Gå til innhold

DJI Mavic


indahla

Anbefalte innlegg

Min erfaring med DJI Repair - Update #1 12. Juni

 

Jeg opprettet sak på DJI.com i går, og fikk en automatisk generert sendeseddel som jeg tok med til et hvilket som helst lokalt postkontor her i USA. Prosessen på nettsidene til DJI.com var veldig intuitiv og tok kun noen få minutter.

 

I dag stakk jeg innom nærmeste postkontor med sendeseddelen, og fikk sendt dronen til DJI. Forsendelsen er betalt av DJI, så jeg betalte kun for en pappeske og noen "peanøtter" for polstring. Stiller du med egen eske slipper du selvfølgelig å betale dette også. Siden jeg bor i Florida, og DJI sitt repair center ligger i California, må jeg regne med 5 arbeidsdager på forsendelsen før dronen ankommer DJI. Stemmer dette, vil de ha mottatt pakken neste mandag.

 

 

Angående RTH:

 

Såvidt jeg har funnet ut, så er dronen fullstendig uresponsiv på inputs i ascent-delen når den går inn i automatisk RTH som følge av lav batteristatus. En funksjon du kan velge å skru av i innstillingene.

 

Dronen er imidlertid responsiv på inputs i descent-delen i RTH når man selv har startet RTH.

 

Jeg vet ikke om dette er fordi den alltid er responsiv i descent-fasen, eller om den alltid er responsiv når man selv starter RTH, og omvendt.

 

Jeg vet ikke om det er veldig nyttig, men greit å vite i hvertfall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update #2 19. Juni

 

Dronen ankom reparasjonssenteret i dag. Kun noen timer etter DJI hadde mottatt pakken, har den åpnet den og vurdert skadene og gitt meg pris på reparasjon. Meget fornøyd. Med tanke på skaden (to armer + kamera og noe annet småting), synes jeg ikke 240$ er gale i det hele tatt! Nå er den betalt, og jeg antar de får reparert den og sendt den tilbake, evt. sendt swap-enhet i løpet av uken.

 

Edit: Hva synes dere om DJI CareRefresh? Det koster 99$, og gir en makspris på 79$ for første reparasjon. Altså, hadde jeg hatt det, hadde jeg spart 61$. Med mindre du flyr dronen din i elven (men får den opp igjen - DJI erstatter ikke med mindre man sender inn dronen), vil jeg si at man like greit kan droppe Care Refresh. Mindretallet vil uansett kræsje dronen, tror jeg.

 

post-103104-0-73128800-1497920831_thumb.jpg

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Tja. jeg har hatt droner i veldig mange år. har enda til gode og ødlegge en eneste prop.. :p

 

For min del har ikke DJI Care saken noe særlig hensikt. Kjører man ordentlig + gjør ordentlig vedlikehold \ kalibreringer ol, så skal det en god del til før noe skjer.

 

Når det er sagt, så bestilte jeg DJI Goggles igår. :) uviss leveringstid, men blir nok moro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen her som også har Phantom eller inspire?

Jeg skulle hatt dimensjonene på ladepluggen til kontrolleren.

Har en Crystalsky 5.5" på vei, og har ikke lyst å kjøpe ny lader hvis jeg ikke trenger. Har en gammel laptop lader liggende som leverer nok spenning og strøm.

 

Det løste seg

Fikk en rimelig Phantom lader gjennom bekjent på Facebook.

Endret av LeGranDuc
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei
For et par uker siden hadde jeg en ørliten krasj-landing med Mavic Pro. Så vidt jeg kunne se ble det ikke noen skade, utenom at to av propellene knakk. Har bestilt nye nå, og den virker å fly som normalt. 

Men, jeg opplever at videoen nå framstår veldig uklar: https://vimeo.com/236070486

Er det noen som vet hva som kan være problemet? Den er tatt i 3840 x 2160 format, 24 fps. Alle innstillinger er standard. Har recalibrert kompass og imu etter krasjen.

Har også oppdatert til siste versjon av appen.

Hadde ikke dette problemet med uklar video tidligere.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nettopp handlet meg en slik DJI Mavic Pro Fly More Combo bruk. Har lite og ingen erfaring, og søker litt erfaringer, og kanskje noen svar på noen av mine spørsmål.

Ikke fått dronen enda(posten gange)

 

Kjøpte med 

- Fly more combo (ekstra batterier, propeller, lader, billader og veske)

- pakke med nisi nd (8, 16 ,32, 64), uv og polariseringsfilter

- ipad mini 4, 64GB - ipadholder til fjernkontrollen

- bæreveske til dji goggles

dji goggles

 

Spørsmål:

1. Hvilke app kan / bør brukes? Til både apple og android(Jeg er android fan)?
2. Fungere Samung table / mobil til denne saken? Hva trengs?
3. Ekstra / mer batteri pakke i drone? Kjøpe i utlandet? Priser? 
4. Er det noen for spor logg? På google kart?
5. Og er det mulighet for å legge det(spor logg ifra google) over film som kamera har filmet?Som et lite vindu i et hjørne som viser hvor man kjører mens man kjører & filmer.
6. Hvor langt kan man fly på et batteri? Om vær forholdene er optimale? Ja bruker mer batteri med motvind.
7. Hvor mye vind tåler den?
8. Hvor langt kan man fly med mobilen som skjerm? Hvordan er kvaliteten på bilde langt ifra?
9. Erfaringer med "follow that car" funksjonen?
10. Hvilke video redigerings program bruker dere?
11. Er det noen vedlikeholdsprogram? Enkel oversikt.
 
Erfaringer og oppsummering ifra tings om er lest her inne:
 
Vedlikeholdsprogram DJI Mavic Pro ifra @HornYkorN
·         Kontroller at alle propellene er riktig montert, at festene er uskadet og fjøringene på motorene fungerer optimalt.
·         Kontroller batterier – Oppblåshet, watt i ulike celler og batterinivå.
·         Kontroller at batteriene er på det anbefalte nivået i forhold til lengre lagring eller transport.
·         Kontroller status for kompass og IMU – oppdater om nødvendig, og etter programvareoppdateringer.
·         Kontroller at programvare er oppdatert, og at versjonene på kontrollen og dronen stemmer overens.
·         Kontroller dronen for synlige skader.
·         Kontroller leddene for armene til dronen, sjekk etter slitasje, og undersøk de synlige ledningene etter mulige rifter.
·         Kontroller viftene til dronen for støv eller partikler.
·         Kontroller kamera og gimbal for synlige skader
o   Kontroller at de tre festeanordningene holder gimbalen på plass
o   Kontroller at de synlige ledningene for eventuelle skader
o   Kontroller at linsen er ren. 
 
 
Kamera innstillinger ifra @Rømmedressing
- Aldri fly med auto-innstillinger, fly i manuelt modus. ISO under 800 ser greit ut uten alt for kornete bilder, over dette så blir bildene mindre bra.
- Tap to focus, trykk jenvlig på de elementene du vil ha i fokus. Autofokus fungerer av og til dårlig.
- Filmer du i 30 FPS, sørg for å ha 1/60 lukkertid. I 25 fps, 1/50 lukkertid. Bildene blir mye smoothere og aliassing/flimring er sjeldnere. ND-filter hjelper på.
- Juster ned skarphet og kontrast med -1. Jeg kjører også av og til ned til -2.
- D-cinelike fargemodus. Alternativt D-log som krever mye etterarbeid i fargejustering, men er fleksibelt.
Endret av ray001
Lenke til kommentar

I går fløy jeg for første gang innenfor 5-kilomtersgrensen til en norsk flyplass, og det gikk helt fint. Jeg snakket selvsagt med tårnet først, og det er derfor jeg skriver her. Jeg bor i nærheten av en mindre norsk flyplass, og har tidligere bare valgt å ikke fly nær hjemstedet pga. dette. I går ringte jeg heller tårnet (etter å ha snakket med dem om dronebruk tidligere) for første gang, slik de oppfordrer at dronepiloter gjør. Terskelen for å ringe første gang kan kanskje være litt høy, men det er nøyaktig det de ønsker. Det gikk veldig smertefritt, og alt man trenger å gjøre er å ringe og høre om man kan fly i et gitt område, i hvilken høyde, og hvor lenge. Så får man ja/nei, og beskjed om å ringe tilbake når man er ferdig.

 

Kort fortalt, det beste for alle.

Lenke til kommentar

Spørsmål:

1. Hvilke app kan / bør brukes? Til både apple og android(Jeg er android fan)?

DJI Go 4

 

2. Fungere Samung table / mobil til denne saken? Hva trengs?

Ja.

 

3. Ekstra / mer batteri pakke i drone? Kjøpe i utlandet? Priser?

Ebay? :)

Sparer nok ikke veldig mye

 

 

4. Er det noen for spor logg? På google kart?

alle flyturer blir loggført i DJI Go 4 appen med google maps eller tilsvarende

 

5. Og er det mulighet for å legge det(spor logg ifra google) over film som kamera har filmet?Som et lite vindu i et hjørne som viser hvor man kjører mens man kjører & filmer.

Bare ta opptak av skjermen på nettbrettet, så legg dette på filmen i etterkant

 

6. Hvor langt kan man fly på et batteri? Om vær forholdene er optimale? Ja bruker mer batteri med motvind.

20min +-

 

7. Hvor mye vind tåler den?

En del mtp vekt\størrelse.

 

8. Hvor langt kan man fly med mobilen som skjerm? Hvordan er kvaliteten på bilde langt ifra?

Like langt som alt annet som er tilkoblet som skjerm. Kvaliteten er 720p / 1080p

 

 

9. Erfaringer med "follow that car" funksjonen?

Fungerer greit.

 

10. Hvilke video redigerings program bruker dere?

Adobe Premiere Pro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått dronen, men når jeg kobler opp dronen med iPad mini 4(i RC mode), så får jeg ikke koblet de sammen. Blir ikke "connected" og får ikke bilde.

Setter jeg dronen i WiFi mode så får jeg bilde og koblet de sammen.

Er det noe galt jeg gjør? Er det noe innstillinger som trengs?

 

Har oppdatert til siste FW, default innstillinger. Siste versjon på både drone app(DJI GO4) og IPad'en er oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...