Gå til innhold

Telenors epostserver for online.no havnet på svarteliste


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får jævelsk med spam på min online.no konto så ikke så rart

 

At du få masse spam er innkommende epost. Dette er ikke årsaken til at mailserveren til Telenor har havnet på svarteliste. Det er serveren for utgående epost som ble svartelistet. Altså at noen sin brukerkonto hos Telenor sender masse spam.

 

At du får masse spam på din online.no konto er ene og alene at du selv har vært for slepphendt med hvor du har offentliggjort epostadressa di.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg får jævelsk med spam på min online.no konto så ikke så rart

At du få masse spam er innkommende epost. Dette er ikke årsaken til at mailserveren til Telenor har havnet på svarteliste. Det er serveren for utgående epost som ble svartelistet. Altså at noen sin brukerkonto hos Telenor sender masse spam.

 

At du får masse spam på din online.no konto er ene og alene at du selv har vært for slepphendt med hvor du har offentliggjort epostadressa di.

 

 

Deilig riktig svar  :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du får masse spam på din online.no konto er ene og alene at du selv har vært for slepphendt med hvor du har offentliggjort epostadressa di.

 

Ja, det er helt klart at man aldri bør skrive inn epostadressen sin noe sted, annet enn med penn og papir for å gi til venner og kjente. Registrerer man seg på LinkedIn, Adobe, MySpace, Ebay, tumblr eller andre nettsider så ber man jo om at epostadressen skal bli lekket og lagt inn i all verdens spamlister!

Lenke til kommentar

Dette forteller noe om kvaliteten på sikkerhetsoppleget rundt online.no og jeg blir ikke overrasket. Jeg har prøvd i årevis å få Telenor til å forfølge spam og spesielt phishing uten å finne noen der ute som håndterer dette! De fleste profesjonelle aktører har ikke bare egne avdelinger for slikt, men tilbyr som regel egne mailadresser hvor man kan sende inn falske email (f.eks [email protected], [email protected] osv.). Telenor har aldri hatt noe sånt til tross for mine (og sikkert mange andres) utallige oppfordringer. Dette sier litt om deres holdninger til saken. Så blir de omsider svartelistet... ikke rart. Det må være skikkelig flaut for et så mektig selskap som Telenor at kriminelle misbruker deres servere til å spre spam (ikke bare i Norge). Håper de får ut fingeren nå.

Lenke til kommentar

Dette forteller noe om kvaliteten på sikkerhetsoppleget rundt online.no og jeg blir ikke overrasket. Jeg har prøvd i årevis å få Telenor til å forfølge spam og spesielt phishing uten å finne noen der ute som håndterer dette! De fleste profesjonelle aktører har ikke bare egne avdelinger for slikt, men tilbyr som regel egne mailadresser hvor man kan sende inn falske email (f.eks [email protected], [email protected] osv.). Telenor har aldri hatt noe sånt til tross for mine (og sikkert mange andres) utallige oppfordringer. Dette sier litt om deres holdninger til saken. Så blir de omsider svartelistet... ikke rart. Det må være skikkelig flaut for et så mektig selskap som Telenor at kriminelle misbruker deres servere til å spre spam (ikke bare i Norge). Håper de får ut fingeren nå.

Er det noen som bruker Telenor email enda?  Trodde det var noe som ble gjort på 90 tallet  :rofl:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sammenlignbart. Bravo.

 

Hjelper deg gjerne med å se likheten: I begge tilfellene er det en overgriper (den som misbruker seksuelt og den som misbruker eposten). Hvorfor legges alt ansvar på overgriper i det ene tilfellet, mens alt ansvar legges på offeret i det andre?

 

Det er selvfølgelig lurt å ikke registrere eposten sin over alt. Det er også lurt å unngå å drikke seg sanseløs og ikke være med ukjente menn hjem i denne tilstanden. Kanskje både offer og overgriper har et ansvar på hver sin kant i begge tilfellene?

 

Du må gjerne gå i tog og kreve at verden tillater deg å være skjødesløs med din epostadresse, uten at du skal få den misbrukt av den grunn.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at Telenor ikke har epostadresser for rapportering av slikt. [email protected] og [email protected] er to slike adresser. Jeg brukte begge disse og rapporte allerede på mandag at Telenors serverfarm på 193.213..121.74 var svartelistet hos MailSpike. Desverre fikk jeg aldri noe svar. Problemet er der enda.

Servicegraden er ikke fullt på høyde med andre ISP'er.....

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at Telenor ikke har epostadresser for rapportering av slikt. [email protected] og [email protected] er to slike adresser. Jeg brukte begge disse og rapporte allerede på mandag at Telenors serverfarm på 193.213..121.74 var svartelistet hos MailSpike. Desverre fikk jeg aldri noe svar. Problemet er der enda.

Servicegraden er ikke fullt på høyde med andre ISP'er.....

 

Takk for denne du! Hvor fikk du tak i disse forresten? (Jobber du i TN kanskje, eller kjenner du noen som jobber der?)

 

Det er nemlig slik at ingen fra TN Kundeservice kunne noen av disse mailadressene på direkte spørsmål om dette (flere ganger!), og heller ikke Telenor Eksperten (de med taksameteren på ca kr. 100,- i minuttet) sa noe om dette da jeg ble henvist dit fra TN Kundeservice (standard "svar" på kundehenvendelser som krever en smule tankekraft).

 

Skal prøve disse mailadressene neste gang! Ikke så farlig at man ikke får svar, bare noen virkelig får tak i tvideresendt spam og gjør noe med dette... Vet du om dette skjer forresten? (Svartelistingen av online.no kan tyde på det motsatte.)

Lenke til kommentar

Kanskje Telenor sliter med sine egne servere også? Ser opp til 90 minutters forsinkelse på mail som sendes til en online.no adresse.

 

Kan bekrefte at det gjør de også! Ikke at serverytelsen har noe med saken her men...

 

Jeg har hatt problemer med at Mailserveren faller ut i tider med toppbelastning og TN bekreftet at de har kapasitetsproblemer og ... jobber med saken. Dette var for ca 3 uker siden og problemet er fortsatt uløst.

Lenke til kommentar

 

At du får masse spam på din online.no konto er ene og alene at du selv har vært for slepphendt med hvor du har offentliggjort epostadressa di.

 

Tja. Aldri brukt ene addressen min til noe annet enn offentlig/offisielt, dvs. aldri til signups eller lignende. Likevel har den funnet sin vei til en offentliggjort spam-liste hvor host(shopify) nekter ta den ned. Nå er den på x antall andre sider, så slaget er tapt.

Lenke til kommentar

Takk for denne du! Hvor fikk du tak i disse forresten? (Jobber du i TN kanskje, eller kjenner du noen som jobber der?)

 

abuse@ og security@ addressene er en "internett-standard" de aller fleste seriøse aktører i verden bruker. Merk at disse ikke er ment for kundesupport, men konkrete, detaljerte tekniske meldinger/rapporter rundt sikkerhet og misbruk.
Lenke til kommentar

 

Takk for denne du! Hvor fikk du tak i disse forresten? (Jobber du i TN kanskje, eller kjenner du noen som jobber der?)

 

abuse@ og security@ addressene er en "internett-standard" de aller fleste seriøse aktører i verden bruker. Merk at disse ikke er ment for kundesupport, men konkrete, detaljerte tekniske meldinger/rapporter rundt sikkerhet og misbruk.

Aaah... Dette forklarer kanskje saken. Slike "default" adresser funker nok ikke (eller muligens havner postene i webmaster "arkivet"). Ellers ville ikke profesjonelle aktører etablere sine egne dedikerte adresser for rapportering av spam/phishing/virus osv. ikke sant.

 

Jeg har drevet med IT i 30+ år og må si at det var ganske klart for meg etter å ha snakket med både kundeservice og såkalte Telenor Eksperten at Telenor HAR IKKE noen spesiell prosess eller enhet for å håndtere input om spam/phishing/etc. De har høyst sannsynligvis en del sikkerhetsansvarlige internt, men de driver med andre ting.

 

For ordens skyld må jeg tilføye at Telenor er dessverre ikke det eneste store norske foretaket som ikke fokuserer nok på dette. Vi er generelt fortsatt ganske "blåøyde" i Norge og mange ledere tar dessverre ikke slikt på alvor, men ... det kommer nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...