://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/

 

Hos Telenor skriver de i bannerannonse "Fri bruk av data" når de viser til 60 GB-tilbudet og det samme gjør Telia. Det er latterlig markedsføring, 60 GB data er ikke fri bruk. Telia gir følgende argument for at dette kan kalles "fri bruk":

 

Dere sier fri bruk, men jeg får 60 GB - hvorfor det?

Med 60 GB inkludert i mobilabonnementet, vil våre kunder tilnærmet oppleve fri bruk av mobildata. 60 GB tilsvarer 2 GB per dag. Dette inkluderer timevis med underholdning, enten i form av film, musikk eller surfing - hvor som helst og når som helst i Telia-nettet.

 

Telia bør uansett ta seg sammen og få et abonnement med fast datamengde 60 GB (eller mer) slik Telenor har og ikke bare 40 GB som er maks hos dem i dag.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Forresten.

Klippet fra Telias hjemmesider:

 

htGtRAe.png

 

Dere sier fri bruk, men jeg får 60 GB - hvorfor det?

Med 60 GB inkludert i mobilabonnementet, vil våre kunder tilnærmet oppleve fri bruk av mobildata. 60 GB tilsvarer 2 GB per dag. Dette

inkluderer timevis med underholdning, enten i form av film, musikk eller surfing - hvor som helst og når som helst i Telia-nettet.

 

Er det lov å kalle det fri bruk når det er en begrensning?

Jeg kan lett bruke opp 60 GB på hytta med HD-video.

 

Nøyaktig det samme jeg hengte meg opp i og postet om like etter deg. Det er svada å kalle det fri bruk bare fordi småbrukere av data syntes 60 GB er svært mye. Telenor gjør det samme i sin markedsføring for tilbudet om 60 GB inkludert i to måneder på 8 GB-abonnementet sitt.

Lenke til kommentar

Jeg brukte opp mine 40 GB tidlig i denne perioden, og har kjøpt utvidelses-pakker to ganger.

 

Forbrukerrådet bør straffe aktørene hardt for å kalle det fri bruk, når det er fullt mulig at kunder kan bruke opp kvoten.

Den er litt større enn før, men ikke fri. Og ikke stor nok.

 

Jeg håper dette er et tegn på at aktørene øker alle datakvotene snarest.

Forrige gang Telia øket datakvotene hadde de vært uforandret i halvannet år.

Jeg lurte seriøst på om en eller annen toppsjef hadde dødd, og de gjenværende medlemmene i ledelsen ikke hadde myndighet til å endre abonnementene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Telia bruker ordet "tilnærmet" i markedsføringen. Det er det samme som "nesten".

 

Det gjør de da ikke, dette er skjermskudd fra Telia.no for få minutter siden:

 

post-13363-0-75835200-1478620487_thumb.jpg

 

De skriver FRI BRUK AV DATA og så kommer de med forbeholdene under som viser at det ikke er i nærheten av FRI BRUK AV DATA rett under.

 

Edit: Legger til enda et skjermbilde som viser hva de skriver når du klikker på banneren:

 

post-13363-0-95535200-1478620913_thumb.jpg

 

Finner ikke spor av ordet "tilnærmet".

 

Og Telenor er ikke bedre med sitt misbruk av begrepet "Fri bruk av data":

 

post-13363-0-85917900-1478621071_thumb.jpg

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Hadde jeg fått absolutt fri bruk til 399,-/mnd så hadde jeg slått til, selv om jeg per dags dato har 5 GB til 244,-/mnd. Det er jo bare småpenger egentlig. Men vi nærmer jo oss stadig større kvoter, i forhold til dem vi hadde før. I 2011 hadde jeg Netcom abonnement til 199,- tror jeg det var, og da hadde jeg 400 MB data. Og da hadde man tellerskritt til alt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...