Gå til innhold

DJI Mavic


indahla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner ikke med det bare er jeg som har kjøpt Mavicen til bruk som RO1-operatør, så jeg deler en lett modifisert sjekkliste jeg lastet ned på mavicpilots.com. Jeg har oversatt den til norsk, fjernet overfladiske punkter som å "ta frem kontrollen", og lagt til noen punkter fra operasjonsmanualen for ro1. Gjerne modifiser eller foreslå endringer til listen, slik at det blir minst mulig problemer for alle sammen ;) 

 

https://cloud.elkjop.no/p/kennetf/88be1fd2afd74c22965ba82b488fb6d8

 

Noe i forbindelse med påkrevd dokumentasjon i operasjonsmanualen jeg lurer på, er flytidslogg - holder det da med informasjonen vi får i DJI GO appen? Og er det noen som vet hva de mener med "vedlikeholdsprogram"? 

Lenke til kommentar
Noe i forbindelse med påkrevd dokumentasjon i operasjonsmanualen jeg lurer på, er flytidslogg - holder det da med informasjonen vi får i DJI GO appen? Og er det noen som vet hva de mener med "vedlikeholdsprogram"? 

 

Mtp flytidslogg så skal det som vises i DJI GO 4 appen være mer en god nok.

 

vedlikeholdsprogram så må du ha en rutine for vedlikehold. Altså sjekk av batteri, propeller, motor, se etter skader, kalibrering (gps ol). etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noe i forbindelse med påkrevd dokumentasjon i operasjonsmanualen jeg lurer på, er flytidslogg - holder det da med informasjonen vi får i DJI GO appen? Og er det noen som vet hva de mener med "vedlikeholdsprogram"? 

 

Mtp flytidslogg så skal det som vises i DJI GO 4 appen være mer en god nok.

 

vedlikeholdsprogram så må du ha en rutine for vedlikehold. Altså sjekk av batteri, propeller, motor, se etter skader, kalibrering (gps ol). etc.

 

Den er god! Jeg limer inn in selvlagd liste her. Er det noen som savner noen punkter? 

 

Vedlikeholdsprogram DJI Mavic Pro

 

·         Kontroller at alle propellene er riktig montert, at festene er uskadet og fjøringene på motorene fungerer optimalt.

·         Kontroller batterier – Oppblåshet, watt i ulike celler og batterinivå.

·         Kontroller at batteriene er på det anbefalte nivået i forhold til lengre lagring eller transport.

·         Kontroller status for kompass og IMU – oppdater om nødvendig, og etter programvareoppdateringer.

·         Kontroller at programvare er oppdatert, og at versjonene på kontrollen og dronen stemmer overens.

·         Kontroller dronen for synlige skader.

·         Kontroller leddene for armene til dronen, sjekk etter slitasje, og undersøk de synlige ledningene etter mulige rifter.

·         Kontroller viftene til dronen for støv eller partikler.

·         Kontroller kamera og gimbal for synlige skader

o   Kontroller at de tre festeanordningene holder gimbalen på plass

o   Kontroller at de synlige ledningene for eventuelle skader

o   Kontroller at linsen er ren. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Svært fornøyd med min. Har aldri flydd en eneste drone før, har nå flydd Mavicen 2 ganger og synes den er utrolig lett å kontrollere. Drona med alt nødvendig utstyr får plass i en liten bag mindre enn kameravesken min, og det tar meg ca 1 minutt å rigge drona klar til take-off. Men synes out of the box-settings på film ikke var så bra. Mitt mål er å bli god på filmteknisk filming så jeg tok et dypdykk på webben. Har funnet ut følgende, noe som ga vesentlig forskjell på kvalitet mellom runde 1 og 2:

 

- Aldri fly med auto-innstillinger, fly i manuelt modus. ISO under 800 ser greit ut uten alt for kornete bilder, over dette så blir bildene mindre bra.

- Tap to focus, trykk jenvlig på de elementene du vil ha i fokus. Autofokus fungerer av og til dårlig.

- Filmer du i 30 FPS, sørg for å ha 1/60 lukkertid. I 25 fps, 1/50 lukkertid. Bildene blir mye smoothere og aliassing/flimring er sjeldnere. ND-filter hjelper på.

- Juster ned skarphet og kontrast med -1. Jeg kjører også av og til ned til -2.

- D-cinelike fargemodus. Alternativt D-log som krever mye etterarbeid i fargejustering, men er fleksibelt.

 

Har bestilt DJI Mavic part 39 ND-filter som også vil hjelpe på filming i lysere omgivelser som snø/solfylte dager uten å overeksponere bildene.

 

Dette er sikkert smak og behag, men fra mitt ståsted hjalp dette mye for hva jeg ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært fornøyd med min. Har aldri flydd en eneste drone før, har nå flydd Mavicen 2 ganger og synes den er utrolig lett å kontrollere. Drona med alt nødvendig utstyr får plass i en liten bag mindre enn kameravesken min, og det tar meg ca 1 minutt å rigge drona klar til take-off. Men synes out of the box-settings på film ikke var så bra. Mitt mål er å bli god på filmteknisk filming så jeg tok et dypdykk på webben. Har funnet ut følgende, noe som ga vesentlig forskjell på kvalitet mellom runde 1 og 2:

 

- Aldri fly med auto-innstillinger, fly i manuelt modus. ISO under 800 ser greit ut uten alt for kornete bilder, over dette så blir bildene mindre bra.

- Tap to focus, trykk jenvlig på de elementene du vil ha i fokus. Autofokus fungerer av og til dårlig.

- Filmer du i 30 FPS, sørg for å ha 1/60 lukkertid. I 25 fps, 1/50 lukkertid. Bildene blir mye smoothere og aliassing/flimring er sjeldnere. ND-filter hjelper på.

- Juster ned skarphet og kontrast med -1. Jeg kjører også av og til ned til -2.

- D-cinelike fargemodus. Alternativt D-log som krever mye etterarbeid i fargejustering, men er fleksibelt.

 

Har bestilt DJI Mavic part 39 ND-filter som også vil hjelpe på filming i lysere omgivelser som snø/solfylte dager uten å overeksponere bildene.

 

Dette er sikkert smak og behag, men fra mitt ståsted hjalp dette mye for hva jeg ønsker.

Gode innspill. Personlig bruker jeg D-log -1, -3,-3 og slenger på denne lut'en: http://www.groundcontrolcolor.com/mavic.html

Med lut'en blir det ikke mye etterarbeid for å få et bra bilde. Den har en tendens til å gjøre bildet veldig mørkt, men ved å justere ned lut'en til 50-90%, og slenge på litt contrast og saturation, er jeg veldig førnøgd. Slipper da å justere kamerainnstillingene fra shoot til shoot, foruten hvitbalanse. 

 

Ellers hjelper det veldig å justere ned jaw til rundt 0.20, og smoothness til gimbal for å få maksimalt "cinematic" føringer med quaden :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Melder meg inn i tråden her jeg. Jeg kjøpte min Mavic Pro i midten av mai, jeg har altså hatt den i en knapp måned. Kort fortalt er jeg veldig fornøyd! Jeg har flydd omtrent hver dag siden jeg fikk den, så har begynt å bli rimelig vant med dronen (jeg har også litt erfaring med tidligere, billigere droner), men uhell kan jo alltid skje. Og det skjedde.

 

I dag hadde jeg hatt en helt normal flytur, og var på vei tilbake for å lande. Ettersom jeg tok av under tak, flydde jeg i starten ca. 20 meter bort, landet, og tok en presisjons-takeoff for å ha et optimalt return-to-home. Som jeg som oftest gjør.

 

Rett før jeg skal lande, og med ca. 20% batteritid igjen går dronen inn i automatisk return to home-modus. Uten at jeg får det med meg. Jeg ser nå på dronen mens jeg flyr (den er tross alt bare 3-4 meter fra meg), og plutselig begynner den å stige mot taket. Kontrolleren responderer ikke når jeg holder full ned på stikken, for å lande. Før jeg skjønner hva som har skjedd, treffer den taket, propellen hekter en kant i taket og dronen går i gulvet.

 

Skaden: En propell har knekt av tuppen, mens noen andre blader har synlige merker. Bytter alle fire propeller for å være sikker. Dronen flyr helt fint og stabilt.

 

Ene landingsstellet på frontpropelleren er bøyd svakt innover. Inni her er det også en antenne. Alle ledninger er inidlertid heltfin, og det er i hovedsak en kosmetisk skade. Funskjonelt er alt OK.

 

Kameraet er imidlertid ødelagt. En liten tapp er bøyd som gjør at det ikke kan bevege seg helt fritt. Første oppstart gir meg gimbal overload-warning. Jeg fikser dette, og gimbalen beveger nå seg helt fritt. Ny start, og jeg ser nå at jeg ikke lenger får gimbal overload, men self check på den feiler, og kameraet er svart. Kort fortalt er enten en ribbon-kabel skadet, eller så er kameraet til en viss grad ødelagt.

 

Konklusjonen er uansett den samme. Jeg har sendt inn reparasjonsforespørsel til DJI, og i følge andres erfaringer kan jeg forvente meg en reparasjonskostnad på ca. 2500kr. Sure penger, men håper det er det eneste, og at jeg er tilbake i luften om to ukers tid.

 

Kommer til å holde denne tråden oppdatert med min erfaring med kundeservice.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Riktig. Rakk ikke å kansellere RTH, nei. Jeg hadde nok hatt tid til å kansellere om jeg hadde gjort det umiddelbart, men det tok litt tid å innse hva som skjedde. Først trodde jeg det var kollisjonssensorene som så noe, noe jeg synes var rart, siden jeg skrur de alltid av før jeg flyr innendørs eller lignende som her, nettopp for å hindre at noe lignende skal skje.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Jepp, det jeg også har lært i dag. :)

 

Jeg bor i USA og kjøpte også dronen her, så Elefun er nok ikke det raskeste alternativet for meg. :I

 

Edit: Som også er en trøst. Dronen kostet 963$. Inkludert reparasjonskostnader, er fortsatt den nye "totalprisen" rundt det samme som, eller litt lavere enn nypris i Norge. :ph34r:

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Jepp. Eller bare unngå å fly under tak eller innendørs/trange områder. Jeg har kræsjet én gang tidligere, også da på grunn av dronens "smart-funksjoner". Jeg skulle gjøre en kjapp test innendørs, men jeg hadde kollisjonssensorene på. Dette førte til at dronen oppdaget en hindring foran seg, og begynte å bevege seg sakte bakover for å hindre en kollisjon, men den fløy da inn i et stolben og gikk i bakken. Heldigvis tok den ikke noe skade av det, annet enn at jeg byttet propelleren som traff stolbenet. Også dette kunne vært unngått hvis dronen ikke hadde ignorert mine inputs på kontrolleren.

 

Lærepengen fra det uhellet var i hvertfall at jeg alltid skrur av kollisjonssensoren før jeg flyr innendørs, i tillegg til at jeg generelt prøvde å unngå å fly innendørs.

 

Jeg sier ikke at jeg ikke har skyld i begge uhellene, det har jeg, men det er svært viktig å vite nøyaktig hvordan sensorene fungerer, og hva slags begrensninger de har. Jeg visste for eksempel ikke at mine egne inputs blir totalt ignorert, både når den oppdager en hindring, og når den automatisk går inn i return-to-home modus.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg ikke har skyld i begge uhellene, det har jeg, men det er svært viktig å vite nøyaktig hvordan sensorene fungerer, og hva slags begrensninger de har. Jeg visste for eksempel ikke at mine egne inputs blir totalt ignorert, både når den oppdager en hindring, og når den automatisk går inn i return-to-home modus.

Så det eneste man kan gjøre for å ta kontroll over fuglen, er å kansellere RTH med den røde knappen på venstre side? Den ignorerer spakene? Merkelig da  :hm:

Lenke til kommentar

Ja, den ignorerer spakene fullstendig. Men ja, du kan bare kansellere med den røde knappen, og jeg hadde nok hatt tid til å gjøre dette hvis jeg hadde innsett hva som foregikk. Jeg har i hvertfall skrudd av automatisk return to home nå. Man vil jo aldri vite når den plutselig starter på return to home, siden det er en funksjon av hvor mye batteritid du har igjen, i forhold til hvor langt unna home-posisjonen du er.

 

Så som jeg nevnte, er mine tips følgende:

- Aldri fly med automatisk "collision avoidance" på innendørs eller i trange omgivelser. Utendørs i parker etc., vil jeg si den er ypperlig, men ikke innendørs.

 

- Med mindre du elsker å fly ekstremt langt unna der du selv står (som uansett ikke er lov), så kan du bare deaktivere automatisk return to home. Det er mer enn nok indikasjoner på når du må begynne å komme deg hjem uansett.

 

- Husk også å endre på hva dronen gjør ved loss of signal innendørs. Utendørs er RTH greit, innendørs er Hover eller Land greit.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...