Gå til innhold

[Løst] Fast jobb, ingen betalingsanmerkninger, men får ikke billån?


larsenharness

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå holdt på en stund med å få til et billån, men har søkt over alt og får ikke godkjent søknad.

 

Jeg har fast jobb med ca 230.000 i året. Eneste utgifter er husleie på 4500,-.

Har ingen betalingsanmerkninger eller gjeld fra før, men jeg får fortsatt ikke lån.

 

Får ikke noe spesifikt svar på hvorfor, kun at systemet ikke tillater det.

Noen som har noe tips til hvor jeg kan søke hvor de er litt snille?

Har prøvd Sparebank1, DNB, Santander...

 

(Før noen spør... jeg er 21 år gammel i oktober)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bond er nok inne på noe. Et kjapt overslag på lønn og skattetrekk tilsier at du har ca. 14.000 utbetalt i måneden. Med mindre du bor hjemme (hos generøse foreldre) så har man flere utgifter enn husleie. Det er mulig låneinstansene legger til grunn f. eks SIFO's referansebudsjett for dine reelle utgifter og vurderer det dit at om du får 3-4000 ekstra i billån så lever du på knivseggen. Dette betyr ekstra risiko for dem kontra en som har x antall tusen i tillegg til dette. 

 

En annen årsak kan være at om du ikke har hatt denne inntekten over tid så ser de på fjorårets inntekt fra skattelistesøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kor stort lån har du spurt om? Har du evt. spurt om kor mykje du maksimalt kan låne?

 

Burde ikkje vere så vanskeleg å få svar på kva krav du må tilfredsstille for å få lån. Lønnsnivå, lengde på ansettelsesperiode, storleik på lånet etc. Det finnes kanskje tilfeller der banken rett og slett er skeptisk til at kunden er påliteleg nok til å gje dei eit lån, og skuldar det på systemet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hvor lenge har du hatt fast jobb? Jeg har opplevd å bli avvist fra første stund før, da gjaldt det et boliglån. Årsaken den gangen, som jeg senere fikk vite, var at jeg ikke hadde vært i jobb foregående år, og ligningen ikke var klar enda, så da banken sjekket ligningen sto jeg oppført med minimal inntekt. Jeg kunne selvsagt dokumentert inntekt med kopi av lønnsslipper etc, men det ble jeg aldri spurt om.

Lenke til kommentar

Er det ikke normal praksis at bilen skal være ferdig nedbetalt når bilen fyller 7 år? Dvs, kjøper man en ny bil til 300'000 skal det betales rundt 43'000 i året i avdrag. Er bilen 3 år gammel (samme pris) må det betales 75'000 i avdrag pr år. Ikke helt sikker på praksisen, mener jeg så det et sted...

 

Ellers er det kostnader rundt forsikring... nesten 21 år, stort billån, stor motor og absurd kostnad for fullkasko... 

Lenke til kommentar

Bond er nok inne på noe. Et kjapt overslag på lønn og skattetrekk tilsier at du har ca. 14.000 utbetalt i måneden. Med mindre du bor hjemme (hos generøse foreldre) så har man flere utgifter enn husleie. Det er mulig låneinstansene legger til grunn f. eks SIFO's referansebudsjett for dine reelle utgifter og vurderer det dit at om du får 3-4000 ekstra i billån så lever du på knivseggen. Dette betyr ekstra risiko for dem kontra en som har x antall tusen i tillegg til dette. 

 

En annen årsak kan være at om du ikke har hatt denne inntekten over tid så ser de på fjorårets inntekt fra skattelistesøk.

Sifos referansebudsjett, som regnes som et nøkternt utgangspunkt, sier 9020 kr i månedlige utgifter. 690 av disse kan strykes siden det er til kollektivtransport. Uansett er det ikke mye igjen etter at man har lagt til husleie på 4500.

http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php

 

Jeg har fast jobb med ca 230.000 i året. Eneste utgifter er husleie på 4500,-.

Har ingen betalingsanmerkninger eller gjeld fra før, men jeg får fortsatt ikke lån.

Du betaler ikke, og kommer ikke til å betale, noe for telefon, Internett, forsikring, trening e.l.? Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Bor du hjemme hos foreldre siden du betaler kun husleie? Det går ikke an å ikke ha andre utgifter enn husleie hvis man virkelig leier en bolig.

 

 

REDIGERT: 

 

Dubious har rett, lettere å få lån som formidles av forhandler, men det er vanligvis svært dyre lån med ugunstige renter man får fra bilforhandlere.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...