Gå til innhold

ICE stor fortetting av basestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var i Sandnes i Rogaland i går. Og der fikk jeg jammen i Ice sitt nett på mobilen. Så det er tydelig at de begynner å åpne nettet sitt.

Prøvde å ringe mens jeg var registrert på Ice, men da hopp den over på 3G hos Telia...

De har ikke lansert voLTE ennå. Tale over 4G nettet. Telia og Telenor har åpnet for noen telefoner hos seg men ICE har ikke startet med dette ennå, men det vil komme og de har drevet med tester i lengere tid. Tipper det kommer utpå høsten en gang. De skynder seg langsomt slik at det skal bli minst mulig trøbbel.

Lenke til kommentar

De har ikke lansert voLTE ennå. Tale over 4G nettet. Telia og Telenor har åpnet for noen telefoner hos seg men ICE har ikke startet med dette ennå, men det vil komme og de har drevet med tester i lengere tid.

Telia og Telenor har kommersialisert VoLTE i samarbeid med et knippe telefonprodusenter, derfor er det foreløpig kun et fåtalls telefoner som støtter deres tjeneste. Vil tro at alle nye telefoner (eller OS versjoner) kommer til å få støtte ut av boksen når VoLTE blir mer plug-and-play / integrert i OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

ICE kommer til å gjøre det de kan for å sikre at flest mulig av kundene kan bruke VOLTE, så de kan minimere nettleie hos Telia. SMS/MMS over 4G tror jeg er mulig uten noen spesielle løsninger.

 

Jeg leser et sted at Telia kan bli tvunget til å senke ICEs nettleie, for at Telia skal få lov til å overta Phonero. Det er OK nyheter for ICE.

Lenke til kommentar

 

Ikke sett det noen andre steder, nei. Vet ikke hvorfor de gjør det i tunellen, men det hender at de tester "nye" frekvenser i lukkede rom. Telia tester jo 4G2100 nede ingen tunnel under Frognerparken.

 

Og Telenor har testet LTE 900 i ett tettsted i Midt-Norge

 

Men en biltunell lekker jo ut i begge ender, så da kan man jo teste andre steder.... 

 

Det jeg tror er att de ikke vil bruke kapasiteten der. De 800 frekvensene som ville ha blitt benyttet i tunellen kan verken benyttes i umiddelbar nærhet på begge sider av tunellen. Siden man ikke trenger all verden til kapasitet inne i tunellen så kjører de 900. Just a guess....

 

 

Neida. Eg spurte dei litt over to veker siden da eg hadde bestilt tlf fra Kina som støttet 900, men ikkje 800. Samtidig viste eg at ICE hadde tilgang til 900-frekvenser.

 

post-428070-0-80313300-1485862431_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan finner man ut hvilket mobilnett (ICE eller Telia) man er tilkoblet til iPhone 7?

Når jeg søker på nett manuelt står begge nettene oppført som ice.net i tillegg til Telenor  :hmm:

 

 

Det er fordi ICE ikke vil at du skal vite om du er på deres eget eller på Telia sitt nettverk.  ICE har sin egen operatør ID (242-06).  Telenor har 242-01 og Telia 242-02.  Til og med OneCall har egen 242-05 fordi de har sine egne sentraler og avtaler (selv om de er eid av Telia og bruker deres nettverk).   Dersom de har en egen operatør ID og egne SIM-kort så kan de selv velge hvilken operatørinfo som skal stå på toppen av din telefon og hvilke nett som skal være synlig (profil på SIM kortet).

 

Noen telefoner, særlig eldre, støtter ikke alle disse API-ene som benyttes og på disse vil telefonen faktisk vise Telia når den er på Telias nett og ICE når den er på ICE sitt nett (på samme måte som abonnenter med OneCall vekslet mellom å vise OneCall/Network Norway og Telenor/Telia alt etter hvilket nett de hang på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

242 06 er deres mobile bredbånd på 450, de bruker 242 14 for mobiltelefoni. Det er trolig en feil i provisjoneringen av SIM-kortene. Anbefaler at du kontakter kundeservice for å få det fikset.

 

Du kan kanskje bruke denne menyen for å se hvilket radionett du er koblet til: *3001#12345#*

 

https://blog.hqcodeshop.fi/archives/253-iPhone-cell-Field-Test-mode.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Når jeg er på Telia så står det det "Telia N" i displayet på telefon pluss en R over dekningsbaren. (R står for Roaming)

Når jeg er på Ice står det ice.net og selvfølgelig ikke noen R på dekningsbaren. 

 

Jeg har en LG G4.

 

Før de åpnet sitt eget nett så stod det bare ice.net i displayet uansett, men så fikk jeg en simkort oppdatering og måtte taste pin på nytt da startet den og veksle. 

 

Er Ziiimba sikker på at du har fått simkort oppdateringen fra ICE? Du får da en sms fra Ice om at du har fått den.

Lenke til kommentar

Er Ziiimba sikker på at du har fått simkort oppdateringen fra ICE? Du får da en sms fra Ice om at du har fått den.

Har ikke fått noen SMS, bare fått en oppdatering av operatørinnstillinger. 

Har bare vært kunde i to uker.

 

Du kan kanskje bruke denne menyen for å se hvilket radionett du er koblet til: *3001#12345#*

 

https://blog.hqcodeshop.fi/archives/253-iPhone-cell-Field-Test-mode.html

Takk for tipset. Har forsøkt field test før, men det kommer ikke opp noen meny. Dette er visst relatert til hvilket chipset man har i iPhone 7.

Lenke til kommentar

Skulle jo tro du hadde tilgang til begge nett fra starten av. Men jeg kjenner ikke til hvordan det virker med Iphone, men det er som sagt veldig tydelig hvem nett jeg er på med Android mobil.

Prøvde å koble mobilen manuelt over på ice.net i Sarpsborg i går der nettet skal være aktivert i følge Ice.

Prøvde å koble meg til, men etterhvert kom det "ingen tjeneste" øverst i displayet så har vel ikke tilgang på nettet ennå.

Trolig må jeg få SIM-oppdateringen som kommer i puljevis i følge Ice.

 

Slipper forresten å ha dataroaming på for å få tilgang til mobildata gjennom Telia, men det må vel man ha når den oppdateringa kommer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...