Gå til innhold

Skylake i7-6700K/i5-6600K-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper falske benchmarks. Bygger ny PC i august, håper skylake er på plass til dess.

 

Hvorfor tipper du på falske benchmarks? Er flere overklokkere som har fått testeksemplarer som jeg vet om :)

 

Med tanke på at 5820 har lavere frekvens og 2 flere kjerner, så ser man fort hva man bør velge. Og det er ikkje Skylyke midrange cpu :)

 

Det er min mening da :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

 

Tipper falske benchmarks. Bygger ny PC i august, håper skylake er på plass til dess.

Hvorfor tipper du på falske benchmarks? Er flere overklokkere som har fått testeksemplarer som jeg vet om :)

 

Med tanke på at 5820 har lavere frekvens og 2 flere kjerner, så ser man fort hva man bør velge. Og det er ikkje Skylyke midrange cpu :)

 

Det er min mening da :p

Tar alt fra PC FRM med en spade salt basert på tidligere artikler. Det er Z170 platformen som virker interessant for min del. DMI 3.0 og mer M.2 slots forhåpentligvis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tidenes mest oppskrytte Intel-hype. Eller, det blir vel urettferdig å si? Alle nyere Intel-CPUer har fått den samme urettferdige hypen siden Sandy Bridge, da ingen har levert når det gjelder desktop-markedet. Skylake er jo bare enda et steg i denne utviklingen; bra for det mobile markedet, bortimot ingen ytelsesendringer for oss desktop-entusiaster.

 

Med mindre du har noe tidligere enn Sandy Bridge, tsken, ser jeg virkelig ikke hvorfor du er så interessert i å oppgradere til Skylake. Å avskrive benchmarks ovenfra syns jeg er underlig. SB til IB var hva? 3-5% generell IPC-forbedringer. IB til HW 6%, HW til BW 0-3%. De tallene som er nevnt av OP er vel "best case scenario".

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Tidenes mest oppskrytte Intel-hype. Eller, det blir vel urettferdig å si? Alle nyere Intel-CPUer har fått den samme urettferdige hypen siden Sandy Bridge , da ingen har levert når det gjelder desktop-markedet. Skylake er jo bare enda et steg i denne utviklingne; bra for det mobile markedet, bortimot ingen ytelsesendringer for oss desktop-entusiaster. 

 

Med mindre du har noe tidligere enn Sandy Bridge, tsken, ser jeg virkelig ikke hvorfor du er så interessert i å oppgradere til Skylake. Å avskrive benchmarks ovenfra syns jeg er underlig. SB til IV var hva? 3-5% generell IPC-forbedringer. IB til HW 3%, HW til BW 0-3%. De tallene som er nevnt av OP er vel "best case scenario".

Jeg har ikke dekstop PC for tiden pga jobb og reise så det blir ikke en oppgradering for min del.

Er forsåvidt enig med at dersom en sitter på en i5 2500k eller over vil ikke oppgraderingen av CPU nødvendigvis være stor, men om du får 15-20% bedre ytelse fra Sandy til Skylake så er det jo fortsatt en grei oppgradering.

 

Lenke til kommentar

Disse 20% som dere nevner (fra SB til Skylake) er fortsatt rykter og høyt oppskrytte tall.  SB til BW er allerde ikke mer enn 10% forbedringer generelt. At man plutselig gjør et like stort hopp i løpet av en generasjon som det som har skjedd de siste 4 årene er rimelig tvilsomt...

De som sier det ikke har skjedd fremskritt ser rett og slett i feil segment av produkter :)

Lenke til kommentar

 

Disse 20% som dere nevner (fra SB til Skylake) er fortsatt rykter og høyt oppskrytte tall.  SB til BW er allerde ikke mer enn 10% forbedringer generelt. At man plutselig gjør et like stort hopp i løpet av en generasjon som det som har skjedd de siste 4 årene er rimelig tvilsomt...

De som sier det ikke har skjedd fremskritt ser rett og slett i feil segment av produkter :)

 

 

Hva spesifikt mener du med "segment av produkter"? Det har skjedd stor utvikling på prosessorsiden (Xeon-prosessorer). Men kommersielle desktop-CPUer, som er kjernen i diskusjonen vår, har hatt bortimot ingen nevnverdige IPC-forbedringer. Og da er jeg snill ved å ta for meg benchmarks-tall over hele linja (fra Anandtech), som på ingen måter reflekterer vanlig bruk for noen som helst her inne. Til og med om vi går den andre veien og baserer oss på isolerte tilfeller i situasjoner som mange engasjerer seg for, som gaming, så er den allerede forsvinnende lille økningen allerede enda mindre.

 

Jeg kjenner mange i min krets som går fra SB, IB og tom. HW-prosessorer til BW, og har planer om å kjøpe Skylake. Jeg har lyst til å si at de gjør det av konsumeristisk dumskap. Men den overveldende grunnen er den feilaktige fremstillingen medier og mange entusiaster her inne gir av situasjonen; bare si det som det er: det er dumt og unødvendig!

 

SL-hypen er lik BW-hypen, som var lik HW-hypen, som igjen var like IB-hypen. Vi har kommet så mange år framover uten noen forbedringer nå, at jeg vil anta at den overveldende majoriteten (75% og oppover) har SB og oppover. Derfor blir det feil å skrive noe annet enn at oppgradering til Skylake er dumt og unødvendig. Det er ikke dette bildet som reflekteres i teknologiske aviser som omhandler/anmelder Intel-produkter. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Disse 20% som dere nevner (fra SB til Skylake) er fortsatt rykter og høyt oppskrytte tall.  SB til BW er allerde ikke mer enn 10% forbedringer generelt. At man plutselig gjør et like stort hopp i løpet av en generasjon som det som har skjedd de siste 4 årene er rimelig tvilsomt...

20% mener jeg er et realistisk tall.

http://www.pcper.com/reviews/Processors/Haswell-Review-Intel-Core-i7-4770K-Performance-and-Architecture/Clock-Clock-Sandy

Lenke til kommentar

Selv prøvde jeg dette, og kan bekrefte det er minimal forskjell, om du overklokker 300-500 mhz på i7 2600k er det lite forskjeller.

Ville ikke betalt 3000 kr for den oppgradering, har faktisk prøvd men det var ikke fordi ytelsen var for dårlig det var fordi jeg hadde problemer med satakontrolleren som viste seg til slutt å være SSD disken programvare som hadde problemer, ble RAW filsystem.

Men det kunne være fordi jeg prøvde nyeste windows 10 på en annen SSD.

Lenke til kommentar

Men hadde du betalt:

 

2500 kr for i5-6600K

 

3500 kr i7-6700K

 

Bare for å overklokke litt gran? Det er ikke usansynlig pris hvis prisen vil stige like mye som haswell refresh har steget.

DDR4 ram blir jo bedre men ellers vil jeg ikke si det er store forrandringer med mindre hovedkortet eller cpu ryker er det lite vits å bytte.

 

Hadde heller kjøpt GTX 980 TI fra GTX 770 en å kjøpe ny cpu slik det er i dag.

Lenke til kommentar

Så du ser for eksempel ikke den store forbedringen ifra i7 2600k til i7 4790k? Er jo en massiv forskjell i frekvens..

 

I så fall så klokker Sandy Bridge enklere/høyere. 

 

 

 

Disse 20% som dere nevner (fra SB til Skylake) er fortsatt rykter og høyt oppskrytte tall.  SB til BW er allerde ikke mer enn 10% forbedringer generelt. At man plutselig gjør et like stort hopp i løpet av en generasjon som det som har skjedd de siste 4 årene er rimelig tvilsomt...

20% mener jeg er et realistisk tall.

http://www.pcper.com/reviews/Processors/Haswell-Review-Intel-Core-i7-4770K-Performance-and-Architecture/Clock-Clock-Sandy

 

 

Jeg henviste da til Skylakes ytelse.

 

Men la oss uansett ta ditt tilfelle (da jeg mener det er feil og):

 

Her har du en mer utfyllende sammenligning. Du vil finne enkelttilfeller der du finner litt større forbedringer, men i det store og hele er det snakk og rundt 6% (har også tatt den høyere frekvensen til 4770K til betraktning).

 

I gaming er forskjellen nærmest ikke-eksisterende.

 

 

Når dere snakker om at dere bare kan overklokke den gamle prosessorer så er den like bra som nye skylake, dere vet vel at det er mulig å overklokke skylake også? :rofl:

 

Du misforstår. Nyere Intel-prosessorer kommer gjerne med høyere klokkefrekvens fra fabrikken. For eks. har en 4960K en base clock på 4,0 GHz, mens en 2500K har 3,3 GHz. Derfor er det mest rettferdige å sammenligne disse to på samme grunnlag.

 

Det er ei heller sånn at du kan overklokke en Haswell like mye som en SB. Faktisk er det motsatt: Jeg kan enkelt få SB opp til frekvenser som Haswell har store problemer med. En Sandy Bridge klokker generelt høyere enn tilsvarende IB, HW og BW. Når det er sagt, så varierer også dette fra modell til modell.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

Så du ser for eksempel ikke den store forbedringen ifra i7 2600k til i7 4790k? Er jo en massiv forskjell i frekvens..

 

I så fall så klokker Sandy Bridge enklere/høyere. 

 

 

 

Disse 20% som dere nevner (fra SB til Skylake) er fortsatt rykter og høyt oppskrytte tall.  SB til BW er allerde ikke mer enn 10% forbedringer generelt. At man plutselig gjør et like stort hopp i løpet av en generasjon som det som har skjedd de siste 4 årene er rimelig tvilsomt...

20% mener jeg er et realistisk tall.

http://www.pcper.com/reviews/Processors/Haswell-Review-Intel-Core-i7-4770K-Performance-and-Architecture/Clock-Clock-Sandy

 

 

Jeg henviste da til Skylakes ytelse.

 

Men la oss uansett ta ditt tilfelle (da jeg mener det er feil og):

 

Her har du en mer utfyllende sammenligning. Du vil finne enkelttilfeller der du finner litt større forbedringer, men i det store og hele er det snakk og rundt 6% (har også tatt den høyere frekvensen til 4770K til betraktning).

 

I gaming er forskjellen nærmest ikke-eksisterende.

 

 

Når dere snakker om at dere bare kan overklokke den gamle prosessorer så er den like bra som nye skylake, dere vet vel at det er mulig å overklokke skylake også? :rofl:

 

Du misforstår. Nyere Intel-prosessorer kommer gjerne med høyere klokkefrekvens fra fabrikken. For eks. har en 4960K en base clock på 4,0 GHz, mens en 2500K har 3,3 GHz. Derfor er det mest rettferdige å sammenligne disse to på samme grunnlag.

 

Det er ei heller sånn at du kan overklokke en Haswell like mye som en SB. Faktisk er det motsatt: Jeg kan enkelt få SB opp til frekvenser som Haswell har store problemer med. En Sandy Bridge klokker generelt høyere enn tilsvarende IB, HW og BW. Når det er sagt, så varierer også dette fra modell til modell.

 

Det er riktig at Sandy stort sett overklokker bedre da den ikke har finfet og lavere temperaturer.

 

http://www.anandtech.com/show/7003/the-haswell-review-intel-core-i74770k-i54560k-tested/6

 

 

 

Compared to Sandy Bridge, Haswell looks even more impressive. The Core i7-4770K outperforms the i7-2700K by 7 - 26%, with an average performance advantage of 17%.

Lenke til kommentar

i7 4790k tror jeg trenger 1,03 volt vertfall noe slik det sto i bios.

Mens i5 2500k eller sandybridge må vel ofte ha 1.19 volt eller mere.

 

Men det jeg syns er litt rart, stock tempraturene så virker ut som sandybridge er noe kaldere en haswell.

Noen forklaring på det? Får rundt 34 grader med i7 2600k noctua ND-14 mens 40 grader med 4790k sist jeg prøvde.

 

Nå er det mere kjølepasta på sandybridge, selv om det ikke er så veldig stor forskjell.

Lenke til kommentar

Én faktor som spiller inn er at mindre CPUer er vanskeligere å kjøle, så krymping i seg selv er ikke bare positivt.

Jepp, det er jo derfor vi måtte ha vannblokk direkte på kjernen på f.eks f.eks 3770k og 4770/4790k:)

Større kjerne som 5960x er lettere å kjøle ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...