Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer Skoda Octavia kulde


Boumi

Anbefalte innlegg

Har en Skoda Octavia 2004- modell (diesel) som sliter med å starte når det blir kaldere. Hadde problemene i fjor vinter og merker det igjen nå når det bare er noen plussgrader på morgenen.

 

Har nytt og sterkere batteri og den lader som den skal. (sjekket). Når jeg vrir om tenningen i kulde så starter ikke motoren umiddelbart men "slår" først sakte og øker frekvensen etter hvert til motoren starter. Om det er skikkelig kaldt så er det knapt noe aktivitet når jeg vrir om nøkkelen og jeg må gjøre dette i opp til 30 sekunder før motoren starter. (og det tar veldig mye batteri).

 

Har noen greie på hva det kan være som må byttes? Tennplugger? Finnes det startmotor i bilen?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er problemet der selv om f.eks er 5 plussgrader?

I så fall så vil jeg nødig tro problemet er glødepluggene, da kompresjonen i motoren kombinert med lufttemp. vil normalt sett være tilstrekkelig for at den skal starte av seg selv. Om glødepluggene ikke fungerer så vil dette problemet dukke opp først når gradestokken kryper under 0 grader og det er vel fra ca 5 minus og kaldere som man er "beint" avhengig av fungerende glødeplugger.

 

Er dette den gamle 90 hk dieselmotoren eller 105 tdi (tror den først kom litt senere i Skoda sine modeller)?

 

Er det generasjon 1 eller 2 karosseriet av Octavia?

 

Men forklaringen tyder mye på at det er i den gaten for glødeproblemer eller strømproblemer, men vil bare få avklart temperaturaspektet her.

Endret av Duppsko89
Lenke til kommentar

Glødeplugger, kablene som fører strøm til disse, reléet. Hvis det er feil på noe av dette, vil det normalt vises i feilminnet. Få noen til å hente ut feilkodene. Hvem? Merkeverksted eller noen med tredjeparts verktøy (VAGCOM/VCDS.)

 

Når du har fått lest ut feilkodene er det litt enklere å se hva som bør skiftes.

 

Edit: Andre mulige feil vil normalt også kunne avleses.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Er problemet der selv om f.eks er 5 plussgrader?

I så fall så vil jeg nødig tro problemet er glødepluggene, da kompresjonen i motoren kombinert med lufttemp. vil normalt sett være tilstrekkelig for at den skal starte av seg selv. Om glødepluggene ikke fungerer så vil dette problemet dukke opp først når gradestokken kryper under 0 grader og det er vel fra ca 5 minus og kaldere som man er "beint" avhengig av fungerende glødeplugger.

 

Er dette den gamle 90 hk dieselmotoren eller 105 tdi (tror den først kom litt senere i Skoda sine modeller)?

 

Er det generasjon 1 eller 2 karosseriet av Octavia?

 

Men forklaringen tyder mye på at det er i den gaten for glødeproblemer eller strømproblemer, men vil bare få avklart temperaturaspektet her.

 

Er en 90 hk motor ja og (tror det er første karosseriet) Slik ser den ut: http://automobilio.info/auto/Skoda-Octavia-I-Combi-Tour-1U5.jpg

 

Merker det allerede ved ca fem plussgrader og kaldere. Ikke noe problem å få start på bilen ved 5 plussgrader, men går "treigere" da enn ved f.eks 15 plussgrader.

 

Om jeg først har jobbet motoren i gang i kulda, for så å skru den av med en gang igjen, så starter den mye lettere om jeg prøver på nytt umiddelbart. (ganske sikker på at jeg husker det slik, men har ikke fått prøvd i kaldt vær siden fjor vinter)

 

Venter med å kjøpe deler da, og følger tips om å få den undersøkt/feilsøkt på verksted først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...