Gå til innhold

TEST: Sony MDR-1000X


Anbefalte innlegg

Passiv støydemping demper veldig annerledes enn aktiv, og kan ikke sammenlignes i effektivitet spør du meg. Men dette er naturligvis litt smakssak.

 

At klokker til 1400 spiller bedre enn Bose er jo ingen nyhet, og akkurat som forventet. En ganske så stor andel av investeringen med aktive ligger jo i mics, amp og dsp. Lyden samsvarer derfor med ganske mye billigere utstyr.

 

Stemmer, passiv demping er mer effektivt, men aktiv demping har sine fordeler det også (mere komfortable å ha på seg gjerne, og det er ikke nødvendigvis noen ulempe at høyere frekvenser slipper lettere igjennom)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrur ikke opp volumet for å slippe unna støy, skrur opp volumet på ønsket DB-nivå og koser meg med musikken. Når jeg da er på det nivået jeg liker å høre på, så syns jeg ikke støy er noe problem. Ikke på verken fly eller buss.

 

Det skal sies at jeg bruker In-ear mest på reise. 

Lenke til kommentar

Skrur ikke opp volumet for å slippe unna støy, skrur opp volumet på ønsket DB-nivå og koser meg med musikken. Når jeg da er på det nivået jeg liker å høre på, så syns jeg ikke støy er noe problem. Ikke på verken fly eller buss.

 

Det skal sies at jeg bruker In-ear mest på reise.

Nå er jo in-ear det som demper desidert best passivt, så da kreves ikke like høyt volum for å blokkere ut verden utenfor. Spiller du høyt nok til å oppnå samme effekten med klokker derimot blir jeg bekymret for hørslen din...

Lenke til kommentar

 

Det lyser billig plastikk lang vei.

De beste støydempede hodetelefonene heter Parrot Zik 3, de går i hvert fall utenpå Bose i kvalitetsfølelse.

 

Så er det kvalitetsfølelsen som er bedre eller er den teknisk bedre? Hvilke er best å ha på over lengre tid, altså komfort?

 

Det man har selv er jo alltid "best", selv om man ikkje har testet noe annet  :wee:

Jeg testet QC25 før jeg kjøpte Zik 3.

QC25 var totalt uaktuelle å kjøpe på grunn av en ubehagelig suselyd, støydempingen virket ikke i det hele tatt på lyse kvinnestemmer og kvalitetsfølelsen var helt elendig.

Zik 3 kan styres med en app og har en rekke justeringsmuligheter, lyden er topp. Batteritid på 5-6 timer holder i massevis for meg da jeg ytterst sjelden bruker de mer enn 3 timer av gangen.

Lenke til kommentar

Håper Parrot kommer med Zik 4 i desember.

Gått og siklet på Zik 3 en stund nå, men så kjipt å betale full pris for noe som har vært ute til samme pris i et år når jeg antar nye kommer i november - og da er det vel batteritid vi kan forvente mest bedring i..

 

Edit: Ser at multicom introduserte zik 3 til lavere pris for litt over en uke siden, ikke fått det med meg før jeg sjekket nå.

Endret av Argyros
Lenke til kommentar

 

 

Det lyser billig plastikk lang vei.

De beste støydempede hodetelefonene heter Parrot Zik 3, de går i hvert fall utenpå Bose i kvalitetsfølelse.

 

Så er det kvalitetsfølelsen som er bedre eller er den teknisk bedre? Hvilke er best å ha på over lengre tid, altså komfort?

 

Det man har selv er jo alltid "best", selv om man ikkje har testet noe annet  :wee:

Jeg testet QC25 før jeg kjøpte Zik 3.

QC25 var totalt uaktuelle å kjøpe på grunn av en ubehagelig suselyd, støydempingen virket ikke i det hele tatt på lyse kvinnestemmer og kvalitetsfølelsen var helt elendig.

Zik 3 kan styres med en app og har en rekke justeringsmuligheter, lyden er topp. Batteritid på 5-6 timer holder i massevis for meg da jeg ytterst sjelden bruker de mer enn 3 timer av gangen.

 

 

Zik 3 har nok litt bedre passiv støydemping enn Bose sine hodetelefoner men jeg syntes de har mer suselyd enn Bose QC35 for å ta en modell som er direkte sammenlignbar med Bluetooth og ANC. Jeg har ikke brukt QC25 på veldig lenge og kan ikke huske om de har mer egensytøy enn QC35 men Zik 2 og 3 har helt klart mer egenlyd fra ANC'en enn QC35. Zik'ene sin egenlyd fra ANC'en gir meg en følelse av at jeg hører en liten elv som renner i stille partier. Siden jeg lytter mye på lydbøker blir dette litt plagsomt men ved spilling av musikk hører du det jo tilnærmet ikke i det hele tatt. Appen er grei, selv om flere andre headsett har lignende apps nå også. Er enig i at lydkvaliten er fin hos Parrot.

 

Batteritiden på Zik 3 er som jeg nevnte i et innlegg over her en vits sammenlignet med andre hodetelefoner i samme størrelse og prisklasse med Bluetooth og ANC. Sennheiser, Sony, Denon, Bose med flere leverer alle minst 20 timer på en lading uten problemer. Siden slike headsett blir brukt til reising eller pendling for mange så er de fort død lenge før hjemreise på en vanlig reisedag eller når man skal pendle til og fra jobb og så bruke de under arbeidsdagen i tillegg.

 

Håper virkelig Zik 4 blir bedre på batterifronten!

 

Hvordan er vekten og bøylen på Zik 3? Husker det var ett stort ankepunkt med 1.generasjon for min del. Altfor tunge og komforten etter en times tid bruk var ikke så behagelig for å si det mildt.

 

Jeg har brukt Zik 1, eier Zik 2 og har prøvd Zik 3 i noen uker og kan si at vekten definitivt er høyere på Zik 1 sammenlignet med Zik 2 og 3. Bøylen er dog definitivt ikke perfekt for dem med større hoder, da blir den fort trang og ubehagelig. For mitt eget vedkommende går Zik sin bøyle greit men min svoger lånte Zik 2'ene mine og leverte dem tilbake etter kort tid da bøylen rett og slett ble for trang. Du må nesten prøve dem selv for å se om du kan leve med komforten de gir.

Lenke til kommentar

Du hadde også prøvd sennheiser momentum wireless? Hvordan vil du rangere disse mtp komfort/hhodestørrelse ift bose/parrot?

Jeg har Sennheiser Momentum Wireless AE, dvs min samboer har stukket av med dem så en stund siden sist jeg hadde de på hodet selv. Komforten er veldig bra på Sennheiser'ene og de vil passe større hoder uten problem sammenlignet med Zik'ene. Det negative med dem er en ganske middelmådig støykansellering sammenlignet med Zik'ene og Bose men samtidig etter min mening bedre lydkvalitet enn begge. Nesten alle headsettene har et eller annet kompromiss.

Lenke til kommentar

 

Du hadde også prøvd sennheiser momentum wireless? Hvordan vil du rangere disse mtp komfort/hhodestørrelse ift bose/parrot?

Jeg har Sennheiser Momentum Wireless AE, dvs min samboer har stukket av med dem så en stund siden sist jeg hadde de på hodet selv. Komforten er veldig bra på Sennheiser'ene og de vil passe større hoder uten problem sammenlignet med Zik'ene. Det negative med dem er en ganske middelmådig støykansellering sammenlignet med Zik'ene og Bose men samtidig etter min mening bedre lydkvalitet enn begge. Nesten alle headsettene har et eller annet kompromiss.

Takk skal du ha. Kjenner det er litt vanskelig å bestemme seg for headset. Spent på hva du har å si om disse fra Sony, kom innom tråden din der du sammenlikner mange BT/ANC-headset, god lesing!

 

Til en som vurderer sennheiser momentum wireless og denon gc20, hvilken av disse ville du anbefalt? Har bare prøvd sennheiser, og liker lyden og komforten. Men får ikke testet denon. Denon er i tillegg 1100,- kroner billigere :/ Hvordan er lyd og komfort sammenliknet med sennheiser? Såvidt jeg har skjønt har begge helt middelmådig ANC.

Lenke til kommentar

 

 

Du hadde også prøvd sennheiser momentum wireless? Hvordan vil du rangere disse mtp komfort/hhodestørrelse ift bose/parrot?

Jeg har Sennheiser Momentum Wireless AE, dvs min samboer har stukket av med dem så en stund siden sist jeg hadde de på hodet selv. Komforten er veldig bra på Sennheiser'ene og de vil passe større hoder uten problem sammenlignet med Zik'ene. Det negative med dem er en ganske middelmådig støykansellering sammenlignet med Zik'ene og Bose men samtidig etter min mening bedre lydkvalitet enn begge. Nesten alle headsettene har et eller annet kompromiss.

Takk skal du ha. Kjenner det er litt vanskelig å bestemme seg for headset. Spent på hva du har å si om disse fra Sony, kom innom tråden din der du sammenlikner mange BT/ANC-headset, god lesing!

 

Til en som vurderer sennheiser momentum wireless og denon gc20, hvilken av disse ville du anbefalt? Har bare prøvd sennheiser, og liker lyden og komforten. Men får ikke testet denon. Denon er i tillegg 1100,- kroner billigere :/ Hvordan er lyd og komfort sammenliknet med sennheiser? Såvidt jeg har skjønt har begge helt middelmådig ANC.

 

Uten at jeg skal prøve meg på en sammenligning her da jeg aldri har prøvd Sennheiserne, tenkte jeg bare å nevne at jeg veldig sjelden bruker ANC på mine Denon headset. Det er rett og slett rimelig god passiv støydemping i klokkene så jeg trenger nesten aldri å supplere med elektroniske hjelpemidler :)

Komfortmessig sett synes jeg de sitter rimelig godt, men det er verdt å merke seg at ved varme dager kan det at klokkene er såpass tette bli et problem. Blir varm og svett når jeg bruker disse ute om sommeren.

Hvis du bor i nærheten av en HiFi Klubben butikk er jeg også sikker på at de lar deg ta et par av dem på lydtest! Lykke til  :)

Lenke til kommentar

 

 

Du hadde også prøvd sennheiser momentum wireless? Hvordan vil du rangere disse mtp komfort/hhodestørrelse ift bose/parrot?

Jeg har Sennheiser Momentum Wireless AE, dvs min samboer har stukket av med dem så en stund siden sist jeg hadde de på hodet selv. Komforten er veldig bra på Sennheiser'ene og de vil passe større hoder uten problem sammenlignet med Zik'ene. Det negative med dem er en ganske middelmådig støykansellering sammenlignet med Zik'ene og Bose men samtidig etter min mening bedre lydkvalitet enn begge. Nesten alle headsettene har et eller annet kompromiss.

Takk skal du ha. Kjenner det er litt vanskelig å bestemme seg for headset. Spent på hva du har å si om disse fra Sony, kom innom tråden din der du sammenlikner mange BT/ANC-headset, god lesing!

 

Til en som vurderer sennheiser momentum wireless og denon gc20, hvilken av disse ville du anbefalt? Har bare prøvd sennheiser, og liker lyden og komforten. Men får ikke testet denon. Denon er i tillegg 1100,- kroner billigere :/ Hvordan er lyd og komfort sammenliknet med sennheiser? Såvidt jeg har skjønt har begge helt middelmådig ANC.

 

 

 

Komforten er fin på Denon og lyden er bra med noe overrumplende bass sammenlignet med eksempelvis Sennheiser Momentunene som har et mer "nøytralt" lydbilde. Egentlig syntes jeg lyd er vanskelig å beskrive. Denon sin støykansellering er middelmådig ja, på samme nivå som Sennheiser sin. Fjerner rumlelyder i de laveste frekvensområdene helt greit men litt høyere frekvensområder slipper greit igjennom.

 

Det positive med Denon sin ANC er at den lager svært lite egenlyd, ikke samme suselyd andre headsett har når aktiv støykansellering er påslått. Jeg får en slags merkelig "durelyd" eller vibrasjon fra ANC'en til Sennheiser i enkelte tilfeller når den ikke klarer å luke ut dype rumlelyder som eksempelvis en buss som kjører forbi. Har hatt to eksemplarer av dette headsettet hvor jeg har opplevd det samme. 

 

Som totalpakke syntes jeg Denon'en gir mest for pengene. Sennheiser'ene har finere design etter mitt skjønn, begge har god komfort og byggekvalitet mens lyden som nevnt nok er best hos Sennheiser, Du kan dog fint leve med Denon om du takler litt fremtredende bass. Batteritiden er likeverdig på begge men Denon er tilnærmet ubrukelig som handsfree dersom du har litt støy rundt deg hvor Sennheiser fungerer helt greit. 

 

Har forhåndsbestilt Sony MDR-1000X hos Spaceworld/Soundgarden, blir spennende å se hvordan de fungerer. Skal til utlandet denne uken (Polen og England) og tenkte å se om det er mulig å få tak i dem der allerede siden de ikke kommer før en gang i oktober her på berget.

Lenke til kommentar

Har til nå vært litt usikker på hva slags lydbilde jeg foretrekker. Fikk prøvd GC20 nå nettopp på Hifi-Klubben, og syntes de var altfor bassete :/ Fikk prøvd momentum igjen, for å sammenlikne, og liker mye bedre lyden i de.

 

Han i butikken foreslo B&W P7 wireless, sa den kunne være en fin mellomting mellom de to, men den var dessverre utsolgt. Har noen forsøkt disse?

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte på var, gu så kjedelig design for såpass dyre hodefoner.

Men lyden er ikkje så viktig :p

 

Hvorfor skal de se så veldig "fancy" ut da? Rosa fløffy er sikkert kult for noen, men de fleste vil vel velge noen som ikkje skriker bare man ser på dem.

 

Mindre penger på design, mere penger på lyd. Slik liker jeg det :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...