Gå til innhold

Misfarging av tøy etter første vask


supersuppe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en helt ny t skjorte som ble vasket for første gang idag. Tok en vask på 30 grader, som står på lappen. Det er en lys grønn t skjorte som nå kom ut med hint av rosa/ferskenfarge.... Ekstremt irriterende

Hvordan i alle dager kan dette ha skjedd ?! Kan den reddes ? Hvordan unngå ?

post-373391-1594034_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten si om du vasket den alene, eller sammen med noe rødt/rosa/ferskenfarget?  Hvis svaret er ja til det siste, så har du svaret der.  Hvis du vasket den alene eller sammen andre ting som ikke er røde/rosa så er det trolig snakk om en kjip t-skjorte hvor det er brukt et fargestoff som på en eller annen måte har reagert med vaskemiddelet og dermed forandret farge.  Uansett, forandringen er nærmest garantert permanent.

Lenke til kommentar

Ser ut som den har reagert på svette.

 

Det var min første tanke også, men jeg slo det fra meg siden jeg vanskelig kan se at man skulle svette kun på forsiden av halsen og øverst på brystkassen.  Hadde det vært grunnen ville langt større deler sett likedan ut.

 

Retur til butikk er selvsagt det eneste rette her siden plagget tydeligvis er av slett kvalitet.

Lenke til kommentar

Nei, altså plagget ble kjøpt på ferie og brukt èn gang der nede (Polen), deretter vasket her om dagen. Ingen merker på den når den gikk i vasken

 

Dyrt merke dette her. Koster 400-500 kr for en slik t skjorte i Norge, kanskje 250 kr der nede, husker ikke helt prisen.

100% ekte. Er kun dette merket jeg handler av klær

LRG heter dette merket

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke meg er wanish oxy action rester fra tidligere vasker som kan henge igjen ..?

 

Det kan det umulig være. Hvis ikke klær har blitt ødelagt av det før, så er det ikke Wanish.

Det ser ut som noe har bleket genseren. Merkelig.

 

Uansett, har du mulighet gå til butikken eller send de en epost.

Lenke til kommentar

Dette merker jeg at jeg ikke har greie på:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Naturally_colored_cotton

 

 

Kan det hende det er brukt noe naturfarget greier, og at vaskemiddelet har løst opp voks? Ser at voks nevnes for grønn bomull. Long shot  :green: Føler jeg er på bærtur. Det er sikkert snakk om hvit bomull som er farget grønn, og ikke bruk av naturlig grønn bomull.

 

 

post-373391-1594034_thumb.jpeg20141211084115_94657.jpgkllll.jpgNaturally-Colored-Cotton.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, altså plagget ble kjøpt på ferie og brukt èn gang der nede (Polen), deretter vasket her om dagen. Ingen merker på den når den gikk i vasken

 

Dyrt merke dette her. Koster 400-500 kr for en slik t skjorte i Norge, kanskje 250 kr der nede, husker ikke helt prisen.

100% ekte. Er kun dette merket jeg handler av klær

LRG heter dette merket

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lifted_Research_Group

 

Kan det hende at polakkene har importert noe kopi-produkter? Jeg har aldri hørt om merket, men det ser jo ut til å ha en målgruppe som er villig til å betale litt mer for plaggene basert på lesning av den Wikipedia-artikkelen.

 

EDIT:

Her er noe om vaskevaner (for mye bruk av vaskemiddel), siden noen tok inn Dinside i diskusjonen:

 

http://m.dinside.no/php/art.php?id=934851

 

Det går an å bli kvitt den sure lukten ved å oftere vaske på 60 og 90 grader. Har du en maskin hvor lukt blir sittende. Vask et par håndklær alene med vaskemiddel på 90 grader, og maskinen holder seg litt bedre på lukt ihvertfall i noen dager framover. Men, lukten i maskinen, det kommer tilbake om man aldri kjører høyere enn på 40 grader.

 

Det er jo litt dumt å måtte punge ut en hundrelapp eller to for maskinrenspulver for ofte, når man kan bekjempe opphavet til ekkel lukt med 90 graders vasking jevnlig.

 

EDIT2:

 

 

Ser ut som klorflekker, spør du meg.

Nøyaktig detg samme jeg tenkte.

Men det kan være andre ting også. Har den vært i kontakt med noe som helst basisk eller surt?

 

 

Det har hendt at jeg har sett tøy som aldri har blitt vasket, som ligger i klesbutikken, med slike falmeskader også. Så kan hende sol har skapt svakheten i tøyet? Nå roter jeg sikkert igjen i noe jeg ikke har greie på. Men hun Klepp fra SIFO som ble nevnt hos DinSide snakker jo om solbleking.

 

Så kanskje det også går an å bleke med sol, også framtrer det ikke med full skade før etter vask?

 

post-373391-1594034.jpeg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...