Gå til innhold

KOMMENTAR: Alle teknologiskifter er slitsomme og dyre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange, mange ting jeg misliker med Apple, men at de pusher mainstreamteknologi fremover er det beste med dem. Uten at jeg skal vurdere om overgangen fra minijack til trådløse hodetelefoner er en god ting. Det vil vise seg.

 

At enhver enhet skal være bakoverkompatibel til de grader er en fordyrende og utviklingshemmende uting. Ola Nordmann har ikke forutsetninger for å forme den teknologiske fremtiden, og da er det bra noen andre gjør det istedet for å bare produsere det gamle kjente fordi det er der det er mest profitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker bluetooth som bare det, både høyttalere hjemme, og headset. Alikavel syntes jeg det er nødvendig å ha en egen lydinngang på mobilen. D3t å koble inn en kabel i telefonen hvis headsettet går tom for strøm, eller å spille av musikk hos en kompis, begge deler samtidig som du lader er alt for viktig for å velge bort lydinngang, selv om jeg 90% av tida bruke bluetooth. Skal du fjerne aux, må du ha en ny port som overfører musikk bedre i tillegg til ladeport!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kablete forbindelser er bra for alt som ligger stille men for ting som skal bevege seg aldri så lite så er det noe fordømt herk!

 

Hvis du reiser deg for å hente kaffe og glemmer at mobilen ligger på pulten så raser den i gulvet, eller hvis du har mobilen i lomma, kanskje kabelen har viklet seg inn i armlenet.. Er du i bevegelse blir det straks verre, spiller ingen rolle om du støvsuger eller mekker bil, før du vet ordet av det har kabelen viklet seg ut av det lure stedet du har plassert den i og viklet seg *inn* i det du holder på med.. Kanskje mobilen ramler i gulvet og knuser, kanskje kabelen ryker, eller kanskje pinnen brekker av og blir sittende i hullet. Men i det siste eksempelet har du i det minste verdens beste unnskyldning for å gå trådløst. :D

 

Jeg kommer ikke til å savne kabelen, til det er den altfor ofte i veien. Den eneste egentlige ulempen er at akkurat nå, tidlig i skiftet, er modellutvalget magert. De billige trådløse headsettene er ikke bra(og heller ikke billige, egentlig) og de som er bra koster for mye.

 

Neste vår er mobilen min gammel nok til at jeg kan få ny fra jobb, blir kanskje en iphone7 på meg da, *med* apple sine trådløse propper. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at Apple fjerner minijack fra sine telefoner er at de ønsker å tjene enda mere penger enn de gjør i dag. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å fjerne denne muligheten, annet enn at de ønsker å suge mer penger fra sine kunder på egne, og lisensierte, løsninger. Apple fortsetter med sin foretningsmodell, og flokken følger blindt etter.

Disse såkalte airpodsene er noe av det mest tullete produktet jeg til dags dato har sett, med elendig batterilevetid og en garanti for at man kommer til å miste de. Men akkurat det passer jo perfekt inn i Apple sin strategi, for flokken vil strømme til for å anskaffe seg nye qutips, da de selvfølgelig er livredde for å skille seg ut.

Nei, artikkelforfatteren her har nok latt seg lure trill rundt, og skrevet en artikkel som faktisk klarer å vri dette tullet til en positiv sak. Makan....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple gir jo ikke engang med trådløse hodetelefoner, de har byttet ut en trådbasert løsning med en annen. Om man virkelig mener alvor med å tvinge over folk, hvorfor leverer man lyd over lightning?

 

Den trådede løsningen Apple gikk for gir visst muligheter minijack ikke gjorde, i tillegg til å gi bedre plass inne i en trang telefon.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at Apple fjerner minijack fra sine telefoner er at de ønsker å tjene enda mere penger enn de gjør i dag. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å fjerne denne muligheten, annet enn at de ønsker å suge mer penger fra sine kunder på egne, og lisensierte, løsninger. Apple fortsetter med sin foretningsmodell, og flokken følger blindt etter.

Disse såkalte airpodsene er noe av det mest tullete produktet jeg til dags dato har sett, med elendig batterilevetid og en garanti for at man kommer til å miste de. Men akkurat det passer jo perfekt inn i Apple sin strategi, for flokken vil strømme til for å anskaffe seg nye qutips, da de selvfølgelig er livredde for å skille seg ut.

Nei, artikkelforfatteren her har nok latt seg lure trill rundt, og skrevet en artikkel som faktisk klarer å vri dette tullet til en positiv sak. Makan....

 

De gjorde det selvsagt ikke for å tjene mer penger. Det burde være unødvendig med slike trollekommentarer. De har selv kommet med flere grunner, blant annet at minijack mangler muligheter de nå har mulighet til å tilby, og at det tar opp unødig stor plass i telefonen. Du kan være enig eller uenig i hvor gode grunnene er, men å trolle på den måten blir for dumt.

 

AirPods er vel bare et produkt for et gitt formål. Det er jo ikke akkurat slik at du tvinges til å bruke dem. At du personlig ikke har behov for dem betyr ikke at ingen andre har det.

 

Du virker i overkant rasende. Hvorfor kan du ikke prøve å tenke litt rolig og rasjonelt?

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at Apple fjerner minijack fra sine telefoner er at de ønsker å tjene enda mere penger enn de gjør i dag. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å fjerne denne muligheten, annet enn at de ønsker å suge mer penger fra sine kunder på egne, og lisensierte, løsninger. Apple fortsetter med sin foretningsmodell, og flokken følger blindt etter.

Tja, nå kan jeg faktisk klare meg uten bruk av skytjenester med iPhone, samtidig som at jeg får fullt utbytte av funksjoner. Med Android må jeg mer eller mindre koble meg opp mot Google. Så for selv å ha kontroll på sine data er iPhone ganske hendig. Og husk, de verste Apple-haterne er minst like religiøse som de verste Apple-elskerne.

 

Disse såkalte airpodsene er noe av det mest tullete produktet jeg til dags dato har sett, med elendig batterilevetid og en garanti for at man kommer til å miste de. Men akkurat det passer jo perfekt inn i Apple sin strategi, for flokken vil strømme til for å anskaffe seg nye qutips, da de selvfølgelig er livredde for å skille seg ut.

Her er jeg enig, Airpods er ikke akkurat det smarteste produktet jeg har sett fra den kanten, mildt sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker godt Apple produkter, men synes ikke noe om utviklingen.. Synes Apple var mye bedre i forhold til konkurrentene for fem år siden. IPhone 7=uaktuelt. Husker jeg hadde en sånn Sony telefon med adapter.. Meget irriterende, og det jeg har likt med apple er at det er litt mindre irriterende i bruk enn mye annet. Lider av tekno rage som har kostet meg en android telefon et par mobiler av den gamle typen og en Acer laptop.. Jeg liker hodetelefoner med kabel så jeg slipper å pælme dem på sjøen pga døde batterier..

Lenke til kommentar

 

Eneste grunnen til at Apple fjerner minijack fra sine telefoner er at de ønsker å tjene enda mere penger enn de gjør i dag. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å fjerne denne muligheten, annet enn at de ønsker å suge mer penger fra sine kunder på egne, og lisensierte, løsninger. Apple fortsetter med sin foretningsmodell, og flokken følger blindt etter.

Disse såkalte airpodsene er noe av det mest tullete produktet jeg til dags dato har sett, med elendig batterilevetid og en garanti for at man kommer til å miste de. Men akkurat det passer jo perfekt inn i Apple sin strategi, for flokken vil strømme til for å anskaffe seg nye qutips, da de selvfølgelig er livredde for å skille seg ut.

Nei, artikkelforfatteren her har nok latt seg lure trill rundt, og skrevet en artikkel som faktisk klarer å vri dette tullet til en positiv sak. Makan....

 

De gjorde det selvsagt ikke for å tjene mer penger. Det burde være unødvendig med slike trollekommentarer. De har selv kommet med flere grunner, blant annet at minijack mangler muligheter de nå har mulighet til å tilby, og at det tar opp unødig stor plass i telefonen. Du kan være enig eller uenig i hvor gode grunnene er, men å trolle på den måten blir for dumt.

 

 

 

 

Hallo? Tatt et kurs i bedriftsøknomi og innovasjon noen gang? Klarer man å få en kunde til å kjøpe en var der man MÅ ha en tilhørende DYRT tilleggsprodukt har man økt inntjeningen mer enn kun hva hovedproduktet gjør.

 

Ikke kom her og tro at apple driver med veldedlighet. Hadde de villet bringe verden ved å bytte ut minijacken framover så hadde de gått for USB-C. Lightning blir som firewire, et nisjeprodukt. Headphones blir svinedyre og produsentene må betale lisens for bruk til apple. 

 

Sånn avslutningsvis vil jeg nevne at jeg er eplemann av hele mitt hjerte, men jeg spiser ikke råtne epler for det. Slik det ser ut nå smaker ikke eplene like godt som de gjorde før....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker godt Apple produkter, men synes ikke noe om utviklingen.. Synes Apple var mye bedre i forhold til konkurrentene for fem år siden. IPhone 7=uaktuelt. Husker jeg hadde en sånn Sony telefon med adapter.. Meget irriterende, og det jeg har likt med apple er at det er litt mindre irriterende i bruk enn mye annet. Lider av tekno rage som har kostet meg en android telefon et par mobiler av den gamle typen og en Acer laptop.. Jeg liker hodetelefoner med kabel så jeg slipper å pælme dem på sjøen pga døde batterier..

 

Hadde den første iPad Air og det var JÆVELIG irriterende å dra i kundemøter og glemme Thunderbolt til VGA adapterer for å kunne vise ting på prosjektor. Når har nå heldigvis MacBook Pro Retina HDMI så problemet løste seg selv med ny mac. Bruker Ethernet plugen innimellom for å sette opp utstyr fra scratchs og det er litt irriterende å drasse på den. 

 

Kan til nød skjønne at de droppet den da kun nerder bruker kabel på en laptop. Vanlige folk trenger ikke det.

 

Når det gjelder minijack derimot så er det noe som så og si ALLE fortsatt bruker så her er det ren kynisme å fjerne den. Man tar fra folk noe de trenger og bruker og som gjør at vi må kjøpe nye produkter med samme funksjon. 

 

Når de fjernet CD-rom´en så kunne man jo bruke isofiler i stedet. Man måtte ikke kjøpe noe på nytt. Der må man nå med å kutte ut minijack da folk GARANTERT kommer til å rote vekk adapteret. 

Lenke til kommentar

 

Eneste grunnen til at Apple fjerner minijack fra sine telefoner er at de ønsker å tjene enda mere penger enn de gjør i dag. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å fjerne denne muligheten, annet enn at de ønsker å suge mer penger fra sine kunder på egne, og lisensierte, løsninger. Apple fortsetter med sin foretningsmodell, og flokken følger blindt etter.

Tja, nå kan jeg faktisk klare meg uten bruk av skytjenester med iPhone, samtidig som at jeg får fullt utbytte av funksjoner. Med Android må jeg mer eller mindre koble meg opp mot Google. Så for selv å ha kontroll på sine data er iPhone ganske hendig. Og husk, de verste Apple-haterne er minst like religiøse som de verste Apple-elskerne.

Disse såkalte airpodsene er noe av det mest tullete produktet jeg til dags dato har sett, med elendig batterilevetid og en garanti for at man kommer til å miste de. Men akkurat det passer jo perfekt inn i Apple sin strategi, for flokken vil strømme til for å anskaffe seg nye qutips, da de selvfølgelig er livredde for å skille seg ut.

Her er jeg enig, Airpods er ikke akkurat det smarteste produktet jeg har sett fra den kanten, mildt sagt.

Ja men da er vi enige om den tingen da ?

Jeg har også Appleprodukter i min husholdning, men er ikke en del av flokken som svelger alt som kommer fra apple rått. Har ikke kritisert økosystemet til Apple, men at du finner det vannskelig på android, skjønner jeg ikke. Kun å logge seg inn på google og så vips, er alt av kontakter og kalender og annet up to date.

Det jeg er motstander av er properiære løsninger som jeg opplever at apples løsning når det kommer til ladeplugg er. Usb c er fremtiden, og da burde de heller satse på å lage kvalitetstilbehør som folk ønsker å kjøpe, i stede for å tvinge dem over på egne løsninger, uten konkurranse. Bedriftsøkonomisk er det jo smart, men er ikke særlig forbrukervennlig....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kun å logge seg inn på google og så vips, er alt av kontakter og kalender og annet up to date.

Det får jeg til også med iOS-enheter, men uten å bruke Google, iCloud etc. Og det er hele poenget her, som jeg ikke tror du tok helt, enkel synkronisering av data uten å måtte laste personlige data opp/ned i skyen. Synker lokalt på maskinen med iTunes og Outlook, og da synkes alt. Får også full backup av enheten, og kan gjøre full restore hvis jeg vil. Kan også overføre data til ny enhet veldig enkelt. Trenger ikke shippe mine data til noen eksterne aktører. Det er en av de tingene jeg liker best med iOS versus Android, da det er en del mer pes for å få til det samme på sistnevnte.

 

Personlig er jeg ikke veldig opptatt av om det heter Lightning eller USB-C, det viktigste for meg er at det virker.

Lenke til kommentar

 

Trådløs lyd er mer enn bra nok. Og jeg vedder på at de fleste av oss kommer til å takke eplet for å få slutt med krøllete kabler. Og går en kablet hodetelefon i stykket i fremtiden, så er det bare å kjøpe billig brukte hodetelefoner.

 

Jeg håper de fleste har såpass innsikt at de ikke takker eplet for å få slutt på noe slikt. Som om de er den eneste som gjør noe som helst trådløst.

 

AtW

Nei de er ikke de eneste, men du er veldig ivrig i å kritisere Apple, og nå virker det som du nesten hyller evt andre som gjør det samme :)
Lenke til kommentar

Hadde den første iPad Air og det var JÆVELIG irriterende å dra i kundemøter og glemme Thunderbolt til VGA adapterer for å kunne vise ting på prosjektor. Når har nå heldigvis MacBook Pro Retina HDMI så problemet løste seg selv med ny mac. Bruker Ethernet plugen innimellom for å sette opp utstyr fra scratchs og det er litt irriterende å drasse på den. 

 

Kan til nød skjønne at de droppet den da kun nerder bruker kabel på en laptop. Vanlige folk trenger ikke det.

 

Når det gjelder minijack derimot så er det noe som så og si ALLE fortsatt bruker så her er det ren kynisme å fjerne den. Man tar fra folk noe de trenger og bruker og som gjør at vi må kjøpe nye produkter med samme funksjon. 

 

Når de fjernet CD-rom´en så kunne man jo bruke isofiler i stedet. Man måtte ikke kjøpe noe på nytt. Der må man nå med å kutte ut minijack da folk GARANTERT kommer til å rote vekk adapteret. 

 

Ja, for meg var det aldri aktuelt å kjøpe Mac før de fikk en HDMI port, når det var på plass var jeg all-in. 

CD sammenligningen syns jeg alltid var litt søkt, en laptop er såpass stor at man gjerne bærer den i noe uansett, og vet man at man bruker masse CDer så bærer man vel rundt på dem også og da har du sikkert en veske så kan man ha en ekstern leser. 

Eller så kjøper du den Macen som enda har optisk drev: http://www.apple.com/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MD101LL/A&step=config#

 

Kablet nett tror jeg bare jeg har brukt etter å ha installert Debian for å finne og installere trådløse nettverksdrivere, det er et eksempel på en ting som er veldig fornuftig å fjerne for de aller fleste.

 

 

 

Det hadde kanskje vært litt mer spiselig hvis iPhone kom med USB-C.

Da snakker vi "courage"!! Tenkt deg hvis de hadde byttet til USB-C.. Da hadde til og med jeg "bøyd meg i hatten" for dem.
Visst Apple hadde byttet til usb c, skulle jeg faktisk vært villig til å friskmelde de

 

Helt enig med deg i at USB-C hadde vært utrolig bra. Hadde så høye forhåpninger da jeg så den på Macbook, men neida. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...