Gå til innhold

Savner linuxvennlig merking


marius77

Anbefalte innlegg

Bare slenger ut en ide her.

 

Noe endel bedrifter kan skryte av er frihet for brukerne til å velge gratis programvare, så du ikke blir møtt med en sur forventning om å ha brukt 1000,- på MS office, windows eller et adobe program for å kunne jobbe med eller kjøpe tjenester av en bedrift.

 

Det finnes nøkkelmerking på sunn mat, hvorfor finnes det ikke nøkkelmerking på sunn hardware og sunne bedrifter som støtter åpne formater og linux, så brukere som liker linux, libreoffice, gimp, inkscape o.l vet hva de skal holde seg unna, uten å rote seg opp i avtaler hvor de finner ut at de "må" ha windows?

 

Hadde ikke dette vært noe bedrifter kunne skrytt av? "Bare send oss filene dine i gimp format, og jada, fraktprogrammet vårt kjører under linux".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe endel bedrifter kan skryte av er frihet for brukerne til å velge gratis programvare, så du ikke blir møtt med en sur forventning om å ha brukt 1000,- på MS office, windows eller et adobe program for å kunne jobbe med eller kjøpe tjenester av en bedrift.

 

Vil ikke de fleste (alle?) bedrifter som tilbyr tjenester der det kreves at du må bruke programvare på din egen maskin, opplyse om dette på sine nettsider? Dvs. før du inngår en avtale med dem?

 

 

"Bare send oss filene dine i gimp format, og jada, fraktprogrammet vårt kjører under linux".

 

Gimp er ikke et format, men en "versatile graphics manipulation package", som de selv sier.

Gimp kan greit behandle grafikkfiler som er laget med andre programmer, og vice versa. Det viktigste er at man har interoperabilitet, ikke om man kjører Gimp under Windows eller "Linux".

 

Kanskje noen burde starte en Facebook-gruppe for de som vil ha "Pingvin-merking" på hardware og tjenesteleverandører osv. slik at resten av verden blir klar over hvor store denne undertrykkede gruppen er? Da vil nok PC-produsentene komme løpende med varene sine, skal du se...

Lenke til kommentar

Kan du gi oss et eksempel? Mener du kompatibilitetsliste? Hvis du mener "sunn" som i "fri", tror jeg nok de fleste bedrifter gir beng siden ingen "vanlige" brukere bryr seg.

 

Nei, ingen liste.. Men at du støtter åpne formater/platformer, fra libreoffice til linux, dvs GNU/open source vennlig. Alt fra programvare som linux/freebsd o.l kan kjøre, til at du kan sende inn dokumentene dine som du har laget i libreoffice. Hvordan merkingen brukes spørs jo helt hva bedriften er involvert i og hva slags forhold de har til kundene, er det bare et kontor som tar imot dokumenter så er libreoffice god nok grunn til å sette merket et eller annet sted på nettsiden.

 

Og ja, nettopp fordi bedrifter gir beng, kunne dette vært en god ide siden en voksende skare forbrukere faktisk bryr seg, det har mao. potensiale til å trekke kunder. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Min erfaring er at kvalitetsprodukter fra kvalitetsprodusenter gjerne også har god støtte i Linux (stort sett, men ingen regler uten unntak).

 

men det krever research... om et slikt merke ble vanlig å sette inn, så hadde det holdt for meg å bruke 1 sek på nettsiden for å finne ut om det er noe som er verdt tiden min.

Lenke til kommentar

men det krever research... om et slikt merke ble vanlig å sette inn, så hadde det holdt for meg å bruke 1 sek på nettsiden for å finne ut om det er noe som er verdt tiden min.

Ikke at jeg forsvarer produsenter, men jeg kan se praktiske utfordringer med en slik merking.

 

Hva laptoper angår, f.eks. har jeg gode erfaringer med Dell Latitude. F.eks. bruker jeg en Dell Latitude E7250 på jobben, den kjører CentOS 7 (Dell XPS kan kjøpes preinstallert med Ubuntu, forbruker-motstykket til Dell Latitude). Har brukt den godt over ett år, og den har fungert meget bra. Så å si alt av hw for praktisk bruk er støttet. I multimedia-PCen satte jeg inn et hovedkort fra Supermicro, og også dette har fungert veldig bra i Linux all den tid jeg har brukt maskinen. Så godt som alle komponeter er støttet også her. Men verken Dell Latitude laptoper eller Supermicro hovedkort er billige, tvert imot. Klart, kvaliteten er også deretter.

Lenke til kommentar

 

men det krever research... om et slikt merke ble vanlig å sette inn, så hadde det holdt for meg å bruke 1 sek på nettsiden for å finne ut om det er noe som er verdt tiden min.

Ikke at jeg forsvarer produsenter, men jeg kan se praktiske utfordringer med en slik merking.

 

Hva laptoper angår, f.eks. har jeg gode erfaringer med Dell Latitude. F.eks. bruker jeg en Dell Latitude E7250 på jobben, den kjører CentOS 7 (Dell XPS kan kjøpes preinstallert med Ubuntu, forbruker-motstykket til Dell Latitude). Har brukt den godt over ett år, og den har fungert meget bra. Så å si alt av hw for praktisk bruk er støttet. I multimedia-PCen satte jeg inn et hovedkort fra Supermicro, og også dette har fungert veldig bra i Linux all den tid jeg har brukt maskinen. Så godt som alle komponeter er støttet også her. Men verken Dell Latitude laptoper eller Supermicro hovedkort er billige, tvert imot. Klart, kvaliteten er også deretter.

 

 

men om de utvikler gode drivere for linux, så har de da etter mitt skjønn fortjent merket.

 

ATI er jo totalt ubrukelige. Et eldre 5870 kort jeg har er på vei i søpla snart. AMD skal visstnok ha skjerpet seg nå og faktisk ha lagt litt innsats i å gjøre produktene sine brukbare på linux, men det må jo være en viss kvalitetsstandard for å kunne bruke en sånn merking på hardware.

 

Det var uansett bare en ide jeg slang ut her, som kanskje hadde hatt potensiale til å få åpne formater først og fremst til å bli mere brukt. Hvor praktisk det er vet jeg ikke noe om.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

men om de utvikler gode drivere for linux, så har de da etter mitt skjønn fortjent merket.

 

ATI er jo totalt ubrukelige. Et eldre 5870 kort jeg har er på vei i søpla snart. AMD skal visstnok ha skjerpet seg nå og faktisk ha lagt litt innsats i å gjøre produktene sine brukbare på linux, men det må jo være en viss kvalitetsstandard for å kunne bruke en sånn merking på hardware.

 

Det var uansett bare en ide jeg slang ut her, som kanskje hadde hatt potensiale til å få åpne formater først og fremst til å bli mere brukt. Hvor praktisk det er vet jeg ikke noe om.

Alle som har et snev av erfaring med Linux vet at skjermkort fra ATI/AMD er så å si ubrukelige i Linux. Paradokset er at Nvidia, som faktisk utvikler brukbare drivere har fått en del tyn i open-source miljøer fordi Nvidia ikke vil slippe kildekoden til driverne sine. F.eks. ga selveste Linus Torvalds Nvidia fingeren pga dette. Sånt grenser til det absurde og tåpelige.

Lenke til kommentar

 

men om de utvikler gode drivere for linux, så har de da etter mitt skjønn fortjent merket.

 

ATI er jo totalt ubrukelige. Et eldre 5870 kort jeg har er på vei i søpla snart. AMD skal visstnok ha skjerpet seg nå og faktisk ha lagt litt innsats i å gjøre produktene sine brukbare på linux, men det må jo være en viss kvalitetsstandard for å kunne bruke en sånn merking på hardware.

 

Det var uansett bare en ide jeg slang ut her, som kanskje hadde hatt potensiale til å få åpne formater først og fremst til å bli mere brukt. Hvor praktisk det er vet jeg ikke noe om.

Alle som har et snev av erfaring med Linux vet at skjermkort fra ATI/AMD er så å si ubrukelige i Linux. Paradokset er at Nvidia, som faktisk utvikler brukbare drivere har fått en del tyn i open-source miljøer fordi Nvidia ikke vil slippe kildekoden til driverne sine. F.eks. ga selveste Linus Torvalds Nvidia fingeren pga dette. Sånt grenser til det absurde og tåpelige.

 

 

Det beste er jo såklart åpne drivere så kritikken er forsåvidt legitim. Det å ha lukkede drivere innebærer jo at produsenten driver hemlighold med hva driverne egentlig gjør i forhold til det åpne operativsystemet, og at hardwareprodusenten fortsatt krever makt og kontroll over komponenten og dens implementering inn i linux. Men at det fungerer bra i linux er i det minste et skritt på veien.

Lenke til kommentar

Har brukt Linux mange herrens år, begynte med RedHat 4 tror jeg og stort sett er jo ting helt greit for tiden..

Skytjenester er ikke så kresne på OS ;) , jeg tror nok de fleste i dag heller bruker pengene på sky enn desktop-OS uansett om det er Windows, Linux eller OSX.

 

jeg abbonerer på spotify og netflix pluss skulle det være spill så blir det stort sett steam... utover det så går det i fri software

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...