Gå til innhold

Trondheim - Oslo, E6 eller Rv3? 2016


BertNaked

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ned til Oslo fra Trondheim og man kan da velge mellom disse to veiene.

Har kjørt de begge, og for meg følte jeg at RV3 tok lengre tid og hadde dårligere veier,

hvor E6 var noe bedre.... tar jeg feil?

 

Er en stund siden nå, og jeg har sett at de har oppgradert E6'en der litt.

 

Hva er deres erfaring der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har i hvert fall vært slik i mange år at RV3 gjennom Østerdalen er raskeste vei mellom Oslo og Trondheim. E6 gjennom Gudbrandsdalen og videre Dovre har tatt vesentlig lengre tid. Avstanden er kortere, dessuten er det ikke så mange lavere fartssoner.

Skrevet

Og pga at avstanden mellom Oslo og Trondheim over RV3 er kortere enn over E6, samt at man kan holde jevnt høyere fart gjør at Rv3 har vært det foretrukne valget til f.eks. tungtrafikken som går mellom Oslo og Trondheim.

  • Liker 1
Skrevet

Riksvei 3 er både kortest og raskest og veien er ikke noe dårligere enn E6.

 

Et annet alternativ hvis du vil ha best mulig natur er å kjøre E6 til Hjerkinn, Rv 29 til Folldal og deretter Rv 27 gjennom Rondane. Da kommer du utpå E6 igjen ved Ringebu. Dette er også raskere enn å kjøre E6 hele veien.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Eneste grunnen til å kjøre E6 fremfor Rv3 er vel for å kjøre over Dovre, for de som synes det måtte være spektakulært. Det ville foreldrene mine en gang de kjørte meg til Trondheim ifm. studier. De ville på liv og død se Dovre, men det er ikke så spennende over der (særlig ikke når man har tatt toget Oslo-Trondheim flere ganger).

Endret av stigfjel
Skrevet

Og pga at avstanden mellom Oslo og Trondheim over RV3 er kortere enn over E6, samt at man kan holde jevnt høyere fart gjør at Rv3 har vært det foretrukne valget til f.eks. tungtrafikken som går mellom Oslo og Trondheim.

 

Tungtrafikken setter vel også pris på at høyeste punkt på RV3 er 733 moh (Kvikne), mens høyeste punkt over Dovrefjell ligger på 1026 moh. (cirka, det er mulig jeg blingset).

Skrevet

Tungtrafikken setter vel også pris på at høyeste punkt på RV3 er 733 moh (Kvikne), mens høyeste punkt over Dovrefjell ligger på 1026 moh. (cirka, det er mulig jeg blingset).

Selvfølgelig, også et viktig moment, i tillegg til det jeg allerede har påpekt.

Skrevet

 

Selvfølgelig, også et viktig moment, i tillegg til det jeg allerede har påpekt.

 

 

Min bruk av ordet "også" var ment som en indikasjon på at det jeg skrev kom i tillegg til det du allerede hadde skrevet, så jeg tror ikke du skal behøve å være engstelig for at ikke folk fikk med seg det du mente.

Skrevet

Riksvei 3 er både kortest og raskest og veien er ikke noe dårligere enn E6.

 

Et annet alternativ hvis du vil ha best mulig natur er å kjøre E6 til Hjerkinn, Rv 29 til Folldal og deretter Rv 27 gjennom Rondane. Da kommer du utpå E6 igjen ved Ringebu. Dette er også raskere enn å kjøre E6 hele veien.

 

Jeg kjørte denne strekningen for en måneds tid siden, og det anbefaler ikke akkurat nå. Det er vanligvis en fantastisk fin vei, men nå er det massive veiarbeidsområder denne strekningen. Ca to mil med grus/pukk og ikke mulighet til å kjøre fortere enn 30-40 (om du er glad i bilen din). 

 

Just nu er RV3 det beste alternativet Trondheim - Oslo, men for å få en avveksling kjører jeg noen ganger Støren - Røros - Tynset for å få noe "annet". Kjører Trondheim - Oslo annenhver uke så er litt lei RV3. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Fikk inntrykk av at det var en del gruslagte veistrekninger der jeg også. Hvor mye sparer man her da? 10 min?

 

Var ikke så enkelt å få dugelig svar ut av google maps.

Endret av BertNaked
Skrevet

Det var ikke vanskelig. Gjennom Rv3, Østerdalen er det 4 mil kortere enn alternativet ved å følge E6 opp Gudbrandsdalen og over Dovre. Høyeste passering på Rv3 er vesentlig lavere enn E6, og fartsgrensene er jevnt høyere. Ifølge Google Maps sparer du i minst 30 min, kanskje mer.

  • Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke skal innom Oslo kan det være lønnsomt å kjøre utenom, noe avhengig av tid på døgnet og hvilken dag.

 

Google maps har fine muligheter til å vise ruter.. Hvis du vil unngå bomstasjoner er det også lønnsomt å kjøre utenom Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...