Gå til innhold

Hund som 18 åring


Anbefalte innlegg

Hva tenker folk om å anskaffe en hund valp når man er bare 18 år? Har netopp kjøpt ny leilighet på 70m2. Har også kjæreste som bor med meg. Begges foreldre bor kort tid unna, og de har hatt hunder før i tilfelle jeg trenger noen til å passe den.

 

Så hva tenker folk? Har intresse for raser som dobermann, staffordshire bullterrier osv...

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tenker gjennom det - helt klart. Selvfølgelig er du like kvalifisert til å ha en hund som enhver annen. Liten liste om hva du bør tenke på før du skaffer deg et nytt familiemedlem.

 

- Har du råd? Mat, veterinær, leker - evt møbler som blir ødelagte.

 

- Har du tid? En hund krever mye stell, turer og hygiene er viktig.

 

- Ferie? Du bør alltid ha minst 2 som du stoler på kan håndtere hunden din når du ikke er der.

 

- Allergi? Om du er usikker bør du få sjekket dette da det er veldig synd om du skulle skaffe en hund for så å gi den vekk igjen.

 

- Tillatelse. Hør med vaktmester/huseier.

 

Staffordshire bullterrier er nok den "enkleste" av de to. 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har god økonomi med fast inntekt så det skal ikke være et problem :) og det er tillat med hund i leiligheten. Største problemet mitt er vel tid :/

Med f.eks Doberman tenker jeg du er nødt til å gå minst:

15 min gåtur på morgenen (tissetur)

30-60 min gårtur etter jobb

15 min gårtur på kvelden (tissetur)

de neste 10-15 årene av livet ditt.

 

Du bør også oppsøke en seriøs hundeskole, og ta et INFORMASJONSKURS(typisk overstått på en hel lørdag) allerede før du får valpen.

Og ta hundekurs når valpen har blitt litt eldre(det vil de nok fortelle om på info-kurset)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Å finne en seriøs oppdretter som vil selge valp til noen som er såpass ung vil definitivt kunne føre til utfordringer.

 

Du er rett og slett så ung at livet fortsatt byr på store forandringer de kommende årene, både hva gjelder etablering av familie (barn og sånt) og mulig flytting mm pga jobb.

 

At du har en leilighet på 70kvm du eier taler for deg, at du er så ung taler altså mot.

 

Hvorfor har du interesse for dobermann, staffordshire bull terrier osv? Det er svært ulike raser hvis man ser bort fra at de er muskuløse og korthårede.

Lenke til kommentar

Koslig med hund, men det snur litt opp ned på livet om er glad til å dra ut på byen eller besøke venner, ligge til langt på dag. Man må alltids hjem til hunden, og man har det i bakhodet hele tiden hva hunden gjør på.. Ellers er det jo noe som heter juleferie og lignende hvor man gjerne samles i familien.. Er det noe som er redd hund i familien, plutselig så må hunden være innestengt på et rom hele jula da den ikke klarer å "oppføre" seg sammens med andre mennesker..

 

Så er det jo den evige greia med at uansett vær og hvor dårlig man er, så må man ut å gå tur...

 

Stort ansvar å ha hund, og det vil endre livet totalt for de fleste...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å vente. Både staff og dobbermann er krevende hunder og du bør fort regne med å aktivisere den et par-tre timer hver dag de første 2-3 årene. 

 

Hund gir meg mye glede, men det jeg synes er kjipest er at jeg ikke kan dra fra den på kvelden de dagene jeg har vært på jobb, da må hun være med. Det er også veldig vanskelig å komme seg på ferie. Det var enkelt da hunden var ung, men livene til familie endrer seg og jeg sitter nå igjen med ett menneske som kan passe. Går ikke det får jeg ikke dratt noe sted. 

 

En hund bør ikke være alene hjemme mer enn 8 timer + reisevei hver dag. Du kan ikke dra på kino på kvelden etter jobb uten å skaffe pass. 

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Største problemet mitt er vel tid :/

 

Hvis det i det hele tatt er en tanke så bør du ikke skaffe hund, for hundens skyld.  Skal man ha hund så skal man være 100% klar for å tilpasse seg etter hunden, den skal med overalt og man skal ikke ofre samvær med hunden for samvær med andre. Det lar seg gjøre å inkludere hunden ca 90% av tiden uten store problemer etter min erfaring.

Lenke til kommentar

 

Største problemet mitt er vel tid :/

 

Hvis det i det hele tatt er en tanke så bør du ikke skaffe hund, for hundens skyld.  Skal man ha hund så skal man være 100% klar for å tilpasse seg etter hunden, den skal med overalt og man skal ikke ofre samvær med hunden for samvær med andre. Det lar seg gjøre å inkludere hunden ca 90% av tiden uten store problemer etter min erfaring.

 

Ja, arbeidsledige og uføretrygdede kan lett ha med seg hunden 90% av tiden..

Lenke til kommentar
Det lar seg gjøre å inkludere hunden ca 90% av tiden uten store problemer etter min erfaring.

Ja, arbeidsledige og uføretrygdede kan lett ha med seg hunden 90% av tiden..

 

90% av tiden utenfor arbeid og andre viktige ting der det er praktisk umulig å ta med hunden. Min bror tilpasset livet når han fikk hund uten problemer selv med 100% jobb. Gjøremål på fritiden ble tilpasset et hundeliv. Han gikk inn for å være en god hundeeier og med god dressur så er det meget sjelden at folk ikke aksepterer hunden.

 

@Turban; Nei, en valp kan ikke være alene så lenge og den første stunden er veldig viktig for å knytte bånd. De vil gjøre ugang og legge til seg vaner som er vanskelig å bli kvitt. Dette er jo et stort problem for folk som skal skaffe hund (valp) siden den første tiden kanske blir umulig å gjennomføre på en hensiktsmessig måte. Går jo an å anskaffe hunden i ferie og jobbe inn så man får avspasering så man kan ta lengre ferie. Det er vel sjelden det er mulig også.

 

Edit; Min bror var selvfølgelig heldig når det kom til det punktet da hans stilling og avstand til hjemmet gjorde at han kunne dra hjem en stund og utføre dagens arbeid i "etapper", at han kan jobbe en del'ish hjemme, ta med seg hunden på jobb ved behov og har hjelp til hundepass hvis det er nødvendig.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

 

Det lar seg gjøre å inkludere hunden ca 90% av tiden uten store problemer etter min erfaring.

Ja, arbeidsledige og uføretrygdede kan lett ha med seg hunden 90% av tiden..

 

 

90% av tiden utenfor arbeid og andre viktige ting der det er praktisk umulig å ta med hunden. Min bror tilpasset livet når han fikk hund uten problemer selv med 100% jobb. Gjøremål på fritiden ble tilpasset et hundeliv. Han gikk inn for å være en god hundeeier og med god dressur så er det meget sjelden at folk ikke aksepterer hunden.

 

Det var jo en ganske vesentlig presisering.

 

 

Har god tid etter jobb (07.00-15.00). Men vet ikke hvordan jeg kan ha valp når jeg jobber slik. En valp kan da ikke være hjemme i 8 timer.

Tanta mi har hatt noen valper og hun får de alltid på sommeren slik at hun kan ta en del uker ferie i starten + at mannen tar noen uker.

 

Nå er det ikke nødvendigvis slik at det optimale kullet fødes på sommeren..

Men det er for de fleste mulig å ta ferie også på andre tider enn sommeren.

 

Med hundene jeg har nå har jeg gjort det som følger:

-Hannhunden var jeg hjemme med i 4 mnd etter at jeg hentet han.

-Tispa var jeg hjemme med på heltid i 2 uker, deretter jobbet jeg gradvis mer og mer frem til hun var ca 6 mnd gammel.

Jeg jobbet også en del fra hjemmekontor i valpetiden.

 

Begge mine hunder er av rasen staffordshire bull terrier.

Lenke til kommentar

Vil det kunne være eit alternativ å kontakte dei som tar imot laushundar i ditt område?

Kanskje det er mulig å låne ein hund i ei periode?

Særlig med hundar som eigentleg skal avlivast fordi det ikkje er så lett å få omplassert den vil vell være eit godt alternativ? Då gjer ein eit siste forsøk på å skaffe hunden ein heim, og går det ikkje så er det vell tilbake til den opprinnelige planen.

Lenke til kommentar

Tenker at viss jeg skal ha hund vil jeg ha han fra han er valp, om det ikke går nå pga for lite tid så venter jeg heller. Så er egentlig ikke interessert i løshund. Skjønner at det er en god ting å gjøre å ta imot en hund uten et hjem, men om jeg skal ha hund må den være fra serriøs oppdretter.

Lenke til kommentar

Tenker at viss jeg skal ha hund vil jeg ha han fra han er valp, om det ikke går nå pga for lite tid så venter jeg heller. Så er egentlig ikke interessert i løshund. Skjønner at det er en god ting å gjøre å ta imot en hund uten et hjem, men om jeg skal ha hund må den være fra serriøs oppdretter.

Du får halvvoksne og voksne hunder fra oppdretter som eier ikke kan ha lengre. Det kan ha kommet barn inn i bildet som hunden ikke trives med, jobbskifte, samlivsbrudd etc. Mange flotte hunder blir omplassert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...