Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvem skal betale utvask ved reparasjon i leilighet?


Aspiov

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

 

Jeg bor i et borettslag og har fått vannskade og sopp. Lekkasjen kommer fra tak og dårlig håndverk. Jeg bor i toppetasjen.

 

Da skaden skulle utbedres ble det oppdaget store sopp- og fuktskader i ytterkledningen på borettslaget. Det gjør at alt ute må skiftes, pluss deler av en gipsvegg inne hos meg må skiftes. 

 

Nå er det slik at arbeiderne har brukt min leilighet som "base" under reparasjonene på hele borettslaget frem til nå (3 uker), og det er mildt sagt grisete. Byggeleder ringte og lurte på om vi ville ha utvask, men at vi måtte betale dette selv. 

Er dette rimelig??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, godtfolk!

 

Jeg bor i et borettslag og har fått vannskade og sopp. Lekkasjen kommer fra tak og dårlig håndverk. Jeg bor i toppetasjen.

 

Da skaden skulle utbedres ble det oppdaget store sopp- og fuktskader i ytterkledningen på borettslaget. Det gjør at alt ute må skiftes, pluss deler av en gipsvegg inne hos meg må skiftes. 

 

Nå er det slik at arbeiderne har brukt min leilighet som "base" under reparasjonene på hele borettslaget frem til nå (3 uker), og det er mildt sagt grisete. Byggeleder ringte og lurte på om vi ville ha utvask, men at vi måtte betale dette selv. 

Er dette rimelig??

Det er borettslaget som eier bygget og er ansvarlig for hele byggningskonstruksjonen og skader som påføres din leilighet. Men de er nok forsikret og da er det en forsikringssak, mellom borettslaget og forsikringsselskapet. Du skal ikke ha noen utgifter til rengjøring, det bør inngå i forsikringen. Hvis ikke, bør eier (borettslaget) betale.

 

Prat med borettslaget, de bør ta ansvar her.

Endret av Friluftskar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! Problemet her er at skadene er konstruktsjonsfeil +dårlig håndverk, og det blir nok ikke forsikringssak av dette. 

 

Ellers har jeg ikke et så veldig bra forhold til styreleder ettersom jeg har vært ganske på i 1 1/2 år for å få utbedret skaden, som nå viste seg å være mye større enn antatt.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Problemet her er at skadene er konstruktsjonsfeil +dårlig håndverk, og det blir nok ikke forsikringssak av dette. 

 

Ellers har jeg ikke et så veldig bra forhold til styreleder ettersom jeg har vært ganske på i 1 1/2 år for å få utbedret skaden, som nå viste seg å være mye større enn antatt.

Det er uansett en forsikringssak! Men mellom forsikringsselskapet til eier og entreprenøren (el. dennes forsikringsselskap)!

 

Hvis det ikke nytter å prate med borettslaget, får du gå til advokat.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Ellers har jeg ikke et så veldig bra forhold til styreleder ettersom jeg har vært ganske på i 1 1/2 år for å få utbedret skaden, som nå viste seg å være mye større enn antatt.

 

Tja, en styreleder er aldri glad for uventede utgifter, men når styret nå har innsett at dette var nødvendig og får jobben gjort, skulle det være rart om de krangler på utgiftene til rydding og vask som sikkert er en bagatell i forhold til de totale utgiftene med arbeidet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers har jeg ikke et så veldig bra forhold til styreleder ettersom jeg har vært ganske på i 1 1/2 år for å få utbedret skaden, som nå viste seg å være mye større enn antatt.

 

Så styreleder bør egentlig være evig takknemlig for at du var "ganske på". Tenk om problemet hadde blitt ignorert et par år til :huh:

Lenke til kommentar

Sant nok. Får høre med styreleder. Takk for svar!

 

Ellers registrerer jeg at arbeiderne bruker boligen min som oppholdssted (bruker toalett/bad, bestikk, glass og fat) uten at dette er avtalt. Hvor vanlig er dette? 

Det er både ulovlig og uvanlig, at arbeiderene "tar seg til rette" uten tilatelse. Men det forhindrer nok ikke at enkelte gjør det.

 

Har entreprsnøren ansatte, skal slikt som fasilitet for å vaske seg, skifte og spise, samt wc mulighet, inngå i lovpålagt HMS-plan. Dette kan være diskusjonstema, under kontraksforhandlinger. Stiller Tiltakshaver med tilfredstillende fasiliteter for lovpålagte fasiliteter, vil kostnader til leie av brakke og wc-vogn utgå i et Tilbud, eller som her ved regningsarbeider. Men her er det nok et forsikringsselskap som er ansvarlig, så.....

 

Å bruke leligheten fritt, uten at dette er avtalt med deg, er ganske drøyt! Hadde det vært arbeider KUN i din lelighet, er det mer naturlig at de bruker wc, men fortrinnsvis etter avtale. Samme med spiseplass. Men å bruke bestikk, kopper og kar, er ennå drøyere. Den gang jeg drev ute hos folk hadde jeg/vi alltid med ferdig niste og thermos, eller drikke på flaske. Da trengte vi kun en sitteplass. Men jeg har registrert at sunn, enkel niste, ikke bra nok lenger og da blir det mer griseri.

 

Men dette burde du "slått ned på" med en gang. Nå er det vel litt seint. Kanskje et moment ovenfor boligbyggerlaget, om noe kompensasjon, utover nedvask av leilighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Uansett hva slags feil (eller elde) som er oppstått utvendig og som forårsaket skader i din lelighet, så er dette eiers problem. Om eier kan videreføre dette er uvesentlig.

 

Kan ikke skaden belastes entreprenøren, som satte opp bygget. Så blir dette å betraket som vedlikehold og det er må eier ta på sin kappe.

 

Men uansett så skal du gå "tjenesteveg" og det er til den du har kontrakt med og det er vel boligbyggerlaget! Så er det deres problem, å ordne opp. Både rep./utbedring av alle nødvendige skader, i din lelighet og utvasking!

   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...