Gå til innhold

[Løst] Fikk avslag om utvidelse av lån i DNB, prøve andre steder?


TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et boliglån på ca 1.040.000 hos DNB. Boligen har idag en antatt salgsverdi på 2.500.000 og ble taksert til 2.000.000 for to år siden. Jeg ønsket å låne 350.000 i et rammelån, hvor 100.000 skulle gå til oppussing (bla kjøkken) og 250.000 skulle brukes i forbindelse med master (et år) i utlandet. I tillegg til leiligheten har jeg 3000 i skattefrie leieinntekter og en hytte med en likningsverdi på ca 200.000. Avslaget ble begrunnet med at jeg hadde for lav inntekt, jeg prøvde å argumentere med at tanten min har en konto med arv fra bestemoren min, som overfører et beløp tilsvarende renteutgiftene på lånet dagen det trekkes. 

 

Er det noe vits å prøve hos noen andre banker? Blir jo da eventuelt å flytte boliglånet.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boliglån har omtrent ikke tap i hele tatt. Faktum er at boliglånkunder subsidierer næringslivet siden det har vært vesentlige tap blant annet i olje de siste årene.

Jeg fatter ikke hva DNB er redd for her, risikoen deres er NULL, de har sikkerhet så det holder.

Ta med deg alle dine papirer og hør med minst 2-3 andre banker. Mange har dårlige erfaring med DNB.

Lenke til kommentar

Boliglån har omtrent ikke tap i hele tatt. Faktum er at boliglånkunder subsidierer næringslivet siden det har vært vesentlige tap blant annet i olje de siste årene.

Jeg fatter ikke hva DNB er redd for her, risikoen deres er NULL, de har sikkerhet så det holder.

Ta med deg alle dine papirer og hør med minst 2-3 andre banker. Mange har dårlige erfaring med DNB.

Det hjelper ikke med sikkerhet om det ikke fins betjeningsevne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har faktisk et telefonmøte med danskebank på tirsdag så får se hva de sier. Betjeningsevnen er ikke noe problem for øyeblikket, hvertfall i mine øyne. Kan selvsagt bli litt vanskeligere om renta tredobbler seg, men skal jo være mulig å binde renten.

Spiller ingen rolle hvilken betjeningsevne du mener du har, de plotter inn i SIFO og forholder seg til det. 

Lenke til kommentar

Da snakket jeg med Danske, fikk avslag før jeg i det hele tatt fikk sagt noe. Skal ta noen enkeltfag neste år og forhåpentligvis jobbe endel så får spart opp litt. Får evt bare ta opp det jeg mangler i forbrukslån, jævlig dyrt men er dessverre ingen andre alternativer. 

 

Kan du ikke bare selge boligen? 

Lenke til kommentar

Haha det skjer ikke, må uansett ha leilighet når jeg kommer tilbake etter 10mnd og jeg trives veldig her. Må si meg overasket over hvor firkanta de er. Prøver å forklare at renteutgiftene blir dekt i 2 år fremover og at de kan få bevis for det, men i dere øyne er jeg kun en jævla student uten fast jobb. Med leieinntekt og pengene jeg får overført hver mnd fra konto hos tanten min bor jeg bokstavelig talt gratis.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Hei, jeg har et boliglån på ca 1.040.000 hos DNB. Boligen har idag en antatt salgsverdi på 2.500.000 og ble taksert til 2.000.000 for to år siden. Jeg ønsket å låne 350.000 i et rammelån, hvor 100.000 skulle gå til oppussing (bla kjøkken) og 250.000 skulle brukes i forbindelse med master (et år) i utlandet. I tillegg til leiligheten har jeg 3000 i skattefrie leieinntekter og en hytte med en likningsverdi på ca 200.000. Avslaget ble begrunnet med at jeg hadde for lav inntekt, jeg prøvde å argumentere med at tanten min har en konto med arv fra bestemoren min, som overfører et beløp tilsvarende renteutgiftene på lånet dagen det trekkes. 

 

Er det noe vits å prøve hos noen andre banker? Blir jo da eventuelt å flytte boliglånet.

Takk for svar.

Nei jeg vil påstå at du vil ha vanskelig for å få lån andre steder av 2 årsaker:

1) Betingelsene for utlån er skjerpet inntil videre.

2) En dataalgoritme har antakelig underkjent søknaden grunnet likningen din for forrige år, og tar ikke mye hensyn til nåværende situasjon.

 

Likevel er det en teoretisk mulighet igjen. Besøk banken din, og ta med alt av papirer. Ikke alle banker gir deg en slik mulighet, men DNB og sparebanker gjør det i noen tilfeller hvis de har kapasitet.

Endret av medlem-135366
Lenke til kommentar

Hadde det kanskje vært en ide å søke når jeg er ferdig med bachloren min? Og bør jeg kanskje IKKE nevne at jeg har planer om å bruke pengene til skolepenger for master og at jeg skal være i utlandet i 10 mnd?

Det vil nok være lurt i å ikke nevne masteren. Til syvende og sist er det du som disponerer lånebeløpet, og følgelig trenger ikke banken å vite alt ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hadde det kanskje vært en ide å søke når jeg er ferdig med bachloren min? Og bør jeg kanskje IKKE nevne at jeg har planer om å bruke pengene til skolepenger for master og at jeg skal være i utlandet i 10 mnd?

Det vil nok være lurt i å ikke nevne masteren. Til syvende og sist er det du som disponerer lånebeløpet, og følgelig trenger ikke banken å vite alt ;)

 

Takk for svar, jeg skal prøve igjen til våren/sommer. Søker da kun ca 250.000 og nevner ikke noe om master. Går ikke det blir det å prøve med forbrukslån. Så får jeg satse på at banken er villig til å refinansiere når jeg forhåpentligvis er i full jobb etter et år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...