Gå til innhold

Denne elbilen har ikke byttet ett eneste batteri siden bilen var ny


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ville ikke overskriften "denne hybriden har ikke byttet ett eneste batteri" vært mer korrekt?

 

Siden det er en elbil med innbygget aggregat er det vell ok, men helt elbil er den jo ikke :)

Bensinmotoren kan faktisk drive hjulene direkte i Ampera. Det er en slags differensialløsning mellom motorene og drivverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

 

Helt klart er mange avhengig av motorlyden av bilden sin. Det er av den grunn jeg har etterlyst en app med motorlyd, fortrinnsvis en Merlinmotor. En Tesla med lyd som en Spitfire bør vel kunne tilfredsstille til og med den største Otto fantasten:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ville ikke overskriften "denne hybriden har ikke byttet ett eneste batteri" vært mer korrekt?

 

Siden det er en elbil med innbygget aggregat er det vell ok, men helt elbil er den jo ikke :)

Bensinmotoren kan faktisk drive hjulene direkte i Ampera. Det er en slags differensialløsning mellom motorene og drivverket.

 

 

Kan ikke så mye om bilen, men rart at TU ikke har fått med seg dette? 

 

 

 

I en seriehybrid er det kun elektrisk fremdrift, og bensinmotoren brukes utelukkende til å produsere strøm til batteriet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

Helt klart er mange avhengig av motorlyden av bilden sin. Det er av den grunn jeg har etterlyst en app med motorlyd, fortrinnsvis en Merlinmotor. En Tesla med lyd som en Spitfire bør vel kunne tilfredsstille til og med den største Otto fantasten:-)

 

 

Finnes en del slike app'er til mobil faktisk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

Jeg kjører Leaf 2012 idag, ca 5mil t/r jobb, funker fint, men for at jeg skulle bytter ut bil nr 2 må det komme en elbil som er stasjonsvogn, helst i størrelse Skoda Superb og med Tesla Model S rekkevidde.

Og til en pris på rundt 500k

 

Vi er ofte på tur med stappfull stasjonsvogn, bokstavelig talt opp til taket.

 

Jeg er absolutt stor fan av elbil, og var nok blant de første til å lese om Tesla, lenge før det ble skrevet noe særlig om de i mediene her hjemme, og drømte lenge om å ville ha en, økonomien setter en stopper for det..

 

Men utvalget er foreløpig litt snevert, spesielt hvis man ønsker rekkevidde og plass til en fornuftig pris.

Endret av Actibus
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

Jeg kjører Leaf 2012 idag, ca 5mil t/r jobb, funker fint, men for at jeg skulle bytter ut bil nr 2 må det komme en elbil som er stasjonsvogn, helst i størrelse Skoda Superb og med Tesla Model S rekkevidde.

Og til en pris på rundt 500k

 

Vi er ofte på tur med stappfull stasjonsvogn, bokstavelig talt opp til taket.

 

Jeg er absolutt stor fan av elbil, og var nok blant de første til å lese om Tesla, lenge før det ble skrevet noe særlig om de i mediene her hjemme, og drømte lenge om å ville ha en, økonomien setter en stopper for det..

 

Men utvalget er foreløpig litt snevert, spesielt hvis man ønsker rekkevidde og plass til en fornuftig pris.

 

 

Absolutt, modellene er ikke helt på plass enda. Heldigvis ligger det mye i backlog'en til selskapene men gud vet når de kommer. Om en trenger stor bil er det jo S og X som er bilene pr i dag og det kan fort bli kostbart, selv om en kan gjøre noen kupp på tidligere 60'er osv. 

Lenke til kommentar

 

 

Ville ikke overskriften "denne hybriden har ikke byttet ett eneste batteri" vært mer korrekt?

 

Siden det er en elbil med innbygget aggregat er det vell ok, men helt elbil er den jo ikke :)

Bensinmotoren kan faktisk drive hjulene direkte i Ampera. Det er en slags differensialløsning mellom motorene og drivverket.

Nei, bensinmotoren kan IKKE drive hjulene.

Bensinmotoren driver en generator som lager strøm til el-motoren når batteriene ikke er i bruk.

Bensinmotoren lader ALDRI batteriene. De kan kun lades via stikkontakt eller regenerativt ved bremsing.

Det finnes utelukkende eldrift på hjulene. Det er ikke noen form for dobbelt drivverk på hjulene som en del andre hybrider har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ville ikke overskriften "denne hybriden har ikke byttet ett eneste batteri" vært mer korrekt?

 

Siden det er en elbil med innbygget aggregat er det vell ok, men helt elbil er den jo ikke :)

Bensinmotoren kan faktisk drive hjulene direkte i Ampera. Det er en slags differensialløsning mellom motorene og drivverket.
Nei, bensinmotoren kan IKKE drive hjulene.

Bensinmotoren driver en generator som lager strøm til el-motoren når batteriene ikke er i bruk.

Bensinmotoren lader ALDRI batteriene. De kan kun lades via stikkontakt eller regenerativt ved bremsing.

Det finnes utelukkende eldrift på hjulene. Det er ikke noen form for dobbelt drivverk på hjulene som en del andre hybrider har.

Jo det kan den:

http://www.motortrend.com/news/unbolting-the-chevy-volt-to-see-how-it-ticks/#ixzz13P3kW52c

 

 

http://www.autoblog.com/2010/10/11/gm-yes-the-volts-gas-engine-can-power-the-wheels/

 

Når clutchen på begge sider av generatoren er låst så bidrar stempelmotoren med mekanisk kraft.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ville ikke overskriften "denne hybriden har ikke byttet ett eneste batteri" vært mer korrekt?

 

Siden det er en elbil med innbygget aggregat er det vell ok, men helt elbil er den jo ikke :)

Bensinmotoren kan faktisk drive hjulene direkte i Ampera. Det er en slags differensialløsning mellom motorene og drivverket.
Nei, bensinmotoren kan IKKE drive hjulene.

Bensinmotoren driver en generator som lager strøm til el-motoren når batteriene ikke er i bruk.

Bensinmotoren lader ALDRI batteriene. De kan kun lades via stikkontakt eller regenerativt ved bremsing.

Det finnes utelukkende eldrift på hjulene. Det er ikke noen form for dobbelt drivverk på hjulene som en del andre hybrider har.

Jo det kan den:

http://www.motortrend.com/news/unbolting-the-chevy-volt-to-see-how-it-ticks/#ixzz13P3kW52c

 

 

http://www.autoblog.com/2010/10/11/gm-yes-the-volts-gas-engine-can-power-the-wheels/

 

Når clutchen på begge sider av generatoren er låst så bidrar stempelmotoren med mekanisk kraft.

Dette er gamle artikler og basert på initielt manglende forståelse for hvordan Volt fungerer.

Det finnes ingen mekanisk kobling til drivhjulene fra bensinmotoren.

Men, bensinmotoren driver en sekundær elmotor (som fungerer som generator) som genererer strøm to den elmotoren som er koblet til hjulene.

Der GM sa var at det var mulig å hente strøm fra batteriet og generatoren samtidig i gitte tilfeller (hill-boost f.eks).

Konflikten/misforståelsen gikk på at GM opprinnelig sa at kun en energikilde kunne levere strøm til elmotoren om gangen. Noe som ikke var 100% riktig og som fikk folk til å klikke i vinkel. Helt unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

Det eneste som holder meg igjen er at jeg ikke kommer meg til alpinbakken og hjem igjen uten å måtte lade. Dessverre så er hele strekket uten skikkelige ladepunkt. Så da må jeg vente på Model3.

Lenke til kommentar

 

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

Det eneste som holder meg igjen er at jeg ikke kommer meg til alpinbakken og hjem igjen uten å måtte lade. Dessverre så er hele strekket uten skikkelige ladepunkt. Så da må jeg vente på Model3.

Hvorfor ikke en brukt s i mellomtiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man kan kjøre  over 500km under dårlig forhold skal jeg vurdere elbil.

Ellers blir egentlig bare en bil nr.2. 

 

Hvorfor i alle dager må du akkurat passere 500km i dårlige forhold? Det høres egentlig ikke særlig bra ut å kjøre så langt i dårlige forhold. 

 

 

Et svar kan være at han har strømløs hytte 25 mil hjemmefra. 25 mil er fullt forsvarlig å kjøre uten pause og når du ikke kan lade på destinasjonen så må batteriet holde til hjemturen også.

 

Dessuten så gir et større batteri valgfrihet til å legge turen langs ruter som *ikke* har lademuligheter, eller kanskje ta en stopp på et sted uten lademuligheter.

 

 

At du tar pause samtidig som bilen er et logisk første steg mot en optimal ladeløsning. Det logiske neste steget er at ladeløsningen kan dekke opp for at du tar en pause uten at bilen kan lade. Noe som betyr større batterier *og* kraftigere ladere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er gamle artikler og basert på initielt manglende forståelse for hvordan Volt fungerer.

Det finnes ingen mekanisk kobling til drivhjulene fra bensinmotoren.

Men, bensinmotoren driver en sekundær elmotor (som fungerer som generator) som genererer strøm to den elmotoren som er koblet til hjulene.

Der GM sa var at det var mulig å hente strøm fra batteriet og generatoren samtidig i gitte tilfeller (hill-boost f.eks).

Konflikten/misforståelsen gikk på at GM opprinnelig sa at kun en energikilde kunne levere strøm til elmotoren om gangen. Noe som ikke var 100% riktig og som fikk folk til å klikke i vinkel. Helt unødvendig.

 

Det er ingen hemmelighet at ved lavt batterinivå og kjøring i høy hastighet så driver bensinmotoren hjulene direkte. Det har GM gått ut med og informert om. Og i årets modell har de gått bort fra å være hovedsaklig seriehybrid til å være en plug in hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...