Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

DLF oppnådde 909 stemmer ved valget i 2013.

 

http://valgresultat.no/?type=st&%C3%A5r=2013

 

http://stemdlf.no/

 

 

DLF ser ut til å overlevere staffettpinnen til Liberalistene, som dog ikke enda ser ut til å ha fått inn de underskriftene som kreves av de andre partiene for å få delta i valgprosessen.

 

http://liberalistene.org/

 

Spørsmåletsom kan stilles, gitt at endel ytringer (mine inkludert) på diskusjon.no ser ut til nært opptil disses politiske ståsted, blir da Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene/DLF?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når folk ikke hører noe om partiet blir det også vanskelig å samle stemmer. Systemet synes å være lagt opp til at kun de store partiene skal høres, og sånn blir det. Hvorfor man i det hele tatt har et slikt underskriftskrav må gudene vite. Det synes å være komplett unødig, og kun en del av en hinderløype for å hindre nye partier å komme til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Internett er ikke representativt. Forumbrukere er som regel hvite, unge menn. Liberalister er som regel hvite menn (jeg vet ikke så mye om aldersfordelingen her).

 

2) DLF/Liberalistene domineres av objektivister og østerrikere. Objektivister og østerrikere er whackjobs. Dette driver bort folk som ellers er sympatiske til liberalisme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan jo være at mange liberalister tror at et større liberalistisk parti kun vil føre til store politiske konflikter, og ender opp med at man uansett ikke får gjennomført noe? Intelligente liberalister foretrekker å "snikliberalisere" ved å presse økonomien i liberalistisk retning ved å åpne for skattekonkurranse og lønnskonkurranse gjennom frihandel, fri kapitalflyt og ikke minst innvandring. Saken er jo at et parti i stil med DLF/Liberalistene vil være så radikalt at man både vil være helt uakseptable å samarbeide med for noen andre og vil fremprovosere radikale motreaksjoner. Da foretrekker nok smarte liberalister mer skjulte og effektive metoder. Det å jobbe i det skjulte er også effektivt, men det blir ekstremt vanskelig å gjøre motstand mot, da fienden blir så diffus. Med et liberalistisk parti derimot, har ikke-liberalister en klart definert fiende man mye enklere kan mobilisere motstand imot. 

 

Slike partier blir da fast med de dummest og sprøeste av liberalistene. Partiet går jo tross alt på valg på å avskaffe demokratiet, og ingen av medlemmene ser ut til å forstå at det faktisk er et alvorlig problem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går da fint an å samarbeide med andre partier, men noe må nødvendigvis ofres. Jeg ville sagt at statens inntekter fra skatter og avgifter skal gå ned som et absolutt krav, for eksempel - men at man ikke kan kreve å få fjernet mva og arbeidsgiveravgift. Den edruelige fremgangsmåten må være å dra det hele i riktig retning, og samtidig være åpen på at maktbalansen er det den er under valgkampen, slik at man ikke anklages for løftebrudd og fandens oldemor etter at det har gått to år, og innteksskatten ikke er satt til 0.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

DLF var veldig flinke til å gjøre uvenner av likesinnede som ikke var rettroende nok. (Les objektivister.) Liberalistene synes å ha en mer liketil instilling til saken. (Sier de i hvert fall når de frir til sånne som meg.) Hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg testet ut det i praksis.

 

Ellers er McFly inne på noe. Mange av mine "liberale" bekjente er klare på at de er i politikken for å få gjennomslag. Da er det bedre med en vellykket hestehandel enn en man ikke får solgt, selv om mange synes den ser vakker ut...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Når folk ikke hører noe om partiet blir det også vanskelig å samle stemmer. Systemet synes å være lagt opp til at kun de store partiene skal høres, og sånn blir det. Hvorfor man i det hele tatt har et slikt underskriftskrav må gudene vite. Det synes å være komplett unødig, og kun en del av en hinderløype for å hindre nye partier å komme til.

 

Tvert imot synes jeg at man hører svært mye om ideologien kontra hvor populær den er, på nett er det stappfult av ivrige liberalister, på tross av dette samler de få stemmer. Antakelig fordi det for de fleste framstår som veldig teoretisk og lite pragmatisk. Selv liberalister selv tror jo ikke helt på hva de sier, iogmed at de vil forsvaret skal være offentlig.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

DLF var veldig flinke til å gjøre uvenner av likesinnede som ikke var rettroende nok. (Les objektivister.)

Enig i den observasjonen, bare presisere at DLF så ut til å hovedsaklig bestå av objektivister, og disse hadde endel vansker med å forholde seg til andre liberale som ikke var objektivister, spesielt de som var MER liberale enn de selv.

Lenke til kommentar

1) Internett er ikke representativt. Forumbrukere er som regel hvite, unge menn. Liberalister er som regel hvite menn (jeg vet ikke så mye om aldersfordelingen her).

 

2) DLF/Liberalistene domineres av objektivister og østerrikere. Objektivister og østerrikere er whackjobs. Dette driver bort folk som ellers er sympatiske til liberalisme.

 

Hva er det med Østerrikere? :)

Lenke til kommentar
Tipper du har misforstått (eller er ironisk). Der er nesten ingen Østerrikere i Østerriket. ;)

 

Tidligere innlegg henviser (trolig) til https://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_School

 

Det sagt bør det vel presiseres for Sheasy at DLF IKKE var dominert av Østerrikere (tvert imot ble vel Østerrikere ansett som whackjobs innen DLF), men så ut til å bygge på en tidligere økonomisk teori kjent som https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_economics

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

En annen sak er jo at andre partier kan miste velgere på å samarbeide med Liberalistene. 

 

 

Ja, det er litt av gamet i flerpartisystemer som Norge. Så sitter man i Venstre og lurer på om man taper på å være støtteparti for FrP, og i KrF og finregner på hvor mange kjernevelgere man ville tape på å gå i regjering med Arbeiderpartiet.

 

Liberalistenes parlamentariske rolle ville nok være vippepartiets, om de var så heldige. Men det burde de nesten svare på selv, om noen av dem følger denne tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

En annen sak er jo at andre partier kan miste velgere på å samarbeide med Liberalistene. 

 

 

 

Liberalistenes parlamentariske rolle ville nok være vippepartiets, om de var så heldige. Men det burde de nesten svare på selv, om noen av dem følger denne tråden.

 

Geir :)

 

 

Når danske Frp hadde 15 prosent på syttitallet søkte man samarbeid over blokkgrensene for å holde dem utenfor. Dessuten, med så mange folk sine liv Liberalistene truer, ville nok flere av dem bli plaffet ned på åpen gate av psykisk syke uføre eller offentlige ansatte om de fikk noen makt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...