Gå til innhold

KOMMENTAR: Alle teknologiskifter er slitsomme og dyre


Anbefalte innlegg

 

 

Trådløs lyd er mer enn bra nok. Og jeg vedder på at de fleste av oss kommer til å takke eplet for å få slutt med krøllete kabler. Og går en kablet hodetelefon i stykket i fremtiden, så er det bare å kjøpe billig brukte hodetelefoner.

 

Jeg håper de fleste har såpass innsikt at de ikke takker eplet for å få slutt på noe slikt. Som om de er den eneste som gjør noe som helst trådløst.

 

AtW

Nei de er ikke de eneste, men du er veldig ivrig i å kritisere Apple, og nå virker det som du nesten hyller evt andre som gjør det samme :)

 

 

Jeg skjønner ikke hva innlegget ditt har med det du siterer å gjøre?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han poengterer bare at du kanskje er litt i overkant ivrig etter å kritisere ting hvis det er Apple som har gjort det. Jeg ville skjønt det bedre om du faktisk vurderte å kjøpe disse produktene selv, eller om du bruker noen i det daglige nå, men du gjør antagelig ikke det heller. Det er jo ingen hemmelighet at du ikke liker Apple akkurat, men det begynner å få en viss "kommetarfeltet til itavisen"-swung over det her. Jeg mener, for all del - det er lov å være kritisk, men det er klart at det er nok flere av oss som begynner å se en rød tråd i det du skriver

Du er ikke redd for at andre nå skal følge etter? Motorola startet jo dette, men de har ikke nok "impact" i markedet. Er du redd for at Samsung skal gjøre det samme, nå som Apple gjorde det?


Når det er sagt, så er det én ting jeg ikke liker ved at Apple fjernet 3.5mm. Jeg syns at prinsippet om å fjerne kabler er helt fantastisk, trådløst er veien og gå og jeg gleder meg til den dagen jeg ikke må rote rundt i sekken etter en hel haug av kabler og adaptere. Og med det så syns jeg Apple har gått glipp av en gylden mulighet, og det er trådløs lading. Her kunne de gjort noe, denne teknologien har vært med oss en stund allerede og de skullle implementert dette nå med en gang

Det jeg ønsker mest av alt, er å komme hjem og bare deise alt mulig av de daglige gadgets, mobil - klokke - hodetelefoner osv osv på et sted og at alt lader uten at jeg trenger å plugge alt mulig. På den dagen skal jeg åpne champagne'n :)

Lenke til kommentar

 

Eneste grunnen til at Apple fjerner minijack fra sine telefoner er at de ønsker å tjene enda mere penger enn de gjør i dag. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å fjerne denne muligheten, annet enn at de ønsker å suge mer penger fra sine kunder på egne, og lisensierte, løsninger. Apple fortsetter med sin foretningsmodell, og flokken følger blindt etter.

Disse såkalte airpodsene er noe av det mest tullete produktet jeg til dags dato har sett, med elendig batterilevetid og en garanti for at man kommer til å miste de. Men akkurat det passer jo perfekt inn i Apple sin strategi, for flokken vil strømme til for å anskaffe seg nye qutips, da de selvfølgelig er livredde for å skille seg ut.

Nei, artikkelforfatteren her har nok latt seg lure trill rundt, og skrevet en artikkel som faktisk klarer å vri dette tullet til en positiv sak. Makan....

 

De gjorde det selvsagt ikke for å tjene mer penger. Det burde være unødvendig med slike trollekommentarer. De har selv kommet med flere grunner, blant annet at minijack mangler muligheter de nå har mulighet til å tilby, og at det tar opp unødig stor plass i telefonen. Du kan være enig eller uenig i hvor gode grunnene er, men å trolle på den måten blir for dumt.

 

AirPods er vel bare et produkt for et gitt formål. Det er jo ikke akkurat slik at du tvinges til å bruke dem. At du personlig ikke har behov for dem betyr ikke at ingen andre har det.

 

Du virker i overkant rasende. Hvorfor kan du ikke prøve å tenke litt rolig og rasjonelt?

 

Det er ingenting trollete med den kommentaren, faktisk er han inne på essensen ved problemet. Det er ingen annen årsak enn overskudd i selskapet som har drevet denne avgjørelsen. Lightning-kontakten er proprietær og låst. Bruk av den krever kommunikasjon med OS, som igjen betyr lisens. Selv kineserne med five-dollah-adaptah kommer seg ikke unna den. Lisensen koster 40-60 kroner PER SOLGTE ENHET. Så det nye flotte Lightning-headsettet ditt eller Belkin-overgangen du måtte kjøpe på flyplassen fordi du hadde rotet bort overgangen IGJEN betyr enorme summer i kassa til det halvspiste eplet. 

 

Apple vet naturligvis at iPhone 7 uten minijack ikke betyr at alle i verden dropper minijacken (heldigvis). Så da tyner de så mye penger de kan ut av situasjonen istedet. Det er forbrukerfiendtlig og spekulativt. Dessverre går sauene i flokk etter eplet og aksjonærene ler hele veien til banken.

 

Forøvrig er artikkelen tåpelig da 3,5mm jacken brukes i langt mer enn mobiltelefoner. Epletelefonen hjelper deg nada når du står med et BT headset og skal koble til en enhet uten BT. Det er så langt ingen årsak til å droppe minijacken. Lightning gir deg ingen ny funksjonalitet, kun kostnader og hassle. La oss håpe kundene viser sin avsky med pengeboken, men jeg tviler. Sauer går jo som kjent i flokk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Han poengterer bare at du kanskje er litt i overkant ivrig etter å kritisere ting hvis det er Apple som har gjort det. Jeg ville skjønt det bedre om du faktisk vurderte å kjøpe disse produktene selv, eller om du bruker noen i det daglige nå, men du gjør antagelig ikke det heller. Det er jo ingen hemmelighet at du ikke liker Apple akkurat, men det begynner å få en viss "kommetarfeltet til itavisen"-swung over det her. Jeg mener, for all del - det er lov å være kritisk, men det er klart at det er nok flere av oss som begynner å se en rød tråd i det du skriver

 

Du er ikke redd for at andre nå skal følge etter? Motorola startet jo dette, men de har ikke nok "impact" i markedet. Er du redd for at Samsung skal gjøre det samme, nå som Apple gjorde det?

 

 

Når det er sagt, så er det én ting jeg ikke liker ved at Apple fjernet 3.5mm. Jeg syns at prinsippet om å fjerne kabler er helt fantastisk, trådløst er veien og gå og jeg gleder meg til den dagen jeg ikke må rote rundt i sekken etter en hel haug av kabler og adaptere. Og med det så syns jeg Apple har gått glipp av en gylden mulighet, og det er trådløs lading. Her kunne de gjort noe, denne teknologien har vært med oss en stund allerede og de skullle implementert dette nå med en gang

 

Det jeg ønsker mest av alt, er å komme hjem og bare deise alt mulig av de daglige gadgets, mobil - klokke - hodetelefoner osv osv på et sted og at alt lader uten at jeg trenger å plugge alt mulig. På den dagen skal jeg åpne champagne'n :)

 

Jeg foretrekker om folk fokuserer på det jeg skriver, og ikke hvem jeg er. Det er ingen kritikk av apple å poengtere at det er en ganske meningsløs framstilling å si at "apple har fått slutt på kabler", det er gjort et ganske konsistent arbeid med trådløse standarder av mange, norge er sentral i utviklingen av bluetooth feks, det er nesten litt frekt å drive å late som dette er utelukkende en apple-greie, men det kommer forhåpentligvis av uvitenhet.

 

Og hva legger du i "disse produktene"? Jeg kritiserer mange produktet jeg vurderer å kjøpe selv, inkludert apple-produkter, jeg tør vedde på det her i huset er flere appleproduter enn hos snittet. Ikke at det burde være særlig relevant, enten er kritikken saklig, eller så er den ikke saklig, uavhengig av hva kritikeren eier.

 

Joda, apple har ganske høy impact, så når de gjør noe dumt er det alltid en bekymring at andre skal følge etter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kun å logge seg inn på google og så vips, er alt av kontakter og kalender og annet up to date.

Det får jeg til også med iOS-enheter, men uten å bruke Google, iCloud etc. Og det er hele poenget her, som jeg ikke tror du tok helt, enkel synkronisering av data uten å måtte laste personlige data opp/ned i skyen. Synker lokalt på maskinen med iTunes og Outlook, og da synkes alt. Får også full backup av enheten, og kan gjøre full restore hvis jeg vil. Kan også overføre data til ny enhet veldig enkelt. Trenger ikke shippe mine data til noen eksterne aktører. Det er en av de tingene jeg liker best med iOS versus Android, da det er en del mer pes for å få til det samme på sistnevnte.

 

Personlig er jeg ikke veldig opptatt av om det heter Lightning eller USB-C, det viktigste for meg er at det virker.

Tja, forskjellen er vel at en androidtelefon lar deg bruke den, uten at du registrerer deg, mens en iPhone krever at du registrerer deg.... Hmm... Beklager men jeg ser ikke poenget ditt i det hele tatt. Jeg har vært i den situasjon at en bruker hadde 2 Appleprodukter der han ønsket noe synkront mens annet innhold eksklusivt på en enhet, men på samme brukerkontoen. Da snakker vi utfordring. Og iTunes er et program jeg overhode ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Spar meg a, du har sutret om dette i tre forskjellige tråder nå, du kommer ikke med noe nytt som vi allerede ikke veit. Din mening er selvsagt verdsatt av både meg og andre og du har ikke dårlige argumenter sånn sett, og jeg kan godt forstå at denne kontakten er viktig for mange, og fra din side så er denne tydeligvis viktig for deg. Altså, ingen kjøp = greit, da veit vi det. Move on...

 

Og btw, Apple er ikke de eneste som driver med proprietære kontakter og løsninger, pleide å ha en hel skuff full av ladere enten det var til Samsung, Nokia, Ericsson, Alcatel og en haug av andre merker. Husker du de alt-i-et-laderne som så ut som noen juletre? For noe jævla herk der var. Nå har vi i hovedsak to.

Strategien er kjent fra før, og løsningen med å bruke micro-usb kom ikke fordi produsentene plutselig bestemte seg å samarbeide om å starte med micro-usb, men dette visste du vel allerede fra før? Dessuten, micro-usb er en forferdelig løsning på alt som er, en skikkelig ræva kontakt - så forstår Apple godt når de ikke ønsket å stappe den inn i telefonene sine = Lightnting, og var bedre enn micro-usb når den hersket blant Android-mobilene.

Skulle de gått til USB-C nå da? Eller bare beholde Lightning som standard for Apple? Da hadde du bare klaget over at de byttet fordi så mange hadde Lightning fra før og tvang de over på enda en standard? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Spar meg a, du har sutret om dette i tre forskjellige tråder nå, du kommer ikke med noe nytt som vi allerede ikke veit. Din mening er selvsagt verdsatt av både meg og andre og du har ikke dårlige argumenter sånn sett, og jeg kan godt forstå at denne kontakten er viktig for mange, og fra din side så er denne tydeligvis viktig for deg. Altså, ingen kjøp = greit, da veit vi det. Move on...

 

Og btw, Apple er ikke de eneste som driver med proprietære kontakter og løsninger, pleide å ha en hel skuff full av ladere enten det var til Samsung, Nokia, Ericsson, Alcatel og en haug av andre merker. Husker du de alt-i-et-laderne som så ut som noen juletre? For noe jævla herk der var. Nå har vi i hovedsak to.

Strategien er kjent fra før, og løsningen med å bruke micro-usb kom ikke fordi produsentene plutselig bestemte seg å samarbeide om å starte med micro-usb, men dette visste du vel allerede fra før? Dessuten, micro-usb er en forferdelig løsning på alt som er, en skikkelig ræva kontakt - så forstår Apple godt når de ikke ønsket å stappe den inn i telefonene sine = Lightnting, og var bedre enn micro-usb når den hersket blant Android-mobilene.

Skulle de gått til USB-C nå da? Eller bare beholde Lightning som standard for Apple? Da hadde du bare klaget over at de byttet fordi så mange hadde Lightning fra før og tvang de over på enda en standard?

Nå er det slik at ikke alle fotfølger andre brukere, og jeg er en av dem, og synes det et greit at man kan lese at andre har samme oppfatning som jeg, så jeg setter pris på tilbakemeldingene fra ATW.

Du vet at Apple innfører properiære løsninger kun for å tjene penger, eller? Tror du Apple virkelig tenker på deg og skal være snille? Alt Apple gjør er for å tjene penger. I denne setningen kan du bytte ut Apple med hvem som helst, for slik er faktisk virkeligheten. Andre er derimot ikke like heldige da de ikke har en flokk som følger dem blindt, uansett hva de måtte gjøre. Derfor må andre tenke på kundevennlighet, noe Apple ikke trenger å bry seg det grann om.

Fikk låne en ip7 i dag og leke litt med den i noen timer. Duverden hvor lik den var min sønns ip5. Blir egentlig litt lei meg på Applekundenes vegne.... Null inovasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 snip

Nå er det slik at ikke alle fotfølger andre brukere, og jeg er en av dem, og synes det et greit at man kan lese at andre har samme oppfatning som jeg, så jeg setter pris på tilbakemeldingene fra ATW.

Du vet at Apple innfører properiære løsninger kun for å tjene penger, eller? Tror du Apple virkelig tenker på deg og skal være snille? Alt Apple gjør er for å tjene penger. I denne setningen kan du bytte ut Apple med hvem som helst, for slik er faktisk virkeligheten. Andre er derimot ikke like heldige da de ikke har en flokk som følger dem blindt, uansett hva de måtte gjøre. Derfor må andre tenke på kundevennlighet, noe Apple ikke trenger å bry seg det grann om.

Fikk låne en ip7 i dag og leke litt med den i noen timer. Duverden hvor lik den var min sønns ip5. Blir egentlig litt lei meg på Applekundenes vegne.... Null inovasjon!

 

Fotfølger ikke AtW, bare poengterer at dette dras opp i det absolutt uendelige på kryss av flere tråder. Så dette er ikke et forsøk noe forsøk på å få han til å "gi seg" eller at jeg ikke ikke også setter pris på hva han har å komme med. Tvert i mot, AtW er en veteran her inne på diskusjon.no og har ofte også vært enig i masse av det han har å komme med og han er en smart fyr med tykk hud, så jeg veit at alt det jeg sier bare preller rett av likevel :)

 

Og til at "Apple tjener penger": Altså. Seriøst? Gi meg et firma innen teknologibransjen som IKKE lager produkter for å tjene penger? Tror du Google gir deg en gratis søkemotor for å være snille? På tide at du gjør en liten reality check her, for her misser du jo totalt på hvordan det funker. Om alle android-selskapene kunne velge selv så hadde vi hatt 15 forskjellige plugger akkurat nå, men vi ser ikke det. Hvorfor gjør vi ikke det? Fordi de er snille med oss? Gjør et par googlesøk nå er du snill..

Det Apple gjør er ikke akkurat noe magisk eller noe helt forferdelig, det er en rimelig standard business-modell. Og de mente tydeligvis at Micro-USB ikke var bra nok og ønsket sin egen.

Hvis du ser i andre bransjer så kan du se det samme. Har du noensinne jobbet med hydraulikk? Landbruk? Bilbransjen? Flybransjen? Eier du el-bil? Det Apple gjør er ikke på noen måte unikt.

 

Apple sin Lightning er best fordi den konkurrerte med Micro-USB på den tiden den kom ut, USB-C var ikke ute enda. Og vær ærlig med deg selv her, til og med du syns at Micro-USB er søppel vel? Har hatt en hel haug av Android-mobiler med Micro-USB, og det er det verste dritet som er laget av lader-plugger. Lightning er totalt overlegen vs Micro-USB

 

Alternativet nå var eventuelt for Apple å gå til USB-C, noe de med fordel kunne gjort. Men de gjorde ikke det, og de som allerede har Apple (som trossalt er den største potensielle kundegruppen for et nytt produkt) har også Lightning fra før. 

 

Og her er greia. Om de hadde gått for USB-C nå, ville du hyllet de for det, eller ville du sagt noe sånt som "hahaah, de vil tjene penger på å skifte til USB-C. Neste er vel at de skal ha penger for en lightning til USB-C adapter for alle de med iPhone 5 til 6s"?

 

Så var det iOS vs Android. Jeg liker begge deler jeg, og skal ikke se bort i fra at jeg velger meg en Android igjen i fremtiden, så her greier jeg ikke å argumentere verken for eller i mot. Syns de er bra på hver sin måte begge to. Og innovasjonen som blir gjort i Android er ikke akkurat noen kvantehopp det heller, særlig ikke når det blir kjørt på med Bloat enten det er Huawei, Sony, Samsung eller hva nå enn du vil ha. Om jeg kunne slippe alle disse og kunne velge Stock Android så hadde jeg nok gjort det. TouchWiz f.eks synes jeg er helt forferdelig. Men smaken er som baken. Uansett, jeg føler at iOS og Android er såpass nære hverandre nå at det er egentlig ikke så mye å snakke om, så når du sier "null innovasjon" og "lei meg på apple-kunders vegne" så er det ekstremt vanskelig å ta deg seriøst, og egentlig blir posten din redusert til en trollpost

 

:)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Null inovasjon!

De har da fjernet minijack-sokkelen ...

Og for de som fortsatt sliter med dette gapende hullet finnes denne: http://appleplugs.com/

Ja, men jeg skulle ikke lytte til musikk da jeg lekte meg med telefonene, så den overså jeg faktisk. Det som virkelig irriterte meg va hvordan fingeravtrykksensoren/hjemknappen virket. At den ikke gir tilbakemelding på trykk var en teknologi jeg trodde forsvant på 80 tallet, da dette virkelig var in. Blant annet på stereoanlegg o.l. Tror dette faktisk ville vært en dealbreaker for meg... Min softbutton har iallefall vett til å gi meg en fysisk tlbakemelding når jeg trykker på den. Mulig det finnes innstillinger i ip7 som fikser dette, men den var iallfall ikke aktivert out of the box...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skulle bare ønske at du tok deg tid til å faktisk lese hva jeg skriver før du poster. Og nei, det at jeg ser null inovasjon fra ip5 til ip7 gjør ikke min post til mer trolling en dine hyllinger av brukerfiendtlige properiære løsninger.

 

Takk det samme kompis, du leser jo ikke hva jeg skriver heller. Jeg "hyller" ikke løsningen, jeg bare sier at den er mye bedre enn micro-USB, og dette veit jeg siden jeg har hatt (og har fremdeles) en hel haug av dem og at jeg ikke hadde hatt noe i mot at de gikk for USB-C. Og det er heller ikke slik at Apple er alene om å gjøre slike ting, dette burde du vite. Jeg sier ikke at det bestandig er bra, jeg sier bare at det skjer. Det er ikke jeg som har på fanboy-brillene nå for å si det sånn

 

Så kan du jo fortelle hvor mye Android "innoverer" kontra Apple om dagen? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle bare ønske at du tok deg tid til å faktisk lese hva jeg skriver før du poster. Og nei, det at jeg ser null inovasjon fra ip5 til ip7 gjør ikke min post til mer trolling en dine hyllinger av brukerfiendtlige properiære løsninger.

Takk det samme kompis, du leser jo ikke hva jeg skriver heller. Jeg "hyller" ikke løsningen, jeg bare sier at den er mye bedre enn micro-USB, og dette veit jeg siden jeg har hatt (og har fremdeles) en hel haug av dem og at jeg ikke hadde hatt noe i mot at de gikk for USB-C. Og det er heller ikke slik at Apple er alene om å gjøre slike ting, dette burde du vite. Jeg sier ikke at det bestandig er bra, jeg sier bare at det skjer. Det er ikke jeg som har på fanboy-brillene nå for å si det sånn

 

Så kan du jo fortelle hvor mye Android "innoverer" kontra Apple om dagen?

Et eksempel usb-c. Vanskeligere var det ikke. En standard kontakt som du kommer til å finne over alt, untatt på iPhone.

 

Eller så syns jeg du skal lese mitt første svar til deg en gang til. Og så prøver vi å holde oss til topic? Og argumentasjonen ala "det samme til deg" sluttet jeg med på barneskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må huske på at Lightning har vært på markedet siden høsten 2012, da iPhone 5 ble lansert. Alternativet da var micro-USB, som ikke har fått de varmeste tilbakemeldingene. Nå, 4 år etter har Lightning rukket å bli ganske så innarbeidet. Og jeg er ganske sikker på at en del av de som har hatt Apple-produkter i en god stund setter pris på at de kan fortsette å bruke evt. tilbehør med denne standarden. Ikke at jeg forsvarer Apple, men det er forståelig hvis man vil oppnå en ting, og resten av aktørene ikke blir enige seg imellom hva som skal gjelde av standarder, så kan det bli fristende å gå egne veier for å oppnå det man er ute etter. Det er det Apple har gjort med Lightning. Og, de er store og "mektige" nok til å gjøre sånne ting.

 

PS: HTC ser allerde ut til å droppe minijack på sin nye modell til fordel for USB-C.

Lenke til kommentar

Vi må huske på at Lightning har vært på markedet siden høsten 2012, da iPhone 5 ble lansert. Alternativet da var micro-USB, som ikke har fått de varmeste tilbakemeldingene. Nå, 4 år etter har Lightning rukket å bli ganske så innarbeidet. Og jeg er ganske sikker på at en del av de som har hatt Apple-produkter i en god stund setter pris på at de kan fortsette å bruke evt. tilbehør med denne standarden. Ikke at jeg forsvarer Apple, men det er forståelig hvis man vil oppnå en ting, og resten av aktørene ikke blir enige seg imellom hva som skal gjelde av standarder, så kan det bli fristende å gå egne veier for å oppnå det man er ute etter. Det er det Apple har gjort med Lightning. Og, de er store og "mektige" nok til å gjøre sånne ting.

 

PS: HTC ser allerde ut til å droppe minijack på sin nye modell til fordel for USB-C.

Hmm... Ser jo at Apple infører usb-c på noe av sitt utstyr. Så hvor mange forskjellige kabler med diverse overganger trenger du da til slutt? Og alt annet du ønsker å parre din iphone med krever en overgang. Og microusb er ikke så håpløs som du beskriver. Den følger iallefall en forent standard, og bare det gjør den mye bedre enn iphone sin properiære løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må huske på at Lightning har vært på markedet siden høsten 2012, da iPhone 5 ble lansert. Alternativet da var micro-USB, som ikke har fått de varmeste tilbakemeldingene. Nå, 4 år etter har Lightning rukket å bli ganske så innarbeidet. 

Den er jo ikke innarbeidet i det hele tatt. INGEN andre enn Apple bruker kontakten. Det er ingenting galt med micro-USB, med unntak av at den ikke er reversibel. Den er fysisk mindre enn USB-C også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En meget reflektert og velformulert artikkel. Jeg er enig i mange av synspunktene dine, og er selv tilhenger av trådløst utstyr med hensyn til praktiske løsninger. Kvaliteten på lyden som leveres er som oftest god nok for min del, selv med normal Tidal strømming og trådløse headset i en middels prisklasse.

Samtidig er jeg enig med kommentaren nedenfor her om at Apple på sin egen måte ikke tvinger brukerne over på trådløse løsninger, men heller tvinger dem over på sine egne løsninger (aka lightning headset). Og legger man til at knappene på headset ikke lenger fungerer med den nye overgangen fra lightning til minijack, kan jeg ikke skryte særlig av løsningen de har valgt.

Men helt klart, trådløst har kommet for å bli, og jeg benytter meg stort sett ikke av kablede løsninger lenger der et trådløst alternativ eksisterer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...