Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] LED-dimmer i stua. Hvilken skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bestemte meg her om dagen for å erstatte pærene i spottene med LED. Var rett og slett lei av å hele tiden måtte skifte lyspære.

 

I stua så har vi totalt 22 spotter som er fordelt utover tre kretser:

 

Dimmer 1 styrer 13 spotlights.

Dimmer 2 styrer 6 spotlights.

Dimmer 3 styrer 3 spotlights.

 

Alle tre dimmere er av typen Elko 600 GLE som ble installert i 2001´ish.

 

Frem til nå, så har det stått i vanlige 40 watt halogen i alle disse. Kjøpte nå IKEA´s Ledare, som er dimmbare LED-pærer på 6 watt.

 

Prøvemonterte 6 LED-pærer på dimmer 2 med tilsynelatende stort hell. Etterhvert oppdaget jeg allikevel at lyset blinket svakt en gang i minuttet, samt at det kommer en veldig svak summing fra pærene. Ikke så voldsomt fremtredende, men allikevel nok til at man konstant legger merke til det.

 

Har derfor trukket konklusjonen om at de gamle dimmerne gjerne ikke er helt optimale til dette formålet.

 

Så da er spørsmålet mitt; Hvilke dimmer skal jeg erstatte de gamle med?

 

Har lest meg opp til at arbeidsområdet i de nåværende dimmerne (40 - 600 watt) mest sannsynlig ligger for høyt i forhold til antall watt som blir trukket av pærene. Har kommet frem til/blitt anbefalt at Elko RS 315 GLE muligens kan fungere. Disse er visst litt mer tilgivende med tanke på arbeidsområdet de opererer i (20 - 315 watt). Tenker her da mest på kretsen med bare 3 pærer, som totalt vil trekke 18 watt.

 

Er det noen som har litt peiling på elektro som kan bekrefte at dette vil fungere, eller om jeg burde valgt noe annet? Ønsker å unngå universaldimmere da disse er latterlig dyre...

 

På forhånd takk!

 

Mvh Ole M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg drive moralprek, men dette er egenlig en jobb for din lokale elektrikker.

 

For å svare på spørsmålet ditt derimot så trenger du en elektronisk dimmer med støtte for LED. Skal du bruke Elko sitt trenger du en GLi og ikke GLE.

 

Ja jeg er klar over det, men litt spenning i hverdagen må man jo ha! :)

 

Men da skal jeg få tak i og teste en GLI-dimmer før jeg går videre. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt fram og tilbake med følgende resultat:

 

Monterte Elko RS 315 GLE som dimmer 3. Her var det absolutt ingen blinking. Pærene derimot, lagde veldig mye elektrisk støy. De summet såpass at det var veldig forstyrrende å høre på.

 

Prøvde å koble på 4 halogenpærer for å øke lasten, men til ingen nytte. Fremdeles masse bråk fra LED-pærene. Betraktelig mye mer bråk enn de pærene som blir dimmet av 600 GLE.

 

Byttet så til Elko RS 400 GLI på dimmer 3. Her var det heller ingen blinking, men støyen fra pærene vedvarte. I tillegg støyet selve dimmeren minst like mye, så da ble det jo dobbelt opp... Lyden var til å bli gal av.

 

Så nå begynner jeg rett og slett å lure på om jeg har bajset på leggen med tanke på at jeg har handlet inn og montert 22 IKEA Ledare i taket... Gjerne disse pærene ikke er optimale her i huset...

 

Men jeg får prøve og se om jeg finner en dimmer som passer til slutt!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet like mye som deg, men min generelle erfaring er at det er en dårlig idè å benytte LED-pærer der man ønsker dimming.

 

Tror teknologien (dimming) er for ung på LED-pærer til å fungere tilfredstillende når man er vant til de overlegne halogenpærene. Hvis de går ofte, har du ofte 100%? Det er anbefalt å ikke ha 100% lysstyrke.. nærmere 90% er bra som maks lys.

 

Min foreløpige konklusjon og den løsningen som gir høyeste WAF er å benytte LED i gang, utebelysning, bod, bad og kjøkken. Ja, der man trenger sikkelig lys. Stuen er forbeholdt halogen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet like mye som deg, men min generelle erfaring er at det er en dårlig idè å benytte LED-pærer der man ønsker dimming.

 

Tror teknologien (dimming) er for ung på LED-pærer til å fungere tilfredstillende når man er vant til de overlegne halogenpærene. Hvis de går ofte, har du ofte 100%? Det er anbefalt å ikke ha 100% lysstyrke.. nærmere 90% er bra som maks lys.

 

Min foreløpige konklusjon og den løsningen som gir høyeste WAF er å benytte LED i gang, utebelysning, bod, bad og kjøkken. Ja, der man trenger sikkelig lys. Stuen er forbeholdt halogen.

 

Ja, jeg har merket at LED-pærene er særs vanskelige å få kontroll på... Snakket med en elektriker, og han sa det at IKEA sine LED-pærer kunne finne på og være veldig kresne når det gjelder dimmere.

 

Halogenpærene har vart lenge og jeg har vært fornøyd med dem. Problemet er at jeg byttet alle på samme tid for en god stund siden. Så nå ryker det jo en pære omtrent annenhver dag...  :laugh: Samtidig så avgir de nye LED-pærene en lysstyrke på 400 lumen, noe som er MYE mer enn halogenpærene jeg hadde. Det er helt ufattelig digg med lysstyrke høyfjellssol inne i stua når man driver på og styrer rundt, enten det er snakk om møbelmontering eller støvsuging. Man ser absolutt alt!  :)

 

Men elektrikeren anbefalte en dimmer jeg kunne prøve, som han hadde montert mange av med stort hell: Micromatic Uniled+ 325. Denne hadde visst stålkontroll på det meste av LED der ute. Skal få tak i en og teste!

Lenke til kommentar

Jeg har byttet til dimmbar LED (GU10) i skinner et par steder i huset, og har byttet til denne dimmeren: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/dimmere/dimmer-402595/ . Ingen problemer med de typer LED jeg har brukt, ikke støy fra hverken dimmer eller LEDs, og ikke blinking eller andre uregelmessigheter. Må riktignok justere min-nivået ved installasjon, med et er en engangssak.

 

Edit: Info fra produsent her: http://www.vadsbo.net/en/vd600-v-4060020l

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg har byttet til dimmbar LED (GU10) i skinner et par steder i huset, og har byttet til denne dimmeren: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/dimmere/dimmer-402595/ . Ingen problemer med de typer LED jeg har brukt, ikke støy fra hverken dimmer eller LEDs, og ikke blinking eller andre uregelmessigheter. Må riktignok justere min-nivået ved installasjon, med et er en engangssak.

 

Edit: Info fra produsent her: http://www.vadsbo.net/en/vd600-v-4060020l 

 

Ojoj! Den kan kanskje fungere! Får fyke avgårde og anskaffe en i morgen, så gjør vi et forsøk. Takker for tips! :)

 

Jeg har forresten dobbelsjekket pærene mine, og de er dimmbare. Hadde vært litt flaut hvis ikke... ;)

Lenke til kommentar

Da er Vadsbo VD600 fra Jula testet. Resultatet er det samme som de andre dimmerne. Pærene bråker.

 

Jeg bestiller ikke dimmer fra nettet, da jeg tviler på at det vil fungere.

 

Så da tror jeg nesten at jeg trekker følgende konklusjon: IKEA Ledare funker ikke hos meg. Skal jeg ha LED, så må jeg anskaffe noen andre pærer. Såeh... Da har jeg altså 22 pærer jeg ikke kan bruke! Det var jo litt kjedelig...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke pærer fra IKEA, husker ikke hvor jeg kjøpte (sikkert på Jula eller Clas). Ikke noe støy fra mine pærer, heller ikke dimmere. Feil på pærene? Har kjøpt noen LED-pærer som ikke virket (helt døde) i hus med IT-anlegg, men som funker fint i hus med TN (har 2 boliger med ulike anlegg).

Lenke til kommentar

Notat til fremtiden: Kjøp 3 pærer for å teste med, ikke 22 :)

Haha, det er notert...  ;)

 

Micromatic Uniled er tingen, den takler det aller meste og er programerbar for last med dipswitcher inni.

 

Sendte mail til Micromatic og spurte om hva jeg kunne gjøre. Fikk til svar at Uniled fungerte til det aller meste av LED, men ikke mer enn 10 pærer per dimmer. Så da må jeg dele opp kretsen med 13 pærer. Hørtes litt rart ut, men jeg ble allikevel usikker. De hadde derimot ikke testet disse dimmerne mot IKEA sine LED-pærer.

 

Men jeg venter på svar fra IKEA før jeg gjør noe mer! LED-belysning i stua skal jeg ha uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...