Gå til innhold

Listen AS: Erstatter høreapparat med en iphone og et par ørepropper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Erstatter høreapparatet med en iphone og et par ørepropper

Et godt høreapparat av de typene hjelpemiddelsentralen låner ut koster ca halvparten av en iphone, som i globalt målestokk er en av verdens dyreste telefoner. Og dette mener dere skal slå an i lavinntektsland uten tilsvarende støtteordninger som vi har? Vil for eksempel en vanlig inder betale en årslønn for en iphone i stedet for en halv årslønn for et knøttlite høreapparat som sitter akkurat der det skal uten ledninger, daglig lading osv? Det finnes også simple høreapparat myntet på blant annet India, som koster rundt hundrelappen.

 

Jeg tror appen vil få mye større utbredelse om den portes til Android så rimeligere telefoner får tilgang til den. Appen bør kanskje også deles i to utgaver: En gratis som gir komplett audiogram, men bare forsterker simpelt frekvensuavhengig, men med tidsbegrenset demo av frekvensavhengig forsterkning. På den måten lærer man opp brukeren til å forstå at frekvensavhengig forsterkning er viktig og danner forståelse for merverdien betalutgaven gir.

 

Potensialet på 100 milliarder må nok skrues kraftig ned. Husk at de selskapene som nå bringer inn 30 milliarder, gjør det ved å skumme toppen av markedet. De resterende 90% har lavere betalingsevne. Ganske mange av de har nok betydelig lavere betalingsevne, kanskje til det nivået at det er utfordrende nok å få råd til en telefon.

 

En fallgruve er at telefoner som ofrer høyttalerplass for bedre skjermplass er på vei inn. F.eks Sharp aquos chrystal. Disse bruker en høyttalerteknologi som baserer seg på beinledning i stedet for luftledning av lyd. Med andre ord vibrasjoner gjennom skjermen og kinnbenet i stedet for ørepropper. Beinledning hjelper de som har hørseltap i de midtre og ytre delene av øret slik at denne appen blir overflødig for disse gruppene. De 90% må altså reduseres en hel del.

 

Jeg tror konseptet har potensiale for levelig norsk inntekt for et tosifret antall ansatte, men noen multimillard-industri tror jeg er alt for optimistisk. Skulle det bli veldig lukrativt skal man ikke se bort fra at det dukker opp konkurrerende apper rimelig kjapt. Teoretisk potensiale (a la musikkbransjens måte å regne tap på) og realistisk utnyttbart potensiale er nok to vidt forskjellige ting.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Erstatter høreapparatet med en iphone og et par ørepropper

Et godt høreapparat av de typene hjelpemiddelsentralen låner ut koster ca halvparten av en iphone

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Av mange grunner. Du sier riktignok 1 høreapparat. Hørselshemmede har ofte, men ikke nødvendigvis 2 høreapparater.

 

Det dekkes ca. opptil kr 6000 pr høreapparat. Altså så dekkes kr 12000 for de som behøver 2 høreapparater. Det er den biten.

 

Du sier iphone, og her finnes det en skog av modeller. Iphone 5, 6 og 7 med forskjellige lagringsløsninger pr. modell. La oss si Iphone 7 koster omtrentlig kr 8000 da, så er kr 6000 for ett høreapparat mer enn halvparten av iphone'n, Kr 12000 er 150 % dyrere enn kr 8000 som Iphone'n koster.

 

Tall er relative, og når man snakker om en slik skog og underskog av prisfaktorer, så blir påstanden din veldig løs Simen1.  :)

Lenke til kommentar

G: Jeg tar det til etterretning. Husket ikke nøyaktig beløpene til hjelpemiddelsentralen eller at det gjelder per apparat.

 

Halvor: Hehe, hadde det bare vært så enkelt. De ulike frekvensene skal forsterkes/dempes ulikt for å gå et godt høreapparat. Samme skalering av alle frekvenser har ikke så mye for seg.

Lenke til kommentar

 

 

Erstatter høreapparatet med en iphone og et par ørepropper

Et godt høreapparat av de typene hjelpemiddelsentralen låner ut koster ca halvparten av en iphone
 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Av mange grunner. Du sier riktignok 1 høreapparat. Hørselshemmede har ofte, men ikke nødvendigvis 2 høreapparater.

 

Det dekkes ca. opptil kr 6000 pr høreapparat. Altså så dekkes kr 12000 for de som behøver 2 høreapparater. Det er den biten.

 

Du sier iphone, og her finnes det en skog av modeller. Iphone 5, 6 og 7 med forskjellige lagringsløsninger pr. modell. La oss si Iphone 7 koster omtrentlig kr 8000 da, så er kr 6000 for ett høreapparat mer enn halvparten av iphone'n, Kr 12000 er 150 % dyrere enn kr 8000 som Iphone'n koster.

 

Tall er relative, og når man snakker om en slik skog og underskog av prisfaktorer, så blir påstanden din veldig løs Simen1.  :)

Apparatene til 6000,- pr stk er toppmodeller. Du får billigmodellene fra høreapparatprodusentene i butikk i Sverige for 1000,- pr stk.

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til konseptet og måten det framstilles på. For meg framstår dette som et ordinært høreapparat der innstillingene gjøres på en iPhone.

 

Dersom en skal unngå hørbare tidsforsinkelser så må selve prosesseringen av lydens styrke forgå i selve høreapparatet. Selve prosesseringen som må til for å gjøre det løsningen lover å gjøre er forholdsvis enkel og kan forholdsvis lett implementeres med elektronikk som har vært tilgjengelig i flere tiår. Mao akkurat det vanlige høreapparat gjør.

 

Om en derimot skal bruke øredingsen kun som mikrofon og som høyttaler så må hele den digital lydstrømmen sendes til iPhonen for prosessering og deretter må det korrigerte resultatet sendes tilbake. Sendingen fram og tilbake vil nødvendigvis ta litt tid og jeg er redd for at dette vil merkes av bruker på på lyden.

 

Det er selvsagt mulig at en her bruker mikrofonene i smarttelefonen og dermed halverer overføringstiden, men i så fall er en avhengig av at smartelefonen ikke ligger i bunnen av en veske eller lomme for at dette skal virke noenlunde greit.

 

Teknologien som inngår her er uansett velkjent og på f.eks. Samsung sine smarttelefoner kan en få tilpasset det som kommer ut av høyttaleren (eller et headset via Bluetooth) til egen hørselsprofil. (Samsung Adapt Sound). dette fungerer for mobilsamtaler, lytting til musikk etc.

Lenke til kommentar

Høreapparater er ikke lenger hva de var, og Listen ser ut til å ha gått glipp av at vi hører ikke med ørene, vi hører med hjernen. Ørene er instrumentet som formidler signalene til hjernen. Det er hjernen som prosesserer signalene og lager lyden vi hører. Da hjelper det ikke å bare forsterke lyd, høreapparatene må gjøre prosesseringen som ørene ikke lenger kan utføre og sende signalene til hjernen. Er selv høreapparat bruker med 50% hørselstap på begge ører. Apparatene jeg bruker nå veier under 10g, er bortimot usynlige og har både WiFi og blåtann forbindelse med omverdenen. De er forberedt for "internet of things" og har en egen app som via blåtann/WiFi gjør det mulig for meg å koble opp telefon/PC/SmartTV osv. med tilpassede lydprofiler for mitt spesifikke hørselstap. Jeg har også tinitus og apparatene kan produsere "motlyd" som reduserer opplevelsen av tinitus. Apparatene har et vell av funksjoner som hjelper meg å oppfatte hvor lyden kommer fra (forskjell i lydtrykk på venstre og høyre side) De har tale gjenkjennelse som sorterer ut stemmer fra bakgrunnsstøy og forsterker tale samtidig som de reduserer støy. De tilpasser seg omgivelsene slik at når jeg går inn i et støyfullt rom, eks.produksjonshall tilpasser de seg de nye omgivelsene umiddelbart uten at jeg trenger å justere noe. Har også mulighet til å koble meg opp mot teleslynge systemer og sette ut trådløse tilleggs mikrofoner. Mitt oppsett er unikt for meg, mitt hørselstap og hvordan jeg liker å høre lyder. Så om Listen har som utgangspunkt at høreapparater er digre "klunser" uten noen form for funksjonalitet, har de nok bommet litt.

 

For å få tilpasset høreapparat går en til en Audiograf. En audiograf har en treårig høyskoleutdanning med bachelor i faget audiologi. Det er med andre ord ikke helt tilrådelig å bare sette seg ned med en app og gjøre noen tilpasninger i løpet av et kvarter. I beste fall går det greit, i verste fall kan en påføre seg selv alvorlige hørselskader.

 

For å få dekket høreapparat fra NAV må en ha en diagnose som gir rett til trygdeytelser. Da får en dekket inntil 5 910,- (2016) pr. høreapparat + evt. tilleggsutstyr som trengs for å fungere i hverdagen. Denne støtten får en hvert sjette år. Blir noe ødelagt dekker NAV også det. Reparasjoner som skyldes skjødesløshet / ikke kan repareres i løpet av de seks årene må en finne løsninger for selv.

 

Å markedsføre det som litt avanserte blåtann ørepropper for mobil vil nok beskrive løsningen til Listen godt. Høreapparat er det definitivt ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en derimot skal bruke øredingsen kun som mikrofon og som høyttaler så må hele den digital lydstrømmen sendes til iPhonen for prosessering og deretter må det korrigerte resultatet sendes tilbake. Sendingen fram og tilbake vil nødvendigvis ta litt tid og jeg er redd for at dette vil merkes av bruker på på lyden.

 

Det er selvsagt mulig at en her bruker mikrofonene i smarttelefonen og dermed halverer overføringstiden, men i så fall er en avhengig av at smartelefonen ikke ligger i bunnen av en veske eller lomme for at dette skal virke noenlunde greit.

Her har du nok stokket dette helt feil. Hastigheten til elektriske signaler, for eksempel fra mikrofonen ved øret via ledning til mobiltelefonen og tilbake går i bortimot lysets hastighet. Lydens hastighet er røffly en milliondel av de elektriske signalene. Et elektrisk signal kan altså gå 100 km på samme tid som lyden bruker på 10 cm. Mikrofonen på headset er ofte over 10 cm unna øret.

 

Det er altså ikke elektrisk avstand som betyr noe for forsinkelsen, men avstanden lyden må tilbakelegge gjennom luft. Optimalt bør mikrofonen være veldig nært øregangen for å gi minst mulig forsinkelse og bevare mest faseinformasjon på middels høye og høye frekvenser (de frekvensene hørselsystemet bruker til retningsbestemmelse). Bruker man mikrofonen i telefonen som ligger kanskje en halvmeter unna øret så mister man fullstendig retningsinformasjonen i lydsignalet. Altså før man tar forsinkelsen i signalbehandlingen i betraktning. Høreapparater er designet for veldig liten forsinkelse. Jeg er skeptisk til om apper får i nærheten av like god sanntids-prosessering. På PCer kjører bare den mest sentrale delen av OS-kjernen i sanntid, mens resten av OS og programmer kjører i tildelte tids-slots på noen mikrosekunder. Dvs. forsinkelse på minst noen mikrosekunder.

 

Men alt dette er egentlig irrelevant .. les innlegget under her.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apparatene til 6000,- pr stk er toppmodeller. Du får billigmodellene fra høreapparatprodusentene i butikk i Sverige for 1000,- pr stk.

Kanskje. Hva er en toppmodell for et høreapparat i grunn? Det er et vanskelig etisk spørsmål, for vil man helst ikke hindre i å gi den hørselshemmede best mulig livskvalitet.

 

Jeg sier ikke at de til kr 1000 ikke hjelper på litt. Men, de mangler helt sikkert elementære funksjoner som er vanlig i "toppmodellene". Man kan ikke sammenlikne høreapparater med rimelige gjenstander slik som mobiltelefoner (så være seg Iphones eller Samsungs). Man kan heller ikke sammenlikne høreapparater med toppmodeller av biler.

 

Et høreapparat er et høreapparat. Noen har avanserte funksjoner som gjør lytteopplevelsen så mye bedre. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på feltet heller, men det er bare å plukke opp en av de mer solgte merkene av høreapparater for å sjekke hvilke avanserte funksjoner som følger med på høreapparater med en prislapp over kr 6000 pr. stk. det:

 

- I den ene videoen, så kommer påstander som: "Get a vivid sence of space and speech"

- "Stream stereosound directly from your Iphone"

- "Hear more with ease"

- "iSolate nanotech"

- "iSolate nanotech coating Repels water, dust and sweat"

- "ReSound Smart app, Enhance your listening comfort, Personalize your hearing experience"

- "Made for Iphone, connect with loved ones"

- "ReSound LINX2 embrace smart hearing"

- "ReSound Rediscover hearing"

- "

The latest in smart hearing

 

With ReSound LiNX2 you'll discover the benefits of smart hearing that adapts to you and your lifestyle."

 

Med alle eventuelle salgsfloskler tillagt. Jeg forsøker ikke reklamere for noen spesielle, men dette er litt av høreapparatverdenen. Det finnes mange konkurrenter Siemens med flere.

Kilde: http://www.resound.com/en-US/hearing-aids/resound-linx2#anchor1

 

"Bring it to the next level" - essensen av video 2.

Kilde: http://www.resound.com/en-US/about-resound/smart-hearing

 

Ser ut til at GN gruppen eier Jabra også:

http://www.gn.com/Newsroom/News/2016/September/Most-advanced-true-wireless-sports-earbuds-from-Jabra

GN-gruppens framtidsvyer:

http://www.gn.com/Newsroom/News/2016/May/GN-prepares-for-the-future-of-intelligent-audio-solutions-and-hearables

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Ødelegger vanlige høreapparater retningssansen når det gjelder lyd? Da er det kanskje ikke så farlig at dette også gjør det.

Nei, ikke moderne høreapparater (fra siste ~20 år). Denne løsningen ødelegger all retningsinformasjon ved å bruke mono mikrofon. Selv om de hadde brukt stereo ville avstanden fra mikrofon til øregang redusert mye av retningsinformasjonen. Når det er sagt så bruker man ikke høreapparat først og fremst for retningsinformasjonens del.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Om en derimot skal bruke øredingsen kun som mikrofon og som høyttaler så må hele den digital lydstrømmen sendes til iPhonen for prosessering og deretter må det korrigerte resultatet sendes tilbake. Sendingen fram og tilbake vil nødvendigvis ta litt tid og jeg er redd for at dette vil merkes av bruker på på lyden.

 

Det er selvsagt mulig at en her bruker mikrofonene i smarttelefonen og dermed halverer overføringstiden, men i så fall er en avhengig av at smartelefonen ikke ligger i bunnen av en veske eller lomme for at dette skal virke noenlunde greit.

Her har du nok stokket dette helt feil. Hastigheten til elektriske signaler, for eksempel fra mikrofonen ved øret via ledning til mobiltelefonen og tilbake går i bortimot lysets hastighet. Lydens hastighet er røffly en milliondel av de elektriske signalene. Det er altså ikke elektrisk avstand som betyr noe for forsinkelsen, men avstanden lyden må tilbakelegge gjennom luft. Optimalt bør mikrofonen være veldig nært øregangen for å gi minst mulig forsinkelse. Bruker man mikrofonen i telefonen som ligger kanskje en halvmeter unna øret så mister man fullstendig retningsinformasjonen i lydsignalet. Altså før man tar forsinkelsen i signalbehandlingen i betraktning. Høreapparater er designet for veldig liten forsinkelse. Jeg er skeptisk til om apper får i nærheten av like god sanntids-prosessering. På PCer kjører bare den mest sentrale delen av OS-kjernen i sanntid, mens resten av OS og programmer kjører i tildelte tids-slots på noen mikrosekunder. Dvs. forsinkelse på minst noen mikrosekunder.

Vel, her tror jeg du må ta en kikk på artikkelen igjen. Øreenheten er ikke forbundet til smarttelefonen via kabel og dine utlegninger om hastigheten til elektriske signaler i kabel er derfor ikke relevante. Når en skal overføre en lydstrøm trådløst så kan en ikke unngå tidsforsinkelser som vårt sensitive aural-system vil oppfatte som at noe ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Kanskje. Hva er en toppmodell for et høreapparat i grunn? Det er et vanskelig etisk spørsmål, for vil man helst ikke hindre i å gi den hørselshemmede best mulig livskvalitet.

 

Jeg sier ikke at de til kr 1000 ikke hjelper på litt. Men, de mangler helt sikkert elementære funksjoner som er vanlig i "toppmodellene". Man kan ikke sammenlikne høreapparater med rimelige gjenstander slik som mobiltelefoner (så være seg Iphones eller Samsungs). Man kan heller ikke sammenlikne høreapparater med toppmodeller av biler.

Jeg tror det er omvendt: diminishing returns for apparater fra 1000 kr og oppover. Hjelpemiddelsentralen leverer så vidt jeg vet bare skikkelig gode høreapparater selv om det finnes variasjoner. Variasjonene går blant annet på hvordan hørseltapet er. Alle trenger ikke en toppmodell. Det går også på ventilasjon av øregangen (som Resound Air), ergonomi, estetikk og situasjonstilpasning. Siste skrik er vist automatisk situasjonstilpasning. Altså at apparatet detekterer om man er i en samtale med eller uten mye bakgrunnstøy, hører på musikk, gatestøy, motorstøy vindsus, barnestemmer, dype stemmer osv og tilpasser forsterkningen av frekvensene deretter. I mange situasjoner er det tale-frekvensene man ønsker å forsterke, mens andre frekvenser dempes.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Prøvde finne igjen artikkelen som beskrev en amerikansk (selvfølgelig) designpatent på bruk av mobiltelefonen som høreappart. Dette er virkelig 'low-hanging fruit' som enhver 'person having ordinary skill in the art (PHOSITA)' finner være en åpenbar anvendelse av teknologi som har nyligen har 'come to age.' Nynorsken er her 'intentional.'

 

Patenten er tatt ut av en av de store mobilfabrikantene. Mente det var Apple, men dette drukner i så tilfelle i 'Made for iPhone (MFi)' konforme, konvenesjonelle høreapparat. På den annen side har Sony minst et sett øreplugger med innebygde mikrofoner, tiltenkt aktiv støyreduksjon. Disse er bare dedikert programvare unna være fullverdige høreapparat. Uten tidsforsinkelsen gjennom blåtann, men da på bekostning av ledninger. 

 

• http://hearinghealthmatters.org/hearingviews/2013/will-a-phone-app-replace-hearing-aids-looking-at-tomorrows-hearing-technology/

Lenke til kommentar

 

Apparatene til 6000,- pr stk er toppmodeller. Du får billigmodellene fra høreapparatprodusentene i butikk i Sverige for 1000,- pr stk.

Kanskje. Hva er en toppmodell for et høreapparat i grunn? Det er et vanskelig etisk spørsmål, for vil man helst ikke hindre i å gi den hørselshemmede best mulig livskvalitet.

 

Jeg sier ikke at de til kr 1000 ikke hjelper på litt. Men, de mangler helt sikkert elementære funksjoner som er vanlig i "toppmodellene". Man kan ikke sammenlikne høreapparater med rimelige gjenstander slik som mobiltelefoner (så være seg Iphones eller Samsungs). Man kan heller ikke sammenlikne høreapparater med toppmodeller av biler.

 

Et høreapparat er et høreapparat. Noen har avanserte funksjoner som gjør lytteopplevelsen så mye bedre. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på feltet heller, men det er bare å plukke opp en av de mer solgte merkene av høreapparater for å sjekke hvilke avanserte funksjoner som følger med på høreapparater med en prislapp over kr 6000 pr. stk. det:

 

- I den ene videoen, så kommer påstander som: "Get a vivid sence of space and speech"

- "Stream stereosound directly from your Iphone"

- "Hear more with ease"

- "iSolate nanotech"

- "iSolate nanotech coating Repels water, dust and sweat"

- "ReSound Smart app, Enhance your listening comfort, Personalize your hearing experience"

- "Made for Iphone, connect with loved ones"

- "ReSound LINX2 embrace smart hearing"

- "ReSound Rediscover hearing"

- "

The latest in smart hearing

 

With ReSound LiNX2 you'll discover the benefits of smart hearing that adapts to you and your lifestyle."

 

Med alle eventuelle salgsfloskler tillagt. Jeg forsøker ikke reklamere for noen spesielle, men dette er litt av høreapparatverdenen. Det finnes mange konkurrenter Siemens med flere.

Kilde: http://www.resound.com/en-US/hearing-aids/resound-linx2#anchor1

 

"Bring it to the next level" - essensen av video 2.

Kilde: http://www.resound.com/en-US/about-resound/smart-hearing

 

Ser ut til at GN gruppen eier Jabra også:

http://www.gn.com/Newsroom/News/2016/September/Most-advanced-true-wireless-sports-earbuds-from-Jabra

GN-gruppens framtidsvyer:

http://www.gn.com/Newsroom/News/2016/May/GN-prepares-for-the-future-of-intelligent-audio-solutions-and-hearables

Det merkelige / pussige / betenkelige (stryk det som ikke passer) er at toppmodellene til de fleste produsenter koster ca. +/- 6 000,- / stk. i Norge. Kan du argumentere for at du trenger tilleggsutstyr for å utføre jobben din, får du dekket det også.

Det er med andre ord ikke noen økonomisk grunn til ikke å tildele toppmodellen når støtte først er innvilget.

 

Kan det være tilfeldig.....?

 

Det som som skiller billige fra dyre høreapparater er stort sett størrelse/vekt og muligheter for integrasjon mot eksternt utstyr. Grunnfunksjonen med lydprosessering ligger i bånn og er stort sett lik.

Lenke til kommentar

Når man først skal inn på temaet økonomi. Så tror jeg du er svært avhengig av den ØNH-lege og audiolog du treffer på. Disse driver innen en fagekspertise som ikke ønsker å framstå dårligere enn konkurrerende hørselsspesialister.

 

NAV har igjen sine regler for hvordan økonomien til dette skal flyte. Det sies fra audiolog at du automatisk får nytt høreapparat hvert 6 år. Men, det er ikke helt sant. Det er godt mulig at dette er sant i praksis, men det er ikke sant i forhold til det de forutsetningene som NAV har på papiret.

 

For på NAV-papirene står det uttrykkelig at det står i forhold den tilstand høreapparatene er i etter disse 6 år. Mens, audiolog gjerne vil fortelle at et høreapparat slites, og at det gjerne er modent for å skiftes etter 6 år uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...