Gå til innhold

Hvor ofte kjøper du ny TV?


Anbefalte innlegg

Selv har jeg ikke kjøpt ny på over 8 år.

 

En annen ting er hvor mye man setter av til ny tv.

 

Selv sparer jeg 4000 kr i året som går til ny TV. Da er spørsmålet: Hva ville du gjort, kjøpt en ny tv hvert tredje år til rundt 12 tusen kroner. Eller hvert 5 år hvor en får en bedre tv til 20 000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå etter spesifikasjoner. Pris/kvalitet varierer stort. Det du vanligvis får for høyere pris er bedre bildebehandling for et behagelig bilde som ikke hakker i panoreringer. Det er vel lite vits å bytte TV hvert 3. år når de er designet for å vare mye lengre enn det. Ikke er det nødvendig, ikke er økonomisk og ikke er det miljøvennlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man strekker begreper bittelitt har man jo den opplevde "kvaliteten over tid" også da.. En veldig dyr TV er god på kjøpstidspunktet, men kan risikere å bli forbigått kvalitetsmessig av en billigere modell 2 år senere. 

 

Sånn sett kan man blåse 20'000 hvert femte år, som gir en årskost på 4000. Alternativt kan man kjøpe en TV til 12'000 hvert tredje år, og ende opp med å betale det samme over tid. Mulig man faktisk sitter igjen med mer penger ved siste løsning, da det er lettere å selge brukte tv'r som ikke er så gamle. 

 

En TV som kostet 20'000 for 3 år siden har ikke 4K eller HDR, men den meget gode Samsung KS7005 har både 4K og HDR, til 12'000. 

Så jeg holder en liten knapp på å bytte litt oftere, helst gjennomtenkte bytter, der jeg ikke har det så veldig travelt med å kjøpe nyeste modell. Beste er å snappe utgående modeller meget billig. På den måten får man faktisk en 25'000-kroners TV til 12'000 som kan byttes etter 36mnd :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kommet frem til at hvert tredje år er litt vel ofte. Vil spare 3 tusen i året i stedet for 4 og kjøpe ny hvert femte eller sjette år. 3000x5 = 15000 og satser på å kjøpe en 65 tommer tv til rundt 18 tusen hver gang. Får de 3 siste i bursdagsgaver.

 

I stedet for å da feks kjøpe en 55 tommer hvert tredje år blir det en 65 tommer hvert femte :)

 

Hadde jeg kjøpt ny tv i dag hadde det nok blitt denne som er på tilbud til 17995kr andre steder.

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65KS7005XXE/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65ks7005

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...