Gå til innhold

Investere i Sonos - tanker?


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Gjorde et søk i kategorien "lyd" her etter "sonos", og fant 11 treff.. det var neimen ikke så mye!

 

 

Uansett.. Jeg er litt kjent med Sonos fra før, siden min mor har en slik Play:5, og den er jeg noe misunnelig på.. :)

 

Vurderer å kjøpe selv, investere i Sonos-produkter (etter hvert) til rommene, og lurer da på tanker rundt dette. Først og fremst vil jeg ha en vanlig til å spille av musikk med (5).

 

Det jeg lurer litt på, er hvorvidt folk har noen idé om fremtiden for Sonos. Er det noe dere lydentusiaster synes jeg bør kikke etter, i stedet for Sonos?

 

Minuset med at Sonos er relativt dyrt, er jeg enig i, men selv likte jeg lyden veldig godt, etter det jeg har hørt, og enkeltheten var veldig stas!

 

Hvordan er det å spille lyd fra PC? Fra TV?

 

Noen begrensninger/ulemper som jeg ikke ser?

 

 

Tusen takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av erfaring selv så har jeg Sonos Playbar på TV'en og Play:1 på kjøkkenet. Fremtidig skal jeg gå for en Sonos Sub til TV'en og en Play:1 på badet.

Som du nevner. Det er dyrt. veldig dyrt. Og så er det jo en god del kameler å svelge. Selv er jeg så fornøyd med lyden og hvor enkelt det er å sette opp som gjør at jeg kommer til å investere mer med det.

Men du nevner å spille lyd fra PC. Dette går vel på den nye Play:5 da denne har Analog inn. Og kun dette. Ellers så kjøres jo musikk via Sonos-appen (på mobil eller PC), men da sendes ikke signalene fra PC'en. Det som skjer er at Sonos selv har Spotify/Apple Music/Tidal (whatever floats your boat) og kjører fra disse tjenestene direkte. Derav går ikke PC-lyd trådløst til Sonos. Kan hende det finnes noe tredjeparts-programvare for dette, men ikke som jeg vet iallefall.

 

Playbar derimot har optisk inn og bare dette. Og det gir jo i seg selv begrensninger i form av at du må ha optisk ut på TV'en din. Du er også nødt til å kjøre all annen lyd til TV for så å sende til Playbaren. Mange liker å kjøre lyd direkte fra spillkonsoller/Bluray-spillere til lydenheten, men det går ikke her. Selv har jeg det koblet til TV'en og all lyd kjøres via HDMI inn til TV og deretter optisk ut til planken.

Og optisk gir jo begrensninger i lydsignal som at den kun spiller av Standard Dolby og Dolby DTS og ikke de nye formatene som Dolby HD og DTS MA. Så for audiofile er Sonos utelukket (dog ved å spille bluray-filmer er lyden på playbar helt hinsides til min lille stue).

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heos fra Denon er jo i samme segmentet som Sonos. Litt mer futt i storebror hvis du vil spille høyt, men til normal bruk er begge greie. Du må nesten se over spec for å finne ut hva som er forskjellen og hva du kan tenke deg. CaSpeR har jo gjort seg erfaringer med Sonos som er greie. Personlig liker jeg muligheten til å justere EQ på Sonos, så du får lyd som passer. Hi-Fi klubben pusher begge, så du kan jo be om demo på det og se hva som dekker ditt behov best. Hvis du bare trenger noe enkelt er denne fin. Veldig god lyd i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, begge to! :)

 

 

Jeg var i utgangspunktet mer for, enn i mot.. Men, med flere begrensninger enn jeg var klar over, så er jeg litt mot, igjen..

 

Det går litt opp og ned! :p hehe..

 

 

Jeg er ikke en audiofil, slikt sett.. og det jeg har spilt av, radiol/mp3/WiMP via telefon, hos mamma, har vært veldig bra i mine ører..

 

Men ja, litt dyrt, så jeg bør vel undersøke markedet noe bedre først..

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, begge to! :)

 

 

Jeg var i utgangspunktet mer for, enn i mot.. Men, med flere begrensninger enn jeg var klar over, så er jeg litt mot, igjen..

 

Det går litt opp og ned! :p hehe..

 

 

Jeg er ikke en audiofil, slikt sett.. og det jeg har spilt av, radiol/mp3/WiMP via telefon, hos mamma, har vært veldig bra i mine ører..

 

Men ja, litt dyrt, så jeg bør vel undersøke markedet noe bedre først..

 

Så lenge man er klar over begrensningene så er de jo ikke dårlige. Som du nevner selv så er jo lyden upåklagelig. Og en Play:5 vil nok fungere på PC. Og jeg ser for meg at dersom du har Play:5 koblet til PC og har andre Sonos-høyttalere så vil du kunne sende lyden fra PCen til de (ved at Play:5 er koblet direkte til PC'en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...